ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Επικαιρότητα Επιστροφή    
Α. Διαμαντοπούλου: "Αντικειμενική η επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης"

 

Aθήνα 23.8.2010, 20:02

Σημαντική στιγμή για την εκπαίδευση και για τη διοίκηση της εκπαίδευσης χαρακτήρισε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου τον νέο τρόπο επιλογής των 116 νέων Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος έγινε σύμφωνα με τις διατάξεις του πρόσφατου νόμου 3848/2010.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε, μετά από συνάντηση εργασίας που είχε με τους νέους Διευθυντές, τόνισε ότι «βασικός στόχος ήταν η αποκομματικοποίηση της επιλογής, ενώ στόχος είναι η αντικειμενική επιλογή να αποδείξει ότι οδηγεί και σε αξιοκρατία».

Η κ. Διαμαντοπούλου επέμεινε ιδιαίτερα στην αντικειμενικότητα του νέου τρόπου επιλογής των διευθυντών: «Οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια ήταν απολύτως αντικειμενικά και οι πίνακες με τα μόρια όλων των υποψηφίων πριν από τη συνέντευξη, κοινοποιήθηκαν στον καθένα χωριστά. Δηλαδή ο κάθε υποψήφιος ήξερε όχι μόνο τα δικά του μόρια πριν πάει στη συνέντευξη, αλλά τα μόρια όλων των συνυποψήφιων του. Η συνέντευξη έγινε με πρωτοφανή  τρόπο που όχι μόνο στην εκπαίδευση, αλλά και στη Δημόσια Διοίκηση. Υπήρξε τράπεζα θεμάτων, τα οποία ήταν σε γνώση των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι εκτός από τα τυπικά της συνέντευξης εξετάστηκαν και σε θέματα τα οποία τους δόθηκαν με φάκελο, αποχώρησαν από την αίθουσα, μελέτησαν το φάκελο και επέστρεψαν στην Επιτροπή».

Παράλληλα η υπουργός έδωσε στοιχεία σχετικά με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των Διευθυντών, ενώ παρουσίασε το πλαίσιο του προγραμματισμού και τους στόχους που αυτοί πρέπει να επιτύχουν, τονίζοντας ότι: «Θα είναι οι πρώτοι Διευθυντές στους οποίους θα εφαρμοστεί η αξιολόγηση διοικητικών στελεχών, η οποία θα είναι και ετήσια. Δηλαδή οι Διευθυντές αυτοί θα κριθούν με βάση τους στόχους, το διοικητικό έργο το οποίο θα επιτύχουν και τους παιδαγωγικούς στόχους οι οποίοι θα τεθούν».

Κατευθύνσεις
Στους νέους Διευθυντές τέθηκαν οι άμεσες προτεραιότητες για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς, καθώς και ο ετήσιος και 4ετής προγραμματισμός, ενώ δόθηκαν συγκεκριμένες κατευθύνσεις και αναλυτική ενημέρωση για θέματα όπως τα 800 ολοήμερα σχολεία, το ψηφιακό σχολείο (η συνολική παρουσίασή του θα γίνει στο τέλος του Σεπτέμβρη), η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η έναρξη όλων των διαδικασιών επιμόρφωσης, που αφορά και τους νεοδιορισμένους και τους εκπαιδευτικούς που θα διδάξουν στα 800 σχολεία, η διανομή των βιβλίων. Επίσης, τους δόθηκε πλάνο κατά ημέρα και μέχρι την 30η Σεπτέμβρη, καθώς και το υλικό του σχεδιασμού της χρονιάς και του σχεδιασμού του μήνα.

Ταυτόχρονα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τους έδωσε μήνυμα μη κομματισμού: «Ένας από τους στόχους που πρέπει να έχει η χώρα στο χώρο της Διοίκησης είναι ότι τα στελέχη της Διοίκησης είναι δημόσιοι λειτουργοί. Δεν προέρχονται ούτε από κομματικές επεξεργασίες ούτε από κομματικά γραφεία, επιλέγονται με αντικειμενικά κριτήρια και ο στόχος τους και η αποστολή τους είναι να υπηρετούν το λαό και την πολιτεία μέσα από τα προγράμματα της κάθε εκλεγμένης Κυβέρνησης. Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα». Συγχρόνως, τους διαβεβαίωσε ότι «θα κριθούν για το πάθος τους για δουλειά, την επίτευξη στόχων, αλλά και για την αντίστασή τους σε θέματα όπως είναι η ανομία».

Ποιοτικά χαρακτηριστικά 
Κατά το υπουργείο, η ανάλυση των στοιχείων των επιλεγέντων Διευθυντών Εκπαίδευσης αποδεικνύει ότι "επετεύχθη η εξισορρόπηση του ρόλου της επιστημονικής γνώσης και της εμπειρίας από την άσκηση καθηκόντων και την προϋπηρεσία. Επίσης, ότι η αναβαθμισμένη διαδικασία διενέργειας, καθώς και το περιεχόμενο της συνέντευξης αποτέλεσε αντικείμενο ιδιαίτερα ευμενών σχολίων από τους υποψηφίους (τράπεζα θεμάτων, ερωτήσεις πάνω σε μελέτη περίπτωσης στην οποία προετοιμάζεται ο υποψήφιος, επιλογή προέδρων συμβουλίων επιλογής μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, μαγνητοφώνηση).

* Πρωτοβάθμιας
Από την στατιστική επεξεργασία των στοιχείων των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προέκυψε ότι στο σύνολο των επιλεγέντων σημαντικά ποσοστά διαθέτουν προηγούμενη εμπειρία άσκησης καθηκόντων σε θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης: Περιφερειακός Διευθυντής 2% , Σχολικός Σύμβουλος 24%,  Διευθυντής Εκπαίδευσης - Προϊστάμενος Γραφείου 52%,  Διευθυντής Σχολείου 76%

Το 71% διαθέτει προϋπηρεσία άνω των 25 ετών, το 27% έχουν 15-25 έτη υπηρεσίας, ενώ υπάρχει και ένας που επελέγη με συνολικό χρόνο υπηρεσίας 17 έτη. Κατά το υπουργείο, τα ποσοστά αυτά καταδεικνύουν ότι ο παράγοντας των χρόνων προϋπηρεσίας και συνακόλουθα η εκπαιδευτική εμπειρία είναι καθοριστικός.

Το 43% διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών και το 10% έχουν διδακτορικό, το 55% δεύτερο πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ και το 72% τίτλο Διδασκαλείου Εκπαίδευσης.

Το 72% διαθέτουν πιστοποίηση στις ΤΠΕ επιπέδου 1 (αποτελεί προϋπόθεση και για την 1η εφαρμογή του νόμου όσοι επιλεγούν και δε διαθέτουν σχετική πιστοποίηση θα κληθούν αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους να συμμετάσχουν επιτυχώς σε σχετική επιμόρφωση και διαδικασία πιστοποίησης), το 21% πιστοποίηση στις ΤΠΕ επιπέδου 2, το 21% πιστοποίηση σε επίπεδο ανώτερο του Β2, ενώ το 16% πιστοποίηση σε επίπεδο Β2 (lower). Το 97% προέρχονται από τον κλάδο δασκάλων (ΠΕ70), ενώ το 3% προέρχονται από τον κλάδο νηπιαγωγών (ΠΕ60).
Τέλος, το ποσοστό των γυναικών αυξήθηκε στο 16% από 9% που ήταν στις προηγούμενες επιλογές. Στους επιλεγέντες Διευθυντές οι 49 ήταν άνδρες και οι 9 γυναίκες.

* Δευτεροβάθμιας
Από την στατιστική επεξεργασία των στοιχείων των Διευθυντών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προέκυψε ότι στο σύνολο των επιλεγέντων σημαντικά ποσοστά διαθέτουν προηγούμενη εμπειρία άσκησης καθηκόντων σε θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης. Ειδικότερα: Σχολικός Σύμβουλος 12%,  Διευθυντής Εκπαίδευσης - Προϊστάμενος Γραφείου 41%, Διευθυντής Σχολείου 88%. Το 76% διαθέτει προϋπηρεσία άνω των 25 ετών, ενώ το 24% έχουν 15-25 έτη.

Το 48% διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, το 28% έχουν διδακτορικό και το 5% διαθέτουν μεταπτυχιακό και διδακτορικό τίτλο. Το 31% διαθέτουν δεύτερο πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ενώ το 28% διαθέτουν ΣΕΛΜΕ.
Το 79% διαθέτουν πιστοποίηση στις ΤΠΕ επιπέδου 1. Το 10% διαθέτουν πιστοποίηση στις ΤΠΕ επιπέδου 2.
Το 24% διαθέτουν πιστοποίηση σε επίπεδο ανώτερο του Β2, ενώ το 21% διαθέτουν πιστοποίηση σε επίπεδο Β2 (lower). Πιστοποίηση σε δύο ξένες γλώσσες διαθέτει το 3% των επιλεγέντων.
Ως προς τον κλάδο προέλευσης, τα ποσοστά έχουν ως εξής: μαθηματικών (ΠΕ03) 16%, φυσικών (ΠΕ04) 31%, φιλολόγων (ΠΕ02) 26%, θεολόγων (ΠΕ01) 10%, οικονομολόγων (ΠΕ09) 7%, πληροφορικής (ΠΕ19) 3%, άλλοι κλάδοι7%.
Τέλος, το ποσοστό των γυναικών αυξήθηκε στο 16% από 3% που ήταν στις προηγούμενες επιλογές. Στους επιλεγέντες διευθυντές οι 49 είναι άνδρες και οι 9 γυναίκες.

Το πλαίσιο
Το πλαίσιο προγραμματισμού και οι στόχοι που έθεσε στους νέους διευθυντές εκπαίδευσης το υπουργείο Παιδείας, έχουν ως εξής:

1. Άμεσες προτεραιότητες για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς:
- Διαρκής έλεγχος των πραγματικών κενών και υπεραριθμιών σε κάθε σχολείο με σκοπό την άμεση και ορθολογική αξιοποίηση των εκπαιδευτικών, προκειμένου να ξεκινήσει η σχολική χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
- Έλεγχος  του πραγματικού αριθμού των μαθητών στο ολοήμερο, ορθολογική αξιοποίηση των εκπαιδευτικών και  λειτουργία των ολοήμερων τμημάτων την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων.
- Πλήρης αποτύπωση, καταγραφή και έλεγχος της ακρίβειας των στοιχείων των μαθητών ανά σχολείο για παράλληλη στήριξη  και εφαρμογή αντισταθμιστικής αγωγής, προκειμένου να καλυφθούν έγκαιρα οι ανάγκες.
- Ορθολογική και έγκαιρη διανομή των βιβλίων με την αξιοποίηση καλών πρακτικών και τον έλεγχο των διαδικασιών. 
- Μετακινήσεις εκπαιδευτικών από Β/βάθμια (κυρίως φυσικής αγωγής, αγγλικών και πληροφορικής στα Δημοτικά Σχολεία αναμορφωμένου προγράμματος (800)), σε συνεργασία με τους διευθυντές των σχολικών μονάδων για την αξιοποίηση κοινών εκπαιδευτικών, σύνταξη προγράμματος.
- Πλήρης αποτύπωση των πραγματικών αναγκών για τάξεις υποδοχής, συνεργασία μεταξύ γειτονικών σχολείων .
- Ενημέρωση - παρακολούθηση - προώθηση - στήριξη των διαδικασιών για την προμήθεια διαδραστικών συστημάτων και κινητών εργαστηρίων πληροφορικής (συνεργασία – ενεργοποίηση σχολικών επιτροπών).
- Ενημέρωση - προώθηση - στήριξη των διαδικασιών για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου
- Ενημέρωση από όλα τα σχολεία των βάσεων δεδομένων (survey, e-school)

Άμεσες προτεραιότητες συνιστούν επίσης:
- Η ενημέρωση των διαδικασιών για το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
- Η συνεργασία- στήριξη του προγράμματος «Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας»
- Η συνεργασία – στήριξη των προγραμμάτων για ευαίσθητες ομάδες: «Αλλοδαπών & Παλιννοστούντων», «Ρομά», «Παιδιών των μειονοτήτων».
- Η υποδοχή – τοποθέτηση – στήριξη νεοδιόριστων εκπαιδευτικών.
- Η προώθηση της συνεργασίας μεταξύ Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Η ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη διοίκηση και τη διαχείριση των σχολικών μονάδων. Ανάπτυξη ιστοσελίδας σε κάθε σχολείο και κάθε υπηρεσία, προκειμένου να αναρτώνται οι αποφάσεις και τα πεπραγμένα τους, στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας.
- Ο προγραμματισμός των προβλεπομένων διαδικασιών για την επιλογή στελεχών (διευθυντών, υποδιευθυντών σχολικών μονάδων, προϊσταμένων τμημάτων εκπαιδευτικών θεμάτων).
-  Ο έγκαιρος προγραμματισμός και προώθηση απαραίτητων διαδικασιών για ιδρύσεις, προαγωγές, συγχωνεύσεις σχολείων.

2. Αποτύπωση δεδομένων - Μεσοπρόθεσμος (ετήσιος, 4ετής): Προγραμματισμός - Στοχοθεσία
1. Περιορισμός - εξάλειψη απώλειας διδακτικού χρόνου
2. Προληπτική και έγκαιρη αντιμετώπιση του φαινομένου των καταλήψεων
3. Πλήρης, ορθολογική  και δημιουργική αξιοποίηση του διαθέσιμου εκπαιδευτικού προσωπικού
4. Παρακολούθηση - προώθηση των διαδικασιών για το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών: αριθμός των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα
5. Παρακολούθηση - προώθηση - στήριξη των διαδικασιών για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου: αριθμός σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, καταγραφή της προόδου και των αποτελεσμάτων του προγράμματος
6. Υποστήριξη της αυτοαξιολόγησης στη φάση γενίκευσης του προγράμματος
7. Προώθηση – ολοκλήρωση όλων των πειθαρχικών υποθέσεων
8. Διοικητικός - πειθαρχικός έλεγχος  σχολικών μονάδων (και των ιδιωτικών)
9. Αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας και επιθετικότητας
10. Αντιμετώπιση του φαινομένου καταστρατήγησης του κανονιστικού πλαισίου για τις απουσίες μαθητών
11. Εποπτεία και έλεγχος για τις μαθητικές εκδρομές  
12. Εποπτεία και έλεγχος στις άδειες των εκπαιδευτικών
13. Αριθμός σχολείων και εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε προγράμματα ενδοσχολικής επιμόρφωσης
14. Αριθμός σχολείων και εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων
15. Ενίσχυση των προγραμμάτων τοπικής κλίμακας, (τοπική ιστορία, πολιτισμό, περιβάλλον, οικονομία) με ανάδειξη των τοπικών κοινωνιών.
16. Επισκέψεις στις σχολικές μονάδες
17. Αριθμός και φύση συναντήσεων με γονείς, ενώσεις γονέων, δήμο, τοπικούς φορείς
18. Λειτουργία, συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων (ενεργοποίηση)
19. Συνεργασία με Σχολικούς Συμβούλους για εκπαιδευτικά θέματα, ωρολόγια προγράμματα, αξιοποίηση χώρων
20. Συνεργασία με Προϊσταμένους γραφείων, διευθυντές σχολικών μονάδων
21. Ενημέρωση εμπλεκομένων σχετικά με αποφάσεις, πολιτικές
22. Διαφάνεια, με ανάρτηση όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο
23. Αριθμός, ποσοστό σχολικών μονάδων και υπηρεσιών  με ιστοσελίδα
24. Διαμόρφωση δικτύου επικοινωνίας (απρόσκοπτη ροή πληροφόρησης) στο εσωτερικό της διεύθυνσης, με τις σχολικές μονάδες, υπηρεσίες, φορείς κ.λ.π.
25. Κάλυψη αναγκών πρόσβασης των διοικητικών και αποσπασμένων υπαλλήλων στην επιστημονική γνώση (διοικητική και παιδαγωγική)
26. Ανάπτυξη – Προώθηση καλών πρακτικών (διδακτικών και διοικητικών)
27. Ειδική Αγωγή: α) παρακολούθηση – υποστήριξη της χαρτογράφησης όλων των βαθμίδων της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης: 1) Κατά κατηγορία αναπηρίας -ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, 2) κατά κατηγορία εκπαιδευτικών, 3) κατά κατηγορία σχολείων (ειδικά σχολεία, Τμήματα Ένταξης, Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια – Λύκεια, Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, β) συνεργασία στην καταγραφή όλων των δασκάλων που έχουν μετεκπαιδευτεί στην Ειδική Αγωγή και δεν έχουν υπηρετήσει σε σχολεία Ειδικής Αγωγής, ώστε να καλυφθούν τα σημαντικά κενά που παρουσιάζονται στα σχολεία Ειδικής Αγωγής.
28. Τεχνική εκπαίδευση: Συμβολή στην καταγραφή και αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης στα ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ και στον εξορθολογισμό του ανθρώπινου δυναμικού
29. Αριθμός σχολείων που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα του νέου σχολείου
30. Αριθμός σχολείων που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα «διαφοροποιημένη ξενόγλωσση εκπαίδευση»
31. Στήριξη της εφαρμογής των νέων προγραμμάτων σπουδών (στη γενίκευση)
32. Αριθμός σχολείων που συμμετέχουν σε προγράμματα ψηφιακής αναβάθμισης και δημιουργίας ενιαίου ψηφιακού περιβάλλοντος
33. Ενημέρωση - παρακολούθηση - προώθηση - στήριξη των διαδικασιών για την εισαγωγή του θεσμού του Μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού

Κριτήρια επιλογής
Οι τοποθετήσεις των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έγιναν βάσει των διατάξεων του νέου νόμου 3848/2010 που -κατά το υπουργείο- δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης.

Μερικά από τα στοιχεία που -σύμφωνα πάντα με το υπουργείο- συντείνουν σε μια σοβαρή προσπάθεια αξιοκρατικής επιλογής με αντικειμενικά κριτήρια είναι:
- Η  αναβάθμιση του κύρους των Συμβουλίων επιλογής των Διευθυντών με την επιλογή των Προέδρων από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
- Οι διαδικασίες ανοιχτής γνωστοποίησης της μοριοδότησης των υποψηφίων με τη διεύρυνση της  δυνατότητας ενστάσεων.
- Η δημιουργία τράπεζας θεμάτων.
- Η αναβαθμισμένη διαδικασία συνέντευξης με την ταυτόχρονη μαγνητοφώνηση.
- Η δυνατότητα δήλωσης δύο Περιφερειακών Διευθύνσεων.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved