Αθήνα 22.8.2010 Του ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Τα τελευταία χρόνια οι θέσεις εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία καλύπτονταν με σημαντική καθυστέρηση, ακόμη και μετά την παρέλευση του πρώτου εξαμήνου σπουδών, καθώς η έλλειψη κανόνων συνέθετε ένα επιεικώς άναρχο σύστημα προσλήψεων.
Όπως είναι ευνόητο, οι καθυστερήσεις αυτές είχαν ως συνέπεια την υποβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά και την ταλαιπωρία χιλιάδων νέων που επένδυαν επαγγελματικά στο δημόσιο σχολείο.
Τελευταία αποδείχθηκε και δεν αμισβητείται πλέον από κανένα, αυτό που οι παρακολουθούντες τα εκπαιδευτικά πράγματα του τόπου ψυχανεμίζονταν χρόνια τώρα. O αριθμός των εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν εντός και εκτός σχολικής αίθουσας ήταν υπερβολικά μεγάλος. Είχαμε, δηλαδή, φτάσει στο σημείο να έχουμε υπεράριθμους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία να υπολειτουργούν για μεγάλο χρονικό διάστημα ελλείψει εκπαιδευτικών!
Θα ήταν αφελές να πιστέψει κανείς ότι η κατάσταση αυτή οφείλονταν στην ανικανότητα των εκάστοτε ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας. Αν υπήρχε βούληση να βάλουν τάξη, θα αρκούσε η θέσπιση μερικών απλών κανόνων και ένα εξελάκι (το λογιστικό πρόγραμμα). Τέτοια βούληση όμως δεν υπήρχε. Αντίθετα, κυριαρχούσε η πελατειακή αντίληψη, που σε συνδυασμό με τη συντεχνιακή των άλλων εμπλεκομένων μερών, άφηνε το σύστημα ανέπαφο. Ένα σύστημα που βόλευε πολλούς ποικιλοτρόπως.
Ρουσφέτια, τράμπες, ετεροαπασχόληση, αργομισθίες, υψηλομισθίες, μειωμένα ωράρια, ήταν στην ημερήσια διάταξη. Υφυπουργός έφθασε στο σημείο να παροτρύνει κατηγορία υποψήφιων εκπαιδευτικών να του ζητήσουν ρουσφέτια. Διευθυντές σχολείων σύναπταν άτυπες συμφωνίες με εκπαιδευτικούς για να αναλάβουν γραμματειακή θέση με αντάλλαγμα μειωμένο ωράριο. Εκπαιδευτικοί βολεύονταν σε καλοπληρωμένες θέσεις ακόμη και πολιτικών κομμάτων και δεν είχαν καμιά διάθεση να ξεκουνήσουν. Κι άλλα τέτοια τραγελαφικά.
Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εντόπισε νωρίς τη φαυλότητα του συστήματος και δήλωσε αποφασισμένη να το εξυγιάνει και να το εξορθολογίσει, με τη θέσπιση κανόνων και τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.
Παρά το γεγονός ότι έκανε αρκετά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, οι προσπάθειες της φαίνεται να ναυαγούν, τουλάχιστον για την παρούσα σχολική χρονιά. Με μαθηματική ακρίβεια οι καθυστερήσεις στην κάλυψη των κενών θα επαναληφθούν και δυστυχώς, υπό την πίεση του χρόνου, θα υποχρεωθεί να προσφύγει στη λύση του έκτακτου προσωπικού που μέχρι πρότινος καταδίκαζε.
Ήδη έχει καθυστερήσει επικίνδυνα τον διαγωνισμό για την πλήρωση θέσεων εκπαιδευτικών στα ειδικά σχολεία, για τον οποίο ενημέρωσε το ΑΣΕΠ πριν από τρεις μήνες και έκτοτε ουδέν.
Η ίδια ιστορία χρόνια τώρα...
|