ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Οργάνωση - Διοίκηση Επιστροφή    
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης στην ημερίδα με θέμα: «Κανόνες τεκμηρίωσης τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών 30/3/09

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ανακοίνωση Τύπου, Αθήνα, 30  Μαρτίου  2009

 

Χαιρετισμός Υφυπουργού Ανάπτυξης κ. Γ. Βλάχου σε ημερίδα με θέμα: «Κανόνες Τεκμηρίωσης τιμών Ενδοομιλικών συναλλαγών»

Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γ. Βλάχος παραβρέθηκε στην ημερίδα που συνδιοργάνωσαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών και η Ernst & Young, με θέμα «Κανόνες Τεκμηρίωσης τιμών Ενδοομιλικών συναλλαγών», που πραγματοποιήθηκε σήμερα 30 Μαρτίου 2009, στο αμφιθέατρο του ΕΒΕΑ.
 Ο κ. Βλάχος κατά τον χαιρετισμό του σημείωσε τα εξής:
 
«Κυρίες και Κύριοι,
Θα ήθελα κατ’ αρχής να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την τιμητική τους πρόσκληση να χαιρετίσω τη σημερινή εκδήλωση, η οποία είναι αφιερωμένη σε μια καινοτόμο, για τα ελληνικά δεδομένα, πρωτοβουλία που προωθήσαμε στο Υπουργείο Ανάπτυξης, στην προσπάθειά μας, να διασφαλίσουμε ομαλές συνθήκες λειτουργίας της αγοράς, προς όφελος του υγιούς ανταγωνισμού και του καταναλωτή.  
Αποτελεί αδιαμφισβήτητη διαπίστωση το γεγονός, ότι αρκετά προϊόντα πολυεθνικών ομίλων εταιρειών, πωλούνται ακριβότερα σε κάποιες χώρες συγκριτικά με άλλες.
Θύμα αυτής της κατάστασης έχει υπάρξει και η ελληνική αγορά.
Ο λόγος ύπαρξης αυτής της κατάστασης – ας μην κρυβόμαστε – σας είναι γνωστός.

Πολλοί όμιλοι εταιρειών, καθορίζουν, όπως εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους,
την κατανομή των κερδών στις διάφορες εταιρείες του ομίλου ανά τον κόσμο.
Πιο συγκεκριμένα, καταφεύγουν στη μέθοδο της υπερτιμολόγησης ή υποτιμολόγησης αγαθών και υπηρεσιών, ανά χώρα. Έτσι, διαμορφώνουν, από μόνοι τους  τη συνολική φορολογική επιβάρυνσή τους, αυξάνοντας, με τεχνητό τρόπο, τη φορολογητέα βάση τους, σε ένα κράτος και, παράλληλα, μειώνοντας την σε ένα άλλο.
 
Το αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς είναι ένα: η δημιουργία συνθηκών τεχνητής ακρίβειας, καθώς η αυξομείωση φορολογητέας βάσης έχει ως αποτέλεσμα
τη τεχνητή διόγκωση των τελικών τιμών πώλησης προς τους καταναλωτές.   Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, το Υπουργείο Ανάπτυξης, υλοποιώντας
μια ολοκληρωμένη στρατηγική θεσμικών παρεμβάσεων στην αγορά,  θεσμοθέτησε το νομικό πλαίσιο, για την τεκμηρίωση της τιμολογιακής πολιτικής των συνδεδεμένων επιχειρήσεων στις ενδοομιλικές συναλλαγές τους - γνωστό διεθνώς ως TRANSFER PRICING.

Τι επιδιώκουμε με την πρωτοβουλία μας αυτή:

Θέλουμε να υποχρεώσουμε τις συνδεδεμένες επιχειρήσεις να συναλλάσσονται μεταξύ τους ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις, δηλαδή σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού,
εφαρμόζοντας την αρχή των ίσων αποστάσεων. Έτσι θα διασφαλίζεται, αφ ενός μεν, ότι θα κερδίζουν από τις συναλλαγές τους, ό,τι θα κέρδιζε και μια ανεξάρτητη εταιρεία κάτω από παρόμοιες συνθήκες, αφ’ ετέρου δε, ότι η τιμή πώλησης των προϊόντων
προς τον τελικό καταναλωτή θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς.

Σε περίπτωση καταγραφής τιμής πώλησης ενός προϊόντος διαφορετικής από χώρα σε χώρα, τότε, θεσμοθετείται υποχρέωση τεκμηρίωσης αυτής της διαφοράς.
Η τεκμηρίωση τιμών συνίσταται στην κατάρτιση δύο φακέλων τεκμηρίωσης,
το «Βασικό Φάκελο Τεκμηρίωσης» για τις ενδοομιλικές συναλλαγές των Ελληνικών πολυεθνικών ομίλων και τον «Ελληνικό Φάκελο Τεκμηρίωσης» για τις ενδοομιλικές συναλλαγές των Ελληνικών θυγατρικών και υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών.

Η υποχρέωση τεκμηρίωσης επιβάλλεται σε όλες τις συναλλαγές μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Όσον αφορά τις προδιαγραφές,
του περιεχομένου των φακέλων τεκμηρίωσης, αξιοποιούμε τις υποδείξεις του ΟΟΣΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως προκύπτει και από τη σχετική Υπουργική Απόφαση.

Κυρίες και Κύριοι,
 
Οι νέες ρυθμίσεις που προωθούμε, συμβιβάζονται απόλυτα με το καθεστώς ελεύθερης αγοράς καθώς δεν περιορίζουν την ελεύθερη επιχειρηματική δραστηριότητα, απλά επιβάλλουν την τεκμηρίωση των επιχειρηματικών επιλογών σε θέματα τιμολογιακής πολιτικής. Άλλωστε ανάλογες ρυθμίσεις ισχύουν και σε άλλες χώρες με καθεστώς ελεύθερης αγοράς. 

Σε επίπεδο Ε.Ε. το έχουν εφαρμόσει ήδη 16 κράτη, ενώ τα υπόλοιπα είτε ετοιμάζονται να το εφαρμόσουν, είτε έχουν ιδιαίτερα χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, για νομικά πρόσωπα και έτσι δεν έχουν πρόβλημα, υπερτιμολογήσεων από πολυεθνικούς ομίλους.

Η πρωτοβουλία μας δεν αποκλείει την ενεργοποίηση και φορολογικών ρυθμίσεων προς την πληρέστερη λειτουργία του συστήματος τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών, αντιθέτως λειτουργεί συμπληρωματικά προς αυτές. 

Από την πρώτη στιγμή συνεργαστήκαμε με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών για το θέμα αυτό. Υπάρχει, μάλιστα, ρητή πρόβλεψη ότι τυχόν διαπιστούμενες, μέσω του συστήματος, φορολογικές παραβάσεις (υπερτιμολόγηση ή υποτιμολόγηση)
θα παραπέμπονται και στις αρμόδιες φορολογικές αρχές για την επιβολή των αντιστοίχων κυρώσεων βάσει του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Κάποιοι επίσης έχουν ισχυριστεί ότι το μέτρο αυτό θα λειτουργήσει  ως αντικίνητρο σε ενδεχόμενες επενδύσεις ομίλων στην Ελλάδα. Οφείλω να σας πω ότι η μέχρι σήμερα
η διεθνής εμπειρία δεν έχει δείξει κάτι τέτοιο. Το μέτρο αυτό πλήττει αυτούς που λειτουργούν με υπερτιμολογήσεις και υποτιμολογήσεις, οι οποίοι σε τελική ανάλυση μεταφέρουν τα κέρδη τους, με την πολιτική αυτή, εκτός Ελλάδος, οπότε η χώρα δεν έχει να χάσει κάτι.

Τέλος θέλω να αποκλείσω ρητά το ενδεχόμενο στρέβλωσης τιμής ενός προϊόντος προς τα πάνω, λόγω εφαρμογής του μέτρου. Όπως είναι εύλογο, ένα προϊόν πωλείται φτηνότερα στον τόπο παραγωγής του από οπουδήποτε αλλού, λόγω ακριβώς του κόστους μεταφοράς και άλλων συναφών παραγόντων που υπάρχουν κατά την πώληση του σε άλλη περιοχή.

Εάν, τώρα, κάποια επιχείρηση πουλά προϊόντα σε άλλη περιοχή από αυτή της παραγωγής σε χαμηλότερη τιμή, αυτό γίνεται μόνο για λόγους εισόδου στην αγορά (το λεγόμενο  positioning) και φυσικά μια τέτοια πρακτική  δεν έχει μεγάλη διάρκεια.

Συνεπώς τα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα, θεωρητικά, πρέπει να πωλούνται φτηνότερα στην Ελλάδα, απ’ ότι στο εξωτερικό
και αντιστρόφως προϊόντα παραγωγής εξωτερικού πρέπει να πωλούνται φτηνότερα στη χώρα παραγωγής τους από ότι στην Ελλάδα ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα.

Το Transfer Pricing, λοιπόν, επιβάλλει την τεκμηρίωση των τιμών πώλησης, δεν υποχρεώνει να χρησιμοποιείται η ίδια τιμή παντού,
αλλά μια τιμή που να δικαιολογείται από τις συνθήκες αγοράς όπου γίνεται η πώληση.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω, ότι πρώτιστο μέλημα μας και βασική πολιτική μας επιλογή είναι να λειτουργεί η αγορά με διαφάνεια γιατί έτσι διασφαλίζεται το συμφέρον
τόσο των επιχειρηματιών όσο και των καταναλωτών.

Το μέτρο της τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Και είμαστε έτοιμοι να συνεχίσουμε με αποφασιστικά βήματα
για να διαμορφώσουμε όρους αποτελεσματικής εποπτείας της αγοράς. Εμείς ξεκαθαρίσαμε από την αρχή ότι η Αγορά στην Ελλάδα θα αλλάξει, θα απαλλαγεί από στρεβλώσεις και «στημένα παιχνίδια». Για μας «ελεύθερη αγορά δεν σημαίνει ασύδοτη αγορά»Και αυτό, χωρίς καμιά διάθεση αντιδικίας με κανέναν, Απλά, επιλογή μας είναι η στήριξη του υγιούς εμπορίου.

Το έχει ανάγκη η αγορά, το έχει ανάγκη η κοινωνία.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας».     

 

Ο κ. Βλάχος απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, δήλωσε τα εξής:

1. Τι έχετε να μας πείτε για το transfer pricing;

Η τεκμηρίωση τιμών στις ενδοομιλικές συναλλαγές, είναι ένα από τα μέτρα που γίνεται πράξη με Υπουργική απόφαση του τέλους του 2008 που θα τεθεί σε εφαρμογή από τις 15 Μαΐου και θα έχει αναδρομική ισχύ για το 2008, που σημαίνει ότι το διάστημα αυτό, όλες οι επιχειρήσεις πρέπει να φτιάξουν τους φακέλους τεκμηρίωσης τιμών για να τελειώσει μια για πάντα η διαφοροποίηση των τιμών στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες του εξωτερικού. Είναι υποχρεωμένες, κάθε τιμή που έρχεται στην Ελλάδα , να συνδέεται, να τεκμηριώνεται, να αναλύεται με βάσει τις αντίστοιχες για το ίδιο προϊόν, της ίδιας εταιρείας που ισχύουν στις άλλες χώρες.

2. Τι έχετε να μας πείτε για τις συναντήσεις που κάνετε με εκπροσώπους των Σούπερ Μάρκετ;

Η πρωτοβουλία που πήραμε και μετά  τη συνάντηση που είχαμε με εκπροσώπους των Σούπερ Μάρκετ, πιστεύω ότι θα αποδώσει καρπούς και για το καταναλωτικό κοινό. Είναι μια δύσκολη στιγμή, εμείς με όλους μιλάμε σωστά, πολιτικά, ποιοτικά, οικονομικά και τους καλούμε να ανταποκριθούν. Πιστεύω ότι δεν θα υπάρξουν εξαιρέσεις. Αν υπάρξουν εξαιρέσεις θα επιβεβαιώνουν τον κανόνα, την καλή πορεία. Βέβαια και οι εξαιρέσεις έχουν πάντα τα ονόματά τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved