Αθήνα 18.6.2010, 16:23
Σχετικά με το θέμα της αποχής των εκπαιδευτικών από τη διαδικασία βαθμολόγησης των γραπτών των Πανελλαδικών εξετάσεων, το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε σήμερα non paper στο οποίο αναφέρει τα ακόλουθα:
1. Είναι αλήθεια ότι μια από τις ιδιομορφίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που συνιστά παράδοξο και δεν συναντάται σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα είναι και το γεγονός ότι οι Πανελλήνιες Εξετάσεις δεν θεωρούνται ως αναπόσπαστο τμήμα του εκπαιδευτικού έργου για το οποίο αμείβεται ο Έλληνας εκπαιδευτικός αλλά ως μια επιπλέον απασχόληση (παρά το γεγονός ότι λαμβάνει χώρα σε χρόνο που δεν υφίστανται άλλες διδακτικές υποχρεώσεις) που προϋποθέτει επιπλέον αμοιβή. Η ρίζα της παραδοξότητας βρίσκεται στην επιδοματική πολιτική που ακολουθήθηκε επί δεκαετίες αντί μιας υπεύθυνης και ικανοποιητικής για τους εκπαιδευτικούς πολιτικής μισθολογίου. (Η Υπουργός έχει τονίσει επανειλημμένα ότι οι εκπαιδευτικοί είναι από τους πλέον χαμηλόμισθους, ενώ σε συνέντευξη τύπου στις 16/06/2010 δεσμεύτηκε για τον εξορθολογισμό του συστήματος των Πανελλήνιων Εξετάσεων)
2. Κατά το χρόνο διεξαγωγής των πανελληνίων εξετάσεων, οι εκπαιδευτικοί αμείβονται κανονικά με το σύνολο των τακτικών μηνιαίων αποδοχών τους και όσοι από αυτούς εμπλέκονται σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω δραστηριότητες απολαμβάνουν πρόσθετης αμοιβής. Οι περισσότερες δραστηριότητες από συμμετοχή σε επιτροπές διεξάγονται κατά τη διάρκεια του κανονικού ωραρίου. Σε περίπτωση εργασίας κατά το Σαββατοκύριακο αμείβονται επί πλέον της πρόσθετης αμοιβής τους. Οι εργασίες που πραγματοποιούνται κατά το μήνα Ιούλιο αμείβονται με την αποζημίωση για μη χρήση θερινής άδειας. Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να συμμετέχει ταυτόχρονα και να απασχολείται τις ίδιες ημέρες τουλάχιστον στις παρακάτω δραστηριότητες: α. ως μέλος της επιτροπής του βαθμολογικού κέντρου (συντονιστής), ως μέλος λυκειακής επιτροπής και ως εξεταστής μαθητών με ειδικές ανάγκες, β. ως μέλος Λυκειακής Επιτροπής, ως Βαθμολογητής και ως εξεταστής μαθητών με ειδικές ανάγκες, γ. ως επιτηρητής και ως μέλος επικουρικού προσωπικού, και δ. ως επιτηρητής και ως βαθμολογητής και ως εξεταστής παιδιών με ειδικές ανάγκες κλπ. Δεν υπάρχει διαδικασία που να καθορίζει τον τρόπο επιλογής των εκπαιδευτικών ως μελών στις διάφορες επιτροπές (π.χ. η επιλογή των επιτηρητών γίνεται από τους προϊσταμένους των Διευθύνσεων και των Γραφείων, ενώ η επιλογή των βαθμολογητών και του επικουρικού προσωπικού των βαθμολογικών κέντρων γίνεται από τους προέδρους αυτών).
3. Οι βαθμολογητές βαθμολογούν κατά μέσον όρο από 200 μέχρι και 600 γραπτά ανάλογα με τον αριθμό των γραπτών που δέχεται το Βαθμολογικό Κέντρο και φυσικά την ειδικότητάς τους. Ταυτόχρονα μπορεί να μετέχει και σε άλλες δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εξετάσεις.
4. Τα μέλη του επικουρικού προσωπικού εργάζονται σε τετράωρες βάρδιες κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Βαθμολογικού Κέντρου. (Ώρες λειτουργίας στα περισσότερα Βαθμολογικά Κέντρα 10πμ-10μμ.) Συνήθως αυτό το τετράωρο είναι η αποκλειστική ημερήσια απασχόλησή τους διότι με αυτή την αιτιολογία εξαιρούνται από τις άλλες εργασίες του σχολείου τους (ενδοσχολικές εξετάσεις, διοικητικές εργασίες σχολείου κλπ) και συμμετέχουν μόνο στην εισήγηση του μαθήματος που διδάσκουν.
5. Το πρόβλημα με τις επιπλέον αμοιβές των εκπαιδευτικών εμφανίζεται τώρα σε όλη την έκτασή του καθώς η φετινή χρονιά βρίσκει τη χώρα στη δίνη της μεγαλύτερης δημοσιονομικής κρίσης που γνώρισε στη σύγχρονη ιστορία της. Η κρίση και οι περιορισμοί που αυτή επιβάλλει σε ολόκληρη την κοινωνία και την οικονομία, είναι αναμενόμενο να επηρεάζουν και τις επιπλέον αμοιβές των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται στη διαδικασία των εξετάσεων. Η εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης, το πρόγραμμα σταθερότητας και οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα προκειμένου να διατηρήσει την ικανότητα εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους της, επέβαλλαν οριζόντιες περικοπές αμοιβών και επιδομάτων. Δεν μπορεί να δικαιολογηθεί και να νομιμοποιηθεί με κανένα τρόπο η οποιαδήποτε εξαίρεση ή διακριτική μεταχείριση.
6. Σύμφωνα με την εισοδηματική πολιτική, το σύνολο των πρόσθετων μηνιαίων αμοιβών των λειτουργών, υπαλλήλων και μισθωτών του Δημοσίου , δεν μπορεί να υπερβαίνει το 25% των συνολικών μηνιαίων αποδοχών της οργανικής τους θέσης. Οι πάσης φύσεως αμοιβές υπολογίζονται κατά μήνα πραγματοποίησης της αντίστοιχης εργασίας. Επειδή παρατηρείται το φαινόμενο οι πρόσθετες αμοιβές εκπαιδευτικών από τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες των πανελλήνιων εξετάσεων να υπερβαίνουν το παραπάνω πλαφόν και σε πολλές περιπτώσεις να υπερβαίνουν το 50% ή ακόμα και 70% των μηνιαίων αποδοχών τους, ήταν ορατός ο κίνδυνος της μη πληρωμής τους.
7. Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο Παιδείας κατανοώντας το υψηλό αίσθημα ευθύνης που πρέπει να έχει ένας βαθμολογητής απέναντι στο γραπτό κάθε υποψηφίου και συναισθανόμενο την αγωνία 90.000 υποψηφίων και των οικογενειών τους, συζήτησε διεξοδικά και υπεύθυνα το ζήτημα με το Υπουργείο Οικονομικών επιτυγχάνοντας να διασφαλίσει: • Την ελάχιστη δυνατή περικοπή, 10 λεπτών ανά γραπτό, στην αμοιβή των βαθμολογητών. Των εκπαιδευτικών δηλαδή που έχουν και τον απόλυτα κρίσιμο ρόλο σε αυτή τη διαδικασία. Έτσι, ακόμη και στην περίπτωση διόρθωσης του ανώτατου αριθμού γραπτών (600) η απώλεια για τον εκπαιδευτικό είναι συνολικά 60 ευρώ. • Την καταβολή όλων των επιπλέον αμοιβών μέσα στο καλοκαίρι, με επιμερισμό του ποσού της αναλογούσας αποζημίωσης στον κάθε δικαιούχο, σε μηνιαία βάση με κριτήριο το 25% των μηνιαίων τακτικών αποδοχών, ώστε να είναι σύννομη και να μην υπάρξει κώλυμα πληρωμής.
Εξαντλήθηκε λοιπόν κάθε δυνατότητα προκειμένου να μη διαταραχθεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας της βαθμολόγησης και να μην προστεθεί άγχος και αγωνία πρώτα απ’ όλα στους ίδιους τους μαθητές και κατ’ επέκταση στους γονείς τους.
* Στο συνημμένο αρχείο θα βρείτε πίνακα με τις αμοιβές.
|