Αθήνα 15.11.2007, 13:12 Εξηγήσεις για την πρόκληση ζημιών στον ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό των καταναλωτών από τη διακύμανση της τάσης του ρεύματος, καθώς και την τήρηση της υποχρέωσης για έκδοση τετραμηνιαίων εκκαθαριστικών λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, καλείται να δώσει η ΔΕΗ στο Συνήγορο του Καταναλωτή.
Σε σχετική ανακοίνωση του Συνηγόρου Γιάννη Δ. Αδαμόπουλου (παρατίθεται παρακάτω) αναφέρεται ότι κ ατόπιν σχετικών εγγράφων αναφορών που υποβλήθηκαν στην Αρχή και στοιχείων που τέθηκαν υπόψη της από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), διαπιστώνεται ότι σημαντικός αριθμός καταναλωτών υφίσταται βλάβες του ηλεκτρικού του εξοπλισμού, λόγω διαταραχών στην τάση του ηλεκτρικού ρεύματος. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η δραστηριότητα των συμμετεχόντων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (παραγωγή, διανομή και προμήθεια) διέπεται από την τήρηση των συναλλακτικών υποχρεώσεων πρόνοιας και ασφάλειας, οι οποίες προσδιορίζουν και την ευθύνη τους σε περίπτωση πρόκλησης ζημιών στους καταναλωτές (άρθρα 6, 7, 8 του ν. 2251/1994, όπως ισχύει, βλ. επίσης σχετ. υπ’ αριθ. 320/2003 απόφαση ΑΠ, η οποία επικύρωσε την υπ’ αριθ. 723/2001 απόφαση του ΕφΠατρών, καθώς και το υπ’ αριθ. πρωτ. 13674/1/1509/2001 Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη).
Αφορμή της κλήσης της ΔΕΗ σε ακρόαση και παροχή εξηγήσεων στάθηκε η διαπίστωση ότι η εταιρεία δεν αναγνωρίζει οποιαδήποτε ευθύνη της για την πρόκληση των ζημιών και συνεπώς την αποζημίωση των καταναλωτών, χωρίς παράλληλα να παραθέτει πλήρη αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με την τήρηση των υποχρεώσεών της κατά τη σύμβαση και το νόμο.
* Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της πρόσκλησης.
ΘΕΜΑ: «Πρόκληση ζημιών από τη διακύμανση της τάσης του ρεύματος -Τετραμηνιαία έκδοση εκκαθαριστικών λογαριασμών».
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Ανεξάρτητη Αρχή επιφορτισμένη από το ν. 3297/2004 (ΦΕΚ Α 259/23.12.04) με τη συναινετική επίλυση καταναλωτικών διαφορών, έχοντας ταυτόχρονα το δικαίωμα να προβαίνει σε συστάσεις και υποδείξεις προς τους προμηθευτές, ιδίως όταν από την επιχειρηματική συμπεριφορά τους θίγεται μεγάλος αριθμός καταναλωτών, έλαβε τις με Α.Π. 655/28-04-2006, 789/19-06-2006, 1812/05-12-06, 703/23-02-07, 1072Α/17-10-2007, 218Α/26-04-2007, 103Α/22-03-2007, 562Α/05-07-2007 αναφορές καταναλωτών σχετικά με την πρόκληση ζημιών στον ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό από διακύμανση της τάσης του ηλεκτρικού ρεύματος.
Επιπλέον, η Αρχή μας έλαβε τις με ΑΠ 193Α/18-04-2007 και Α/1722/30-07-2007 αναφορές καταναλωτών σχετικά με την μη καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλ. ρεύματος στον καθορισμένο χρόνο των τεσσάρων (4) μηνών με συνέπεια την έκδοση Έναντι λογαριασμών αντί των προβλεπομένων Εκκαθαριστικών.
Στα πλαίσια της διαδικασίας έρευνας των ανωτέρω καταγγελιών (άρθρα 3 και 4 του ν. 3297/2004 (ΦΕΚ Α 259/23.12.04) και αφού ελήφθησαν υπόψη οι αιτιάσεις της εταιρείας ΔΕΗ Α.Ε, καθώς και οι απόψεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) (βλ. ΑΠ Α/1217/20-06-07 και ΑΠ Α/3141/09-11-07 έγγραφά ΡΑΕ), διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:
1. Ποιότητα Ηλεκτρικής Ενέργειας – Διακύμανση της τάσης Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας υψηλού ποιοτικού επιπέδου (σταθερή και απόλυτα ημιτονοειδής τάση και σταθερή συχνότητα), η οποία είναι απαραίτητη για την ασφαλή λειτουργία του ηλεκτρικού εξοπλισμού των καταναλωτών, δύναται λόγω της φύσεως της ηλεκτρικής ενέργειας, να παρουσιάζει περιστασιακές, μικρές ή μεγαλύτερες διακυμάνσεις στην τάση της. Το φαινόμενο των διακυμάνσεων της τάσης του ηλεκτρικού ρεύματος διακρίνεται σε διάφορες κατηγορίες «διαταραχών» όπως π.χ. περιστασιακές βυθίσεις, διακυμάνσεις και διακοπές της τάσης καθώς και μεταβατικές ή περιστασιακές υπερτάσεις προς τη γη και δύναται να οφείλεται είτε σε βλάβες ή χειρισμούς στις εγκαταστάσεις των καταναλωτών (απότομες μεταβολές του φορτίου) είτε σε βλάβες ή χειρισμούς του Δικτύου (λειτουργία διακοπτικών στοιχείων ή εξοπλισμού προστασίας του δικτύου) ή της παραγωγής στις εγκαταστάσεις των παραγωγών ή ακόμα και σε τυχαία γεγονότα (όπως οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες).
Οι ανωτέρω διαταραχές συχνά έχουν ως αποτέλεσμα την πρόκληση βλαβών στον ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτεταμένης έρευνας της αγοράς που πραγματοποίησε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε 1800 νοικοκυριά πανελλαδικά, το 15% αυτών δηλώνει ότι κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών έχει υποστεί κατά μέσο όρο 1,63 φορές βλάβες σε ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές εξαιτίας διακοπών ή πτώσεων τάσεως.
Ρυθμιστικό πλαίσιο Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο σχετικά με την ποιότητα της παρεχομένης ηλ. ενέργειας δεν ρυθμίζει κανονιστικά τους ελάχιστους όρους και τις προδιαγραφές των υπηρεσιών προμήθειας και διανομής ρεύματος. Η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντικότητα του θέματος της ποιότητας των τεχνικών υπηρεσιών στον τομέα της διανομής της ηλεκτρικής ενέργειας και του καθορισμού προδιαγραφών για την παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών, έχει ήδη αναλάβει την εκπόνηση Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου ενώ, επιπλέον, υλοποιεί έργο αποτύπωσης της πραγματικά παρεχομένης ποιότητας της τάσης και συνέχειας τροφοδότησης των χρηστών του Δικτύου. Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν για την αντιμετώπιση αλλά και την πρόληψη του φαινομένου των διακυμάνσεων της τάσης, στις περιπτώσεις που τα αίτια εκδήλωσης δε σχετίζονται με γεγονότα ανωτέρας βίας, αφορούν στο σωστό σχεδιασμό, παρακολούθηση λειτουργίας και συντήρησης του Δικτύου και αφορούν το Διαχειριστή του Δικτύου ΔΕΗ Α.Ε.
Περαιτέρω, σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο, στα Κράτη – Μέλη της Ε.Ε. εφαρμόζεται το Ευρωπαϊκό Πρότυπο ΕΝ 50160/November 1999 : «Voltage Characterisitics of Electricity sypplied by public distribution systems» (αντίστοιχο Ελληνικό Πρότυπο ΕΛΟΤ 50160/25.05.2000 «Χαρακτηριστικά της τάσης που παρέχεται από τα Δημόσια Δίκτυα Διανομής»). Το παραπάνω πρότυπο καθορίζει τα κύρια χαρακτηριστικά της τάσης τροφοδότησης στους ακροδέκτες παροχής των πελατών Χαμηλής και Μέσης Τάσης που τροφοδοτούνται από δημόσια συστήματα διανομής, υπό κανονικές συνθήκες λειτουργίας. Το πρότυπο αποδέχεται μεταβολές («διαταραχές») της τάσης, οι οποίες αφορούν κυρίως σε έκτακτες καταστάσεις και σε παρεμβάσεις καταναλωτών ή τρίτων (περιστασιακές βυθίσεις, διακυμάνσεις και διακοπές της τάσης καθώς και μεταβατικές ή περιστασιακές υπερτάσεις προς τη γη που μπορεί να προκαλούνται από χειρισμούς ή βλάβες στις εγκαταστάσεις των καταναλωτών ή σε βλάβες του δημόσιου δικτύου τροφοδότησης της ηλεκτρικής επιχείρησης, από κεραυνούς, παρεμβάσεις τρίτων ή άλλα εξωτερικά αίτια) και ορίζει αποδεκτά επίπεδα διαταραχών.
Επιπλέον, σχετικά με την αντιμετώπιση του φαινομένου των «διαταραχών» της τάσης, υπάρχουν σε ισχύ α) τα διεθνή Πρότυπα IEC 61000 περί «Ηλεκρομαγνητικής Συμβατότητας» τα οποία δεσμεύουν τους κατασκευαστές ηλεκτρολογικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, και τα οποία καθορίζουν τα επίπεδα διαταραχών που απαντώνται στα δημόσια δίκτυα τροφοδότησης, τα μέγιστα επιτρεπτά επίπεδα εκπομπής διαταραχών που προκαλούνται από τον οικιακό εξοπλισμό καθώς και τα ελάχιστα επίπεδα «ατρωσίας» του εξοπλισμού από τις διαταραχές αυτές και β) το Ελληνικό Πρότυπο ΕΛΟΤ ΗΝΤ 384/12.12.2002 «Απαιτήσεις για ηλεκτρικές εγκαταστάσεις» που επικυρώθηκε με την Υπουργική Απόφαση Φ.7.5/1816/88 (ΦΕΚ 470 Β 05-03-2004) ιδιαίτερα για τις περιπτώσεις μικρής διάρκειας διαταραχών, όπου προβλέπεται η προαιρετική μέριμνα των καταναλωτών για την εγκατάσταση προστατευτικών διατάξεων είτε στις επί μέρους συσκευές είτε σε όλη την εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση. 1.2 Ζημίες καταναλωτών - Αιτιάσεις ΔΕΗ Α.Ε Όπως προκύπτει από τη διερεύνηση των ανωτέρω υποβληθέντων στην Αρχή μας εγγράφων, η ΔΕΗ Α.Ε. δεν αναγνωρίζει ευθύνη αποζημίωσης για ζημίες των καταναλωτών από διακύμανση της τάσης του ηλ. ρεύματος στις εξής περιπτώσεις:
α) σε περιπτώσεις βλάβης σε υπόγεια καλώδια τροφοδότησης της ΔΕΗ Α.Ε. και συγκεκριμένα σε «διακοπή του ουδετέρου αγωγού» αυτών με συνέπεια οι οικιακές συσκευές να βρεθούν σε τάση μεγαλύτερη των 230 V, καθώς και
β) σε άλλες περιπτώσεις όπου η ακριβής αιτία της βλάβης δεν προσδιορίζεται επακριβώς, διαπιστώνεται όμως ότι αυτή δεν οφείλεται σε βλάβη στο δίκτυο της εταιρείας από πράξη ή παράλειψη υπαλλήλου της.
Συνοπτικά, η θέση της εταιρείας διαμορφώνεται ως εξής: Η εταιρεία επισημαίνει ότι σύμφωνα με τις συμβατικές τις υποχρεώσεις, δεν εγγυάται τη σταθερή και αδιάλειπτη παροχή ηλ. ρεύματος σε περιπτώσεις ανωμαλιών ή διακοπών και δεν ευθύνεται έναντι των καταναλωτών για τυχόν ζημιές τους από τέτοιες ανωμαλίες ή βλάβες. Σε περίπτωση ζημιών από διακοπές του ρεύματος που οφείλονται σε ανώτερη βία ή τυχαία γεγονότα, η επιχείρηση δεν έχει καμία ευθύνη αποζημίωσης του Καταναλωτή (άρθρο 18 της Σύμβασης Παροχής Ηλεκτρικού Ρεύματος και 21 των Γενικών Όρων Συναλλαγών).
Πιο συγκεκριμένα: i) Στις περιπτώσεις διακύμανσης της τάσης λόγω «διακοπής του ουδετέρου» η εταιρεία δεν αποζημιώνει τους καταναλωτές καθώς ισχυρίζεται ότι σύμφωνα με τα διεθνώς παραδεδεγμένα, τα υπόγεια δίκτυα δεν υπόκεινται σε προληπτική συντήρηση και δεν είναι δυνατή η πρόβλεψη της βλάβης, συνεπώς η βλάβη δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της εταιρείας αλλά σε «τυχαίο γεγονός».
ii) Στις περιπτώσεις όπου η ακριβής αιτία της βλάβης δεν προσδιορίζεται, η εταιρεία δεν αποζημιώνει τους καταναλωτές εφόσον δεν διαπιστώνεται ότι η διακύμανση της τάσης οφείλεται σε βλάβη στο δίκτυο της εταιρείας από πράξη ή παράλειψη υπαλλήλου της.
Επιπλέον η εταιρεία αναφέρει ότι: i) μελετά και κατασκευάζει τα δίκτυα της σύμφωνα με Κανονισμούς και Πρότυπα ανάλογα με εκείνα που ισχύουν σε χώρες της Ε.Ε. και τις ΗΠΑ ακολουθώντας τη διεθνή πρακτική και λαμβάνοντας όλα τα κατάλληλα μέτρα, περιοδική επιθεώρηση – συντήρηση δικτύων, επιτήρηση δικτύων, εγκατάσταση αλεξικέραυνων, κλάδεμα δέντρων και ρύθμιση τάσης, προκειμένου να διασφαλισθεί η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με το πρότυπο ΕΝ 50160.
ii) ενημερώνει τους καταναλωτές, μέσω των λογαριασμών ρεύματος, σχετικά με τη δυνατότητα προμήθειας και εγκατάστασης διατάξεων προστασίας στην ηλεκτρική τους εγκατάσταση, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Ελληνικό Πρότυπο ΕΛΟΤ ΗΝΤ 384/12.12.2002 «Απαιτήσεις για ηλεκτρικές εγκαταστάσεις» που επικυρώθηκε με την Υπουργική Απόφαση Φ.7.5/1816/88 (ΦΕΚ 470 Β 05-03-2004).
1.3 Νομικό πλαίσιο Στο πεδίο της αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος, η ΔΕΗ Α.Ε. κατέχει κυρίαρχο ρόλο στην παραγωγή, τη διανομή και την προμήθεια ηλ. ρεύματος ενώ κατέχει και την ιδιαίτερα σημαντική θέση του Διαχειριστή του Δικτύου. Οι ανωτέρω ιδιότητες με τις οποίες η εταιρεία συμμετέχει στις συναλλαγές διέπονται από την υποχρέωση τήρησης όλων των συναλλακτικών υποχρεώσεων πρόνοιας και ασφάλειας που απορρέουν από την κάθε δραστηριότητα. Η παραβίαση των ανωτέρω υποχρεώσεων, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου έχουν ως συνέπεια την πρόκληση ζημίας στους καταναλωτές θεμελιώνει νόμιμους λόγους ευθύνης αυτής για αποζημίωση σύμφωνα με τις ειδικές και γενικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (άρθρα 6, 7 και 8 του ν. 2251/1994 «Προστασία του Καταναλωτή (ΦΕΚ Α 191), 57, 534 επ., 681 επ., 914 και 932 ΑΚ περί ενδοσυμβατικής και αδικοπρακτικής ευθύνης, 297 επ ΑΚ).
Σχετικά με τα ανωτέρω θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:. · Στο πλαίσιο της ειδικής ρύθμισης του άρθρου 6 «Ευθύνη του παραγωγού για ελαττωματικά προϊόντα» του ν. 2251/1994, ο παραγωγός έχει υποχρέωση να διαθέτη στην αγορά ασφαλή προϊόντα, τα οποία ανταποκρίνονται στην ευλόγως αναμενόμενη ασφάλεια από τους καταναλωτές. Ο παραγωγός φέρει τη γνήσια αντικειμενική ευθύνη για κάθε ζημιά που οφείλεται σε ελάττωμα του προϊόντος του και απαλλάσσεται μόνο αν αποδείξει τη συνδρομή των αρνητικών προϋποθέσεων της παρ. 8 του άρθρου 6, μεταξύ των οποίων ότι και το ελάττωμα δεν υπήρχε όταν το προϊόν τέθηκε σε κυκλοφορία. Ο παραγωγός, στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να αποδείξει πλήρως ότι το ελάττωμα δεν μπορεί να αποδοθεί στη δική του περιοχή ευθύνης για να απαλλαγεί. Επομένως, στις περιπτώσεις που ο παραγωγός απλά αποδεικνύει, λαμβανομένων υπόψη όλων των περιστάσεων, ότι το ελάττωμα μπορεί να θεωρηθεί ότι προέρχεται από την περιοχή του χρήστη, και πάλι δεν απαλλάσσεται.
· Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8, ο παρέχων υπηρεσίες ευθύνεται για κάθε ζημία που προκάλεσε υπαιτίως κατά την παροχή των υπηρεσιών του. Η παρανομία και η υπαιτιότητα του παρέχοντος υπηρεσίες τεκμαίρεται διότι εισάγεται νόθος αντικειμενική ευθύνη. Κατά συνέπεια, ο παρέχων υπηρεσίες φέρει το βάρος της απόδειξης ότι η παροχή των υπηρεσιών του ανταποκρίνεται στην «ευλόγως αναμενόμενη ασφάλεια» την οποία θεμιτά δικαιούται να αναμένει ο καταναλωτής, καθώς και της τήρησης όλων των συναλλακτικών υποχρεώσεων πρόνοιας και ασφάλειας που επιβάλλουν οι κανόνες της επιστήμης και της τέχνης του (γενικές διατάξεις του συνόλου της έννομης τάξης, ειδικές διατάξεις και δεοντολογικοί κανόνες του οικείου κλάδου επαγγελματικής δραστηριότητας καθώς και οι γενικές ρήτρες και αρχές του δικαίου (αρχή της εμπιστοσύνης, αρχή συναλλακτικής προστασίας του καταναλωτή, ΑΚ 281,288 κ.λ.π), οι οποίες άλλωστε αποτελούν και τη βάση της ενδοσυμβατικής και αδικοπρακτικής του ευθύνης.
Τα παραπάνω σχετικά με το βάρος της απόδειξης του παραγωγού και του παρέχοντος υπηρεσίες ισχύουν τόσο στο πλαίσιο της αδικοπρακτικής ευθύνης, όπως έχει γίνει νομολογιακά δεκτό (με ανάλογη εφαρμογή του αρθρου 925 ΑΚ, θεωρία των σφαιρών επιρροής ή προέλευσης των κινδύνων) καθώς και στο πλαίσιο της ενδοσυμβατικής ευθύνης, όπου η υπαιτιότητα του οφειλέτη της παροχής τεκμαίρεται.
Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τα ανωτέρω, η ΔΕΗ Α.Ε. οφείλει κατά την παροχή των υπηρεσιών της να λαμβάνει όλα τα μέτρα πρόνοιας και ασφάλειας που επιβάλλουν οι κανόνες της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας, δεδομένου μάλιστα ότι σύμφωνα με το ανωτέρω άρθρο 21 των Γενικών Όρων υποχρεούται να παρέχει ρεύμα σταθερώς και αδιαλείπτως (βλ. σχετ. υπ’ αριθ. 320/2003 απόφαση ΑΠ, Δ/νη 2004/400, η οποία επικύρωσε την υπ’ αριθ. 723/2001 απόφαση του ΕφΠατρών). Επιπλέον, σε κάθε περίπτωση πρόκλησης βλάβης από την παροχή των υπηρεσιών της, θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδεικνύει πλήρως ότι η συγκεκριμένη ζημία δεν οφείλεται σε δική της παράνομη και υπαίτια συμπεριφορά, όπως αυτή ορίζεται στις ανωτέρω διατάξεις. Σχετικά, μάλιστα, γεγονότα ανωτέρας βίας ή τυχηρά που εμφιλοχώρησαν κατά την πρόκληση της ζημίας και συνεπάγονται, δυνάμει του άρθρου 18 του Συμβολαίου παροχής ηλεκτρικού ρεύματος για οικιακή χρήση, την απαλλαγή της επιχείρησης από κάθε ευθύνη, πρέπει επίσης να αποδεικνύονται πλήρως από την εταιρία που τους επικαλείται, αποτελεί δε ζήτημα ιδιαίτερης κατά περίπτωση αξιολόγησης η υπαγωγή των επικαλούμενων από την ΔΕΗ πραγματικών περιστατικών που αίρουν την ευθύνη της στους οικείους (περί τυχηρών και ανωτέρας βίας) κανόνες δικαίου (βλ. σχετ. υπ’ αρ. πρωτ. 13674/1/15.09.2000 Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη).
1.4 Παροχή Διευκρινήσεων Ενόψει των ανωτέρω, η Αρχή μας θεωρεί ότι προκειμένου να διαπιστωθεί η τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων της εταιρείας ΔΕΗ Α.Ε. σχετικά με την ποιότητα της παρεχομένης ηλεκτρικής ενέργειας, χρήζουν διευκρινήσεων τα εξής ερωτήματα:
- ποιά είναι τα συγκεκριμένα τεχνικά μέτρα που λαμβάνει η ΔΕΗ Α.Ε. και ποιά μέτρα θα μπορούσε επιπλέον να λάβει σχετικά με την εξασφάλιση της ποιότητας της τάσης τροφοδότησης στους καταναλωτές της σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική και τα ισχύοντα πρότυπα.
- με ποια διαδικασία και από ποιόν ελέγχεται η τήρηση των ορίων του προτύπου ΕΛΟΤ 50160/25.05.2000 τόσο σχετικά με την τιμή της τάσης τροφοδότησης υπό κανονικές συνθήκες, όσο και σχετικά με την συχνότητα και την ένταση της τάσης σε περίπτωση «διαταραχών» δεδομένης της απουσίας ειδικού εξοπλισμού μέτρησης των «διαταραχών» της τάσης.
- πώς διαπιστώνεται η αιτία πρόκλησης συγκεκριμένης «διαταραχής» προκειμένου να αποδειχθεί πλήρως από την εταιρεία ότι η «διαταραχή» δεν οφείλεται σε λόγους ευθύνης της εταιρείας πέραν των βλαβών στο Δίκτυο (π.χ. χειρισμοί στο Δίκτυο και στις εγκαταστάσεις των παραγωγών, μη τήρηση των αποδεκτών ορίων του προτύπου ΕΝ 50160/25.05.2000).
- Με βάση ποιες διεθνείς πρακτικές, τα υπόγεια δίκτυα δεν υπόκεινται σε προληπτική συντήρηση ώστε να αποφευχθούν οι αναπόφευκτες και προβλέψιμες βλάβες από την έλλειψη συντήρησης τη στιγμή μάλιστα όπου, σύμφωνα με την οδηγία 2005/89/ΕΚ περί μέτρων διασφάλισης του εφοδιασμού με ηλεκτρισμό και περί επενδύσεων υποδομής, η ανάγκη τακτικής συντήρησης και, εφόσον απαιτείται, ανανέωση του δικτύου μεταφοράς και διανομής προκειμένου να διατηρηθούν οι επιδόσεις των δικτύων συνιστά αναγκαίο παράγοντα για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου παροχής ηλεκτρικού ρεύματος.
2. Έκδοση τετραμηνιαίων εκκαθαριστικών λογαριασμών Η πραγματική καταμέτρηση και έκδοση εκκαθαριστικών λογαριασμών κατανάλωσης ηλ. ρεύματος ανά τετράμηνο είναι απαραίτητη για την αξιοπιστία των χρεώσεων καθώς εξασφαλίζει την πραγματική κατανομή της κατανάλωσης του ρεύματος στα αντίστοιχα κλιμάκια χρέωσης ανά τετράμηνο και την τιμολόγηση αυτής με τα ισχύοντα κατά την περίοδο κατανάλωσης τιμολόγια, χωρίς προσφυγή σε αναγωγικές μεθόδους υπολογισμού. Επιπλέον, θα πρέπει να επισημανθεί η ιδιαίτερη σημασία του έγκυρου και έγκαιρου προσδιορισμού των οφειλομένων παροχών προκειμένου να εξασφαλίζεται η ελεύθερη ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και η ασφάλεια και εμπιστοσύνη κατά τις συναλλαγές.
Η Αρχή μας κρίνει, ενόψει και της σχετικής αλληλογραφίας με την εταιρεία ΔΕΗ Α.Ε., ότι είναι απαραίτητο να διευκρινιστούν τα συγκεκριμένα μέτρα τα οποία λαμβάνει η εταιρεία προκειμένου να εκπληρώνει πλήρως και συστηματικά την υποχρέωση της για καταμέτρηση και τιμολόγηση της κατανάλωσης ηλ. ρεύματος σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό και συμβατικό πλαίσιο.
Για τους παραπάνω λόγους, καλούμε τη ΔΕΗ Α.Ε. να παραστεί ή να εκπροσωπηθεί νομίμως στις 5 Δεκεμβρίου 2007 και ώρα 14.00 μ.μ. στα γραφεία της Αρχής μας, με όλα τα νομιμοποιητικά έγγραφα, προς ακρόαση και παροχή εξηγήσεων για τα ανωτέρω ζητήματα, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 4 του Ν. 3297/2004.
Ειδικοί Επιστήμονες: Ανδρέας Μαντζουράνης Θεοδώρα Ρούμπου
Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Γιάννης Δ. Αδαμόπουλος
|