Αθήνα 26.2.2009, 11:28 Διαπανεπιστημιακό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Γνωστική και Κινητική Ανάπτυξη» του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενέκρινε το υπουργείο Παιδείας.
Το πρόγραμμα θα λειτουργήσει κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2009 - 2010, οπότε και θα αξιολογηθεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον ν. 3685/2008 (ΦΕΚ 148 τ.Α΄/6.7.2008), η δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας του. Τη διοικητική υποστήριξη του προγράμματος αναλαμβάνει το Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών του ΠΔΜ. Ο ανώτατος αριθμός εισακτέων στο ΠΜΣ ορίζεται σε 20 κατά έτος (10 σε κάθε κατεύθυνση).
Σύμφωνα με την απόφαση, βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει τα προγράμματα σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του ΠΔΜ και του ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ και επιπλέον να τα συντονίσει με τα σύγχρονα επιστημονικά επιτεύγματα προκειμένου να ανταποκριθούν επαρκέστερα στο διεθνή εκπαιδευτικό ανταγωνισμό. Επιπρόσθετα, να συμπορευτεί παράλληλα με τα νέα δεδομένα, τις εξελίξεις, τις ανάγκες και τα πρότυπα που διαμορφώνει η πορεία της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής ενοποίησης στον τομέα των επιστημών της αγωγής.
Επίσης, να παράγει ικανούς και αποτελεσματικούς επιστήμονες που να είναι ανταγωνιστικοί στο πλαίσιο της Ενωμένης Ευρώπης. Τέλος, να συνεισφέρει στην επαρκέστερη αξιοποίηση του επιστημονικού και ερευνητικού δυναμικού της χώρας μας και να αποτελέσει «ανάχωμα» στην ακμάζουσα διαρροή του προς ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Έτσι, θα καλλιεργήσει και θα προάγει την ακαδημαϊκή εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα στην επιστήμη με βάση τη διεθνή πρακτική και τις ανάγκες της Ελληνικής κοινωνίας.
Σκοποί του προγράμματος είναι: α) Η δημιουργία ενός υψηλού επιπέδου προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών που θα βασίζεται στις πρόσφατες επιστημονικές εξελίξεις, στις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας − αλλά και της ελληνικής κοινωνίας − για εξειδικευμένες γνώσεις σε συγκεκριμένους τομείς της εκπαίδευσης. β) Η παροχή ειδικών επιστημονικών γνώσεων με σαφή θεωρητικό περιεχόμενο και προσανατολισμό με στόχο την εκπαίδευση και επιμόρφωση στελεχών του ευρύτερου χώρου της κοινωνικής προσφοράς, καθώς και άλλων κοινωνικών ομάδων σε θέματα εκπαίδευσης, παροχής ψυχολογικών υπηρεσιών και φυσικής αγωγής - αθλητισμού. γ) Η υψηλής ποιότητας μετεκπαίδευση φοιτητών και η δημιουργία επιστημόνων−ερευνητών/τριών εφοδιασμένων με τα απαραίτητα γνωστικά «εργαλεία» για να προσφέρουν εξειδικευμένο έργο ή να σχεδιάσουν και να εκπονήσουν πρωτότυπη έρευνα. δ) Η προαγωγή της διεπιστημονικής έρευνας και η προώθηση της διαθεματικής συνεργασίας σε σύνθετα ζητήματα γνωστικής και κινητικής ανάπτυξης σε όλες τις ηλικιακές ομάδες με έμφαση στην πρωτοσχολική και σχολική ηλικία.
Το προγραμμα χορηγεί Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (ΜΔΕ) στη «Γνωστική και Κινητική Ανάπτυξη» με δύο κατευθύνσεις: α) Γνωστική Ανάπτυξη και β) Κινητική Ανάπτυξη.
Στο ΠΜΣ γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι που προέρχονται από τα ακόλουθα Τμήματα Πανεπιστημίων της ημεδαπής: α) Ψυχολογίας, Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής - Ψυχολογίας, Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής σχολής, β) Παιδαγωγικών Τμημάτων, γ) Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού καθώς και ομοταγών πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της αλλοδαπής, και πτυχιούχοι Τμημάτων ΤΕΙ συναφούς γνωστικού αντικειμένου.
Η ελάχιστη χρονική διάρκεια για την απονομή του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης ορίζεται σε 3 διδακτικά εξάμηνα.
Για την κτήση του ΜΔΕ απαιτείται η παρακολούθηση εντατικών μαθημάτων, η επιτυχής εξέταση σε μεταπτυχιακά μαθήματα καθώς και η εκπόνηση μεταπτυχιακής ερευνητικής διατριβής (ΜΔΕ). Κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων εξαμήνων οι μεταπτυχιακοί φοιτητές (ΜΦ) παρακολουθούν όλα τα μαθήματα κορμού (4) και από τα οκτώ (8) μαθήματα επιλογής τα τέσσερα (4). Για να λειτουργήσει ένα μάθημα επιλογής χρειάζονται τουλάχιστον 5 ΜΦ. Η παρακολούθηση των μαθημάτων κορμού ολοκληρώνεται στο Α΄ εξάμηνο (χειμερινό) και είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την παρακολούθηση των μαθημάτων επιλογής στο Β΄ εξάμηνο (εαρινό).
Η παρακολούθηση των μαθημάτων επιλογής γίνεται στο Β΄ εξάμηνο. Ο μεταπτυχιακός φοιτητής μετά το τέλος του Β΄ εξάμηνου και εφόσον εξετασθεί επιτυχώς σε όλα τα μαθήματα κορμού και σε τρία τουλάχιστον επιλογής μπορεί να υποβάλει αίτηση για εκπόνηση μεταπτυχιακής ερευνητικής διατριβής.
Για τη λήψη του ΜΔΕ απαιτούνται συνολικά 90 πιστωτικές μονάδες (ECTS). Οι πιστωτικές μονάδες κατανέμονται ως εξής: τα 4 μαθήματα του Α΄ εξαμήνου αποτιμούνται συνολικά σε 30 ECTS, τα 4 μαθήματα του Β΄ εξαμήνου αποτιμούνται σε 30 ECTS και η μεταπτυχιακή διατριβή σε 30 ECTS.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ Α΄ ΕΞΑΜΗΝΟ Μαθήματα Κορμού (κοινά για όλες τις κατευθύνσεις) (4 - 30 ECTS) ΜΚ 1 Μεθοδολογία έρευνας κοινωνικών επιστημών 36 8 ΜΚ 2 Στατιστική κοινωνικών επιστημών 36 8 ΜΚ 3 Γνωστική ανάπτυξη 36 7 ΜΚ 4 Κινητική ανάπτυξη 36 7 Σύνολο 30 Β΄ ΕΞΑΜΗΝΟ Μαθήματα Επιλογής (4 από 8) (30 ECTS) ΜΕ 1 Μέτρηση και αξιολόγηση ικανοτήτων 36 8 ΜΕ 2 Πολιτισμικές επιδράσεις και ανάπτυξη 36 7 ΜΕ 3 Ατομικές διαφορές στην ανάπτυξη 36 8 ΜΕ 4 Νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση 36 7 ΜΕ 5 Νευροαναπτυξιακές διαταραχές 36 8 ΜΕ 6 Κίνηση και δημιουργικότητα 36 7 ΜΕ 7 Μάθηση και έλεγχος κινητικών δεξιοτήτων 36 8 ΜΕ 8 Διγλωσσία και ανάπτυξη 36 7 Γ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΔ 60 Μεταπτυχιακή διατριβή - 30
Στο ΠΜΣ διδάσκουν μέλη ΔΕΠ των συνεργαζόμενων Τμημάτων καθώς και άλλων Τμημάτων του ΠΔΜ ή άλλων Τμημάτων Πανεπιστημίων της ημεδαπής και της αλλοδαπής. Επίσης, στο ΠΜΣ μπορούν να απασχοληθούν κατηγορίες διδασκόντων, όπως προβλέπεται στις διατάξεις του ν. 3685/2008.
Η πρότασή μας εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις υπάρχουσες υποδομές στο ΠΤΝ του ΠΔΜ και στο ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ και επαυξάνει τις χρηστικές της δυνατότητες.
Οι υποδομές αυτές είναι οι ακόλουθες: 1. Ανθρώπινο δυναμικό (Μέλη ΔΕΠ διαφόρων ειδικοτήτων, Ειδικοί Επιστήμονες, ΕΙΔΙΠ, Αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί, τεχνικό προσωπικό, γραμματειακή υποστήριξη) 2. Πολύχρονη εμπειρία λειτουργίας 3. Αξιοποιούνται οι υλικοτεχνικές υποδομές: - Εργαστήρια Η/Υ - Βιβλιολογείον - Εργαστήριο Τοπικής Ιστορίας - Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών και Περιβάλλοντος - Εργαστήριο Μάθησης και Ελέγχου της Κίνησης - Βιβλιοθήκες - Υπό ίδρυση Εργαστήριο Διαπολιτισμικής Αγωγής - Υπό ίδρυση Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Έρευνας - Υπό ίδρυση Εργαστήριο Φύλου 4. Κτηριακές εγκαταστάσεις 5. Αίθουσα και μέσα τηλεδιάσκεψης στο ΠΔΜ 6. Δικτυακές εγκαταστάσεις για εκπαίδευση εξ απόστασης
Το ετήσιο κόστος λειτουργίας ανέρχεται σε 30.000 ευρώ και αναλύεται ως εξής: 1. Υποστήριξη των νέων τεχνολογιών 10.000 2. Παραγωγή - έκδοση εκπαιδευτικού υλικού 8.000 3. Δαπάνες για αναλώσιμα 5.000 4. Γενικές δαπάνες - μετακινήσεις 3.000 5. Γραμματειακή υποστήριξη 4.000
Το κόστος λειτουργίας του ΠΜΣ θα καλυφθεί από: α) τον τακτικό προϋπολογισμό του Πανεπιστημίου μέχρι το ποσό των 23.000,00€, β) ερευνητικά προγράμματα, γ) σεμινάρια εκπαίδευσης και εξειδίκευσης σε ενδιαφερόμενους, δ) παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και ε) επιχορηγήσεις και δωρεές.
|