Αθήνα 5.7.2011, 15:00
Τρίμηνη προθεσμία για τη μελέτη του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση ζητεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ).
"Η εσπευσμένη ψήφιση του νέου νόμου μέσα σε λίγες βδομάδες, αφενός δεν θα βοηθήσει στη συνδιαμόρφωση των αναγκαίων αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο και αφετέρου θα συναντήσει τη σφοδρή αντίδραση ολόκληρης της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η πρόσφατη αλλά και η γενικότερη εμπειρία έχει αποδείξει ότι ένας νόμος εφαρμόζεται στα Πανεπιστήμια όταν έχει τη συναίνεση και αποδοχή της πλειοψηφίας της πανεπιστημιακής κοινότητας, την οποία το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν έχει εξασφαλίσει ούτε κατ’ ελάχιστον", επισημαίνει η Ομοσπονδία. Και συνεχίζει: "Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε ότι για τη σωστή συνέχεια των διαδικασιών και εφόσον, όπως δηλώνει το υπουργείο, θέλει τον ουσιαστικό διάλογο από τώρα και στο εξής, θα πρέπει να δοθεί ικανός χρόνος (τουλάχιστον 3 μήνες για τέτοιας έκτασης μεταρρύθμιση) στα θεσμικά όργανα των Πανεπιστημίων και των Πανεπιστημιακών να μελετήσουν αυτό το προσχέδιο, που σήμερα δίδεται επίσημα για πρώτη φορά, ώστε να μπορέσουν να διατυπώσουν τις απόψεις τους κατά έγκυρο και συγκροτημένο τρόπο".
Όσον αφορά στα βασικά σημεία του νέου θεσμικού πλαισίου και σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα γνωστά, θεωρεί ότι: 1) Η διοίκηση θα πρέπει να ασκείται κατά κύριο λόγο από τον Πρύτανη και τη Σύγκλητο του Ιδρύματος. Όλα τα μονοπρόσωπα όργανα (Πρύτανης, Κοσμήτορες, Πρόεδροι κλπ) θα πρέπει να εκλέγονται από τα μέλη ΔΕΠ του αντίστοιχου σώματος, χωρίς κανένα αποκλεισμό των βαθμίδων. 2) Το Συμβούλιο του Ιδρύματος θα πρέπει να έχει κυρίως συμβουλευτικό και ελεγκτικό ρόλο. Οργανώνει την αξιολόγηση του ιδρύματος, προβάλλει το Ίδρυμα προς τα έξω και συμβάλλει στην εξεύρεση πηγών χρηματοδότησης καθώς και στη χάραξη της στρατηγικής του Ιδρύματος. Πρέπει να υπάρξει σαφής περιγραφή των χαρακτηριστικών των εξωτερικών μελών του Συμβουλίου. 3) Δημιουργείται μια ανεξάρτητη εθνική αρχή, η οποία διενεργεί την αξιολόγηση και πιστοποίηση των Ιδρυμάτων, διαχειρίζεται τη χρηματοδότηση και εισηγείται την εθνική στρατηγική για την ανώτατη εκπαίδευση στην Πολιτεία.
Σχετικά με το πολύ σοβαρό, όπως αναφέρει, θέμα της διαβούλευσης για το νέο νόμο, η διαπίστωση είναι ότι ήταν ελλιπέστατη, αποσπασματική και με κυρίαρχα τα στοιχεία της επικοινωνιακής πολιτικής, αφού: - δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία διαλόγου στα πλαίσια της διακομματικής επιτροπής της Βουλής, - δεν έγινε ουσιαστική και σε βάθος συζήτηση στα πλαίσια του ΣΑΠΕ και του ΣΑΤΕ, ως όφειλε, αλλά έγινε επιλογή συνεδριάσεων στα πλαίσια του ΕΣΥΠ, ένα όργανο στο οποίο θα έπρεπε να έλθουν οι εισηγήσεις των δύο ειδικών σωμάτων ΣΑΠΕ και ΣΑΤΕ για την τελική σύνθεση, - δεν έγινε κανένας ουσιαστικός και συστηματικός διάλογος με τις Ομοσπονδίες του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης για τις κεντρικές κατευθύνσεις του νέου νόμου, ούτε έχουν ληφθεί υπόψη οι θέσεις των Ομοσπονδιών στα βασικά τους σημεία.
Τέλος, η ΠΟΣΔΕΠ επισημαίνει ότι το προσχέδιο του νέου νόμου έρχεται σε μια στιγμή που η πολιτική του υπουργείου Παιδείας μέχρι σήμερα απέναντι στα Πανεπιστήμια χαρακτηρίζεται από τη συνεχή και συστηματική απαξίωση των Πανεπιστημίων και συκοφάντηση των Πανεπιστημιακών με διάφορα μέσα και σε διάφορα επίπεδα, την μείωση μέχρι και 50% της χρηματοδότησης των Ιδρυμάτων από τον τακτικό Προϋπολογισμό, την συνέχιση μέχρι σήμερα της μηδενικής χρηματοδότησης της έρευνας από το ΕΣΠΑ και την παράνομη και αντιδεοντολογική παρεμπόδιση της εξέλιξης εκατοντάδων συναδέλφων και τον μη διορισμό νεοεκλεγέντων μελών ΔΕΠ.
|