Proslipsis.gr | Αθήνα 15.1.2018, 18:24
Του Κουτρουμπέλη Αποστόλη, Εκπαιδευτικού Συμβούλου
Όσοι σκοπεύουν να παρακολουθήσουν εξ αποστάσεως κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ξένης χώρας και της Κύπρου και θέλουν να έχουν εξασφαλισμένη την αναγνώρισή του ως ισότιμο με κάποιο από τα προγράμματα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τις παρακάτω τέσσερις σημαντικές αποφάσεις του ΔΟΑΤΑΠ, του αρμόδιου φορέα ακαδημαϊκής αναγνώρισης των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών.
1) Η πρακτική άσκηση η οποία ενσωματώνεται σε πρόγραμμα σπουδών ομοταγών εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της αλλοδαπής και στην οποία αποδίδονται πιστωτικές μονάδες (ECTS), οι οποίες περιλαμβάνονται στις πιστωτικές μονάδες που απαιτούνται για τη χορήγηση του τίτλου σπουδών, πρέπει να έχει πραγματοποιηθεί στη χώρα στην οποία απονέμεται ο τίτλος (η απόφαση αυτή ισχύει για τους εισαχθέντες από την ημερομηνία αναρτήσεώς της, δηλαδή από 12/2/2016).
2) Τα μεταπτυχιακά πρέπει να έχουν ξεκινήσει είτε στις αρχές του χειμερινού είτε στις αρχές του εαρινού εξαμήνου και να είναι αποδεκτή η απόκτηση κατά μέγιστο 15 ECTS του συνόλου των πιστωτικών μονάδων σε καλοκαιρινή περίοδο (Ολομέλεια Δ.Σ. 172/18-9-2015, ισχύει για μεταπτυχιακά τα οποία ξεκίνησαν μετά το Σεπτέμβριο του 2015).
3) Οι πιστωτικές μονάδες ανά ημερολογιακό εξάμηνο θα πρέπει να είναι κατά μέγιστο 30 ECTS. Διευκρινίζεται ότι θα γίνονται αποδεκτές από το ΔΟΑΤΑΠ περισσότερες των 30 ECTS ανά εξάμηνο μόνο εφόσον ο υπερβάλλων αριθμός ECTS αφορά σε μαθήματα που ο φοιτητής τα έχει αποδεδειγμένα διδαχθεί σε προηγούμενο εξάμηνο, απέτυχε στην εξέτασή τους τότε και στα οποία επανεξετάζεται (Ολομέλεια Δ.Σ. 174/6-11-2015, ισχύει επίσης για μεταπτυχιακά τα οποία ξεκίνησαν μετά το Σεπτέμβριο του 2015).
4) Το προς αξιολόγηση μέρος των σπουδών τους να αντιστοιχεί κατ' ελάχιστο σε 90 ECTS. Στο σύνολο αυτών των 90 ECTS δεν συμπεριλαμβάνονται ECTS που έχουν αποκτηθεί στο πλαίσιο ενδεχόμενης πρακτικής άσκησης. Η απόφαση αυτή ισχύει για τους εισαχθέντες από την ημερομηνία αναρτήσεώς της, δηλαδή από 18/3/2016.
Προβλήματα Οι παραπάνω αποφάσεις δημιουργούν προβλήματα κυρίως σε όσους επέλεξαν να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακά των 60 ECTS (σε Ιταλία, Βουλγαρία, Αγγλία και άλλες χώρες), αλλά και σε όσους προσανατολίζονται να αποκτήσουν μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή και τη Σχολική Ψυχολογία, προκειμένου να ενταχθούν στους πίνακες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑΕ).
Όπως είναι γνωστό, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), για να εντάξει τους αποφοίτους στους πίνακες Ειδικής Αγωγής και να τους μοριοδοτήσει, απαιτεί να υπάρχει πρακτική άσκηση ενσωματωμένη στο πρόγραμμα σπουδών, απόφαση που εγείρει το σοβαρό ερώτημα: τι θα γίνει τελικά με τους εκατοντάδες υποψηφίους ππου επέλεξαν μεταπτυχιακά εξ αποστάσεως στα οποία δεν συμπεριλαμβάνεται η πρακτική άσκηση αλλά αυτή προσφέρεται ανεξάρτητα από το πρόγραμμα σπουδών και μόνο σαν ξεχωριστό συμπλήρωμα; Να θυμίσουμε πως τον Φεβρουάριο του 2018 πρόκειται να ξεκινήσει για πρώτη φορά η πρακτική άσκηση εκατοντάδων φοιτητών σύμφωνα με τα νέα κριτήρια συνάφειας ως προς την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, όπως τα έχει ορίσει το ΙΕΠ.
Από τα 15 σχετικά εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών την παραπάνω απαίτηση καλύπτουν μέχρι στιγμής μόνο δύο εξ αυτών, τα κοινά προγράμματα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και των Πανεπιστημίων Πελοποννήσου και Πάτρας (www.unic-greece.gr) και το αντίστοιχο του ΕΑΠ (www.eap.gr). Για τα υπόλοιπα Μεταπτυχιακά προγράμματα εκτός Ειδικής Αγωγής και Σχολικής Ψυχολογίας, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνουν πρακτική άσκηση, δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα αυτό, αφού το ΙΕΠ δεν εγείρει για αυτά θέμα συνάφειας.
Τέλος να προσθέσουμε πως ήδη υπάρχει πρόβλημα με όσους έχουν εγγραφεί σε μεταπτυχιακά επιπέδου 1 και 2 της Ιταλίας (Master Di Primo & Di Secondo Livello), καθώς αυτά δεν εντάσσονται στο επίσημο πλαίσιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ιταλίας και δεν δίνουν πρόσβαση σε διδακτορικό πρόγραμμα (απόφαση της Ολομέλειας Δ.Σ. ΔΟΑΤΑΠ 170/17-7-2015 θα ισχύσει για τους εγγραφέντες σε προγράμματα μετά την 1η /9/2015). |