ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Ανακοίνωση Τύπου, 4 Μαρτίου 2009
Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα 2007-2013
Επιχειρώ 2009: Δράσεις Νεανικής και Γυναικείας Επιχειρηματικότητας
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, έδωσε σήμερα συνέντευξη Τύπου με θέμα: «Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα 2007 - 2013 (ΕΠΑΝ ΙΙ) ΕΠΙΧΕΙΡΩ 2009, Δράσεις Νεανικής και Γυναικείας Επιχειρηματικότητας», κατά τη διάρκεια της οποίας παραβρέθηκαν οι κύριοι: Ιωάννης Μπούγας Υφυπουργός Ανάπτυξης, Γιώργος Αναστασόπουλος, Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, Λευτέρης Σταυρόπουλος, Ειδικός Γραμματέας Ανταγωνιστικότητας και ο κύριος Γιάννης Οικονόμου Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή και Εκπρόσωπος Τύπου του ΥΠΑΝ.
Η απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης Τύπου έχει ως εξής:
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να σας ζητήσω καταρχήν συγνώμη για την καθυστέρηση. Δεύτερον, να πω ότι σήμερα παρουσιάζουμε στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα 2007-2013, δηλαδή για να μην τα επαναλαμβάνω όλα αυτά, ΕΠΑΝ ΙΙ, την προκήρυξη του προγράμματος «ΕΠΙΧΕΙΡΩ» και τις πρώτες δράσεις που αφορούν στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας των νέων και των γυναικών. Νεανική και γυναικεία επιχειρηματικότητα. Οι δράσεις που παρουσιάζουμε σήμερα αποσκοπούν στη διευκόλυνση της ίδρυσης επιχειρήσεων από νέους 18 μέχρι 39 χρονών και από νέες γυναίκες ηλικίας μέχρι 55 ετών, σε όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας. Όπως είχαμε τονίσει και κατά την εξαγγελία των προτεραιοτήτων του Υπουργείου για το 2009, στόχος μας είναι η στήριξη της επιχειρηματικότητας κοινωνικών ομάδων όπως είναι οι νέοι και οι γυναίκες, που συναντούν μεγαλύτερες δυσκολίες σήμερα στην αγορά εργασίας και πλήττονται περισσότερο από την ανεργία. Επίσης, είναι προφανές ότι μέσα στο 2009 προγράμματα σαν και αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα αυτονόητα έρχονται να στηρίξουν την αγορά και να δώσουν μια απάντηση στην κρίση. Οι δράσεις για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας νέων και επιχειρηματικότητας γυναικών στο πλαίσιο του ΕΠΑΝ ΙΙ, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2013, θα ανέλθουν συνολικά στα 250 εκατ. ευρώ. Σήμερα αυτό το οποίο παρουσιάζουμε αφορά στον πρώτο κύκλο των προγραμμάτων. Θα ακολουθήσουν και άλλοι μέσα στο 2009. Ο πρώτος κύκλος των προγραμμάτων έχει προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 40 αποτελούν δημόσια δαπάνη και τα υπόλοιπα είναι ιδιωτική δαπάνη με βάση τις προβλέψεις του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Σε σχέση με τον αντίστοιχο πρώτο κύκλο του Γ’ ΚΠΣ, για τα ίδια θέματα, τα σημερινά προγράμματα είναι αυξημένα κατά 30%. Οι υποβαλλόμενες προτάσεις θα έχουν προϋπολογισμούς που θα ξεκινάνε από 30 χιλιάδες ευρώ και θα φτάνουν μέχρι και τα 200 χιλιάδες ευρώ, ενώ όπως ήδη έγινε σαφές απ’ αυτά που είπα, η χρηματοδότηση του κάθε επιχειρηματικού σχεδίου θα ανεβαίνει και μέχρι το 50%. Όχι και μέχρι, θα ανέρχεται στο 50% για να είμαι ακριβής. Για κάποιες περιοχές της χώρας με βάση και τις προβλέψεις του Συντάγματός μας για τα μικρά νησιά, η χρηματοδότηση θα είναι μεγαλύτερη απ’ την πλευρά του κράτους. Η δημόσια δαπάνη δηλαδή θα ανέρχεται στο 60%. Το πρόγραμμα ξεκινάει αμέσως. Από αύριο κιόλας οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται για τις λεπτομέρειες και τις προβλεπόμενες διαδικασίες από την Ειδική Γραμματεία Ανταγωνιστικότητας, αλλά και φυσικά από τον ΕΟΜΜΕΧ με πρόσβαση σε ιστοσελίδες και τηλεφωνικά κέντρα τα οποία νομίζω τα βλέπετε αυτή την ώρα στην παρουσίαση που γίνεται με power point. Οι δαπάνες που χρηματοδοτούνται είναι οι εξής: Εξοπλισμός και ειδικές εγκαταστάσεις, κτιριακά - διαμόρφωση χώρων, τεχνογνωσία, προβολή και προώθηση. Τα κριτήρια επιλογής αξιολόγησης των προτάσεων διακρίνονται σε τέσσερις ομάδες ως εξής: Πρώτον, τη μορφή επιχειρηματικού σχεδίου, θέσεις εργασίας, ύπαρξη συγκεκριμένης έδρας, προβλεπόμενη κερδοφορία. Δεύτερη ομάδα κριτηρίων, οι ικανότητες του επιχειρηματία, σπουδές, εμπειρία κλπ. Τρίτη ομάδα κριτηρίων, προϊόν και διαδικασία, δηλαδή καινοτομία, κλάδος, αν ο κλάδος θεωρείται ότι αυτή την ώρα έχει προοπτικές, εξοικονόμηση ενέργειας, συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος. Τέταρτη ομάδα κριτηρίων είναι η αγορά δραστηριοποίησης, δηλαδή ο υπάρχον βαθμός ανταγωνισμού, προοπτικές εξαγωγών κλπ. Κοντολογίς, ενώ δεν αποκλείονται παρά πολύ συγκεκριμένοι κλάδοι τους οποίους μπορείτε να τους βρείτε ποιοι είναι αυτοί οι κλάδοι στο παράρτημα του οδηγού, είναι κέντρα νυχτερινής διασκέδασης, φαστφουντάδικα κλπ., απ’ τα κριτήρια τα οποία βλέπετε να έχουν διαμορφωθεί, δεν θα καλυφθούν πρακτικά και εξίσου όλοι ανεξαιρέτως οι κλάδοι της οικονομικής δραστηριότητας, θα καλυφθούν περισσότερο κλάδοι που θεωρούμε ότι σε αυτή τη συγκυρία έχουν προστιθέμενη αξία, όπου η δραστηριότητα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας, όπου υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση, όπου θα υπάρξει καλύτερη επίπτωση, θετικότερη επίπτωση για την οικονομία και για τη χώρα. Βασική μας προτεραιότητα στο πρόγραμμα αυτό ήταν η κατοχύρωση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών. Για τον λόγο αυτό το πρόγραμμα έχει μια σειρά από χαρακτηριστικά τα οποία διασφαλίζουν αυτούς τους στόχους. Χαρακτηριστικά αναφέρω: Είναι προσαρμοσμένο σε στόχους και συμπεράσματα μελετών για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα. Έχει συγκεκριμένες προθεσμίες για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των προτάσεων. Δεν θα είναι επ’ άπειρον η αξιολόγηση αυτή. Θα δουλέψουν οι φορείς που κάνουν την αξιολόγηση με πολύ συγκεκριμένες και σφιχτές προθεσμίες, είπαμε 50 μέρες. Το ίδιο ισχύει για τις διαδικασίες πιστοποίησης, 30 μέρες και για την πληρωμή των επιχειρήσεων που θα είναι 7 μέρες. Έπειτα, περιλαμβάνει προχρηματοδότηση της επένδυσης ώστε να διευκολυνθούν οι νέοι και οι γυναίκες σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης να έχουν ρευστότητα, ενώ εγγυάται την μη καθυστέρηση πληρωμών μέσα απ’ τη δημιουργία αλληλόχρεου τραπεζικού λογαριασμού. Επίσης, όπως ήδη σημείωσα, έχει λάβει υπόψη τις προβλέψεις του Συντάγματος σε σχέση με τις νησιωτικές περιοχές, γι’ αυτό και εκεί υπάρχει μεγαλύτερη χρηματοδότηση. Αλλά πριμοδοτούνται στην αξιολόγηση και οι προτάσεις για επιχειρήσεις στις παραμεθόριες περιοχές της χώρας, τη λεγόμενη ζώνη Γ του αναπτυξιακού νόμου. Δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο κριτήριο της καινοτομίας, πράγμα το οποίο σημείωσα με άλλα λόγια προηγουμένως. Και έχει επίσης ειδικές προβλέψεις για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία, γιατί αυτό είναι μια οριζόντια πολιτική σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πρέπει να είναι και στην Ελλάδα. Και για την προώθηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος, πράγμα το οποίο είναι μια προτεραιότητα της κυβέρνησης και του Υπουργείου μας. Μέσω του προγράμματος αυτού, του πρώτου κύκλου, φιλοδοξούμε σε αυτή τη φάση να ιδρυθούν 800 περίπου νέες επιχειρήσεις, οι οποίες φυσιολογικά θα αποδώσουν ακόμα περισσότερες θέσεις εργασίας. Αλλά σύντομα όπως σας είπα και μέσα στο 2009 στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, θα ακολουθήσουν καινούργιες δράσεις. Κλείνοντας, θέλω να πω δυο λόγια για τη φιλοσοφία του προγράμματος ΕΠΙΧΕΙΡΩ και ειδικά των δράσεων για την επιχειρηματικότητα των νέων και την επιχειρηματικότητα των γυναικών. Οι οδηγοί των δράσεων αυτών δεν έγιναν επειδή κάποιες σοφές κεφαλές στο Υπουργείο ή στην Ειδική Γραμματεία Ανταγωνιστικότητας κάθισαν αυθαίρετα και σχεδίασαν πράγματα που φαίνονταν στους ίδιους λογικά, αλλά δεν είχαν ανταπόκριση στην αγορά. Ο σχεδιασμός έγινε στη βάση δύο μελετών για την επιχειρηματικότητα που διενεργήθηκαν από το ΙΟΒΕ, το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών και το Παρατηρητήριο Επιχειρηματικότητας του ΕΟΜΜΕΧ που σήμερα εδώ έχουμε και τον Πρόεδρο και το Διευθύνοντα Σύμβουλο. Και έπειτα από ευρεία διαβούλευση και στο διαδίκτυο με φορείς επιχειρηματικότητας όπως την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων, την ΕΣΕΕ και τη ΓΣΕΒΕΕ. Επίσης, έγινε διαβούλευση με την Ομοσπονδία Ενώσεων Νέων Επιχειρηματιών, το Δίκτυο Γυναικών Επιχειρηματιών των Επιμελητηρίων, τη Γενική Γραμματεία Ισότητας, αλλά φυσικά και πλήθος πολιτών που στο διάλογο στο διαδίκτυο είχαν στείλει παρατηρήσεις για τροποποιήσεις που οι ίδιοι θεωρούσαν αναγκαίες με βάση το αρχικό σχέδιο. Πρόκειται για μια διαδικασία που μπορώ να πω δεν ακολουθείται πολύ συχνά ή δεν είχε ακολουθηθεί μέχρι σήμερα συχνά στην Ελλάδα και δείχνει ότι είμαστε ανοιχτοί πραγματικά στους κοινωνικούς φορείς αλλά και στους πολίτες εκμεταλλευόμενοι ακόμα περισσότερο μέσω του διαδικτύου τις χρήσιμες απόψεις που κατατίθενται για τέτοιου είδους προγράμματα. Οι μελέτες αυτές κατέδειξαν ότι στην Ελλάδα συνηθίζουμε την επιχειρηματικότητα ανάγκης όπως λέγεται, δηλαδή την ίδρυση επιχειρήσεων με στόχο την απασχόληση του υποψηφίου επιχειρηματία που ενδεχομένως δε βρίσκει κάτι άλλο να κάνει στη ζωή του και αναγκαστικά κατευθύνεται κάπου. Δε θέλουμε με το πρόγραμμα αυτό να στηρίξουμε τέτοιου είδους δραστηριότητες. Δε θέλουμε βεβαίως να βάλουμε και ένα στενό κορσέ και εκ των προτέρων να προδιαγράψουμε πέντε τομείς της οικονομίας που χρηματοδοτούνται, με βάση και τις προτάσεις των παραγωγικών φορέων και των πολιτών, αποφασίσαμε να ενθαρρυνθεί η στροφή προς την επιχειρηματικότητα ευκαιρίας, δηλαδή την ίδρυση επιχειρήσεων από υποψηφίους επιχειρηματίες με ικανότητες, που διαβλέπουν και τείνουν να καλύψουν επιχειρηματικά κενά και αξιοποιούν καινοτομίες τεχνολογικές και μη τεχνολογικές. Επιμένω σε αυτό, στην προστιθέμενη αξία που θέλουμε να έχουν οι δράσεις. Θέλω τέλος κλείνοντας να πω ότι μέσω του ΕΠΑΝ ΙΙ του προγράμματος αυτού που συζητάμε, του «Επιχειρώ 2009», που αποτελεί μια ομπρέλα από δράσεις για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, σε μια δύσκολη χρονιά και για την Ελλάδα και για την Ευρώπη και για όλο τον κόσμο, πρόκειται πολύ σύντομα, μέχρι το τέλος Μαρτίου δηλαδή, να σας παρουσιάσουμε και τη δράση για τα σχέδια εκσυγχρονισμού σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις στον τομέα της μεταποίησης και θα επακολουθήσουν κι άλλες δράσεις για τις οποίες ήδη είστε ενήμεροι. Όπως ας πούμε το πρόγραμμα για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και άλλες, για τις οποίες θα ενημερωθείτε με την πάροδο του χρόνου. Η κατεύθυνση πάντως που έχω δώσει στους Γενικούς Γραμματείς και στην Ειδική Γραμματεία Ανταγωνιστικότητας είναι πραγματικά να μην χάσουμε καμία μέρα. Δεν μπορούμε αυτή τη χρονιά να καθυστερούμε, ποτέ δεν πρέπει να καθυστερούμε, το δημόσιο πρέπει να μάθει να λειτουργεί όχι με ρυθμούς δημοσίου. Δεν μπορεί να γίνει αυτό από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά ειδικά αυτή τη χρονιά, πραγματικά πρέπει να τρέξουμε πολύ γρήγορα, διότι η αγορά δεν περιμένει, οι πολίτες δικαιολογημένα έχουν αυξημένες απαιτήσεις από εμάς και ειδικά στον τομέα της νεανικής και γυναικείας επιχειρηματικότητας, είμαστε καταδικασμένοι να πετύχουμε. Θα προσθέσει κάποιος από εσάς κάτι παραπάνω, ή να πάμε σε ερωτήσεις; Θέλετε μια πιο τεχνοκρατική παρουσίαση ή δεν θέλετε τα τεχνοκρατικά πράγματα; Θέλεις να πεις δυο κουβέντες; Για πες Λευτέρη.
ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Νομίζω ότι κ. Υπουργέ έχουμε καλυφθεί από τη δική σας εισήγηση, οπότε ίσως είναι καλύτερο να μπούμε σε ερωτήσεις. Τον «Οδηγό» μπορείτε να τον βρείτε στην ιστοσελίδα που σας δείξαμε και πιο πριν του ΕΠΑΝ και φυσικά και του ΕΟΜΜΕΧ. Θα φροντίσω κι εγώ και οι συνεργάτες μου μέσα στην ημέρα να έχουν ανέβει και οι δυο «Οδηγοί» των προγραμμάτων για να μπορείτε να τους βρείτε και ηλεκτρονικά.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επιδοτούμε μια καινούργια επιχείρηση με το 50% και θέλουμε να είναι μια επιχείρηση εντάσεως κεφαλαίου, που να ασχολείται με τομείς καινοτόμους, όπως είναι η βιοτεχνολογία, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές η πληροφορική, θέλουμε να έχουμε νέους επιχειρηματίες, ή γυναίκες επιχειρηματίες οι οποίοι να είναι ιδιαίτερα δυναμικοί. Όμως, τα χρήματα πριν σχεδιαστούν τα προγράμματα αυτά για να ιδρύσει κάποιος μια νέα επιχείρηση τα έχετε υπολογίσει πόσα είναι; Μήπως τα 100 χιλιάρικα, που είναι το μάξιμουμ που μπορεί να δώσει ως επιχορήγηση το πρόγραμμα, είναι πολύ λίγα; Θέλουμε να έχουμε μόνο ένα εργαζόμενο, ή αρκετές θέσεις εργασίας; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πει ο κ. Αναστασόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας. ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί, όπως είπαμε, για πρώτη φορά και με την εμπειρία του παρελθόντος. Γνωρίζουμε και στο παρελθόν τι ποσοστά επιδότησης είχαμε και γνωρίζαμε ποιο ήταν το επίπεδο της μέσης πρότασης. Για παράδειγμα στο προηγούμενο επίπεδο προγράμματος είχαμε μια μέση χρηματοδότηση σε 40.000 ευρώ. Εμείς έχουμε προβλέψει αύξηση σε αυτό και εκτιμούμε ότι θα κυμανθούμε στις 50.000 ευρώ. Αυτό δεν απαγορεύει κάποιον όπως είπατε, να φτάσει και 100.000. Από εκεί και πέρα τα πολύ μεγαλύτερα νούμερα, πιθανώς να είναι επιθυμητά για συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρηματιών, αλλά αποστερούν τη δυνατότητα από πολλούς άλλους πολίτες, νέους πολίτες ή γυναίκες, να ασκήσουν επιχειρηματικότητα. Στην πραγματικότητα θα πρέπει να έχουμε μια δίκαιη κατανομή, λαμβάνοντας υπόψη από τη μια το μέσο όρο των προτάσεων του παρελθόντος, να δώσουμε τη δυνατότητα και σε μεγαλύτερες προτάσεις αλλά να μη μειώσουμε απελπιστικά το νούμερο των δυνατοτήτων να επιδοτήσουμε. Προσέξτε, έχουμε και μια άλλη καινοτομία αυτή τη φορά, η οποία μας δυσκολεύει πρακτικά: η Ευρωπαϊκή Ένωση στον Οδηγό του προγράμματος όχι μόνο για τα συγκεκριμένα προγράμματα αλλά για όλο το πλαίσιο, όπως γνωρίζετε έχει χωρίσει τις Περιφέρειες της Ελλάδας σε δυο ζώνες και έχουμε τις πιο πλούσιες Περιφέρειες και τις λιγότερο πλούσιες Περιφέρειες. Όπου στις λεγόμενες πιο πλούσιες Περιφέρειες έχουμε περιορισμό των κονδυλίων. Κατανομή, δηλαδή, και σε επίπεδο Περιφέρειας, όχι συνολικά μόνο στην Ελλάδα. Αυτό δυσκολεύει ακόμη πιο πολύ την κατάσταση και αν αφήσεις πάρα πολύ υψηλά νούμερα, τότε θα έχεις πάρα πολύ μικρό ανά Περιφέρεια. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει χωρίς μικρόφωνο) Επιτρέψτε μου, γνωρίζετε πόσο κοστίζει ένας φυγόκεντρος, ή ένας... ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Μάλιστα, μηχανικός είμαι. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 100.000 ευρώ. Δηλαδή ενισχύουμε το νέο επιχειρηματία για να αγοράσει ένα μηχάνημα. ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Γι' αυτό και η δυνατότητα μέσα στον Οδηγό είναι ότι για αγορά εξοπλισμού έχει έως 100% δυνατότητα. Αντί να χαλάμε τα χρήματά μας πολλές φορές σε υπηρεσίες που δεν είναι χρήσιμες, του δίνεται η δυνατότητα και όλο το ποσό, το οποίο μπορεί να διαθέσει, να πάει σε αγορά εξοπλισμού. Πάντα λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες του προγράμματος αλλά και να το μπορέσουμε να διαχύσουμε τα χρήματα σε πολλούς νέους ή σε πολλές γυναίκες επιχειρηματίες. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να πω πολιτικά, απλώς το εξής: πράγματι σχεδιάστηκαν τα προγράμματα με βάση τις απαιτήσεις του κόσμου. Δεν μπορούμε να καλύπτουμε την άποψη του οποιουδήποτε βεβαίως, διότι όταν κάνεις πολιτική, πρέπει να κάνεις συνθέσεις. Αλλά κάναμε συζήτηση με την ΕΣΕΕ, με τη ΓΣΕΒEΕ, με την Ένωση Επιμελητηρίων, όλες τις επιμέρους Οργανώσεις, λάβαμε υπόψη μας την εμπειρία από το προηγούμενο πρόγραμμα. Δεν ισχυριζόμαστε ότι σας παρουσιάζουμε σήμερα τις Πλάκες του Μωυσή, οι οποίες έχουν ξέρετε την επιφοίτηση από το Θεό πάνω και όλα είναι σχεδιασμένα στην εντέλεια. Ισχυριζόμαστε, όμως, βασίμως ότι έγινε όλος αυτός ο διάλογος και ότι πραγματικά όπως μπορείτε να πιστοποιήσετε και από τις Οργανώσεις στις οποίες αναφέρθηκα, πολύ σοβαρά ελήφθησαν υπόψη όλες αυτές οι απόψεις. Δεν ξέρω Λευτέρη αν θέλεις να συμπληρώσεις. ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Θα ήθελα απλώς να πω ότι για πολύ μεγαλύτερους προϋπολογισμούς πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ένας νέος επιχειρηματίας μπορεί να στραφεί στον Αναπτυξιακό Νόμο. Δεν υπάρχει περιορισμός. Τα χαμηλά αυτά ποσά που φαίνονται ενδεχομένως σε κάποιους, για άλλους είναι υψηλά και σε κάθε περίπτωση όπως είπε και ο κ. Υπουργός, προέκυψαν μέσα και από τις παρεμβάσεις που είχαμε στη διαβούλευση, κυρίως από τους συλλογικούς φορείς της επιχειρηματικότητας, δηλαδή ΕΣΕΕ και ΓΣΕΒEΕ κατά κόρον μας έθεσαν το γεγονός ότι δεν πρέπει να κυμανθούμε σε πολύ υψηλά ποσά σε κάθε επενδυτικό σχέδιο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω, πρώτον αν οι νέοι και οι γυναίκες που θα μπορούν να λάβουν μέρος σε αυτό το πρόγραμμα θα είναι για καινούργιες επιχειρήσεις ή μπορεί να είναι προϋπόθεση να έχουν μια επιχείρηση ήδη; Δεύτερον. Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής της πρότασης. Τρίτον, τι άλλα δικαιολογητικά χρειάζεται να προσκομίσει κάποιος, μιας και δεν μας έχετε τον Οδηγό; Ευχαριστώ. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Με βάση τον Οδηγό του προγράμματος, ο οποίος θα είναι στη διάθεσή σας, όπως είπαμε αργότερα σήμερα, δεν μπορεί να είναι υφιστάμενοι επιχειρηματίες, άρα μιλάμε καθαρά για νέες πρωτοβουλίες νέες επιχειρήσεις. Η καταληκτική ημερομηνία είναι τέλος Ιουνίου. Άρα, μέχρι αυτή την ημερομηνία έχουμε περίπου τρεις - τέσσερις μήνες να προετοιμαστούμε σε αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχουν κάποια δικαιολογητικά τα οποία αποδεικνύουν ουσιαστικά την καινοτομία της πρότασης σαν ένα business plan, το οποίο χρειάζεται, το οποίο πρέπει να παρουσιαστεί. Υπάρχουν δικαιολογητικά για τα πτυχία, τα προσόντα, ουσιαστικά τις σπουδές των ενδιαφερομένων και κάποια στοιχεία, τα οποία αφορούν στη δυνατότητα να αποδείξουν τη δική τους ιδίαν συμμετοχή, τα οποία αφορούν, πλέον, την οικονομική τους θέση. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η οποία πόση πρέπει να είναι; Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Η δική τους συμμετοχή εξαρτάται από την περίπτωση. Όπως είπαμε, θα έχουμε μια κάλυψη η οποία θα αφορά από 50 έως 60% από το πρόγραμμα, ανάλογα την περιοχή που είσαι και από εκεί και πέρα 30% δυνατότητα υποστήριξης με δάνειο από το ΤΕΜΠΜΕ και επιπλέον μένει πλέον, ανάλογα την περίπτωση ένα 10 έως 20%, το οποίο είναι η δική τους συμμετοχή, πάλι ανάλογα την περιοχή. Έχουμε φροντίσει, δηλαδή, εκτός από τη δυνατότητα της επιδότησης για το κεφάλαιο που είναι από το ΕΣΠΑ, να έχουμε και το 30% αυτό που είναι ένα εγγυημένο δάνειο από το ΤΕΜΠΜΕ. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί δεν βάζουμε τους υποψήφιους στον αγώνα να τρέχουν στις Τράπεζες και να τους λέμε «έλα βάλε το σπίτι σου ή το διαμέρισμά σου που έχεις εγγύηση για να σου δώσουμε δάνειο», υποστηρίζουμε με εγγύηση και το δάνειο το οποίο θα χρειαστούν. Άρα, στην πραγματικότητα, το πραγματικό ποσό είναι αρκετά πιο μικρό, άρα τους διευκολύνουμε νομίζω σε μεγάλο ποσοστό. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το πρόγραμμα του ΤΕΜΠΜΕ προβλέπει 3 έτη κερδοφορίας. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Για άλλο πρόγραμμα μιλάμε. Δεν είπα ότι θα τους εντάξουμε στο υφιστάμενο πρόγραμμα του ΤΕΜΠΜΕ. Αυτό που είπα είναι ότι το ΤΕΜΠΜΕ θα εγγυηθεί, δεν είπα ότι θα επιδοτήσει το επιτόκιο, ούτε θα ζητήσει 3 χρόνια κερδοφορίας. Όσοι εγκριθούν μέσω αυτού του προγράμματος, οι νέες νομικές μορφές που θα συσταθούν, θα μπορέσουν να έχουν την εγγύηση του ΤΕΜΠΜΕ, ώστε να καλύψουν το 30% το οποίο αφορά το δάνειο, το οποίο μπορούν να πάρουν για το πρόγραμμα. Δεν έχει καμία σχέση το ένα πρόγραμμα με το προηγούμενο, είναι διαφορετικό πρόγραμμα. Το ΤΕΜΠΜΕ είναι ένας φορέας, ο οποίος μπορεί να τρέξει διαφορετικά προγράμματα, δεν έχει μόνο ένα όλο κι όλο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει χωρίς μικρόφωνο) Είναι ένα νέο πρόγραμμα. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Έχουμε ήδη συνεννοηθεί με το ΤΕΜΠΜΕ και θα υποστηρίξει με αυτό τον τρόπο τους νέους επιχειρηματίες και τις γυναίκες επιχειρηματίες που θα εγκριθούν από αυτό το πρόγραμμα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μόνο εγγύηση δηλαδή θα δώσει το ΤΕΜΠΜΕ. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Μόνο εγγύηση, μάλιστα. Αλλά αυτό είναι και το σημαντικότερο γιατί ο νέος άνθρωπος ξέρετε δεν έχει τη δυνατότητα δεν έχει ήδη φτιάξει περιουσία, δεν έχει δικά του οικόπεδα ή κτήματα να βάλει. Τι να βάλει υποθήκη; Άρα στην πραγματικότητα αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι κάποιος να εγγυηθεί γι' αυτόν και θα εγγυηθεί το ΤΕΜΠΜΕ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κάτι τελευταίο να ρωτήσω. Όταν λέτε για προχρηματοδότηση, μπορείτε να μας το διευκρινίσετε; Τι εννοείτε; Θα παίρνει μπροστά δηλαδή το 50%; Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Αυτό είναι ένα θέμα, το οποίο θα αξιοποιήσει ο υποψήφιος επιχειρηματίας. Αν τα χρήματα τα οποία του δίνει το ΤΕΜΠΜΕ με αυτό το 30% που είναι εγγυημένο του αρκεί, αυτό είναι ήδη μια προχρηματοδότηση. Από εκεί και πέρα αν θέλει κι άλλα λεφτά, προκαταβολή επιπλέον, τότε θα αναγκαστικά θα πρέπει να πάει σε εγγυήσεις δικές του. Αλλά είναι για κάτι επιπλέον αυτό. ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Να το διευκρινίσουμε αυτό για να μην δημιουργηθεί μια σύγχυση: στους κανονισμούς των διαρθρωτικών Ταμείων αυτή η κυβέρνηση διαπραγματεύθηκε και πέτυχε μετά από πολυετή προσπάθεια και ήταν συμπαραστάτης μας σ’ αυτό και ο νυν Υπουργός, γιατί η μοίρα τα φέρνει έτσι κ. Υπουργέ και ξανασυναντιώνται οι δρόμοι μας και μέσα στο Κοινοβούλιο και απ’ την άλλη προσπάθεια στο Συμβούλιο, πετύχαμε να είναι επιλέξιμες προκαταβολές τα προγράμματα κρατικών ενισχύσεων μέχρι 35% από ευρωπαϊκούς πόρους. Αυτό τι σημαίνει: Ότι αυτή τη στιγμή όταν θα εγκρίνουμε ένα επενδυτικό σχέδιο 100.000 ευρώ, οι 50.000 θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ελλάδα, από αυτές τις 50.000 που είναι κοινοτική συνδρομή μπορούμε το 35% να το ζητήσουμε ως προχρηματοδότηση από τα κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και αυτό ειδικά σε μια χρονιά που και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων έχει μεγάλη αν θέλετε δυσκολία λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, θα βοηθήσει τόσο στη απορροφητικότητα των προγραμμάτων αλλά κυρίως στους νέους αυτούς ανθρώπους να εκτελέσουν πολύ πιο γρήγορα και πολύ πιο εύκολα τα επενδυτικά τους σχέδια. Και αυτή η προκαταβολή είναι και ανακυκλούμενη. Μόλις, δηλαδή, θα φέρουν ένα κομμάτι του υλοποιηθέντος επενδυτικού σχεδίου και θα πιστοποιηθούν γι’ αυτό, αποσβένεται αυτή και μπορούμε να προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση να τους δώσουμε άλλη μια κυλιόμενη προκαταβολή για να καλύψουμε αυτό το 50% της κοινοτικής συνδρομής. Απλώς γιατί αυτή την προκαταβολή χρειάζεται μια εγγυητική επιστολή Τράπεζας, αυτό είναι δυστυχώς ένας κανονισμός τον οποίο μας τον έχει επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν μπορούμε να δώσουμε ούτε ένα ευρώ αν δεν υπάρχει αυτή η μίνιμουμ, αν θέλετε εξασφάλιση. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω δυο πράγματα: Αν θα υπάρξει δεύτερος κύκλος προγραμμάτων και αν θα επαναληφθούν τα προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας για άλλες ομάδες πληθυσμού που υπήρχαν στο οποίο 3ο πλαίσιο, δηλαδή πολύτεκνους, άτομα με ειδικές ανάγκες, Ρομ ή οτιδήποτε άλλο. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε έναν σχεδιασμό ο οποίος πηγαίνει μέχρι το τέλος του 2009, αλλά αυτή την ώρα δε σας κρύβω, είναι σε εξέλιξη μια διαβούλευση ανάμεσα στις Υπηρεσίες του Υπουργείου, τις Γραμματείες του Υπουργείου, έτσι ώστε όταν σας παρουσιάζουμε τα προγράμματα αυτά τα οποία αφορούν εκ των πραγμάτων πάρα πολύ κόσμο, να είμαστε βέβαιοι ότι μιλάμε για συγκεκριμένα προγράμματα και συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Άρα θα έλεγα σήμερα ν’ αποφύγουμε να μπούμε στην ανακοίνωση περισσότερων προγραμμάτων, έχουμε σίγουρα ξέρετε κάποια προγράμματα για τα οποία έχουμε μιλήσει, για το πρόγραμμα της ενεργειακής αποδοτικότητας, της απόσυρσης ενεργοβόρων συσκευών, σας μίλησα ότι μέχρι το τέλος Μαρτίου μιλάμε για το άλλο πρόγραμμα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις στον τομέα της μεταποίησης, ο σχεδιασμός είναι σ’ εξέλιξη, νομίζω ότι συχνά θα σας καλούμε για να σας ανακοινώνουμε τέτοιες δράσεις. Η κατεύθυνση που υπάρχει είναι το 2009 να είναι χρονιά προκήρυξης πολλών προγραμμάτων και προφανώς ενεργοποίησης των προγραμμάτων αυτών επί της ουσίας. Η κατεύθυνση γενικά της κυβέρνησης είναι το ΚΠΣ, το ΕΣΠΑ να είναι εμπροσθοβαρές. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλά εκτός μικροφώνου) Υπήρξαν εξαιρετικά δημοφιλή τα δυο αυτά προγράμματα από τότε που πρωτοβγήκαν. Θέλω να ρωτήσω αν έχουν δοθεί τα χρήματα ήδη στους δικαιούχους προηγούμενων κύκλων προγραμμάτων. Γιατί αυτή τη στιγμή εξαγγέλλετε έναν καινούργιο κύκλο, υπάρχουν όμως τα χρήματα; Έχουν δοθεί τα προηγούμενα; ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Να πούμε το εξής: κατ' αρχήν πρέπει να διακρίνουμε ανάμεσα σε δυο προγράμματα γυναικείας και νεανικής επιχειρηματικότητας, είναι αυτά που έτρεξαν μέσω του ΕΠΑΝ, του Υπουργείου Ανάπτυξης και είναι κι αυτά που έτρεξαν μέσω των ΠΕΠ, των Περιφερειακών Προγραμμάτων, πάλι με ενδιάμεσο φορέα διαχείριση τον ΕΟΜΜΕΧ. Ένα πρόβλημα παρατηρήθηκε στα προγράμματα των ΠΕΠ γυναικείας κυρίως επιχειρηματικότητας που έτρεξαν από τον ΕΟΜΜΕΧ στο κλείσιμο περίπου της 3ης προγραμματικής περιόδου όπου υπήρχαν κάποια ποσά αναπορρόφητα στα ΠΕΠ, έγινε μια πρόσκληση όπου η προσέλευση πλέον των ενδιαφερομένων ξεπέρασε κάθε προσδοκία, είχαν προηγηθεί κι άλλοι κύκλοι να θυμίσω γι’ αυτά τα προγράμματα και αξιολογήθηκαν αν θέλετε πάνω από τη βάση αρκετές προτάσεις. Θυμίζω όμως ότι σε όλους τους οδηγούς των προγραμμάτων, το να περάσει κανείς τη βάση του 50% είναι αναγκαία αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να χρηματοδοτηθεί γιατί υπάρχει κι ένας άλλος όρος που λέει ότι πρέπει, αφού έχεις έναν συγκεκριμένο Προϋπολογισμό, να πάρεις στο πρόγραμμα, να χρηματοδοτήσεις αυτούς που πήραν την υψηλότερη βαθμολογία μέχρι εξάντλησης του Προϋπολογισμού. Παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση έχει ήδη εργασθεί προς την κατεύθυνση, ειδικά στην Περιφέρεια της Αττικής όπου υπήρχε ένα μεγάλο σχετικά πρόβλημα, ήταν πάρα πολλές επιχειρήσεις που πέρασαν τη βάση και πολύ μικρός ο προϋπολογισμός και στις επόμενες ημέρες σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, έχει κάνει τη συνεννόηση η πολιτική ηγεσία, θα υπάρχει μια ανακοίνωση για το πόσες απ’ αυτές τις προτάσεις μπορούμε να προχωρήσουμε και να χρηματοδοτήσουμε έτσι ώστε κι αυτοί οι άνθρωποι που είχαν υποβάλλει τα επενδυτικά τους σχέδια να μη μείνουν αν θέλετε παραπονούμενοι. YΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι πολύ σωστή η επισήμανσή σας και όπως ήδη είπε ο κ. Σταυρόπουλος και προσωπικά ο ίδιος έχω ασχοληθεί μ’ αυτό το θέμα γιατί μας ενδιαφέρει πρακτικά ν’ αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα και εκεί είναι μια εκκρεμότητα που έχουμε, που πρέπει ν’ αντιμετωπισθεί άμεσα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω το εξής: Υπάρχουν στοιχεία, οι επιχειρήσεις οι οποίες δημιουργήθηκαν από το ίδιο μέτρο παλαιότερων κύκλων από το προηγούμενο ΕΠΑΝ κτλ. τι πορεία είχαν; Δηλαδή έχουμε κάποια απόκλιση από τη συνήθη πορεία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων; ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Γενικά μέσα από τις δράσεις αυτές του παρελθόντος του ΕΠΑΝ, σύμφωνα και με τα στοιχεία που μας έχει δώσει ο ΙΟΒΕ , υπήρχε μια καλύτερη αν θέλετε δυναμική σ’ αυτές τις επιχειρήσεις, σε αντίθεση με αξιολογήσεις που έχουμε πάρει με περιφερειακά προγράμματα όπου ο κύριος όγκος των επιχειρήσεων είχε στραφεί σε δραστηριότητες όπως ήταν κομμωτήρια, ταχυφαγεία κτλ. Στο ΕΠΑΝ είχαμε αρκετές και δυναμικές επιχειρήσεις. Θα ήθελα εδώ πέρα να σταθώ σε δυο τρία πολύ λαμπρά παραδείγματα, στο πρόγραμμα που τρέξαμε την προηγούμενη περίοδο. Στην Αττική μια νέα γυναίκα έφτιαξε μια πάρα πολύ καλή επιχείρηση που ασχολείται με την διακομιδή και την διαχείριση νοσοκομειακών αποβλήτων και βιολογικού υλικού. Δημιούργησε πολύ σύντομα πολλές θέσεις εργασίας, έχει πολλούς μεγάλους τζίρους και αντίστοιχα τέτοιες λαμπρές, να το πω έτσι, καλές πρακτικές. Είχαμε μέσα στο πρόγραμμα και από άλλους νέους που έφτιαξαν για παράδειγμα μια πολύ σημαντική επιχείρηση στον τομέα της διαχείρισης γεωγραφικών δεδομένων με GIS τεχνολογίες, γενικά είχαμε καινοτόμες επιχειρήσεις και αυτή τη στροφή θέλουμε σ’ αυτό το πρόγραμμα να την κάνουμε ακόμα πιο έντονη, γι’ αυτό σας είπε και ο Υπουργός για την έμφαση που δίνουμε ειδικά στο κριτήριο της καινοτομίας, γιατί έχει διαπιστωθεί από μελέτες που έχουμε ότι κυρίως οι νέοι στην Ελλάδα 18 μέχρι 39 επιχειρούν λιγότερο απ’ ότι οι άνθρωποι της ίδιας ηλικίας στις ευρωπαϊκές χώρες και επίσης ένα άλλο αρνητικό το οποίο έχουμε στην Ελλάδα είναι ότι οι άνθρωποι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης επιχειρούν λιγότερο, ενώ είναι οι άνθρωποι που έχουν την ροπή για μεγαλύτερη καινοτομία και φυσικά για να φτιάξουμε περισσότερες και βιώσιμες επιχειρήσεις. Γ’ αυτό δίνουμε έμφαση σε αυτή την ηλικιακή ομάδα και με αυτές τις προϋποθέσεις. Υπάρχουν τέτοια νούμερα, μπορούμε αν θέλετε στη συνέχεια να μεριμνήσουμε να τα έχετε. Γ. ΜΠΟΛΛΑΣ (ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΟΜΜΕΧ): Να πω το εξής: Και το ΕΠΑΝ ΙΙ, που ήταν τα προηγούμενα προγράμματα μέσα σ’ αυτό, από την πρώτη έρευνα γιατί αυτή τη στιγμή δεν έχουν κλείσει την λεγόμενη τριετία για να πάμε στον δείκτη θνησιμότητας, αν αυτό ρωτάτε, δεν έχουν κλείσει όλες λοιπόν ακόμα τριετία. Στην έρευνα που κάναμε με τυχαίο δειγματοληπτικό έλεγχο σε 150 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα από αυτές που έχουν κλείσει τριετία, καμία δεν βρήκαμε κατ' αρχήν κλειστή, 150 έκανε ο ΕΟΜΜΕΧ, 20 έκανε άλλη Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος από το Υπουργείο Οικονομικών, η ΕΔΕΛ, άλλες γύρω στις 70 επιχειρήσεις έχει ελέγξει η Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος, η ΕΥΔ ΕΠΑΝ, γύρω στις 300 επενδύσεις που έχουν ελεγχθεί δύο περιπτώσεις είχαμε στο θέμα θνησιμότητας κλειστές, όπου συνέπιπτε και με την θνησιμότητα την φυσική η μία περίπτωση, η άλλη είχε κλείσει. Αυτά είναι τα κατ' αρχήν νούμερα σε ένα δείγμα γύρω στο 10%, γιατί ιδρύθηκαν γύρω στις 3.500-4.000 επιχειρήσεις αλλά τριετία δεν είχαν κλείσει καν τόσες ακόμα. Νεανική - γυναικεία, μόνο γι’ αυτά μιλάμε. Μιλάμε γι’ αυτά τα προγράμματα, όταν η θνησιμότητα της ευρωζώνης είναι 35% ή 30%. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ένα σύστημα παρακολούθησης της πορείας αυτών των επιχειρήσεων; Έχει προβλεφθεί στο πρόγραμμα αυτό; ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Όπως σας είπε ήδη και ο κ. Μπόλλας, ισχύει αυτό και στην καινούργια προγραμματική περίοδο, βάσει και των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οφείλουμε να παρακολουθούμε την πορεία αυτών των επιχειρήσεων για μια τουλάχιστον πενταετία ή αν επιλέξει το κράτος μέλος, για καθεστώτα deminimis μπορούμε να πάμε και σε τριετία. Εμείς έχουμε επιλέξει γι’ αυτές τις επιχειρήσεις να τις παρακολουθήσουμε για τα επόμενα τρία έτη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί κανείς να μας δώσει δυο χαρακτηριστικά παραδείγματα από επιχειρήσεις οι οποίες δεν υπάρχει καμία περίπτωση να μετέχουν σ’ αυτό το πρόγραμμα, που αποκλείονται; Που είναι εν πάση περιπτώσει επιχειρηματικές προτάσεις οι οποίες δεν θα τύχουν καλής μεταχείρισης; Κάνατε μια αναφορά για νυχτερινά κέντρα και τέτοια ας πούμε, υπάρχουν πέντε παραδείγματα πιο χαρακτηριστικά, να ξέρουμε ποιες είναι αυτές οι επιχειρήσεις που δεν θα τις δεχτείτε; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας διαβάσει ο Γενικός Γραμματέας ο κ. Αναστασόπουλος το παράρτημα του Οδηγού. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Υπάρχει στον οδηγό ένας ολόκληρος πίνακας που αναφέρει τις μη επιλέξιμες επιχειρήσεις. Σε αυτές για παράδειγμα μπορείτε να δείτε υπηρεσίες που παρέχονται από καφενείο με τεχνητά και μηχανικά παιχνίδια, υπηρεσίες που παρέχονται από καφέ μπαρ, υπηρεσίες που παρέχονται από κέντρα διασκεδάσεως, καμπαρέ, night clubs. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν τέτοια στην Εφορεία. Μη το γελάτε. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Είναι 2-3 σελίδες ο πίνακας αυτός. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα τα δείτε στον Οδηγό. Είναι δηλαδή τα συγκεκριμένα τα οποία αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες δραστηριότητες. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Και υπηρεσίες προσωπικού οδηγού αυτοκινήτων ας πούμε. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εν πάση περιπτώσει επαναλαμβάνω, αυτές είναι οι δραστηριότητες που εξαιρούνται ρητά. Από κει και πέρα όμως θα δοθεί βάρος σε προτάσεις που έχουν καινοτομικό χαρακτήρα που έχουν προστιθέμενη αξία. Με βάση τα κριτήρια τα οποία περιγράφονται σαφώς και ρητά. Ένα πράγμα που δυσκολεύει τη σημερινή συνέντευξη και θα προσπαθήσω άλλη φορά να μην επαναληφθεί είναι ότι δεν έχετε τον Οδηγό μπροστά σας. Νομίζαμε ότι τον είχατε, για κάποιο τεχνικό λόγο προφανώς δεν τον πήρατε. Και θέλω να παρακαλέσω και τους Γενικούς Γραμματείς και το Γραφείο Τύπου να το στείλετε αμέσως. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω το εξής. Η αναφορά σας αν δεν κάνω λάθος ήταν ότι η καταληκτική προθεσμία λήγει σε 120 μέρες, στα τέλη Ιουνίου. Μέσα σε αυτό το διάστημα -έχει δυο σκέλη η ερώτηση- αφενός θα μπορέσει κάποιος ο οποίος πληροφορηθεί αύριο από εμάς στο αυριανό φύλλο της εφημερίδας ότι υπάρχει το πρόγραμμα αυτό να ιδρύσει την εταιρεία για να υπαχθεί; Ένα. Δεύτερον, η προθεσμία των 120 ημερών ίσχυε και για τα προηγούμενα προγράμματα, γυναικείας και νεανικής επιχειρηματικότητας; Ήταν μεγαλύτερο το διάστημα ή μικρότερο; Αυτά τα δυο. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να πούμε κατ' αρχήν ότι οι υποψήφιοι επενδυτές, νέοι και γυναίκες, δεν πληροφορούνται τώρα για το γεγονός ότι η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης προτίθεται να ανακοινώσει αυτά τα προγράμματα. Ήδη εδώ και τουλάχιστον 1 μήνα έχουν γραφτεί πάρα πολλά δημοσιεύματα σε εφημερίδες γιατί παράλληλα έτρεχε και η δημόσια διαβούλευση του προγράμματος. Άρα πάρα πολλοί είχαν πάρει εγκαίρως το μήνυμα και είχαν αρχίσει να ετοιμάζονται. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με συγχωρείτε που σας διακόπτω. Πώς να ετοιμαστούνε όταν δεν ξέρουν τις προϋποθέσεις; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι βασικές προϋποθέσεις. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (μιλάει μακριά από το μικρόφωνο) Επειδή λέτε, συγνώμη που σας διακόπτω και πάλι, ότι δεν μετείχαν στη διαβούλευση. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό είναι να μην υπερβάλουμε. Επειδή όλοι ζούμε σε αυτή τη χώρα, ξέρετε, και κρινόμαστε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, υπήρχαν γραφεία. Εγώ άλλο θέλω να πω. Υπήρχαν γραφεία. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κρινόμαστε όλοι. Και σας το λέει και ένας άνθρωπος που έχει ασχοληθεί με τα κοινοτικά προγράμματα. Το χρονικό διάστημα το οποίο υπάρχει είναι επαρκές για όλους να προετοιμαστούν και να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Και μετά υπάρχει και δεύτερος κύκλος και υπάρχουν και πολλά διαφορετικά προγράμματα. Δεν νομίζω ότι κάποιος άνθρωπος ο οποίος πραγματικά ενδιαφέρεται με τη δημοσιότητα μάλιστα που ορθά εσείς δίνετε σε αυτά τα προγράμματα και τη δημοσιότητα που υπάρχει στο Internet ότι δεν μπορεί να ενημερωθεί. Δεν το νομίζω και το λέω σαφώς. Άλλωστε λέτε ότι οι πολιτικοί πρέπει να λένε την αλήθεια, τουλάχιστον αυτό που πιστεύουν ότι είναι αλήθεια. Αυτό πιστεύω και αυτό λέω. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Επίσης, επειδή κάνατε ένα εξειδικευμένο ερώτημα για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων, να πούμε ότι το να κάνεις την έναρξη στην Εφορεία είναι πλέον αρκετά εύκολο και αρκετά σύντομο. Να πούμε ότι επειδή και το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει εργαστεί και με δική του νομοθετική πρωτοβουλία έχει πλέον συντομευτεί ο χρόνος σύστασης ΕΠΕ στη χώρα, σε 15 μέρες μπορεί να γίνει αυτό, δεν τίθεται θέμα. Οι άλλες πιο χρονοβόρες διαδικασίες που έχουν να κάνουν με αδειοδότηση επιχειρήσεων, γιατί σε διάφορους τομείς, παράδειγμα στη μεταποίηση, μπορεί να χρειαστεί κάποιος να πάρει μια άδεια αν θέλετε, λέω εγώ, βιοτεχνίας για παράδειγμα. Γι’ αυτού του είδους την αδειοδότηση δεν χρειάζεται να την έχει ούτε στην υποβολή ούτε κατά την αντίκληση. Μπορεί να την πάρει κατά τη διάρκεια των 24 περίπου μηνών της υλοποίησης. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προϋπόθεση είναι δηλαδή μόνο η έναρξη; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, ναι. Έναρξη επιτηδεύματος. Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Δεν έχουμε σοβαρές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα αντίστοιχα προγράμματα του παρελθόντος. Κατά συνέπεια γνωρίζανε ήδη όσοι ενδιαφέρονταν τις βασικές προϋποθέσεις και προθεσμίες. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δυο πράγματα, αν μου επιτρέπετε Υπουργέ, να ρωτήσω. Το ένα είναι πώς ξαφνικά βρέθηκα,ν ενώ είχε προηγηθεί μια διαδικασία διαγωνισμού για την Ολυμπιακή 2 επενδυτές, να μας κάνετε ένα σχόλιο και δεύτερον θα θέλαμε και ένα δεύτερο σχόλιο για τις δηλώσεις χθες του κ. Χρυσοχοϊδη, ο οποίος παρουσίασε κάποια στοιχεία που δείχνουν τη διάσταση της ακρίβειας στη χώρα μας, αλλά και το ότι κάλεσε τον κόσμο να κάνει μποϋκοτάζ στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχήν ο κόσμος μπορεί να κάνει μποϋκοτάζ σε όποιο κόμμα θέλει. Μέχρι τώρα δυο φορές, το 2004 και το 2007 έκανε μποϋκοτάζ στο ΠΑΣΟΚ παρά τις αντίστοιχες προβλέψεις του κόμματος αυτού. Θέλω να υπενθυμίσω αυτό που το ξέρουν σε όλη την Ελλάδα, ότι στο τέλος ξυρίζουν τον γαμπρό. Το δεύτερο που θέλω να υπενθυμίσω είναι ότι πραγματικά η μάχη για την ακρίβεια διαχρονικά και εδώ και αλλού είναι μια δύσκολη μάχη. Και ο κ. Χρυσοχοϊδης προσωπικά την είχε δώσει ως Υφυπουργός Εμπορίου και επομένως γνωρίζει τις δυσκολίες του πράγματος. Το ότι υπάρχουν δυσκολίες βεβαίως αυτό δεν δίνει άλλοθι σε καμία κυβέρνηση. Ούτε στις προηγούμενες που δεν τα κατάφεραν ούτε στη δική μας που εξακολουθεί να κάνει αυτή την προσπάθεια μέσα σε ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον, έχοντας, παρά τα προβλήματα τα οποία κατά καιρούς έχουν διαπιστωθεί, σημειώσει και κάποιες προόδους. Θέλω να πω πάνω σε αυτό ότι δημιουργήθηκε και στελεχώνεται άμεσα η Υπηρεσία για τη εποπτεία της αγοράς. Θεσπίστηκε η αναλυτική τεκμηρίωση τιμών για τις λεγόμενες ενδοομιλικές χρεώσεις, το transfer price. Ήταν κάτι το οποίο επί καιρώ συζητείτο στην Ελλάδα, έγινε πραγματικότητα από αυτή την κυβέρνηση και τώρα η μεγάλη πρόκληση είναι η επιτυχία της εφαρμογής της σχετικής ρύθμισης. Καθιερώθηκε επίσης υποχρεωτική υποβολή κοστολογικών στοιχείων για προϊόντα που παράγονται από επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Με βάση αυτούς τους κοστολογικούς ελέγχους η κυβέρνηση προχώρησε ήδη στο να κατονομάζει επιχειρήσεις οι οποίες κατά την άποψή μας κάνουν αδικαιολόγητες αυξήσεις. Παράλληλα, συνεχίζει να κάνει τη δουλειά της η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία σε σχέση με την περίοδο του ΠΑΣΟΚ, την αντίστοιχη περίοδο 2000-2004, συγκρίνω 4ετίες και 2004 με 2008, έχει επιβάλει πρόστιμα που είναι 30, 40 φορές μεγαλύτερα. Παράλληλα, θέλω να σημειώσω σε σχέση με την προσπάθεια δημιουργίας πλαστών εντυπώσεων, ότι από τον Αύγουστο, Σεπτέμβριο και μετά, έχουν υπάρξει μειώσεις ή ανακλήσεις αυξήσεων σε πάνω από 20 χιλιάδες κωδικούς σε σχέση με 80-85 χιλιάδες κωδικούς προϊόντων των σούπερ μάρκετ και έχουν υπάρξει αυξήσεις σε 4.500 κωδικούς. Δηλαδή οι κωδικοί στους οποίους είχαμε μειώσεις ή ανακλήσεις ήταν περίπου πενταπλάσιοι από τους κωδικούς όπου είχαμε αυξήσεις. Αυτό δε σημαίνει ότι εφησυχάζουμε. Είδατε ότι κάνουμε συνέχεια συναντήσεις με φορείς. Στις συναντήσεις αυτές η ΕΣΕΕ είπε ότι θα κάνει κάθε προσπάθεια για αυτοσυγκράτηση, ο ΣΕΛΠΕ δεσμεύτηκε ότι με βάση αυτή τη συγκυρία δε θα πραγματοποιηθούν καθόλου αυξήσεις τιμών. Και η προσπάθεια αυτή θα συνεχιστεί με όλους τους τρόπους και μέσω της Επιτροπής Ανταγωνισμού που ενθαρρύνουμε να κάνει τη δουλειά της και μέσω των Ενώσεων Καταναλωτών που τις ενθαρρύνουμε επίσης να ελέγχουν και την αγορά και εμάς αν δεν κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Αλλά και μέσω όλων των άλλων μηχανισμών που σας περιέγραψα, της Ειδικής Υπηρεσίας για την Εποπτεία της Αγοράς, των κοστολογικών ελέγχων, των επαφών με τις επιμέρους ομάδες, προκειμένου να ζητήσουμε αυτοσυγκράτηση. Η κυβέρνηση ξέρει, έχει απόλυτη επίγνωση πόσο σοβαρό είναι αυτό το θέμα. Και γι’ αυτό θα καλούσαμε την αντιπολίτευση και ιδιαίτερα την αξιωματική αντιπολίτευση, να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Πραγματικά το 2009 δεν είναι μια χρονιά σαν τις συνηθισμένες και όλοι πρέπει να βάλουμε πάνω απ’ όλα την πατρίδα μας. Υπάρχει πεδίο αντιπολίτευσης, αλλά δε νομίζω ότι είναι υπεύθυνη η αντιπολίτευση, μια αντιπολίτευση που προβλέπει αυξήσεις τιμών, πιστεύοντας ή ελπίζοντας ίσως ότι οι προβλέψεις της θα λειτουργήσουν ως αυτοεκπληρούμενες προφητείες. Δεν είναι σε καμία περίπτωση υπεύθυνη αντιπολίτευση, μια αντιπολίτευση που έρχεται και λειτουργεί στο συγκεκριμένο τομέα ως μετεωρολογική υπηρεσία. Και μάλιστα ως μετεωρολογική υπηρεσία η οποία πέφτει συχνά έξω στις προβλέψεις της. Ο ίδιος ο κ. Χρυσοχοϊδης προέβλεπε στις 18.12.2008, δυόμιση μήνες πίσω, ότι το ΤΕΜΠΜΕ θα αρκούσε να καλύψει μόνο 600 με 700 επιχειρήσεις. Η πολιτική όμως δεν είναι αγώνας ταχύτητας. Είναι αγώνας αντοχής. Δυόμιση μήνες μετά το ΤΕΜΠΜΕ έχει καλύψει 13 χιλιάδες επιχειρήσεις, στις οποίες έχουν διοχετευτεί δάνεια ύψους 1,4 δις ευρώ. Αυτή είναι η προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Την προσπάθεια αυτή τη συνεχίζει και αυτή είναι η κριτική την οποία κάνει η αντιπολίτευση. Εμείς θα επιμείνουμε στο δρόμο της ευθύνης. Δεν τάζουμε θαύματα. Θα παραμείνουμε όμως στο δρόμο της υπευθυνότητας και της κοινής λογικής όπως και άλλες φορές έχω σημειώσει. Και ο κόσμος μπορεί να κρίνει. Από εκεί και πέρα σε σχέση με την Ολυμπιακή, θέλω να πω ότι καταρχήν είναι θετικό ότι υπάρχουν περισσότερες προσφορές για την Ολυμπιακή. Η κυβέρνηση θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις μέχρι το τέλος της εβδομάδας με τη MIG και τη SWISSPORT, οι οποίες όπως έχουμε ανακοινώσει είναι αποκλειστικού χαρακτήρα και θα σεβαστούμε τον αποκλειστικό χαρακτήρα των διαπραγματεύσεων αυτών. Από εκεί και μετά, μετά την παρέλευση αυτής της προθεσμίας, έχουμε πει ότι θα εξετάσουμε, ήταν γνωστή η δήλωσή μας, και άλλες προσφορές που κατατέθηκαν με βάση κάποιες πολύ συγκεκριμένες αρχές. Και οι συγκεκριμένες αρχές αυτές είναι οι προβλέψεις των νόμων, ειδικότερα οι προβλέψεις του εθνικού και του κοινοτικού δικαίου για τον ανταγωνισμό, τα πραγματικά στοιχεία των προτάσεων και βεβαίως οι σχετικές εισηγήσεις που θα κάνει ο Επίτροπος παρακολούθησης που έχει τοποθετηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση. Όλα γίνονται στο φως της ημέρας, με σεβασμό στους νόμους και στους κανόνες της διαφάνειας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει κάποιος προβάδισμα κ. Υπουργέ; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω υπήρξα αρκετά αναλυτικός για την Ολυμπιακή και δε θέλω να προσθέσω κάτι άλλο πάνω σε αυτό. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη MIG δώσατε μια προθεσμία τριών εβδομάδων προκειμένου να ολοκληρωθούν οι αποκλειστικές διαπραγματεύσεις. Αυτό συνεπάγεται ότι τόσο η CHRYSLER AVIATION όσο και η AEGEAN θα έχουν μια αντίστοιχη περίοδο διαβούλευσης μαζί σας; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ό,τι είχα να πω για το θέμα της Ολυμπιακής το είπα. Δεν έχω να προσθέσω τίποτα. Νομίζω ότι είναι σαφής η τοποθέτησή μου και αυτή την ώρα πραγματικά θεωρώ ότι δεν υπάρχει κάτι παραπάνω για να προσθέσω. Ο κ. Σκανδάλης κάτι θέλει να πει εκ μέρους του ΕΟΜΜΕΧ, ο διευθύνων σύμβουλος. Ε. ΣΚΑΝΔΑΛΗΣ (ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΟΜΜΕΧ): Κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι θα είναι ενδιαφέρον να ακουστεί και η φωνή του αναδόχου των προγραμμάτων για να παράσχει πληροφορίες, αλλά κυρίως το αίσθημα αισιοδοξίας και ευθύνης που τον συνέχει. Πρώτα απ’ όλα θέλω κ. Υπουργέ να εκφράσω τη χαρά και την ικανοποίησή μου διότι τα Θυρανοίξια του ΕΠΑΝ ΙΙ με το διακριτικό τίτλο ΕΠΙΧΕΙΡΩ 9, γίνονται με την ανάθεση στον ΕΟΜΜΕΧ των δύο πρώτων προγραμμάτων. Αυτό συνιστά μεγάλη τιμή αλλά και ευθύνη για τον ΕΟΜΜΕΧ. Χαίρω και θα το τονίσω, μου το επιτρέπει η ηλικία μου, να συνδυάσω τη νεανικότητα και τη σφριγηλότητα των δύο αυτών προγραμμάτων, τα οποία θα εισφέρουν σημαντικά στοιχεία στην ελληνική επιχειρηματικότητα. Οι μεν νέοι με τον ενθουσιασμό και την ορμή τους, οι δε γυναίκες διότι εκφράζουν ένα πνεύμα νοικοκυροσύνης που το χρειάζεται η επιχειρηματικότητα. Απ’ όσα είπε ο κ. Υπουργός αντελήφθημεν όλοι τα ιδιαίτερα ποιοτικά και ιδεολογικά χαρακτηριστικά των δύο αυτών προγραμμάτων. Επιγραμματικά, καινοτομία, εξειδίκευση μέτρων ανάλογα με τις ανάγκες που υπάρχουν είτε κατά κλάδο είτε κατά τρόπο χωρονομικής κατανομής, περιφέρειες νησιώτικες, παραμεθόριες κλπ. Όλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι τα προγράμματα αυτά εκφράζουν τη νεανικότητα του πάνελ. Επιτρέψτε μου να το χαρακτηρίσω αυτό. Εγώ που είμαι προχωρημένος εις την ηλικία γιατί αισθάνομαι την ανάγκη να το επισημάνω, να το χαρακτηρίσω και να το επαινέσω. Ο ΕΟΜΜΕΧ απ’ την πλευρά του ευχαριστεί για την τιμή που του δίνεται να του ανατεθούν αυτά τα προγράμματα και υπόσχεται ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να ανταποκριθεί εις την εμπιστοσύνη αλλά και εις το ρόλο και την αποστολή του. Ευχαριστώ πολύ κ. Υπουργέ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και εμείς ευχαριστούμε όλους και να ευχαριστήσουμε και τους ανθρώπους που δούλεψαν για την προετοιμασία αυτών των προγραμμάτων, τόσο στην Ειδική Γραμματεία, όσο και στη Γενική Γραμματεία και στον ΕΟΜΜΕΧ και σε όλες τις άλλες υπηρεσίες.
|