Αθήνα 28.11.2013, 21:33
Την κρίσιμη κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα τα ελληνικά πανεπιστήμια, εξαιτίας της πολιτικής λιτότητας και διαθεσιμότητας εξέφρασαν Έλληνες και Ευρωπαίοι πρυτάνεις στην εκδήλωση με τίτλο «Η κρίση πλήττει τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Ευκαιρίες και απειλές», που διοργάνωσε σήμερα στη Θεσσαλονίκη η Σύνοδος των Πρυτάνεων σε συνεργασία με την Ένωση Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (EUA).
Στην ημερίδα, που είχε ως στόχο την υποστήριξη των ελληνικών πανεπιστημίων συμμετείχαν με εισηγήσεις η Πρόεδρος της EUA, καθηγήτρια Helena Nazaré, το μέλος του Συμβουλίου της EUA, καθηγητής Stefano Paleari και ο Διευθυντής του Τομέα Governance, Autonomy and Funding της EUA, Thomas Estermann. Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα πανεπιστήμια εξέθεσαν ο Προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων, Πρύτανης του ΑΠΘ καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος και τα μέλη του προεδρείου καθηγητές Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, Πρύτανης Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και Πάρις Τσάρτας, Πρύτανης Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθώς επίσης και ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής Θεοδόσης Πελεγρίνης, ενώ για την κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μίλησε ο πρώην υφυπουργός Παιδείας καθηγητής Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
Η πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων Helena Nazaré, ανέφερε ότι η κρίση πλήττει όλα τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, ωστόσο τόνισε πως η κατάσταση στην Ελλάδα είναι δυσκολότερη και πολύ σοβαρή. Όπως είπε, για να λυθούν τα προβλήματα είναι αναγκαίος ο διάλογος μεταξύ κυβέρνησης και πρυτάνεων και πρόσθεσε πως βασική προϋπόθεση για έξοδο από την κρίση είναι η αυτονομία των πανεπιστημίων. «Η λιτότητα αποτελεί επιδημία για τα πανεπιστήμια στην Ευρώπη. Αν έχεις χρήματα και αυτονομία, είναι παράδεισος. Αν δεν έχει χρήματα και αυτονομία, είναι κόλαση», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Οι εκπρόσωποι της EUA αναφέρθηκαν στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ευρωπαϊκό επίπεδο κυρίως σε ό,τι έχει σχέση με τα οικονομικά, υπογραμμίζοντας πως είναι αναγκαία η εξεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης. Αναφερόμενος στα κονδύλια των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων ο κ. Estermann επισήμανε πως το 75% των χρημάτων προέρχονται από την κρατική χρηματοδότηση, το 9% από δίδακτρα των φοιτητών (με διακυμάνσεις από 25% στη Βρετανία έως 0% στη Νορβηγία), το 6% από ερευνητικές συμβάσεις με επιχειρηματικές δράσεις, το 4% από ευρωπαϊκές πηγές και το 4% από αξιοποίηση της περιουσίας των ιδρυμάτων.
Την υποστελέχωση των ελληνικών πανεπιστημίων σύμφωνα με τους διεθνείς δείκτες κατέδειξαν οι Έλληνες πρυτάνεις, επισημαίνοντας πως η αναλογία καθηγητών και υπαλλήλων προς φοιτητές στη χώρα μας είναι από τις χειρότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ειδικότερα ανέφεραν πως η αναλογία διοικητικών υπαλλήλων ανά φοιτητή είναι κατά μέσο όρο στην Ελλάδα 3,5/100, με το ΑΠΘ να πέφτει 1/100, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στη Γερμανία είναι 10,5/100 και στη Βρετανία 11,5/100.
Στην τοποθέτησή του ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, τόνισε πως τα πανεπιστήμια δίνουν αγώνα επιβίωσης και πρόσθεσε ότι τα προβλήματα της παιδείας λύνονται μόνο με διάλογο, ωστόσο αυτός ξεκίνησε «κατόπιν εορτής». Αναφερόμενος στην πολιτική της λιτότητας και της διαθεσιμότητας για την παιδεία υπογράμμισε πως έχει στόχο την αποδυνάμωση των δημόσιων πανεπιστημίων προς όφελος των ιδιωτικών, αλλά και τη φίμωση του πνευματικού κόσμου που εξακολουθεί να σκέπτεται ελεύθερα και να αντιστέκεται. «Μας θέλουν εξανδραποδισμένους, μας θέλουν βωβούς και κωφούς, μας θέλουν υπηρέτες του συστήματος. Αυτή είναι η πεμπτουσία του αγώνα που δίνουν τα πανεπιστήμια. Ούτε ιδιοτέλεια υπάρχει, ούτε συντεχνιασμός, ούτε συνωμοσία των πανεπιστημιακών εναντίον της κοινωνίας. Δεν τους αρέσουμε γιατί σκεπτόμαστε και μιλάμε ελεύθερα. Γιατί απέναντι στην εικονική πραγματικότητα των δελτίων των 8, εμείς επιμένουμε να λέμε την αλήθεια που πονάει. Δεν τους αρέσουμε γιατί τους αποκαλύπτουμε. Αποκαλύπτουμε ότι αντιμετωπίζουν την παιδεία όχι ως επένδυση για το μέλλον, όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά σαν ενοχλητική δαπάνη. Αυτό το τίμημα πληρώνουν σήμερα τα ελληνικά πανεπιστήμια, με την ανελέητη επίθεση που δέχονται», είπε χαρακτηριστικά.
“Ο αγώνας των ελληνικών πανεπιστημίων είναι η αντίσταση της ελληνικής κοινωνίας απέναντι σε όσους θέλουν να επαναφερουν την Ελλάδα στην εποχή της Ψωροκώσταινας, τότε που η πρόσβαση στα αγαθά της γνώσης και της μόρφωσης και μεσω αυτών στα αγαθά της ανάπτυξης και της ευημερίας ήταν ελεύθερη μόνο για τους πλούσιους και τους προνομιούχους», κατέληξε.
Στην ημερίδα τοποθετήθηκαν επίσης εκπρόσωποι των διοικητικών υπαλλήλων και φορέων της πανεπιστημιακής κοινότητας. |