Αθήνα 24.8.2011, 12:00
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση, που ψηφίζεται σήμερα στην Βουλή, αποτελεί περιφανή νίκη του παλαιοκομματισμού και της ρουσφετολογικής παράδοσης, η οποία καθηλώνει επί δεκαετίες τον εκσυγχρονισμό της χώρας, τονίζει σε ανακοίνωσή του το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ).
"Η κρισιμότητα των περιστάσεων δεν επιτρέπει την υποδούλωση του υγιούς αναπτυξιακού μοντέλου και της παραγωγικής δομής που χρειάζεται η χώρα, στις συντεχνίες της ισοπέδωσης που επιδιώκουν να διαιωνίζεται η κυριαρχία της μετριότητας και της χαμηλής προσπάθειας. Αυτές οι δυνάμεις θέτουν για άλλη μια φορά στο στόχαστρο τους το υψηλό επιστημονικό δυναμικό της χώρας", συμπεραίνει το ΤΕΕ και συνεχίζει: "Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας παρέμεινε προσηλωμένο στο δρόμο που χάραξε ο Απόστολος Κακλαμάνης και συνέχισε με πάθος ο μόνιμος υφυπουργός των κυβερνήσεων Καραμανλή, Σπύρος Ταλιαδούρος. Σε βάρος των επιστημόνων της ολιστικής-πραγματικής Ανώτατης Παιδείας δικαιώνεται η λογική της ελάχιστης προσπάθειας με μικροπολιτική επιδίωξη την στήριξη της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας από το χώρο των ΤΕΙ στη μάχη που έχει προαναγγελθεί ότι θα ξεκινήσει με την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς και στις λογικές της διακομματικής ομάδας αναπαραγωγής βουλευτών από τη συντεχνία των καθηγητών ΤΕΙ, της κρατικοδίαιτης ΕΕΤΕΜ και της εσωκομματικής εκμετάλλευσης των οργανώσεων νεολαίας των ΤΕΙ. Καμιά κουβέντα για τις πραγματικές στρεβλώσεις, κανένας αξιόπιστος μηχανισμός ελέγχου για το πώς βαφτίζονται οι μελέτες ερευνητικά προγράμματα από κυβερνητικούς οργανισμούς, για το πώς οι καθηγητές θα είναι και επαγγελματίες, για το πώς διασφαλίζεται κάθε στρέβλωση που δεν εξυπηρετεί την εκπαίδευση και την έρευνα".
Το υπουργείο Παιδείας αντί να νουθετεί πρέπει να απολογηθεί, ως συνεχιστής αυτής της πολιτικής και κύρια υπεύθυνο για τη σημερινή κατάσταση και στην κοινωνία και στην παιδεία, υπογραμμίζει το ΤΕΕ, που χαρακτηρίζει αποτυχημένο το μοντέλο της Μπολόνια: "Ακριβώς την ίδια χρονική περίοδο που σε όλη την Ευρώπη εγκαταλείπεται ως αποτυχημένο το μοντέλο της Μπολόνια, στη χώρα μας ετεροχρονισμένα επιχειρείται να εισαχθεί ο 3ετής κύκλος σπουδών αντί να αναγνωριστούν τα διπλώματα των Μηχανικών ως master και να απελευθερωθούν οι παραγωγικές δυνάμεις τους στη μάχη της ανάπτυξης. Είναι άλλωστε ενδεικτικό το παζάρι της ηγεσίας του υπουργείου με τις συντεχνίες των ΤΕΙ: - Το βράδυ της Δευτέρας υπήρχε διάταξη, που αναγνώριζε τις πενταετείς σπουδές ως master, γεγονός στο οποίο αντέδρασε η ΕΕΤΕΜ. - Το πρωί της Τρίτης η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου απέσυρε την διάταξη. - Το απόγευμα της ίδιας μέρας η κυβέρνηση στο Κοινοβούλιο μιλούσε για αξιοκρατία, για δικαιοσύνη, για άλλα ήθη στην Παιδεία, στην κοινωνία και στην πολιτική, για διεθνοποίηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Πως εννοεί η κυβέρνηση τους παραπάνω όρους: Αξιοκρατία: οι θεσμοθετημένες πενταετείς σπουδές, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι 6,5 χρόνια στα ελληνικά πολυτεχνεία και στις πολυτεχνικές σχολές ισοτιμούνται με τα 3,5 χρόνια ΑΤΕΙ, τα τρία χρόνια ΤΕΙ και τα διετή ΚΑΤΕΕ; Δικαιοσύνη: οι απόφοιτοι των πολθτεχνείων και πολυτεχνικών σχολών ολοκληρώνουν τον πρώτο κύκλο σπουδών μετά από πενταετία. Οι απόφοιτοι των ΤΕΙ τον ολοκληρώνουν μετά από 2 εως 3,5 χρόνια. Απολύτως ρουσφετολογικά δίνεται η δυνατότητα στα ΤΕΙ, χωρίς επιστημονικό προσωπικό, χωρίς υλικοτεχνική υποδομή, με διαδικασίες που δεν καθορίζουν ούτε το πρόγραμμα σπουδών, να δημιουργούν και δεύτερο κύκλο σπουδών. Ποια η συνέχεια; Μα φυσικά, στο εθνικό πλαίσιο προσόντων, να προσδιοριστεί το επίπεδο σπουδών! Και προφανώς, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου, θα τοποθετήσει σε ανώτερο επίπεδο τον απόφοιτο ΤΕΙ, με master -καθώς θα έχει ολοκληρώσει δυο κύκλους σπουδών- σε σχέση με τον απόφοιτο του Πολυτεχνείου! Διεθνοποίηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: οι πενταετείς σπουδές των πολυτεχνείων της χώρας -κατά συνέπεια- ισοτιμούνται με bachelor, κάθε τυχαίου «Ευρωπαϊκού» Πανεπιστημίου, αμφιβόλου ποιότητας και χαμηλής αξιολόγησης. Κατά τα λοιπά ο στόχος είναι να έρθουν ξένοι και να σπουδάσουν στην Ελλάδα. Για ποιο λόγο; Για να λάβουν το bachelor, σε 6,5 χρόνια; Είναι λογική αυτή που πρυτανεύει στο υπουργείο Παιδείας; Ή θεωρεί ότι στηρίζει με αυτόν τον τρόπο τα Πανεπιστήμια και τα Πολυτεχνεία της χώρας; Όταν, μάλιστα, επιτρέπει σ’ ένα «υπερανώτατο» ΤΕΙ να συγκροτήσει δεύτερο κύκλο σπουδών με πανεπιστήμιο του εξωτερικού, αμφιβόλου ποιότητας, κατεύθυνσης, αξιολόγησης, και να μοιράζει χαρτιά, ώστε να πετύχει πλήρως την διεθνοποίηση. Την ίδια ώρα το υπουργείο Παιδείας, όταν ακόμη και οι Μηχανικοί, λόγω της δραματικής ανεργίας, ψάχνουν να βρουν επαγγελματική λύση σε κάποια Ευρωπαϊκή χώρα, φροντίζει ώστε αυτό το υψηλό επιστημονικό δυναμικό να διατεθεί σε ...χαμηλή τιμή. Είναι εκφρασμένη, άλλωστε, η επιθυμία της Γερμανίας για τους Έλληνες Μηχανικούς, αλλά όχι να τους πληρώσουν και ακριβά! Άλλα ήθη στην Παιδεία, στην κοινωνία, στην πολιτική: όποιος είναι καθηγητής ΤΕΙ, έχει συγγενή ή φίλο στην Διοίκηση της ΕΕΤΕΜ, τον στηρίζουν στις εκλογές οι οργανώσεις των νεολαιών των ΤΕΙ, τον στηρίζουν στα συνέδρια των κομμάτων. Αυτό πλέον είναι διαπιστωμένο. Δεν εξαιρείται αυτών των νέων ηθών και των νεωτερισμών του Υπουργείου Παιδείας. Και στο εξής τα νέα ήθη για την κοινωνία, το μήνυμα της κυβέρνησης στην ελληνική νεολαία, είναι ένα και σαφές: «προσπαθήστε λίγο. Γίνεται μέτριοι. Μην προσπαθήσετε να σπουδάσετε στα Πολυτεχνεία και στα Πανεπιστήμια της χώρας. Πηγαίνετε σε ένα ΤΕΙ ή σε ένα ΙΕΚ. Το Υπουργείο Παιδείας, θα σας αποκαταστήσει, διαχρονικά». Τριάντα χρόνια ζούμε το ίδιο έργο".
Και η ανακοίνωση συνεχίζει: "Η κατά τα άλλα κυβέρνηση των τομών δεν διαβάζει προφανώς τις προτάσεις του ΟΟΣΑ για την Παιδεία. Τι προτείνει για τα ΤΕΙ; Τι προτείνει για την Ανώτατη Παιδεία; Διαβάζει μόνο τις προτάσεις του ΟΟΣΑ για τα «φιλολαϊκά» οικονομικά μέτρα. Οφείλουμε, ακόμη και αυτή την ώρα, να θυμίσουμε ότι όπου εφαρμόστηκε το συγκεκριμένο μοντέλο που εισάγεται και στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, διαπιστώθηκε ότι το 3+2 δεν ισοδυναμεί με τον ενιαίο 5ετή κύκλο σπουδών των Μηχανικών. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Γαλλίας, Πανεπιστήμια της Αμερικής κ.α. Σήμερα στη Χώρα μας έχουμε 107.000 Διπλωματούχους Μηχανικούς υψηλού επιπέδου σπουδών και κατάρτισης. Το γεγονός ότι με το προσχέδιο νόμου δίνεται η δυνατότητα να υπάρξουν 3ετή προγράμματα σπουδών θα έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση των σπουδών και την υποβάθμιση της ποιότητας άσκησης του επαγγέλματος, με άμεσο κίνδυνο για το δημόσιο συμφέρον και για την ανάπτυξη της χώρας. Τα προγράμματα σπουδών και επομένως οι ειδικότητες των Μηχανικών κινδυνεύουν πλέον να πολλαπλασιαστούν ανεξέλεγκτα, με μικρό επαγγελματικό εύρος και σε αναντίστοιχα επιστημονικά πεδία. Η τάση στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο είναι η κατάργηση του “μοντέλου” της Μπολόνια. Τα ελληνικά Πολυτεχνεία παράγουν Μηχανικούς υψηλής ποιότητας, εξάγουν τεχνογνωσία και έχουν διεθνή αναγνώριση. Αυτό που χρειάζεται είναι προσπάθεια, για να συνδεθούν και να αξιοποιηθούν με την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Αντί αυτού επιχειρείται μια πρωτοφανής επίθεση στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο και ισοπέδωση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας. Η κυβέρνηση με την επιλογή της να υποκύψει στις συντεχνίες της ισοπέδωσης αναλαμβάνει ιστορικές ευθύνες για την υποβάθμιση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας και την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και της ανάπτυξης. Ο επιστημονικός κόσμος της χώρας θα αντισταθεί στην επιχειρούμενη ισοπέδωση, είτε το Σχέδιο Νόμου ψηφισθεί στις 24 Αυγούστου είτε σε οποιαδήποτε άλλη χρονική στιγμή. Θα αντισταθεί σε αντιδημοκρατικές, παλαιοκομματικές, ρουσφετολογικές πολιτικές και πρακτικές, που ισοπέδωσαν τις κοινωνικές αξίες και μας οδήγησαν στην σημερινή κρίση".
|