Αθήνα 9.11.2010, 18:21
Την αξιοποίηση των γεωτεχνικών στο νέο σχολείο και ειδικά στη διδασκαλία του μαθήματος "Αειφορία και Περιβάλλον", ζητεί από το υπουργείο Παιδείας το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος - Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας.
* Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης.
Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας Βενιζέλου 55, Καβάλα 65403, τηλ.: 2510-222942, e-mail: geoteeam@otenet.gr
Θέμα: Προσλήψεις Γεωτεχνικών στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία για τη διδασκαλία του μαθήματος "Αειφορία και Περιβάλλον".
Κυρία υπουργέ, κυρία υφυπουργέ, το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας επικοινωνεί μαζί σας με αφορμή την αποδοχή από το υπουργείο Παιδείας, δια μέσω της υφυπουργού Εύης Χριστοφιλοπούλου, του αιτήματος του βουλευτή κ. Μανώλη Στρατάκη, που κατάθεσε ερώτημα στην Βουλή στις 12/10/2010 και αφορούσε την αξιοποίηση και άλλων επιστημονικών ειδικοτήτων, όπως Γεωτεχνικών, Περιβαλλοντολόγων κ.λπ. στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Το παράρτημα μας θα συνηγορήσει σε αυτό το αίτημα, συμμετέχοντας ταυτόχρονα στη διαβούλευση και στο διάλογο που θέλετε να ξεκινήσετε (όπως, άλλωστε, δήλωσε η υφυπουργός κατά την απάντηση της στον κ. Στρατάκη) για τα πιλοτικά προγράμματα του νέου σχολείου.
Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο είναι ο θεσμοθετημένος σύμβουλος της Πολιτείας σε θέματα αγροτικής πολιτικής, προστασίας του περιβάλλοντος και γεωτεχνικής παιδείας και έρευνας (άρθρο 2 του Ν. 1474/1984) με μέλη του όλους τους επιστήμονες των κλάδων Γεωπονίας, Γεωλογίας, Δασολογίας (και Φυσικού Περιβάλλοντος), Κτηνιατρικής και Ιχθυολογίας. Έτσι, επιτελώντας τον ρόλο του αυτό, θέλει να συμβάλει στη διαβούλευση και στο διάλογο που θέλετε να ξεκινήσετε καταθέτοντας παρακάτω τις προτάσεις του.
Ο Γεωτεχνικός κλάδος υπηρετεί και είναι άμεσα συνυφασμένος με τις αρχές της διατήρησης και προστασίας του περιβάλλοντος καθώς και της αειφορίας, δύο έννοιες που πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένες με κάθε δραστηριότητα της ζωής μας (οικονομική, κοινωνική, οικογενειακή κ.ά.). Όμως, για να τις υπηρετούμε αυτές τις αρχές και να τις εφαρμόζουμε καθημερινά στη ζωή μας θα πρέπει να μας έχουν γίνει βίωμα και αναπόσπαστο μέρος της προσωπικότητας μας.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος καίριος είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης. Αυτή η εκπαίδευση θα πρέπει να ξεκινά από τις μικρές ηλικίες στο δημοτικό, όπου το παιδί πρέπει να αποκτά περιβαλλοντική συνείδηση και την πεποίθηση ότι οι άνθρωποι είναι αναπόσπαστο μέρος του φυσικού περιβάλλοντος και όχι ιδιοκτήτες του.
Σε αυτές τις μικρές ηλικίες τα παιδιά, - ιδιαίτερα αυτά των πόλεων - δεν θα πρέπει να είναι αποκομμένα και αποξενωμένα από το φυσικό περιβάλλον. Μόνο τότε θα μπορέσουν να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν στην πράξη έννοιες όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η ανακύκλωση και η αειφορία.
Σε αυτήν την εκπαιδευτική αναγκαιότητα πιστεύουμε ότι καίριος είναι ο ρόλος του Γεωτεχνικού Επιστήμονα, ο οποίος έχει τις απαραίτητες επιστημονικές γνώσεις και μπορεί να τις μεταδώσει στις νέες γενιές αλλάζοντας έτσι σταδιακά την νοοτροπία της κοινωνίας μας.
Πέραν αυτού, η υλοποίηση των σχεδίων του Υπουργείου για προσλήψεις Γεωτεχνικών και Περιβαλλοντολόγων ακόμα και από το επόμενο σχολικό έτος μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους αλλά δεν θα πρέπει να περιοριστεί πειραματικά μόνο στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία αλλά να επεκταθεί σε όλη την πρωτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς να θέτει στην αρχή ως απαραίτητη προϋπόθεση την κατοχή της παιδαγωγικής επάρκειας, η οποία κάλλιστα μπορεί να αποκτηθεί και στην πορεία.
Το νέο ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών στα δημοτικά σχολεία, που ενισχύει τις βιωματικές προσεγγίσεις και τις σύγχρονες τάσεις της αγωγής, θα πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον Γεωτεχνικό επιστημονικό κλάδο. Διότι ορισμένα από τα βασικά του στοιχεία που είναι η εκπαίδευση στην προστασία του περιβάλλοντος, η αειφορία, η ανακύκλωση και η διατροφή είναι καθ' εαυτού αντικείμενα των Γεωτεχνικών Επιστημών.
Επιπρόσθετα, η φιλοσοφία του νέου σχολείου, που προσανατολίζεται στις δραστηριότητες των μαθητών, τη βιωματική μάθηση, τη συνεργασία τους σε ομάδες, την πρακτική άσκηση και την ενεργοποίηση των μαθητών, μπορεί να υλοποιηθεί κυρίως με τη χρησιμοποίηση των Γεωτεχνικών Επιστημόνων, διότι αυτοί είναι οι επιστήμονες οι οποίοι υποστηρίζουν και προάγουν την πρωτογενή παραγωγή της χώρας μας (Γεωργία, Κτηνοτροφία, Αλιεία, Δάση, διαχείριση υδάτων και ορυκτού πλούτου) και μέσα από το σχολείο μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν τις βασικές αρχές και γνώσεις πάνω σε αυτούς τους τομείς.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με ποικιλία δραστηριοτήτων, όπως πρακτικές και πειραματικές ασκήσεις και εργασίες, εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις, πειραματικές καλλιέργειες και παραγωγή τροφίμων (φυτικής και ζωικής παραγωγής) καθώς και άλλες δραστηριότητες που θα κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών.
Έτσι θα μπορέσουν τα παιδιά να έρθουν πιο κοντά και σε επαφή με τη φύση για να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση σε μικρή ηλικία.
Κύριε υπουργέ, κυρία υφυπουργέ, το νέο ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών είναι μια θετική εξέλιξη στο χώρο της εκπαίδευσης, η οποία όμως για να επιτύχει πρέπει να πλαισιωθεί και με τους κατάλληλους επιστήμονες όπως για παράδειγμα τους Γεωτεχνικούς και Περιβαλλοντολόγους και να υποστηριχθεί οικονομικά. Διότι χρήσιμη είναι και η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και των πολιτισμικών σπουδών στο νέο πρόγραμμα (πληροφορική, θέατρο, μουσική κ.ά.), αλλά και η προστασία του περιβάλλοντος η αειφορία, η διατροφή, η ανακύκλωση, η αγωγή καταναλωτή κ.ά. είναι εξίσου σημαντικοί βιωματικοί τομείς.
Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι και η προστασία και ο σεβασμός του περιβάλλοντος είναι πολιτισμός. Καθώς επίσης και να μην ξεχνάμε το γεγονός, ότι η προστασία του περιβάλλοντος μπορεί να φέρει ποθούμενη ανάπτυξη και πρόοδο για τη χώρα μας μέσω της λεγόμενης «πράσινης ανάπτυξης», η οποία για να επιτευχθεί θα πρέπει να υποστηριχθεί από τη λεγόμενη «πράσινη εκπαίδευση».
Παραμένουμε πάντα στη διάθεση σας για οποιαδήποτε συνεργασία και επικοινωνία και επιθυμούμε διακαώς να συμμετέχουμε στη διαβούλευση που θέλετε να ξεκινήσετε.
Για τη Διοικούσα Επιτροπή
Ο Πρόεδρος Δημήτριος Σωτηριάδης
Ο Γεν. Γραμματέας Χρήστος Λαγούδας
|