ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Φάκελος: Διαγωνισμοί εκπαιδευτικών Επιστροφή    
Διαγωνισμός Εκπαιδευτικών 2006: Θέματα Παιδαγωγικής και Γενικής Διδακτικής (20/12/06)



 Αθήνα 20.12.2006
ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΝΙΚΑ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ (4)
ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ
1. Ο άνθρωπος από την πρώτη στιγμή της ζωής του εντάσσεται στην πρώτη του μικρή ομάδα, την οικογένεια. Όλη του όμως η ζωή χαρακτηρίζεται από τη συμμετοχή του σε κοινωνικές ομάδες όπως αυτή του νηπιαγωγείου.
α) Αναλύστε πως δημιουργούνται οι παιδικές ομάδες και ποια τα χαρακτηριστικά τους και η αξία τους για την κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.
β) Ποιες παιδαγωγικές διαδικασίες θα ακολουθήσετε για να υποβοηθήσετε τα νήπια να ενταχθούν στην ομάδα και να λειτουργήσουν σ’ αυτήν ως μέλη υπεύθυνα, ισότιμα και συνεργατικά.
2. Ποιες κατά τη γνώμη σας είναι οι βασικότερες ανάγκες των νηπίων που υποχρεούται η Προσχολική Αγωγή να καλύψει;
3. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η οργάνωση της Προσχολικής Αγωγής;
4. Σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα της Παιδαγωγικής η παροχή κινήτρων παίζει καταλυτικό ρόλο για τη μάθηση. Δικαιολογήστε την παραπάνω άποψη.

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1. - Ορισμός ομάδας (ένα οργανωμένο σύνολο ατόμων που γνωρίζονται μεταξύ τους και έχουν επικοινωνιακές και αμοιβαίες σχέσεις. Αναπτύσσουν συντονισμένες συνεργατικές προσπάθειες για την επίτευξη κοινών στόχων).
- Χαρακτηριστικά και μορφές κοινωνικής ομάδας (ταυτότητα, κοινωνική δομή, ατομικοί ρόλοι, αμοιβαίες σχέσεις, κανόνες συμπεριφοράς, κοινά συμφέροντα, ενδιαφέροντα και αξίες, κοινούς σκοπούς, διάρκεια και σταθερότητα).
- Εξελικτική πορεία της ομάδας (περίπου στο 3ο έτος αρχίζουν να διαφαίνονται κάποιες τάσεις για την απαρχή της ομάδας).
- Παράγοντες διαμόρφωσης δυναμικής της ομάδας (Μέγεθος, σύνθεση, οργάνωση χώρου, επικοινωνιακή δεξιότητα).
- Παιδαγωγική αξία (υψηλότερη επίδοση, μεγαλύτερη παραγωγικότητα, κοινωνική υποστήριξη, μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση, ψυχική υγεία).
- Παιδαγωγικές διαδικασίες (ασκήσεις γνωριμίας, εμπιστοσύνης, κινητικά παιχνίδια, παιχνίδια με κανόνες, κοινές εργασίες (κολλάζ, χειροτεχνίες, κουκλοθέατρο κ.α.) σχέδια εργασίας).

2. Ορισμός αναγκών (θεωρία Maslow)
- Για το παιδί προσχολικής ηλικίας
- Ανάγκες κινητικές
- Ανάγκες συναισθηματικής ασφάλειας
- Ανάγκες κοινωνικής αναγνώρισης
- Ανάγκες εξερεύνησης ανακάλυψης
- Ανάγκες δημιουργίας, έκφρασης

ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
3. Προβλήματα Προσχολικής Αγωγής
- Υλικοτεχνικής Υποδομής (κτίρια, εγκαταστάσεις, εξοπλισμός)
- Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
- Συνεργασίας εκπ/κών και άλλων ειδικοτήτων
- Στήριξη προγράμματος από ειδικούς
- Σύγχρονα Αναλυτικά Προγράμματα

4. Ορισμός επιθετικότητας
Ιστορική ανασκόπηση – Θεωρίες
Μορφές
Συμπτώματα
Αιτίες
Παιδαγωγική αντιμετώπιση (συζήτηση, εντοπισμός λογικών συνεπειών, τονισμός αυτοσυνασθήματος, παιχνίδι ρόλων συνεργασία με τους γονείς).

Αθήνα 25.9.2006
ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΝΙΚΑ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ (3)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

1. Μερικοί μαθητές στην τάξη σας αποστρέφονται και περιθωριοποιούν έναν αλλοδαπό συμμαθητή τους. Ποιά από τις παρακάτω ενέργειες επιλέγετε προκειμένου να βοηθήσετε αποτελεσματικά τον αλλοδαπό μαθητή στην ομαλή σχολική του ένταξη;
Α. Συμβουλεύετε τους γονείς του μαθητή να του αλλάξουν σχολείο
Β. Προτάσσετε και τονίζετε στην τάξη τις θετικές πλευρές της προσωπικότητας του μαθητή
Γ. Επιβάλλετε στους συμμαθητές του να τον κάνουν παρέα και να παίζουν μαζί του
Δ. Τιμωρείτε εκείνους τους συμμαθητές του οι οποίοι τον περιθωριοποιούν και τον αποστρέφονται

2. Για να παρακινήσετε τους μαθητές σας να προσέχουν καλύτερα στο μάθημα και να ενδιαφέρονται γενικά για τη μάθηση:
Α. Δίνετε έμφαση στην αυστηρή βαθμολογία και στη συνεχή αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών
Β. Είστε ανεκτικοί και επιεικείς με τη σχολική αποτυχία τους
Γ. Αμείβετε και επαινείτε μόνο τις επιτυχίες τους
Δ. Οργανώνετε και θέτετε ελκυστικούς αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστικούς, πραγματοποιήσιμους στόχους

3. Αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός ότι η τόνωση του αυτοσυναισθήματος των μαθητών βελτιώνει τις σχολικές επιδόσεις τους. Με ποιόν τρόπο θεωρείτε ότι ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιτύχει την τόνωση του αυτοσυναισθήματος των μαθητών του;
Α. Όταν εντοπίζει τις αδυναμίες και υπενθυμίζει τις αποτυχίες των μαθητών
Β. Όταν κάνει συγκρίσεις ανάμεσα στους μαθητές
Γ. όταν δείχνει εμπιστοσύνη στις ικανότητες των μαθητών και αναγνωρίζει την αξία τους
Δ. Όταν επικεντρώνεται στα αρνητικά στοιχεία των μαθητών και τα προβάλλει.

4. Πολλοί έφηβοι εμφανίζουν άρνηση για τη σχολική φοίτηση, κάνουν «σκασιαρχείο», με αποτέλεσμα να μένουν στην ίδια τάξη λόγω απουσιών και ορισμένοι από αυτούς ακόμη και να εγκαταλείπουν το σχολείο. Ποιά από τις παρακάτω ενέργειες θεωρείτε αποτελεσματική για την αντιμετώπιση της κατάστασης;
Α. Υπομονή και σχετική αδιαφορία, αφού η άρνηση αυτή θα περάσει με τον καιρό
Β. Αμεση τιμωρία
Γ. ψυχοθεραπευτική αντιμετώπιση
Δ. Δόμηση και συνεχής στήριξη θετικών μορφών επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας

5. Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, πρέπει να επιδιώκεται η συχνή επαφή σχολείου-οικογένειας. Ο βασικός λόγος γι’ αυτό είναι κατά κύριο λόγο ότι:
Α. Οι γονείς χρειάζεται να γνωρίζουν σχετικά με τη σχολική επίδοση των παιδιών τους ώστε να παρεμβαίνουν κατά περίπτωση
Β. Οι εκπαιδευτικοί είναι απαραίτητο να είναι ενημερωμένοι για τα οικογενειακά προβλήματα των μαθητών τους ώστε να τα λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη βαθμολόγησή τους
Γ. οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται παιδαγωγικά από το σχολείο, ώστε να ακολουθούν παρόμοιες παιδαγωγικές αρχές με αυτές που εφαρμόζονται στο σχολείο
Δ. Η επαφή αυτή διαμορφώνει κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης, γογονός που επιδρά θετικά στις επιδόσεις των μαθητών

6. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο/η εκπαιδευτικός οφείλει να αποστασιοποιείται από τα προσωπικά του προβλήματα κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας. Από την πλευρά σας θα προσπαθούσατε κάτι τέτοιο κυρίως:
Α. Για να είστε όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικός/η
Β. Για να μην προκαλέσετε υπαρξιακού τύπου προβλήματα στους μαθητές σας
Γ. για να αξιοποιήσετε αποδοτικότερα αρχές διδασκαλίας και μάθησης
Δ. Διότι η σύγχρονη διδακτική συνιστά να αποφεύγετε αναφορές στο πρόσωπό σας

7. Ο/Η σύγχρονος/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί εποικοδομητικότερα για την μάθηση την αμφίδρομη επικοινωνία που αναπτύσσει με τους μαθητές του/της κυρίως όταν:
Α. Διατυπώνει με ευκρίνεια τα μηνύματά του/της προς τους μαθητές
Β. Ενθαρρύνει τους μαθητές του/της στην επικοινωνία
Γ. εξασφαλίζει την απαραίτητη συνοχή στα λεγόμενά του/της
Δ. Ακούει προσεκτικά τους μαθητές του/της

8. Κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής του μαθήματος ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να αντιμετωπίσει τη διάσπαση της προσοχής κάποιων μαθητών, οφείλει κατά προτεραιότητα να:
Α. Υπογραμμίζει στους μαθητές το ενδεχόμενο το συγκεκριμένο μάθημα να αποτελέσει θέμα στην τελική εξέταση
Β. Αιφνιδιάζει με ερωτήσεις τους μαθητές που δεν προσέχουν στο μάθημα
Γ. προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών με εναλλαγή μεθόδων διδασκαλίας
Δ. Σημειώνει ποιοί μαθητές δεν προσέχουν και να λαμβάνει υπόψη του αυτές τις παρατηρήσεις στην τελική βαθμολόγηση τους

9. Ο έπαινος θεωρείται αποτελεσματικός για την ενεργοποίηση των μαθητών και τη διαμόρφωση θετικού ψυχολογικού κλίματος στην τάξη όταν ο εκπαιδευτικός επαινεί συστηματικά:
Α. Τους μαθητές που απαντούν σωστά χωρίς να καταβάλλουν ιδιαίτερη προσπάθεια
Β. Τους μαθητές που καταβάλλουν προσπάθεια, ανεξάρτητα από το αν απαντούν σωστά ή λάθος
Γ. όλους ανεξαιρέτως στην τάξη
Δ. Τους πολύ «αδύνατους» μαθητές ανεξάρτητα από το αν καταβάλλουν ή όχι κάποια προσπάθεια

10. Ενώ παρουσιαζετε στους μαθητές σας τη νέα διδακτική ενότητα, διαπιστώνετε ότι κάποιοι σιγοψιθυρίζουν συνεχώς μεταξύ τους. Ως σύγχρονος/η εκπαιδευτικός θα:
Α. Θεωρούσατε την περίπτωση ως φυσιολογική εκτόνωση μέσα στα όρια της ευπρέπειας
Β. Τους ζητούσατε να σταματήσουν επιτέλους να γίνονται ενοχλητικοί στο μάθημα
Γ. τους θυμίζατε την υποχρέωση τους να προσέχουν στο μάθημα
Δ. Τους υπογραμμίζατε ότι δεν είναι δυνατόν να αδιαφορούν την ώρα που μιλάει ο καθηγητής τους

11. Ενώ διδάσκετε απερίσπαστος/η στην τάξη σας, ο ήχος του κινητού κάποιου από τους μαθητές σας διασπά την αυτοσυγκέντρωση σας και την προσοχή των μαθητών σας. Ως σύγχρονος/η εκπαιδευτικός θα:
Α. Δείχνατε ανεκτικότητα αφού η τεχνολογία κυριαρχεί πλέον στη ζωή μας
Β. Παρακαλούσατε να κλείσουν όλα τα κινητά και θα προγραμματίζατε σχετική συζήτηση μαζί τους
Γ. κάνατε δριμύτατες παρατηρήσεις σε όλους και θα απαιτούσατε να κλείσουν αμέσως τα κινητά
Δ. Κάνατε άμεσα πολύ αυστηρή επίπληξη στο μαθητή

12. Η ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων οικειότητας ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές είναι σημαντική διότι με τον τρόπο αυτό:
Α. Ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει με περισσότερη επιείκεια τους μαθητές κατά τη βαθμολόγησή τους
Β. Οι μαθητές «περνούν καλά» στο σχολείο
Γ. οι μαθητές ενεργοποιούνται και αυξάνεται περισσότερο η συμμετοχή τους στο μάθημα
Δ. Ο εκπαιδευτικός γίνεται πιο δεκτικός σε πιέσεις των μαθητών του

13. Συχνά οι μαθητές εφηβικής ηλικίας εκδηλώνουν στην τάξη συμπεριφορές που υποδηλώνουν «ανυπακοή». Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι συμπεριφορές, κρίνεται ψυχοπαιδαγωγικά αναγκαίο:
Α. Να εντοπιστούν τα γνωστικά προβλήματα των μαθητών
Β. Να συζητηθεί στην τάξη το ζήτημα των ορίων και των κανόνων
Γ. να υπάρξει ανοχή από την πλευρά του εκπαιδευτικού απέναντι σε αυτές τις συμπεριφορές
Δ. Να χρησιμοποιηθούν αυστηρές ποινές

14. Σε μία τάξη φοιτούν κάποιοι αλλόγλωσσοι μαθητές με περιορισμένη γνώση της ελληνικής γλώσσας. Προκειμένου να μπορέσουν αυτοί οι μαθητές να ενταχθούν ομαλά στην τάξη, οι καθηγητές τους οφείλουν κατά κύριο λόγο:
Α. Να επισημαίνουν στους υπόλοιπους μαθητές ότι πρέπει να τους αγαπούν
Β. Να μην τους δίνουν συχνά το λόγο, ώστε να μην γίνονται αντικείμενο κοροιδίας από τους συμμαθητές τους
Γ. να σέβονται οι ίδιοι την ταυτότητα των μαθητών αυτών και να τους αντιμετωπίζουν χωρίς να κάνουν θετικές ή αρνητικές διακρίσεις
Δ. Να μιλούν στην τάξη για τα έθιμα των αλλόγλωσσων μαθητών

15. Για να διερευνήσουμε το ψυχολογικό κλίμα μιας τάξης, θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε, μεταξύ άλλων, τους μαθητές της κατά πόσο:
Α. Μένουν ικανοποιημένοι από τα χρησιμοποιούμενα μέσα εκπαιδευτικής τεχνολογίας
Β. Είναι ευχαριστημένοι με τη διαρρύθμιση του χώρου στις τάξεις τους
Γ. Τους ικανοποιούν οι επίσημοι σχολικοί κανόνες πειθαρχίας στην τάξη τους
Δ. Βιώνουν ευχάριστα την επαφή τους με το διδακτικό αντικείμενο

16. Για να είναι αποτελεσματική η αγνόηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς του παιδιού πρέπει:
Α. Να αγνοείται αυτή η συμπεριφορά περιστασιακά
Β. Να υπάρχει συνέπεια ως προς την αγνόηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς όλων όσων συμμετέχουν στην εκπαίδευση του παιδιού
Γ. Να επιπλήττεται ο μαθητής ενώπιον των συμμαθητών του
Δ. Να συνοδεύεται η αγνόηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς με χαμηλή βαθμολογία

17. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών συμβάλλουν αποτελεσματικά στην μαθησιακή διαδικασία, όταν ο εκπαιδευτικός:
Α. Κατέχει επαρκώς το αντικείμενο που διδάσκει
Β. Απαοστασιοποιείται από τους μαθητές
Γ. Αποδέχεται όλους τους μαθητές και σέβεται τις ιδιαιτερότητές τους
Δ. Δίνει έμφαση μόνο στις γνωστικές τους ικανότητες

18. Ο έπαινος λειτουργεί στους μαθητές με διάφορους τρόπους. Πότε ο έπαινος συμβάλλει στην ανάπτυξη μεταγνωστικών ικανοτήτων των μαθητών:
Α. Όταν προσδιορίζει ποιό ακριβώς στοιχείο της εργασίας τους είναι σωστό, ώστε να επαναληφθεί
Β. Όταν παρέχει γενικά πληροφορίες για την αξία των διάφορων επιτευγμάτων των μαθητών
Γ. Οταν χρησιμοποιεί τα προηγούμενα επιτεύγματα των μαθητών για να περιγράψει την τρέχουσα κατάσταση
Δ. Όταν προσανατολίζει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις διαδικασίες που ακολουθεί η σκέψη τους

19. Ποιά από τις παρακάτω τεχνικές προσφέρεται λιγότερο για τη διατήρηση της μαθητικής προσοχής;
Α. Η χρήση διλημματικών ερωτήσεων
Β. Η χρήση τεχνικών αιφνιδιασμού κατά την έναρξη του μαθήματος
Γ. Η εναλλαγή στο ρυθμό της διδασκαλίας
Δ. Η χρήση λεκτικής παρώθησης και υπογράμμισης

20. Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του στην τάξη, ο σύγχρονος εκπαιδευτικός οφείλει να διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών με:
Α. Την ένταση της φωνής του
Β. Το σταθερό τόνο της φωνής του
Γ. Το χρωματισμό της φωνής του
Δ. Το γρήγορο ρυθμό ομιλίας του

21. Οι περισσότεροι παιδαγωγοί αναγνωρίζουν ότι υπάρχει η διάσταση της τέχνης στη διδασκαλία. Ο εκπαιδευτικός, κατά την άποψή σας, μπορεί να εκφράσει την πλευρά αυτή με:
Α. Περιγραφή ενός προσώπου ή ενός αντικειμένου
Β. Εμπνευσμένες εκφραστικές κινήσεις προσώπου και σώματος
Γ. Διήγηση ενός γεγονότος
Δ. Αναφορά ενός προσωπικού βιώματος

22. Ένας εκπαιδευτικός λειτουργεί με αντικειμενικότητα κατά τη διδασκαλία του όταν, κατά κύριο λόγο, φροντίζει να:
Α. Πληροφορεί τους μαθητές του για τις προσωπικές του απόψεις
Β. Κρατάει ουδέτερη στάση σε αντιπαραθέσεις στην τάξη
Γ. Δίνει πρώτιστη προτεραιότητα σε επιστημονικά έγκυρες γνώσεις
Δ. Προσανατολίζει ηθικά τους μαθητές με βάση τις ηθικές του αξίες

23. Ο/Η σύγχρονος/η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί μη λεκτικές μορφές επικοινωνίας κατά τη διδασκαλία του, προκειμένου, κατά κύριο λόγο να:
Α. Καθοδηγεί τους μαθητές στις εργασίες τους
Β. Δίνει έμφαση στα μηνύματα που τους απευθύνει
Γ. Συνάπτει διαπροσωπικές σχέσεις μαζί τους
Δ. Ελέγχει τις δραστηριότητες μαθητείας στις οποίες συμμετέχουν οι μαθητές

24. Είναι προτιμότερο ο εκπαιδευτικός:
Α. Να κρύβει τα συναισθήματά του για να μην επηρεάζει τη συμπεριφορά των μαθητών
Β. Να κρύβει τα συναισθήματά του γιατί αυτό προσδοκούν από αυτόν οι μαθητές
Γ. Να εκδηλώνει μέρος των συναισθημάτων του κρίνοντας από την περίσταση
Δ. Να εκδηλώνει τα συναισθήματά του γιατί απευθύνεται στους μαθητές όχι μόνο με το λόγο, αλλά και με το συναίσθημα

25. Στην αυτοεκτίμηση του παιδιού συμβάλλουν καθοριστικά οι σχέσεις του:
Α. Με τον εκπαιδευτικό
Β. Με τους γονείς του
Γ. Με τους συνομηλίκους του
Δ. Με όλους τους παραπάνω

26. Ποιό από τα παρακάτω στυλ συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού έχει θετικότερα αποτελέσματα;
Α. Το αυταρχικό
Β. Το συμμετοχικό
Γ. Το ελευθεριάζον
Δ. Το ρομαντικό

27. Ενας μαθητής συνεχίζει να έρχεται αργοπορημένος στην τάξη. Πώς θα δοκιμάζατε να εξαλείψετε αυτή τη συμπεριφορά;
Α. Τον προσβάλλετε ενώπιον των συμμαθητών του
Β. Επιβραβεύετε κάθε έγκαιρη προσέλευσή του
Γ. Τον αποβάλλετε από την τάξη
Δ. Τον εκφοβίζετε ότι θα ενημερώσετε τους γονείς του

28. Κατά την έναρξη του μαθήματος ο εκπαιδευτικός πρέπει να:
Α. Ζητήσει από τους μαθητές να ησυχάσουν αμέσως
Β. Συζητήσει διάφορα θέματα προκειμένου να διαμορφώσει θετικό κλίμα
Γ. Αρχίσει τις ερωτήσεις γύρω από το προηγούμενο μάθημα
Δ. Αρχίσει αμέσως τη διδασκαλία προκειμένου να αιφνιδιάσει τους μαθητές

29. Πιο αποτελεσματικοί στη διοίκηση της τάξης είναι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που:
Α. Προλαμβάνουν τις ανάρμοστες συμπεριφορές
Β. Μεταδίδουν με σαφήνεια σκοπούς και ελπίδες στους μαθητές
Γ. Χρησιμοποιούν έξυπνες τεχνικές για να επαναφέρουν στην τάξη τους ατακτούντες μαθητές
Δ. Χρησιμοποιούν την προγραμματισμένη αγνόηση κάποιων μικροαταξιών

30. Όταν δημιουργούνται διενέξεις μεταξύ του εκπαιδευτικού προσωπικού, ο διευθυντής του σχολείου θα πρέπει:
Α. Να αναλάβει να επιλύσει ο ίδιος τη διένεξη
Β. Να αδιαφορήσει
Γ. Να ενθαρρύνει την επίλυση από τους ίδιους τους εμπλεκόμενους
Δ. Να συγκαλέσει συνέλευση όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού προκειμένου να αναζητήσουν από κοινού την επίλυση της διένεξης

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1 Β   16 Β
2 Δ   17 Γ
3 Γ   18 Δ
4 Δ   19 Β
5 Δ   20 Γ
6 Γ   21 Β
7 Δ   22 Γ
8 Γ   23 Β
9 Β   24 Δ
10 Γ  25 Δ
11 Β  26 Β
12 Γ  27 Β
13 Β  28 Β
14 Γ  29 Α
15 Δ  30 Γ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ – ΓΚΟΓΚΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

 

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΝΙΚΑ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ (2)

1. Ο εκπαιδευτικός που αντιμετωπίζει προβλήματα επικοινωνίας σε μία τάξη χρειάζεται να εκμεταλλευτεί παράγοντες που αποτελούν προϋπόθεσης για την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων με τους μαθητές του όπως είναι:
Α. η χαρισματική προσωπικότητά του
Β. η δυνατότητα του να παρέχει αμοιβές και ενισχύσεις
Γ. ο χώρος και ο χρόνος που μοιράζεται με τους μαθητές του
Δ. η συμπάθεια που δείχνουν κάποιοι μαθητές προς το πρόσωπό του

2. Αποτελεσματικές διαπροσωπικές σχέσεις με τους μαθητές εξασφαλίζονται όταν:
Α. οι μαθητές γνωρίζουν τι περιμένουν από τον εκπαιδευτικό τους και νιώθουν ασφαλείς ως προς το τι πρέπει αυτοί να επιτύχουν
Β. ο εκπαιδευτικός συμμεριστεί την έλλειψη ενδιαφέροντος των μαθητών του για μάθηση
Γ. ο εκπαιδευτικός ενημερώνει συνεχώς τους γονείς για τα μικροπροβλήματα στην τάξη του
Δ. ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει ολόκληρη την τάξη ως σύνολο και δουλεύει πάνω στα χαρακτηριστικά της ομάδας του

3. H αποδοχή των λαθών από τον εκπαιδευτικό δεν είναι κατακριτέα. Αντίθετα, βελτιώνει τις διαπροσωπικές του σχέσεις με τους μαθητές αρκεί ο εκπαιδευτικός να:
Α. παραδέχεται το λάθος του όσο συχνό κι αν είναι αυτό
Β. εξηγεί στους μαθητές γιατί έκανε λάθος
Γ. αποφεύγει να σφάλει κατ’ επανάληψη και να δημιουργεί αμφιβολίες για την γνωστική του υποδομή
Δ. πληροφορεί τους μαθητές για την ορθή απάντηση το αργότερο μέσα στα δύο επόμενα μαθήματα

4. Η συμπεριφοριστική κατεύθυνση υποστηρίζει ότι:
Α. το αναπτυσσόμενο άτομο υφίσταται αλλαγές γιατί μαθαίνει νέες μορφές συμπεριφοράς ως αποτέλεσμα συγκεκριμένων εμπειριών
Β. το αναπτυσσόμενο άτομο παρουσιάζει τυπικές μορφές συμπεριφοράς για κάθε ηλικία μέσω της απλής παρατήρησης και μίμησης προτύπων κάποιες συμπεριφορές μαθαίνονται χωρίς το παιδί να ενεργεί και χωρίς να αποδέχεται κάποια ενέργεια
Γ. ασυνείδητα κίνητρα, ορμές και ένστικτα ωθούν το άτομο προς ενέργειες κοινωνικά
Δ. αποδεκτές προκειμένου να εκτονωθεί και να διέλθει ομαλά τα στάδια ανάπτυξης

5. Βασική αρχή της γνωστικής-γενετικής ψυχολογικής κατεύθυνσης για τη μάθηση με πρωτεργάτη τον Jean Piaget αποτελεί:
Α. η καθαρή υπεροχή του εσωτερικού αναπτυξιακού παράγοντα της ωρίμασης
Β. η καθαρή υπεροχή των εξωτερικών παραγόντων για τη διαμόρφωση της γνώσης
Γ. η σημασία της ενθάρρυνσης του παιδιού για την εξερεύνηση του περιβάλλοντος
Δ. η σημασία της τροποποίησης των εξωτερικών παραγόντων ώστε να επέμβουμε στο γνωστικό επίπεδο του παιδιού

6. Συχνά λέμε «ο εκπαιδευτικός πρέπει να μιλάει τη γλώσσα του μαθητή» εννοώντας ότι κατά τη διδασκαλία ο εκπαιδευτικός:
Α. δεν πρέπει να συγχέει τα σύμβολα με τα πράγματα που αυτά συμβολίζουν
Β. αντικαθιστά τις αφηρημένες έννοιες με συγκεκριμένες ειδικές λέξεις
Γ. χρειάζεται να έχει κατά νου ότι οι έννοιες που χρησιμοποιεί δεν μεταφράζονται πάντα με το ίδιο νόημα από τους μαθητές του και επομένως προσπαθεί να τις προσαρμόζει στις δικές τους εμπειρίες
Δ. δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός παρά μόνο όταν χρησιμοποιεί λέξεις και φράσεις που οι έφηβοι χρησιμοποιούν εκτός μαθήματος

7. Η διάταξη των θρανίων σε σχήμα Π:
Α. εξυπηρετεί τη διαμαθητική και τη δασκαλομαθητική επικοινωνία
Β. ευνοεί τη διεκπεραίωση ατομικών εργασιών από τους μαθητές
Γ. βοηθά την κατά ομάδες διδασκαλία
Δ. προσφέρεται για την εκτός μαθήματος επικοινωνία των μαθητών

8. Η ανθρωπογεωγραφία της σχολικής αίθουσας επηρεάζει:
Α. τους μαθητές που έχουν προβλήματα ακοής, όρασης και προσοχής
Β. τους κοινωνικά απομονωμένους μαθητές
Γ. τον βαθμό εμπλοκής των μαθητών στο μάθημα
Δ. τη μορφή διδασκαλίας που θα επιλέξει ο εκπαιδευτικός

9. Για τη συμμετοχή όλων των μαθητών στο μάθημα και την καλύτερη επικοινωνία τους με τον εκπαιδευτικό συνιστάται:
Α. η παροχή συχνών ενισχύσεων στους ικανότερους μαθητές
Β. η συχνή αλλαγή πτέρυγας των μαθητών και απόστασής τους από τον εκπαιδευτικό
Γ. η σύνταξη από τον εκπαιδευτικό κοινωνιογράμματος της σχολικής τάξης
Δ. η εξασφάλιση καλών συνθηκών φωτισμού, ακουστικής και θερμοκρασίας στη σχολική τάξη

10. Ο «λογικοκρατούμενος» άνθρωπος αποτελεί το ιδεώδες της αγωγής
Α. του Jean Jack Rousseau που υποστήριζε ότι το παιδί είναι φύσει καλό και πρέπει να αναπτυχθεί ελεύθερα και με το δικό του ρυθμό
Β. των συντηρητικών θεολόγων του 17ου αιώνα που θεωρούσαν ότι το παιδί είναι φύσει κακό και οι γονείς πρέπει να αναλάβουν την ηθική διαπαιδαγώγησή του
Γ. της σύγχρονης παιδαγωγικής που θεωρεί το παιδί ως ένα ον sui generis με ιδιαίτερες ανάγκες και ρυθμούς ανάπτυξης
Δ. των εμπειριοκρατών με πρωτεργάτη τον Αγγλο John Locke που υποστήριζαν ότι το παιδί είναι λευκός χάρτης και οι γονείς οφείλουν να του προσφέρουν εμπειρίες που θα οδηγούν στον αυτοέλεγχο και στην αυτοπειθαρχία του

11. Ο όρος «επιγένεση της συμπεριφοράς» αναφέρεται σε μία βασική αρχή της ανάπτυξης αλλά και της μάθησης σύμφωνα με την οποία
Α. η ανάπτυξη χωρεί από τα άνω προς τα κάτω
Β. η ανάπτυξη του νέου στο παιδί οικοδομείται πάνω στο παλιό
Γ. η ανάπτυξη διαφέρει ως προς το ρυθμό μεταξύ διαφορετικών ατόμων
Δ. η ανάπτυξη πραγματοποιείται σύμφωνα με ένα γενικό σχέδιο –πρότυπο

12. Η μάθηση αποτελεί βασικό παράγοντα της ανάπτυξης που συντελείται:
Α. μέσω των εσωτερικών επιδράσεων της ωρίμασης
Β. μέσω των εξωτερικών επιδράσεων του περιβάλλοντος που λειτουργούν αυτόματα σε κάθε άνθρωπο
Γ. μέσω της άσκησης και της ατομικής προσπάθειας
Δ. με τη βοήθεια της κληρονομικότητας

13. Η «μαθησιακή ετοιμότητα» ενός μαθητή για την απόκτηση διαφορετικού επιπέδου γνώσεων προσδιορίζεται και συντελείται
Α. από το συνδυασμό διδασκαλίας μιας ορισμένης γνωσης ή δεξιότητας και του αντίστοιχου επιπέδου ωριμότητας του μαθητή
Β. από την ικανότητα του έμπειρου εκπαιδευτικού να διδάξει οποιαδήποτε γνώση σε μαθητές οποιασδήποτε ηλικίας
Γ. αυτόματα, καθώς ο μαθητής διέρχεται μια κρίσιμη αναπτυξιακή περίοδο
Δ. από την μαθησιακή του ωριμότητα

14. Σύμφωνα με τον Piaget, ο έφηβος κατά τη φάση των αφηρημένων νοητικών λειτουργιών:
Α. χρησιμοποιεί έντονα τη συμβολική λειτουργία για να αναπαραστήσει ένα αντικείμενο μέσα από κάποιο άλλο
Β. είναι ικανός μέχρι ένα βαθμό να αναστρέφει νοητικές ενέργειες, να ομαδοποιεί και να συγκρίνει
Γ. αποκτά συναισθηματική αυτονομία από τους γονείς και διαμορφώνει μία σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα για τον εαυτό του
Δ. ελέγχει τις σκέψεις του χρησιμοποιώντας υποθέσεις, αφηρημένες έννοιες και τη φαντασία του

15. Μεταξύ των αναπτυξιακών στόχων της εφηβείας συγκαταλέγoνται:
Α. τα μεικτά συναισθήματα χαράς και λύπης κάθε φορά που ο έφηβος αφήνει κάτι παλιό για κάτι νέο
Β. η σύναψη υγιών σχέσεων με τους συνομηλίκους σε νέα βάση
Γ. η επιζήτηση συναναστροφών με συνομηλίκους του ίδιου φύλου
Δ. η συνεχής περιέργεια, παρατήρηση και πειραματισμός

16. Με τον όρο συνάφεια εννοούμε:
Α. την επανάληψη των αντιδράσεων στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος
Β. την σχεδόν ταυτόχρονη συνύπαρξη ερεθισμάτων και απαντήσεων
Γ. την αμοιβή του υποκειμένου κατά τη διαδικασία της μάθησης
Δ. τη διάκριση ενός αντικειμένου από μία κατηγορία ομοειδών αντικειμένων

17. Έχει αποδειχθεί ερευνητικά ότι:
Α. η διδασκαλία σε συνδυασμό με την παρουσίαση του διδασκόμενου υλικού αποδίδει περισσότερο από την απλή διδασκαλία και συζήτηση
Β. η καταγραφή σημειώσεων είναι πιο αποδοτική από το μονόλογο του δασκάλου
Γ. η παρουσίαση του υλικού από τον εκπαιδευτικό πρέπει να συνδυάζεται με την ερωταποκριτική μορφή μονολόγου
Δ. το άτομο που παρακολουθεί τα πειράματα αποδίδει καλύτερα από εκείνο που παίρνει μέρος σε αυτά

18. Με την καλλιέργεια και διατήρηση της «ψυχολογικής εγρήγορσης» στην τάξη:
Α. ο εκπαιδευτικός δίνει έμφαση στη διδασκόμενη ύλη και στην αξία της παρά στο πρόσωπό του
Β. ο εκπαιδευτικός δημιουργεί ένα θεμιτό βαθμό ερεθιστικότητας και ανταγωνισμού μέσα στην τάξη
Γ. ο εκπαιδευτικός διατηρεί τον υψηλό βαθμό ενεργητικότητας των μαθητών του ώστε να ανταποκρίνονται στα ερεθίσματα της διδασκαλίας
Δ. ο εκπαιδευτικός τονώνει τα επίπεδα άγχους και ευγενούς συναγωνισμού μεταξύ των μαθητών του

19. Ο εκπαιδευτικός χάνει τον έλεγχο της τάξης του όταν:
Α. δεν διατηρεί την ψυχραιμία του κατά την εκτέλεση συνηθισμένων εργασιών
Β. δεν δίνει σαφείς οδηγίες στους μαθητές του κατά την έναρξη της διδασκαλίας για το τί αναμένει από αυτούς με το πέρας του μαθήματος
Γ. χρησιμοποιεί συχνά τα διάφορα γραπτά διαγωνίσματα ως μέσο προσωπικής αξιολόγησης των μαθητών του χωρίς να τους ενημερώνει για τα αποτελέσματα ή την σκοπιμότητά τους
Δ. κάνει όλες τις παραπάνω ενέργειες

20. Η ορθή χρήση του επαίνου επιδρά θετικά:
Α. Στη διάθεση του μαθητή
Β. Στη διαπροσωπική σχέση μαθητή-εκπαιδευτικού
Γ. Στη διαπροσωπική σχέση μαθητή- υπόλοιπης τάξης
Δ. Σε όλα τα παραπάνω

21. Ποια από τις παρακάτω τάσεις δεν συνιστά γνώρισμα της εφηβικής ηλικίας;
Α. Η προσκόλληση
Β. Το φανταστικό ακροατήριο
Γ. Ο προσωπικός μύθος
Δ. Η αυτόνομη ηθική

22. Για την αξιολόγηση της εργασίας ενός μαθητή ποιόν από τους παρακάτω λεκτικούς επαίνους θεωρείτε πιο ενθαρρυντικό;
Α. Είμαι πολύ ικανοποιημένος/η από την εργασία σου
Β. Δεν έχω ξαναδεί καλύτερη εργασία
Γ. Φαίνεται πως δούλεψες σκληρά
Δ. Με αυτή την εργασία σου έδειξες τί αξίζεις

23. Ένας μαθητής δε συμμετέχει στο μάθημα. Ποια είναι η αντίδρασή σας;
Α. Θεωρείτε ότι δεν έχει καμία απάντηση για το θέμα που διαπραγματεύεστε
Β. Του τονίζετε ότι η βαθμολογία του θα είναι ανάλογη της συμμετοχής του
Γ. Ελέγχετε μήπως δεν του έχετε δώσει τη δέουσα προσοχή
Δ. Συνεχίζετε το μάθημα με αυτούς που ενδιαφέρονται

24. Σε ποιο από τα στάδια γνωστικής ανάπτυξης του Piaget, το παιδί μαθαίνει να εξετάζει διάφορες πιθανότητες και εναλλακτικές λύσεις σε μία κατάσταση;
Α. Στο αισθησιοκινητικό
Β. Στο προσυλλογιστικό
Γ. Στο στάδιο συγκεκριμένης σκέψης
Δ. Στο στάδιο αφηρημένης σκέψης

25. Σε ποια από τις παρακάτω περιπτώσεις ο εκπαιδευτικός ενεργοποιεί κίνητρα μάθησης;
Α. Όταν αφήνει στους μαθητές του τόσο χρόνο όσος είναι απαραίτητος για να βρουν τη λύση ή την απάντηση
Β. Όταν προσποιείται ότι δεν γνωρίζει ο ίδιος κάτι
Γ. Όταν χρησιμοποιεί διάφορες τεχνικές για να εκβιάσει τη συμμετοχή των μαθητών
Δ. Όταν χρησιμοποιεί τις εσωτερικές αμοιβές

26. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να προσαρμόζει το ρυθμό της διδασκαλίας:
Α. Στο ρυθμό των καλών μαθητών
Β. Στο ρυθμό των αδύνατων μαθητών
Γ. Στις ατομικές ανάγκες και στα ατομικά ενδιαφέροντα των μαθητών
Δ. Στο «μέσο όρο» της τάξης

27. Κατά τη διαδικασία της «αφομοίωσης» η νέα γνώση αποκτάται:
Α. Με αποστήθιση
Β. Με ενίσχυση της προηγούμενης
Γ. Με συσχέτιση με προηγούμενες
Δ. Με απλούστευση αυτής

28. Τι θα λέγατε σε ένα μαθητή που διστάζει να αναλάβει κάποια εργασία;
Α. Με απογοητεύεις με τη συμπεριφορά σου
Β. Ο βαθμός σου θα μειωθεί σημαντικά
Γ. Είμαι σίγουρος/η ότι μπορείς να τα καταφέρεις
Δ. Πιστεύω ότι έχεις κάποιες δυνατότητες

29. Κατά τον Piaget ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι:
Α. Η διάδοση γνώσεων μέσω της μεθόδου διάλεξης
Β. Να επιταχύνει τη μετάβαση του παιδιού από το ένα στάδιο γνωστικής ανάπτυξης στο άλλο
Γ. Η δημιουργία καταστάσεων όπου τα παιδιά μαθαίνουν μόνα τους
Δ. Η αποδέσμευση των μαθητών από τις πιέσεις που τους ασκούν η οικογένεια και η κοινωνία

30. Σύμφωνα με τον Piaget ο κυριότερος παράγοντας για την πνευματική ανάπτυξη του ατόμου είναι:
Α. H κληρονομικότητα
Β. Το περιβάλλον
Γ. Η αλληλεπίδραση κληρονομικότητας-περιβάλλοντος
Δ. Ο εσωτερικός μηχανισμός ανάπτυξης που ενυπάρχει μέσα στο άτομο

Απαντήσεις
1Γ 2Α 3Γ 4Α 5Δ 6Γ
7Α 8Γ 9Β 10Δ 11Β 12Γ
13Α 14Δ 15Β 16Β 17Α 18Γ
19Δ 20Δ 21Α 22Γ 23Γ 24Δ
25Δ 26Γ 27Γ 28Γ 29Γ 30Δ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ – ΓΚΟΓΚΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

 

Αθήνα 19.9.2006
ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΝΙΚΑ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ (1)
1. Η κοινωνικοποίηση του παιδιού θεωρείται ότι είναι μία διαδικασία κυρίως:
Α. Γνωστικής και συναισθηματικής μάθησης
Β. Ψυχικής και σωματικής ωρίμανσης
Γ. Προσαρμογής σε μία κοινωνία εξάρτησης
Δ. Αντιπαράθεσης βιογενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων

2. Η συμπεριφοριστική κατεύθυνση υποστηρίζει ότι:
Α. το αναπτυσσόμενο άτομο υφίσταται αλλαγές γιατί μαθαίνει νέες μορφές συμπεριφοράς ως αποτέλεσμα συγκεκριμένων εμπειριών
Β. το αναπτυσσόμενο άτομο παρουσιάζει τυπικές μορφές συμπεριφοράς για κάθε ηλικία
Γ. μέσω της απλής παρατήρησης και μίμησης προτύπων κάποιες συμπεριφορές μαθαίνονται χωρίς το παιδί να ενεργεί και χωρίς να αποδέχεται κάποια ενέργεια
Δ. ασυνείδητα κίνητρα, ορμές και ένστικτα ωθούν το άτομο προς ενέργειες κοινωνικά αποδεκτές προκειμένου να εκτονωθεί και να διέλθει ομαλά τα στάδια ανάπτυξης

3. Βασική αρχή της γνωστικής-γενετικής ψυχολογικής κατεύθυνσης για τη μάθηση με πρωτεργάτη τον Jean Piaget αποτελεί:
Α. η καθαρή υπεροχή του εσωτερικού αναπτυξιακού παράγοντα της ωρίμασης
Β. η καθαρή υπεροχή των εξωτερικών παραγόντων για τη διαμόρφωση της γνώσης
Γ. η σημασία της ενθάρρυνσης του παιδιού για την εξερεύνηση του περιβάλλοντος
Δ. η σημασία της τροποποίησης των εξωτερικών παραγόντων ώστε να επέμβουμε στο γνωστικό επίπεδο του παιδιού

4. Οι εξετάσεις χρειάζεται να αντιμετωπίζονται από τους εκπαιδευτικούς:
Α. ως το κύριο μέσο αξιολόγησης των μαθητών τους
Β. ως κίνητρο ανακάλυψης νέας γνώσης από τους μαθητές
Γ. ως ευκαιρία αναδιοργάνωσης του διδακτικού υλικού
Δ. ως ευκαιρία καθοδήγησης των μαθητών στα σημαντικότερα σημεία του γνωστικού αντικειμένου

5. Ο εκπαιδευτικός χάνει τον έλεγχο της τάξης του όταν:
Α. δεν διατηρεί την ψυχραιμία του κατά την εκτέλεση συνηθισμένων εργασιών
Β. δεν δίνει σαφείς οδηγίες στους μαθητές του κατά την έναρξη της διδασκαλίας για το τί αναμένει από αυτούς με το πέρας του μαθήματος
Γ. χρησιμοποιεί συχνά τα διάφορα γραπτά διαγωνίσματα ως μέσο προσωπικής αξιολόγησης των μαθητών του χωρίς να τους ενημερώνει για τα αποτελέσματα ή την σκοπιμότητά τους
Δ. κάνει όλες τις παραπάνω ενέργειες

6. Στην αυτοεκτίμηση του παιδιού συμβάλλουν καθοριστικά οι σχέσεις του:
Α. Με τον εκπαιδευτικό
Β. Με τους γονείς του
Γ. Με τους συνομηλίκους του
Δ. Με όλους τους παραπάνω

7. Ποια απο τις παρακάτω θέσεις δεν ισχύει στο πλαίσιο εφαρμογής της μεθόδου “project” (σχέδιο εργασίας):
Α. Η μάθηση που επιτυγχάνεται είναι ολιστική
Β. Η διδασκαλία καθίσταται βιωματική
Γ. Η προσέγγιση της ύλης είναι πολυθεματική
Δ. Ενθαρρύνεται η αυτενέργεια των μαθητών

8. Γνωρίζουμε ότι αναφορικά με τα προτεινόμενα μοντέλα πειθαρχίας για τα σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς οι εκπρόσωποι της ανθρωπιστικής σχολής:
Α. Προτείνουν τον αυστηρό εξωτερικό έλεγχο στη σχολική πειθαρχία και γι’αυτό υιοθετούν μοντέλα που ασκούν στο μεγαλύτερο βαθμό δασκαλικό έλεγχο στη συμπεριφορά των μαθητών
Β. Πιστεύουν στις δυνατότητες αυτορρύθμισης του παιδιού και γι’ αυτό απορρίπτουν τις τεχνικές εξωτερικού ελέγχου
Γ. Αξιοποιούν την άποψη ότι η παρέμβαση του εκπαιδευτικού πρέπει να απευθύνεται στη διόρθωση της συμπεριφοράς και μόνο αυτής
Δ. Υποστηρίζουν την άποψη ότι η καλύτερη στρατηγική επίλυσης των προβλημάτων στην τάξη είναι αυτή που αρχίζει με τη βοήθεια των εμπλεκόμενων μαθητών

9. Ποιο από τα παρακάτω δεν περιλαμβάνει η μέθοδος διδασκαλίας των έξι σημείων;
Α. Την εξέταση του παλαιού/ανάκληση
Β. Τους αντικειμενικούς σκοπούς
Γ. Τα υλικά και μέσα
Δ. Την εφαρμογή

10. Κατά το σχεδιασμό του μαθήματος τί επιδιώκουμε να πετύχουμε στο στάδιο της αφόρμησης ή παρώθησης;
Α. Την ανακεφαλαίωση μαζί με τους μαθητές των νέων πληροφοριών και των συμπερασμάτων που προέκυψαν από τη διδασκαλία
Β. Τον έλεγχο του βαθμού κατανόησης των διδαχθέντων από τους μαθητές
Γ. Την κοινοποίηση των διδακτικών σκοπών του μαθήματος στους μαθητές
Δ. Την κινητοποίηση και ψυχολογική εγρήγορση των μαθητών για την καλύτερη προσοχή και συμμετοχή τους στο μάθημα

11. Ποια από τις παρακάτω τάσεις δεν συνιστά γνώρισμα της εφηβικής ηλικίας;
Α. Η προσκόλληση
Β. Το φανταστικό ακροατήριο
Γ. Ο προσωπικός μύθος
Δ. Η αυτόνομη ηθική

12. Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, πρέπει να επιδιώκεται η συχνή επαφή σχολείου-οικογένειας. Ο βασικός λόγος γι’ αυτό είναι κατά κύριο λόγο ότι:
Α. Οι γονείς χρειάζεται να γνωρίζουν σχετικά με τη σχολική επίδοση των παιδιών τους ώστε να παρεμβαίνουν κατά περίπτωση
Β. Οι εκπαιδευτικοί είναι απαραίτητο να είναι ενημερωμένοι για τα οικογενειακά προβλήματα των μαθητών τους ώστε να τα λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη βαθμολόγησή τους
Γ. οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται παιδαγωγικά από το σχολείο, ώστε να ακολουθούν παρόμοιες παιδαγωγικές αρχές με αυτές που εφαρμόζονται στο σχολείο
Δ. Η επαφή αυτή διαμορφώνει κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης, γογονός που επιδρά θετικά στις επιδόσεις των μαθητών

13. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο/η εκπαιδευτικός οφείλει να αποστασιοποιείται από τα προσωπικά του προβλήματα κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας. Από την πλευρά σας θα προσπαθούσατε κάτι τέτοιο κυρίως:
Α. Για να είστε όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικός/η
Β. Για να μην προκαλέσετε υπαρξιακού τύπου προβλήματα στους μαθητές σας
Γ. Για να αξιοποιήσετε αποδοτικότερα αρχές διδασκαλίας και μάθησης
Δ. Διότι η σύγχρονη διδακτική συνιστά να αποφεύγετε αναφορές στο πρόσωπό σας

14. Για να διερευνήσουμε το ψυχολογικό κλίμα μιας τάξης, θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε, μεταξύ άλλων, τους μαθητές της κατά πόσο:
Α. Μένουν ικανοποιημένοι από τα χρησιμοποιούμενα μέσα εκπαιδευτικής τεχνολογίας
Β. Είναι ευχαριστημένοι με τη διαρρύθμιση του χώρου στις τάξεις τους
Γ. Τους ικανοποιούν οι επίσημοι σχολικοί κανόνες πειθαρχίας στην τάξη τους
Δ. Βιώνουν ευχάριστα την επαφή τους με το διδακτικό αντικείμενο

15. Για να είναι αποτελεσματική η αγνόηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς του παιδιού πρέπει:
Α. Να αγνοείται αυτή η συμπεριφορά περιστασιακά
Β. Να υπάρχει συνέπεια ως προς την αγνόηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς όλων όσων συμμετέχουν στην εκπαίδευση του παιδιού
Γ. Να επιπλήττεται ο μαθητής ενώπιον των συμμαθητών του
Δ. Να συνοδεύεται η αγνόηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς με χαμηλή βαθμολογία

16. Ο/Η σύγχρονος/η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί μη λεκτικές μορφές επικοινωνίας κατά τη διδασκαλία του, προκειμένου, κατά κύριο λόγο να:
Α. Καθοδηγεί τους μαθητές στις εργασίες τους
Β. Δίνει έμφαση στα μηνύματα που τους απευθύνει
Γ. Συνάπτει διαπροσωπικές σχέσεις μαζί τους
Δ. Ελέγχει τις δραστηριότητες μαθητείας στις οποίες συμμετέχουν οι μαθητές

17. Τόσο ο έπαινος όσο και η αποδοκιμασία ως εξωτερικά παρωθητικά μέσα πρέπει να επιλέγονται με ιδιαίτερη προσοχή και δεν μπορεί να είναι σταθερά, αλλά εξαρτώνται:
Α. Από την προσωπικότητα του μαθητή
Β. Από την αιτία για την οποία επαινείται ή μέμφεται ο μαθητής
Γ. Aπό την ψυχολογική κατάσταση του μαθητή
Δ. Από το συνδυασμό όλων των παραπάνω

18. Tο κοινωνιόγραμμα χρησιμοποιείται μόνο στην αξιολόγηση:
Α. Της επίδοσης του μαθητή
Β. Της συμπεριφοράς του μαθητή
Γ. Tης διατομικής σχέσης του μαθητή
Δ. Της ευφυΐας του μαθητή

19. Σύμφωνα με τη θεωρία γνωστικής ανάπτυξης του Piaget, o έφηβος κατά τη νοητική ανάπτυξή του:
Α. Αναπτύσσει την ικανότητα να σειροθετεί και να κατηγοριοποιεί τα αντικείμενα
Β. Λύνει προβλήματα με τη γενίκευση από συγκεκριμένες εμπειρίες του
Γ. Αναπτύσσει την ικανότητα χρήσης συνδυαστικής λογικής στην επίλυση προβλημάτων
Δ. Αναπτύσσει πολυσύνθετες κοινωνικές σχέσεις

20. Σύμφωνα με την κοινωνικογνωστική θεωρία μάθησης, ο μαθητής μαθαίνει:
Α. Όταν τα θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα της συμπεριφοράς του αμείβονται ή τιμωρούνται
Β. Όταν παρατηρεί και αναπαράγει τη συμπεριφορά ενός προτύπου
Γ. όταν αμείβεται η συμπεριφορά του
Δ. Όταν παρατηρεί και επεξεργάζεται ο ίδιος νοητικά τη συμπεριφορά ενός προτύπου

21. Η πραγματοποίηση του μονολόγου θεωρείται επιτυχημένη από τους σύγχρονους επιστήμονες όταν ο εκπαιδευτικός, κατά κύριο λόγο:
Α. Καλύπτει με κάθε δυνατή λεπτομέρεια το νέο διδακτικό αντικείμενο
Β. Επικεντρώνει το λόγο του στα κυριότερα σημεία της διδακτικής ενότητας
Γ. Καλύπτει διδακτικά το αντικείμενο του χωρίς να προσφεύγει σε βοήθεια από σημειώσεις
Δ. Παρουσιάζει το θέμα του με καθαρότητα φωνής σε ρυθμό υπαγόρευσης

22. Η μέθοδος διδασκαλίας αναφέρεται:
Α. Στην πορεία των διδακτικών ενεργειών που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός
Β. Στον τρόπο που ο μαθητής έρχεται σε επαφή με τη νέα ύλη
Γ. Στις στρατηγικές και τα μοντέλα διδασκαλίας που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός
Δ. Στον τύπο σχολικής τάξης, όπως αυτή οργανώνεται από τον εκπαιδευτικό

23. Τα μοντέλα προγραμματισμένης διδασκαλίας (programmed instruction) έχουν προταθεί για τη σχολική τάξη από τους θεωρητικούς της:
Α. Ψυχοδυναμικής σχολής
Β. Μπιχεβιοριστικής σχολής
Γ. Ανθρωπιστικής σχολής
Δ. Ερευνητικής σχολής

24. Σε ποιο τύπο σχολικής τάξης η διδασκαλία ξεκινά, κατά το πρώτο ήμισυ, με άμεσες μορφές διδασκαλίας και ολοκληρώνεται, κατά το δεύτερο ήμισυ, με συνδιερεύνηση από τους μαθητές του διδακτικού αντικειμένου:
Α. Συμμετοχικό
Β. Συγκεντρωτικό
Γ. Μικτό
Δ. Μεταβατικό

25. Στα σημαντικότερα κριτήρια για την επιλογή διδακτικής μεθόδου από τον εκπαιδευτικό συγκαταλέγονται:
Α. Οι διδακτικοί στόχοι του κάθε μαθήματος
Β. Ο αριθμός και η σύνθεση των μαθητών μιας τάξης
Γ. Το ψυχοκοινωνικό κλίμα της τάξης και το προσωπικό διδακτικό του στυλ
Δ. Όλα τα παραπάνω

26. Τα επικρατέστερα στυλ άσκησης της δασκαλικής εξουσίας για την οργάνωση, διεύθυνση και διδασκαλία στις τάξεις, συνοψίζονται στα ακόλουθα:
Α. Οργανωτικό- Διδακτικό
Β. Αυταρχικό – Δημοκρατικό – Φιλελεύθερο
Γ. Συγκεντρωτικό - Μικτό – Συμμετοχικό
Δ. Μπιχεβιοριστικό – Ανθρωπιστικό – Ψυχοδυναμικό

27. Ο τύπος σχολικής τάξης μεταβάλλεται κάθε φορά ανάλογα με τις παρακάτω ενέργειες του εκπαιδευτικού:
Α. Το δασκαλικό έλεγχο, ή αντίστροφα, τη μαθητική αυτονομία που ενθαρρύνει
Β. Τις μορφές διδασκαλίας που χρησιμοποιεί
Γ. Την ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων που καλλιεργεί στην τάξη
Δ. Όλα τα παραπάνω

28. Κατά την εφαρμογή της «αποδεικτικής αξιολόγησης» ο εκπαιδευτικός:
Α. Ελέγχει αν ο μαθητής έφτασε ένα στόχο που είχε θέσει
Β. Συγκρίνει τα αποτελέσματα των προσπαθειών των μαθητών
Γ. Γνωστοποιεί στους μαθητές τις αδυναμίες τους
Δ. Ωθεί τους μαθητές να αξιολογήσουν τους εαυτούς τους

29. H διαλεκτική μορφή διδασκαλίας συνιστά:
Α. Δασκαλοκεντρική μορφή διδασκαλίας
Β. Μικτή μορφή διδασκαλίας
Γ. Μαθητοκεντρική μορφή διδασκαλίας
Δ. Ομαδοκεντρική μορφή διδασκαλίας

30. Περισσότερα περιθώρια μαθητικής συμμετοχής παρέχει:
Α. Η περιγραφική μορφή διδασκαλίας
Β. Η ερωταπόκριση
Γ. Η επαγωγικό-διαλογική μορφή διδασκαλίας
Δ. Η επιδεικτική μορφή διδασκαλίας

Απαντήσεις
1. Δ 16. Β
2. Α 17. Δ
3. Δ 18. Γ
4. Δ 19. Γ
5. Δ 20. Δ
6. Δ 21. Β
7. Γ 22. Β
8. Β 23. Β
9. Α 24. Γ
10. Δ 25. Δ
11. Α 26. Β
12. Δ 27. Δ
13. Γ 28. Α
14. Δ 29. Γ
15. Β 30. Γ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ -ΓΚΟΓΚΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved