Αθήνα 15.3.2011, 16:14
"Στόχος μας είναι να υπάρχουν σχολεία -Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια- με επαρκή αριθμό τμημάτων, ώστε να εφαρμόζονται τα νέα προγράμματα σπουδών", τόνισε η υπουργού Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου στην εκπομπή «Πρώτη Γραμμή» του ΣΚΑΙ και τους δημοσιογράφους Βασίλη Λυριτζή και Δημήτρη Οικονόμου, αναφερόμενη στα κριτήρια των συνενώσεων σχολείων.
Η υπουργός εξήγησε τι περιλαμβάνουν τα νέα προγράμματα σπουδών: "Στο Δημοτικό αλλάζει το σύνολο των προγραμμάτων. Τα 6θέσια Δημοτικά στα μικρά αστικά κέντρα και τα 12θέσια στα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι εκείνα τα σχολεία, τα οποία μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές τη μόρφωση και τα εφόδια που οφείλουμε να τους δώσουμε. Τα Αγγλικά ξεκινούν από την Α’ Δημοτικού, ώστε στη Γ΄ Γυμνασίου τα παιδιά να παίρνουν την πιστοποίηση της ξένης γλώσσας μέσα από το σχολείο, χωρίς να κάνουν φροντιστήριο, ανεξάρτητα αν είναι σε ένα μεγάλο ή μικρό αστικό κέντρο ή σε ένα χωριό. Να μπορούν, επίσης, να παίρνουν στη Γ’ Γυμνασίου πιστοποίηση στην Πληροφορική. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει και ικανοποιητικός αριθμός εκπαιδευτικών σε ειδικότητες και υποδομές".
Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι από τα Δημοτικά που μετακινούνται, 571 συνενώνονται με μεγαλύτερα και από αυτά το 80% είναι μονοθέσια, 2θέσια και 3θέσια. "Το 2011 στην Ελλάδα υπάρχει ένας δάσκαλος που κάνει την ίδια ώρα μάθημα σε 6 τάξεις", επεσήμανε. Στα Γυμνάσια στόχος του υπουργείου είναι να υπάρχουν επαρκή τμήματα, ώστε και να μπορούν να υλοποιηθούν τα προγράμματα.
"Πρέπει να κάνουμε σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Έχουμε 170.000 εκπαιδευτικούς, τη μεγαλύτερη αναλογία εκπαιδευτικών ανά μαθητή, δηλαδή έναν εκπαιδευτικό ανά 8 μαθητές -είμαστε η πρώτη χώρα στον ΟΟΣΑ- και δεν έχουμε την Παιδεία που θέλουμε", επεσήμανε η υπουργός και αναφέρθηκε σε ορισμένες ιδιαιτερότητες: "Υπάρχουν περίπου 14 μικρά νησάκια, όπου και με 3 παιδιά θα λειτουργεί Λύκειο ή σε πολύ ορεινά χωριά, όπως για παράδειγμα στις Καρυές με 8 παιδιά, θα υπάρχει Γυμνάσιο. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά! Δεν πρέπει, όμως, να κάνουμε έναν εξορθολογισμό; Πόσα Γυμνάσια μπορούν να υπάρχουν με 20, 25 ή 30 μαθητές και 14 ή 16 καθηγητές; Εδώ και 10 χρόνια -τώρα το ανακαλύψαμε- υπάρχουν 92 νηπιαγωγεία σε αναστολή λειτουργίας, χωρίς όμως να κλείνουν, για να διατηρούνται οι οργανικές θέσεις".
Κριτήριο είναι και ο χρόνος μετακίνησης των μαθητών, υπογράμμισε η κ. Διαμαντοπούλου. "Δεν μπορεί τα παιδιά στην επαρχία να μετακινούνται σε απόσταση πάνω από 20 - 25 λεπτά. Αυτό ήταν ρητή εντολή και κατεύθυνση προς όλους τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης. Στα μεγάλα αστικά κέντρα πρέπει να αποφευχθεί να διασχίζουν τα παιδιά λεωφόρους. Δεν υπάρχει πουθενά σχολείο με 500 και 600 μαθητές. Υπάρχουν μόνο 6 σχολεία μετρημένα, τα οποία έχουν από 400 μέχρι 450 μαθητές. Σε αυτή την πρώτη προσπάθεια που γίνεται για τα σχολεία, πιθανόν να υπάρχουν προβλήματα. Δεν υπάρχουν δόγματα".
Σχετικά με τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών από τα σχολεία που συνενώνονται, η υπουργός είπε: «Ο εκπαιδευτικός, όταν καταργείται, συνενώνεται ή μεταφέρεται ένα σχολείο, δεν απολύεται. Τίθεται στη διάθεση του Περιφερειακού Διευθυντή, ο οποίος θα τον τοποθετήσει στον ίδιο νομό σε αντίστοιχη θέση και, σύμφωνα με το νόμο, κατά προτεραιότητα. Οι καθηγητές που πλεονάζουν π.χ. στο νομό Καρδίτσας, θα πάνε σε σχολεία, τα οποία έχουν ανάγκη. Η τοποθέτηση θα γίνει στο νομό Καρδίτσας. Εάν δεν υπάρχουν θέσεις στο νομό Καρδίτσας, θα πάνε σε διπλανούς νομούς. Το επιχείρημα ότι «διατηρούμε τα σχολεία γιατί πλεονάζουν οι καθηγητές και προσλαμβάνουμε και αναπληρωτές και ωρομισθίους» δεν μπορεί να συνεχιστεί».
Η υπουργός αναφέρθηκε και στο έργο των αναπληρωτών, λέγοντας ότι κάνουν σπουδαία δουλειά, γιατί καλύπτουν κενά, επισήμανε ωστόσο ότι δεν γίνεται η εκπαίδευση να προχωράει με αναπληρωτές και ότι πρώτα θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση και σωστή αξιοποίηση των δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ως προς την αξιοποίηση των υποδομών, ανέφερε ότι πολλά από τα κτήρια όπου στεγάζονται σχολεία είναι ενοικιαζόμενα και ότι κατά προτεραιότητα έγιναν μετακινήσεις σχολείων εκεί όπου υπήρχαν ενοικιαζόμενα κτήρια. Τα κτήρια αυτά θα τα αξιοποιήσουν οι Δήμοι, είτε για τη Διά Βίου Μάθηση, είτε για άλλες δραστηριότητες για τους δημότες. "Υπήρχαν χωριά με συνεχώς φθίνοντα πληθυσμό όπου φτιάχναμε καινούργιο σχολείο. Οι πολιτικοί φταίμε, ούτε οι γονείς ούτε οι εκπαιδευτικοί".
Για τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, ανακοίνωσε ότι έχει φτάσει σε όλα τα σχολεία εγκύκλιος, σύμφωνα με την οποία κανένα τμήμα δεν μπορεί να έχει πάνω από 25 μαθητές στο Δημοτικό, και 25 συν 10% στο Γυμνάσιο και Λύκειο, όταν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα υποδομών.
Η κ. Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε και στις αντιδράσεις σχετικά με τις συνενώσεις σχολείων, απευθύνοντας παράκληση στους εκπαιδευτικούς να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί. "Δεν είναι δυνατόν οποιαδήποτε μορφή διαμαρτυρίας να έχει ως αποτέλεσμα να μην κάνουν τα παιδιά μαθήματα. Δεν μπορεί κανείς να βγάλει τα παιδιά από τις τάξεις. Θα υπάρξει αναπλήρωση όλων των μαθημάτων".
|