Επειδή όμως ο... ταξιδιάρης υπουργός (τώρα ετοιμάζεται για Αλβανία και Κίνα) δεν είχε να πει κάτι σπουδαίο, που να δικαιολογεί το ταξίδι του στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου, «αφιέρωσε» τη συνέντευξη στην ανάδειξη του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, ο πρόεδρος του οποίου, Γιάννης Καζάζης, που τον είχε ακολουθήσει στην Ιαπωνία, ήταν παρών και έλαβε το λόγο.
Στην εισαγωγική ομιλία του ο κ. Λοβέρδος χαρακτήρισε «σημαντικό βίωμα» το ταξίδι του στην Ιαπωνία και αναφέρθηκε σε ένα στιγμιότυπο που του προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση και συγκίνηση: «Μπήκα σΆ ένα ανήλιο σπουδαστήριο και είναι μέσα 10 νεαροί φοιτητές Ιάπωνες με τον καθηγητή τους και κάνουν κείμενο του 6ου π.Χ. αιώνα το νόμο της Γόρτυνος, όπου μου ήταν απολύτως δυσχερές νΆ αναγνώσω το κείμενο, όχι να το κατανοήσω. Σε μια ολόκληρη παράγραφο, είχε ένας νέος Έλληνας τρεις γνωστές λέξεις. Κι εγώ έχω διδαχθεί Αρχαία Ελληνικά και τα έχω εξετασθεί για να μπω στο Πανεπιστήμιο. Αλλά εμείς στη διδασκαλία μας περιλαμβάναμε κείμενα της κλασικής Ελλάδας. Αυτή τη γλώσσα δεν την είχαμε διδαχθεί. Να βλέπεις λοιπόν εκεί σε μια άλλη, μεγάλη χώρα, πολύ μεγάλη χώρα, πολύ ισχυρή χώρα, να επιδεικνύεται αυτός ο σεβασμός από τα Πανεπιστήμια και από τα Ερευνητικά Κέντρα στις κλασικές σπουδές και ειδικά στην προσφορά της Ελλάδας στον πολιτισμό, στον πλανήτη», είπε.
Ακολούθως χαρακτήρισε πολύ σημαντικές τις υποτροφίες που μέχρι πρότινος έδινε η ελληνική κυβέρνηση σε ιάπωνες φοιτητές, υποτροφίες που τώρα αρχίζουν να δίνουν καρπούς, όπως είπε, και υποσχέθηκε να τις συνεχίσει σε συνεργασία με το ΙΚΥ. «Εντοπίζαμε Γιαπωνέζους με άριστα υλικά από τη Θεσσαλονίκη, από την Αθήνα, σπουδαγμένοι, που ήταν επικεφαλής μονάδων: Κοσμήτορες, διευθυντές τμημάτων, εδρών», ανέφερε. Παράλληλα και ενόψει του νέου, επικείμενου ταξιδιού την στην Ασία, στην Κίνα αυτή τη φορά, ανακοίνωσε ότι είναι στα σκαριά η ίδρυση και λειτουργία από το ακαδημαϊκό έτος 2015-16 προσανατολισμού ασιατικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου μεταφέρεται από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο. «Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται να στελεχώσουν με εκπαιδευτικό προσωπικό αυτόν τον προσανατολισμό και τώρα, όπως ο Πρέσβης της Ιαπωνίας μας είπε στη διμερή συνάντηση που είχαμε με τον Ιάπωνα υπουργό Παιδείας, δε μου ετέθη το θέμα, δε μου το έβαλε, αλλά το βάζει η Πρεσβεία τους, η οποία χορηγεί και τις υποτροφίες σε Έλληνες εκεί. Είναι κι αυτοί να συμμετάσχουν με διδακτικό προσωπικό σΆ αυτό το τμήμα», εξήγησε.
Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Καζάζης αναφέρθηκε στα εικοσάχρονα του ΚΕΓ και διαβεβαίωσε ότι το Κέντρο είναι πάνοπλο μπροστά στο διπλό καθήκον που έχει ο ελληνισμός, απέναντι στους ομογενείς, για να διατηρήσουν μέσα από τη γλώσσα την ταυτότητα, και απέναντι σε όλο τον άλλο κόσμο, ο οποίος θα πρέπει να έρθει πιο κοντά, όπως είπε. Και εξήγησε: «Πηγαίνοντας σε χώρους όπως είναι η παρευξείνια περιοχή ή η Ιαπωνία, ή μεθαύριο η Κίνα, διαπιστώνουμε ότι πολιτισμοί οι οποίοι είναι αρχαίοι και οι οποίοι χωρίς να ξέρουν ότι τους συνδέουν πάρα πολλά κοινά, συναντώνται. Πολιτισμοί σαν την Ιαπωνία ή την Κίνα ή την Αρχαία Ελλάδα, είχαν σεβασμό προς το περιβάλλον τους, οι άνθρωποι ήταν υγιείς, γυμνασμένοι και τέλεια προσαρμοσμένοι με τη φύση... Από αυτή την άποψη λοιπόν οι αρχαίοι είναι ένα δίδαγμα και το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας προωθεί την ελληνική γλώσσα διότι κρύβει αυτά τα ψήγματα του αρχαίου, του μεσαιωνικού και του νεοελληνικού πολιτισμού. Αυτά προσπαθούμε λοιπόν με μια ψηφιοποιημένη μορφή να τα περάσουμε σε όλο τον κόσμο, σήμερα το εργαλείο είναι αυτό».
Η «πύλη» για την ελληνική γλώσσα στο διαδίκτυο είναι στη διεύθυνση www.greek-language.gr. Εκεί μέσα μπορεί κανείς να βρεί ένα ολόκληρο γλωσσικό οπλοστάσιο της ελληνικής, αρχαίας, μεσαιωνικής και νέας: ψηφιακούς πόρους, ψηφιακά εργαλεία, ένα σύστημα πιστοποίησης και καθοδήγησης των διδασκόντων σε όλο τον κόσμο, τα 124 εξεταστικά κέντρα, όπου κάθε χρόνο εξετάσεις πάνω από 5-6 χιλιάδες υποψήφιοι, στην πλειοψηφία ξένοι, τα σχετικά με την πιστοποίηση των διδασκόντων την ελληνική ως δεύτερη ή ως ξένη.
Τελικά μόνο εκπρόσωποι του δημόσιου τομέα και ειδικότερα του υπουργείου και των ΑΕΙ θα συνοδεύσουν τον υπουργό Παιδείας στο επικείμενο ταξίδι του στην Κίνα, κατά απαίτηση των κινέζων, όπως είπε ο ίδιος. Για μια ακόμη φορά ο υπουργός συλλαμβάνεται να... αυτοδιαψεύδεται, αφού πρόσφατα είχε δηλώσει ότι θα πάρει μαζί του και εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα και μεταξύ αυτών τους «καλούς» σχολάρχες.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΤΡΙΤΗ 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μετά από 9 ημερών περιοδεία στην Ιαπωνία και στην Τουρκία, μας δημιουργήθηκε η πεποίθηση, ζώντας μαζί με το Γιάννη Καζάζη και το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, μας δημιουργήθηκε η ακλόνητη πεποίθηση ότι το έργο που συντελείται από το Γιάννη Καζάζη και το Κέντρο πρέπει να γίνει γνωστό.
Θα μου πείτε, με μια συνέντευξη Τύπου το καθιστάς γνωστό; Όχι κατΆ ανάγκην, αλλά έχεις κάνει ό,τι περνάει από το χέρι σου για να γίνει γνωστό. Σας παρακαλούμε, στο μέτρο των δυνατοτήτων που έχετε και των δυνατοτήτων που δίνουν τα Μέσα Ενημέρωσης, και ξέρω τις δυσκολίες της δουλειάς σας, την προσφορά του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας να την υπογραμμίσουμε.
Έζησα και πια είναι βίωμα, όχι εμπειρία απλώς, τι σημαίνει εκτός Ελλάδος, μακριά από την Ελλάδα, να υπογραμμίζεται η σημασία και ο ρόλος του ελληνικού πολιτισμού στα γράμματα, τις τέχνες, να διδάσκεται στα Πανεπιστήμια μεγάλης ασιατικής χώρας, της Ιαπωνίας σε περίπου 15 μονάδες που ανακαλύψαμε, ανακάλυψε ο κ. Καζάζης δηλαδή, η ελληνική γλώσσα και ο πολιτισμός.
Κυρίες και κύριοι, ήταν συγκινητική η στιγμή και για μένα ήταν βίωμα ζωής να μπαίνω σΆ ένα ανήλιο σπουδαστήριο και να είναι μέσα 10 νεαροί φοιτητές Ιάπωνες με τον καθηγητή τους και να κάνουν κείμενο του 6ου π.Χ. αιώνα το νόμο της Γόρτυνος, όπου μου ήταν απολύτως δυσχερές νΆ αναγνώσω το κείμενο, όχι να το κατανοήσω.
Σε μια ολόκληρη παράγραφο, είχε ένας νέος Έλληνας τρεις γνωστές λέξεις. Κι εγώ έχω διδαχθεί Αρχαία Ελληνικά και τα έχω εξετασθεί για να μπω στο Πανεπιστήμιο. Αλλά εμείς στη διδασκαλία μας περιλαμβάναμε κείμενα της κλασικής Ελλάδας. Αυτή τη γλώσσα δεν την είχαμε διδαχθεί. Να βλέπεις λοιπόν εκεί σε μια άλλη, μεγάλη χώρα, πολύ μεγάλη χώρα, πολύ ισχυρή χώρα, να επιδεικνύεται αυτός ο σεβασμός από τα Πανεπιστήμια και από τα Ερευνητικά Κέντρα στις κλασικές σπουδές και ειδικά στην προσφορά της Ελλάδας στον πολιτισμό, στον πλανήτη.
Τα Κέντρα αυτά δεν τα εντόπισε το Υπουργείο Παιδείας, δεν τα εντόπισε η Πρεσβεία μας, τα εντόπισε το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Και η ψηφιακή του υπόσταση έδωσε τη δυνατότητα την επόμενη ημέρα της επιστροφής μας στην Ελλάδα να έχει 850 χτυπήματα από την Ιαπωνία. Γιατί και στο μάθημα που έκανα εκεί σΆ ένα Πανεπιστήμιο στο Τόκυο, της Βασέντα, αλλά και σε όλες μας τις συναντήσεις, η Διεύθυνση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και των συγκεκριμένων πληροφοριών και γνώσεων που παρέχει γίνονταν γνωστές και υπήρχε πάρα πολύ μεγάλη ανταπόκριση.
Υπάρχει δε πάρα πολύ μεγάλη ανταπόκριση απΆ αυτούς τους ανθρώπους από τα Πανεπιστήμια για να συνεχίσουμε. Το πλεονέκτημα των υποτροφιών που έδινε η Ελλάδα σε Γιαπωνέζους νεαρούς φοιτητές, αποδίδει σήμερα καρπούς. Σε μια σειρά από αυτές εντοπίζαμε Γιαπωνέζους με άριστα υλικά από τη Θεσσαλονίκη, από την Αθήνα, σπουδαγμένοι, που ήταν επικεφαλής μονάδων. Κοσμήτορες, Διευθυντές Τμημάτων, εδρών.
Και ήταν πραγματικά συγκινητικό. Αλλά μια πολιτική ηγεσία δεν είναι για να συγκινείται, να κλαίει ή να χαίρεται. Είναι για να κάνει. ΓιΆ αυτό, το πρώτο πράγμα που θα γίνει σε συνεργασία με το ΙΚΥ, είναι να καθιερώσουμε 3 υποτροφίες και πάλι σε Γιαπωνέζους φοιτητές. Δε λέω παραπάνω, αλλά λέω 3.
Το δεύτερο που έχουμε να κάνουμε σε συνεργασία με τον κ. Φορτσάκη, είναι να ολοκληρωθεί και πριν φύγουμε για την Κίνα η διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας από το ακαδημαϊκό έτος 2015-16 του προσανατολισμού ασιατικών σπουδών, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μεταφέρεται αυτό από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ίσως θυμάστε ότι ένα από τα θέματα στην ατζέντα της συνάντησης του κ. Σαμαρά, του Πρωθυπουργού με τον Πρωθυπουργό της Κίνας πριν από 3 μήνες, ήταν η δημιουργία αυτού του προσανατολισμού.
Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται να στελεχώσουν με εκπαιδευτικό προσωπικό αυτό τον προσανατολισμό και τώρα όπως ο Πρέσβης της Ιαπωνίας μας είπε στη διμερή συνάντηση που είχαμε με τον Ιάπωνα Υπουργό Παιδείας δε μου ετέθη το θέμα, δε μου το έβαλε, αλλά το βάζει η Πρεσβεία τους η οποία χορηγεί και τις υποτροφίες σε Έλληνες εκεί. Είναι κι αυτοί να συμμετάσχουν με διδακτικό προσωπικό σΆ αυτό το τμήμα.
Εμείς, σε συνεργασία με τον κ. Σταϊκούρα τον οποίο και πάλι ευχαριστώ για ό,τι κάνει για μας, γιατί ο άνθρωπος αυτός έχει στηρίξει την ύπαρξή μας εδώ, όχι τη δουλειά μας απλώς, έχουμε εξασφαλίσει για το τμήμα αυτό, για τα λειτουργικά του, για του χρόνου, 200.000 ευρώ.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας για ό,τι κάνει και θα σας παρακαλούσα νΆ ακούσετε με προσοχή όσα έχει να μας πει ο κ. Καζάζης, για τον οποίο σήμερα οργανώνεται η συνέντευξη Τύπου
Γ. ΚΑΖΑΖΗΣ: Καλημέρα κι από μένα. Ευχαριστώ τον Υπουργό, την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας γιατί όχι μόνο στηρίζει επί μια συναπτή 20ετία που είναι φέτος τα γενέθλιά μας, της 20ετίας, το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, αλλά και προβάλλει τη δουλειά του, συνεπώς με κάθε τρόπο συμμετοχή σε προγράμματα ΕΣΠΑ, αποσπάσεις από εκπαιδευτικούς που πολύ τους χρειάζεται η εκπαίδευση αλλά τους χρειάζεται και η επιστήμη γιατί εξειδικεύονται στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας και εκεί γίνονται ειδικοί και υπερειδικοί θα λέγαμε σε ορισμένα πράγματα, όπως είναι ας πούμε η λεξικογραφία της μεσαιωνικής εποχής.
Διότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε πάνοπλοι μπροστά σΆ ένα καθήκον που έχει ο ελληνισμός ή που αισθάνεται ότι έχει απέναντι όχι μόνο στους ομογενείς για να διατηρήσουν μέσα από τη γλώσσα την ταυτότητα, αλλά και απέναντι σε όλο τον άλλο κόσμο ο οποίος θα πρέπει να έρθει πιο κοντά.
Αυτό τι σημαίνει; Π.χ., για να είμαστε πολύ συγκεκριμένοι: πηγαίνοντας σε χώρους όπως είναι η παρευξείνια περιοχή. ή όπως σε χώρους όπως είναι η Ιαπωνία, ή μεθαύριο η Κίνα. Συναντώνται πολιτισμοί οι οποίοι είναι αρχαίοι και οι οποίοι χωρίς να ξέρουν ότι τους συνδέουν πάρα πολλά κοινά. Στο μάτι μιας πέφτουν τα κοινά, έστω και αν έχουν από πίσω τους διαφορετικά μέσα υλοποίησης.
Δηλαδή να πω το εξής: Πολιτισμοί σαν την Ιαπωνία ή την Κίνα ή την Αρχαία Ελλάδα, είχαν σεβασμό προς το περιβάλλον τους, ήταν προσαρμοσμένοι απολύτως στο περιβάλλον τους, ήταν υγιείς, ήταν γυμνασμένοι και ήταν επίσης τέλεια προσαρμοσμένοι με τη φύση την οποία τη σέβονταν.
Αυτό είναι το κοινό τους. Βέβαια το εκφράζουν κάθε με διαφορετικό τρόπο και τα μέσα τους είναι διαφορετικά. Πίσω λοιπόν από το κοινό, υπάρχει και το διαφορετικό. πίσω από το διαφορετικό υπάρχει το κενό. Στην αρχαία Ελλάδα υπάρχει η αγωνιστικότητα. Στον πόλεμο ή στον αθλητισμό ο Έλληνας πρέπει να είναι «υπείροχος άλλων», δηλαδή να είναι πάνω ο καθένας απΆ όλους τους άλλους.
Αντίθετα, σε τέτοιους πολιτισμούς, παίρνουμε ένα άλλο δίδαγμα. Το δίδαγμα ότι ένας αθλητικός αγώνας δεν τελειώνει παρά αφού καταφέρουν οι δυο ομάδες που αθλούνται, να ισοφαρίσουν. ¶λλο δίδαγμα. Αυτά είναι τα διαφορετικά, αλλά υπάρχουν και πάρα πολλά κοινά.
Αυτό τι σημαίνει; Π.χ., για να είμαστε πολύ συγκεκριμένοι: πηγαίνοντας σε χώρους όπως είναι η παρευξείνια περιοχή. ή όπως σε χώρους όπως είναι η Ιαπωνία, ή μεθαύριο η Κίνα. Συναντώνται πολιτισμοί οι οποίοι είναι αρχαίοι και οι οποίοι χωρίς να ξέρουν ότι τους συνδέουν πάρα πολλά κοινά. Στο μάτι μιας πέφτουν τα κοινά, έστω και αν έχουν από πίσω τους διαφορετικά μέσα υλοποίησης.
Δηλαδή να πω το εξής: Πολιτισμοί σαν την Ιαπωνία ή την Κίνα ή την Αρχαία Ελλάδα, είχαν σεβασμό προς το περιβάλλον τους, ήταν προσαρμοσμένοι απολύτως στο περιβάλλον τους, ήταν υγιείς, ήταν γυμνασμένοι και ήταν επίσης τέλεια προσαρμοσμένοι με τη φύση την οποία τη σέβονταν.Από αυτή την άποψη λοιπόν οι αρχαίοι είναι ένα δίδαγμα και το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας φυσικά προωθεί την ελληνική γλώσσα, αλλά την προωθεί διότι κρύβει αυτά τα ψήγματα του αρχαίου του μεσαιωνικού και του νεοελληνικού πολιτισμού. Αυτά προσπαθούμε λοιπόν με μια ψηφιοποιημένη μορφή να τα περάσουμε σε όλο τον κόσμο, σήμερα το εργαλείο είναι αυτό.
Η πύλη για την ελληνική γλώσσα είναι το www.greek-language.gr όπου μέσα εκεί βρίσκει κανείς όλο το οπλοστάσιο που χρησιμοποιούμε για τη γλώσσα, δηλαδή ψηφιακούς πόρους, ψηφιακά εργαλεία για να δουλεύεις σε αυτούς τους πόρους, ένα σύστημα πιστοποίησης και καθοδήγησης τόσο των διδασκόντων σε όλο τον κόσμο με 124 εξεταστικά κέντρα όπου δίνουν κάθε χρόνο τις εξετάσεις πάνω από 5-6 χιλιάδες υποψήφιοι, όχι Έλληνες μόνον, κατά πλειοψηφία ξένοι και επίσης υπάρχει και η πιστοποίηση των διδασκόντων που σημαίνει ότι πιστοποιούμε τη δυνατότητά τους να διδάσκουν την ελληνική ως δεύτερη ή ως ξένη.
Μέσα σε αυτόν τον ψηφιακό λοιπόν χώρο υπάρχει όλη η διαχρονία της ελληνικής, αρχαία, μεσαιωνική και νέα. Σε ένα δίσκο μπορείτε να τα βρείτε όλα μαζί. Αυτή είναι η απόδειξη ότι η γλώσσα αυτή παρά τις κατά καιρούς αλλαγές τις νομοτελειακές είναι μία και ενιαία.
Δεν έχω να πω τίποτα περισσότερο, θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή η Ιαπωνία με τις 15 αυτές έδρες σιγά-σιγά μεταμορφώνεται σε ένα network από τμήματα ελληνικών σπουδών και όλοι οι Καθηγητές της συνδέονται με επίκεντρο πάντα εννοείται το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας σε μία ψηφιακή κοινότητα πρακτικής.
Που σημαίνει ότι θα δίνουν και θα παίρνουν, θα τροφοδοτούνται με υλικά, θα μπορούν να απευθύνουν ότι ερωτήσεις έχουν και στα συνέδριά τους να υπάρχει και η ελληνική εκπροσώπηση για να είναι όσο γίνεται πιο σφιχτή και διαρκής χωρίς να χρειάζεται να ξαναπληρώνει το κράτος διαρκώς, διότι τα ψηφιακά είναι φτηνά μέσα άπαξ κι έχεις κάνει την υποδομή, χωρίς να χρειάζεται λοιπόν το κράτος κάθε τόσο να πληρώνει.
Αυτό που χρειάζεται πάντως είναι οι υποτροφίες και ευχαριστώ τον Υπουργό γιατί αμέσως άδραξε την ευκαιρία και η συνέχιση διότι οι έδρες αυτές χρειάζονται διαρκώς καινούριο αίμα. Αυτά, την πρόταση μπορώ να σας τη μοιράσω και ευχαριστώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστούμε. Μην κλείνετε παρακαλώ την πόρτα, είναι πάντα ανοιχτές οι πόρτες και οι συνεδριάσεις μας είναι δημόσιες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν κυρίες και κύριοι, ο κ. Καζάζης θα είναι μαζί μας και στην αποστολή στην Κίνα, μέχρι στιγμής την αποστολή συνοδεύουν πέντε Πρυτάνεις των πανεπιστημίων, μου το είπε ο κ. Γάτσιος αυτό εχθές και περιμένουμε να δούμε και από την πλευρά των ΤΕΙ τις επόμενες ώρες τι διαθεσιμότητα υπάρχει. Δε θα έχουμε εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα, η κινεζική πλευρά θέλει μόνο εκπροσώπους του δημόσιου τομέα κι έτσι η αποστολή θα είναι Υπουργείο συν πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Θα είναι στις 30 Νοεμβρίου με τις 7 Δεκεμβρίου και εκεί επίσης επειδή είναι άλλη μία χώρα η οποία σέβεται την παράδοση και τον πολιτισμό και υπάρχουν κι εκεί κ. Καζάζη εστίες κλασικών γραμμάτων, θα έχουμε πάρα πολλή δουλειά να κάνουμε κι εκεί, αλλά το ταξίδι αυτό δε γίνεται εάν πριν δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία που θα έχει της συγκρότησης και λειτουργίας του προσανατολισμού ασιατικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ο κ. Φορτσάκης το είχε δεχτεί, σας είπα προϋποθέσεις τις προϋποθέσεις και προχωράμε.
Τώρα θέλω να καλωσορίσω στο Υπουργείο και να σας παρουσιάσω και να τεθεί στη διάθεσή σας και τώρα αλλά και στη συνέχεια τον νέο Υφυπουργό, τον κ. Γιώργο Γεωργαντά, Βουλευτή από το Κιλκίς, πρώην Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου του Κιλκίς, αλλά και συνάδελφό μου και στην επαγγελματική μας ζωή.
Ο κ. Γεωργαντάς ξέρετε ότι διορίστηκε πριν από λίγες μέρες Υφυπουργός, θα αναλάβει όλες τις αρμοδιότητες που σχετίζονται με τη δια βίου και άλλες, όπως ακριβώς ήταν κ. Κυριαζή προηγουμένως και στον κ. Στύλιο και στον κ. Κουκοδήμο.
Θυμάστε ότι το Υπουργείο Παιδείας καταμέρισε αρμοδιότητες Υφυπουργού Υπουργών Γενικών Γραμματέων αμέσως, άρα είμαστε έτοιμοι, έχουν σταλεί οι κινήσεις;
Α. ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Όχι, σήμερα θα σταλούν αν έχει υπογράψει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σήμερα θα σταλεί, για να μπορεί να υπογράφει ο κ. Γεωργαντάς, έχουμε πάρα πολλή δουλειά να κάνουμε και έναν παπά θα φωνάξουμε βέβαια για ένα ευχέλαιο που είναι απολύτως απαραίτητο σήμερα το μεσημέρι. Έχουμε παπά στο Υπουργείο, βέβαια δεν ξέρω αν κάνει και ευχέλαια γιατί είναι και συνδικαλιστής..
Α. ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Είναι το μοναδικό Υπουργείο που έχουμε παπά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι το μοναδικό; Και το ¶μυνας έχει.
Α. ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Και το ¶μυνας ναι.
Γ. ΚΑΖΑΖΗΣ: Και έγινε και Διευθυντής.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έγινε και Διευθυντής. Λοιπόν θα μας κάνει ένα ευχέλαιο το μεσημέρι, που μας χτυπάνε διάφορα από παραιτήσεις μέχρι αρρώστιες μέχρι οτιδήποτε, να το δούμε λίγο το θέμα και είμαστε στη διάθεσή σας. Ο κ. Γεωργαντάς θα απορροφηθεί γρήγορα από το δίδυμο Δερμετζόπουλου-Λοβέρδου που οι κακουχίες το κάνανε καλό και ανθεκτικό, γιατί κάθε εβδομάδα κάτι μας παρουσιάζεται εδώ και το αντιμετωπίζουμε.
Και είμαστε στη διάθεσή σας πρωτευόντως για τις ερωτήσεις σας στον κ. Καζάζη, στη συνέχεια για τις ερωτήσεις σας στον νέο Υφυπουργό και τριτευόντως σε ότι εκκρεμότητες έχει ο κ. Δερμετζόπουλος κι εγώ έναντί σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μία διευκρίνιση γι΄ αυτά που είπατε πριν, είπατε ότι το Τμήμα Ασιατικών Σπουδών θα μεταφερθεί από το Ιόνιο ή θα ιδρυθεί καινούριο εδώ;
Γ. ΚΑΖΑΖΗΣ: Έχει ήδη ιδρυθεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί το Αθηνά το κατήργησε και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο όπως καταλάβαμε σε ένα πανεπιστήμιο της Ιαπωνίας είχε προλάβει να κάνει κάποιες ανταλλαγές, αλλά σε πολύ περιορισμένο επίπεδο και τώρα η Αθήνα που είναι κέντρο και το ισχυρότερο κέντρο του ελληνισμού θα μπορέσει να δουλέψει ενεργότερα στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας.
Μη θεωρείται πια, δηλαδή η δική μου εμπειρία δεν ήταν πρώτη φορά στην Ασία, έχω πάει και με άλλες ιδιότητες αρκετές φορές, αλλά αυτή η εμπειρία των δεκαπέντε, πέντε εγώ πρόλαβα, γιατί εκεί πήγαμε για την Παγκόσμια Διάσκεψη της Ουνέσκο για την εκπαίδευση και την αειφόρο ανάπτυξη που η Ελλάδα έχει πάρει τρεις πρωτοβουλίες.
2014 η τελευταία στο πλαίσιο της Προεδρίας, 48 Υπουργοί στο πλαίσιο της Μεσογειακής Ένωσης στην Ελλάδα Διάσκεψη για το θέμα «εκπαίδευση και αειφόρος ανάπτυξη», 2005 παρομοίως, 1997 πρώτη πρωτοβουλία «Ελλάδα εκπαίδευση και αειφόρος ανάπτυξη». Από κει προέκυψε το πλάνο της δεκαετίας για το θέμα αυτό 2005-2014.
Από κει προέκυψαν τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που έχουμε και όλα τα υπόλοιπα τα μαθήματα περιβάλλοντος στο σχολείο δε γίνανε έτσι, γίνανε στο πλαίσιο υποχρεώσεων που ανέλαβε η χώρα πολυμερώς μέσα από διεθνείς συνεργασίες.
Γ. ΚΑΖΑΖΗΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου) Και… δεν είναι και άριστο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε λέω ότι έχουμε τις τελειότερες δομές, αλλά τα έχουμε κάνει εμείς αυτά και αναγνωρίζεται αυτό, γι΄ αυτό και η δική μου ομιλία ήταν πρώτη στη σειρά με διπλάσιο χρόνο από τους υπόλοιπους Υπουργούς, γιατί είχα να παρουσιάσω αυτό το παρελθόν και θα συνεχίσουμε έτσι.
Αύριο όπως ξέρετε πηγαίνουμε στην Αλβανία για τα διμερή μας, έχουμε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση και τη μειονότητα, επανενεργοποιούμε μια Επιτροπή που από το 2007 είχε αδρανήσει, την αναβαθμίζουμε σε επίπεδο Υφυπουργών, από μας θα συνπροεδρεύει ο Υφυπουργός ο κ. Δερμετζόπουλος και για δύο μέρες το Υπουργείο θα είναι στα χέρια του κ. Γεωργαντά γιατί φεύγουμε και ο κ. Δερμετζόπουλος και ο κ. Κυριαζής και εγώ.
Γενικά να μας υπολογίζετε στα διεθνή και στα ευρωπαϊκά, να μας υπολογίζετε ιδιαίτερα, να μας κοιτάτε εκεί δηλαδή. Και θα ήταν καλό αύριο να δείτε και το πρόγραμμά μας εκεί και αύριο και μεθαύριο στο Αργυρόκαστρο, πρέπει να τα δείτε λίγο αυτά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ήθελα να θέτετε από δω και πέρα τα πολύ ειδικά ερωτήματα στον κ. Δερμετζόπουλο αυτά, γιατί είναι και σε καθημερινή επικοινωνία μαζί σας, ο οποίος θα σας δίνει την έκθεση της προόδου.
Κατ΄ αρχάς εχθές δεσμεύθηκα ότι στις 30 Νοεμβρίου θα έχει κλείσει το θέμα των κενών στα Λουτρά Αιδηψού. Από 10 κενά σε όλη την Εύβοια τα 3 είναι σε αυτό το γυμνάσιο. Πως τα φέρνει η τύχη ή ο ανορθολογισμός, έτσι; Αυτό είναι το ειδικό.
Πάμε στα γενικά. Έχουμε κενά, τα κενά δεν μπορούν να προσδιοριστούν με απόλυτη ακρίβεια, όπως τα προσδιορίζαμε τον Σεπτέμβριο, διότι τώρα έχουμε επιγενόμενα κενά. 350 αιτήσεις συνταξιοδοτήσεως. Υπεγράφησαν οι 50, οι 300 δεν υπεγράφησαν, απερρίφθησαν.
Είναι αυτές που κατατέθηκαν μετά τις 31/8 εκπροθέσμως. Αυτοί οι 300 γυρίζουν στην τάξη. Όποιος δεν γυρίσει στην τάξη ή χωρίς νόμιμο λόγο, έχει θέμα αποχής αδικαιολόγητης από την Υπηρεσία, γιατί πολλές φορές η υποβολή του αιτήματος συνταξιοδότησης συνοδεύεται με την αποχώρηση και από το σχολείο. Όχι, αυτό δεν θα γίνει. Οι 50 υπεγράφησαν πριν από τρεις – τέσσερις μέρες από εμένα, έχει τελειώσει το θέμα αυτό.
Δεύτερον. Χτες το απόγευμα υπέγραψα 86 επιστροφές αποσπασμένων από φορείς στις τάξεις, στις Περιφέρειές τους βέβαια στις Περιφέρειες της απόσπασης όχι επιστροφή πίσω εκεί που ήταν πριν. Συν 86.
Έχουμε σε εξέλιξη, δεν ξέρω πότε θα ολοκληρωθεί χρειάζεται νομοθετική πρωτοβουλία θα την καταθέσω στις 25 του μηνός στην Ολομέλεια της Βουλής, ο κ. Μπαλασόπουλος θα την επεξεργαστεί, για να μπορέσουμε με το Υπουργείο Εργασίας τον κ. Κεγκέρογλου που έχουμε συνεργαστεί, να προσφέρουμε σε όποιον εθελοντικά θέλει εκπαιδευτικό κυρίως σε όποια είναι σε άδεια ανατροφής τέκνου, να μπορεί όχι να τη διακόπτει και να τη μετακυλύει στο μέλλον, να μπορεί παράλληλα να πηγαίνει στο σχολείο της περιοχής του και να παίρνει από προγράμματα του Υπουργείου Εργασίας 300 ¤ ενίσχυσης για την ανατροφή του παιδιού του. Δεν ξέρω πόσοι θα έρθουν από εκεί, αλλά και ένας να έρθει είναι καλό.
Παράλληλα χτες έκλεισε με τον κ. Ζαχαράκη οριστικά η πρόσληψη 800 αναπληρωτών στη Ειδική Αγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση. Με ρώτησαν το απόγευμα οι Σύλλογοί τους «πως θα τους καταμερίσετε αυτούς;» είπα «εμένα ρωτάτε; Εγώ είμαι Υπουργός, η αρμοδιότητα είναι η Αποκεντρωμένη. Μην κοιτάτε που βάζω υπογραφή». Έχει ανάγκη παράλληλη στήριξη, έχουν ανάγκη τα ίδια τα σχολεία από γενικά μαθήματα και από την προσφορά υπηρεσίας ανθρώπων που είναι καταρτισμένοι με δεξιότητες σε ειδικές αναπηρίες.
Ας τα καταμερίσουμε κατά τις ανάγκες. 800 θέσεις πάντως υπάρχουν. Τις καλύπτει το ΕΣΠΑ, μην τις υπολογίζετε ούτε στις προσλήψεις και στο δυναμικό του δημοσίου, ούτε στις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, ούτε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ακόμη ο κ. Σταϊκούρας χτες γι' αυτό τον ευχαριστώ γιατί πραγματικά νιώθω υποχρέωση, εξασφαλίζει 1.000 αναπληρωτές για να αντικαταστήσουν όσους παίρνουν άδεια άνευ αποδοχών. 1.500 είναι αυτοί σε εμάς. Αυτό όμως το θέμα αντιμετωπίζεται και σε άλλα Υπουργεία, στο Υπουργείο Υγείας ας πούμε, γενικά στο δημόσιο τομέα.
Γι' αυτό χρειάζεται όχι μόνο η ειδική συναίνεση που μας έχει δώσει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αλλά χρειάζεται και μια συνολική αντιμετώπιση του όλου θέματος όπου αυτό εμφανίζεται με ένταση. Και αυτό είναι πάνω στο τραπέζι για να τρέξει όσο πιο γρήγορα γίνεται. Θα μου πείτε «παρέρχεται και η 18η Νοεμβρίου», σωστά. Αλλά με τις επιγενόμενες ελλείψεις δεν μπορώ να κάνω κάτι. Τι να πω στους διευθυντές του ΕΣΥ που δίνουν άδεια για ψύλλου πήδημα στις επαπειλούμενες κυήσεις; Τι να πω; Να πω «μη δίνετε;». Είμαι εγώ γιατρός; Πως θα το πω εγώ αυτό;
Όλοι οι Υπουργοί έχουν έρθει σε αυτή την απόγνωση που έρχομαι και εγώ, όλοι καταλαβαίνουν ότι εδώ υπάρχει παιχνίδι, μα δεν μπορούν να κάνουν τίποτε. Και γιατρός να ήμουν δεν θα μπορούσα να παρέμβω στην υπογραφή ενός διευθυντή του ΕΣΥ. Έχει αναχθεί η σχετικά άδεια να δίδεται μετά από βεβαίωση διευθυντού του ΕΣΥ. Στο παρελθόν ήταν απλού γιατρού έγινε γιατρού του ΕΣΥ έγινε διευθυντού δημόσιου Νοσοκομείου.
Τι να κάνουμε εκεί; Μόνο αυτό είναι το πρόβλημα το επιγενόμενο; Όχι εξ αρχής υπήρχε. Είχα ζητήσει 16.500 θέσεις αναπληρωτών και πήραμε 16.000. Ξεκινάγαμε με μείον 500. Ήταν σαφές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Δηλαδή όλοι αυτοί θα είναι το Γενάρη στη θέση τους τουλάχιστον;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπολογίζουμε νωρίτερα. Τι Γενάρη; Μιλάμε για το Ά14. Οι άλλοι πάνε. Θα καλύψουμε μέρος των αναγκών, θα καλύψουμε μέρος των αναγκών μεγάλο όμως στην Ειδική Αγωγή από το ΕΣΠΑ, θα καλύψουμε και το σύνολο του προβλήματος με αυτή την κίνηση εάν ολοκληρωθεί σε επίπεδο κυβερνητικό τις επόμενες μέρες. Αισιοδοξώ ότι θα γίνει και θα σας το ανακοινώσω αμέσως.
Και με τον εθελοντισμό δεν ξέρω πόσοι θα προκύψουν, επειδή αυτό το θέμα χτυπήθηκε πάρα πολύ. Εμάς δεν μας ενδιαφέρει αν χτυπάει ο οποιοσδήποτε, ας κάνει τη δουλειά του δημοσιογραφικά όπως θέλει και πολιτικά. Εμάς μας ενδιαφέρει να καλύπτουμε όσο περισσότερα κενά μπορούμε και δεν καταλαβαίνουμε και τίποτε σε αυτή την προσπάθεια.
Τα παιδιά μας ενδιαφέρουν πρωτίστως και όχι η πολιτική κριτική ή τα διάφορα εξυπνακίστικα αυτών που είναι απ' έξω από το παιχνίδι και κάνουν τον έξυπνο. Αυτοί οι Έλληνες πάντα υπήρχαν. Έτσι ήταν, σε όλες τις δύσκολες εποχές. Χτες μάλιστα ημέρα του Πολυτεχνείου είπα και επί χούντας έτσι γινόταν.
Θυμάμαι πάρα πολύ καλά συμφοιτητές μου που μας ειρωνεύονταν, γιατί δεν είχαμε το πρακτικό μυαλό που είχαν αυτοί. Μας ειρωνεύονταν. Πάντα όταν δίνεις μια μάχη, δημοκρατική μάχη, μάχη πολιτική σε επίπεδο θεσμών, μάχη σε Υπουργεία, μάχη στο Κοινοβούλιο, πάντα υπάρχουν και κάποιοι που γελάνε, κοροϊδεύουν, περιπαίζουν, απαξιώνουν την προσπάθειά σου. Σιγά μη τους δώσουμε σημασία! Εμείς κοιτάμε τη δουλειά μας.
Σε ό,τι αφορά τον εθελοντισμό πάντως που ασκήθηκε ιδιαίτερη κριτική για να το κάνω πιο κομψό, η απάντηση συγκεκριμένα που δίνουμε είναι αυτή: έχουμε αυτή τη συνεργασία σε εξέλιξη με το Υπουργείο Εργασίας και ελπίζω τελικά να καρποφορήσει. Βέβαια είναι εθελοντική η συμμετοχή -ένα βοήθημα δίνει το Υπουργείο Εργασίας- όσοι εκπαιδευτικοί θέλουν και πάντα για σχολεία κοντά στο σπίτι τους. Και δεν πρόκειται για μαύρη εργασία, όπως είπαν διάφοροι έξυπνοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή να εργάζονται ως ωρομίσθιοι; Αυτό εννοείτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν θα εργάζονται. Θα είναι εθελοντική η συνεισφορά τους εάν θέλουν να είναι και θα παίρνουν ένα επίδομα ανατροφής από το Υπουργείο Εργασίας, από το ΕΣΠΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα 300 ¤ που λένε. Ο μισθός τους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανονικά όπως τον έχουν. Γι' αυτό είναι άθλιοι όσοι έγραψαν τα περί.. ¶θλιοι στα ίσια δηλαδή! Ξέρω ότι είναι περίπου 3.000
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Και πόσο καιρό παίρνουν άδεια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτοί έχουν τις εννιάμηνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως στον ιδιωτικό τομέα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτοί έχουν τις άδειες που δίνει ο υπαλληλικός Κώδικας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εννιά μήνες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παραπάνω είναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για λοχεία είναι άλλο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για λοχεία είναι μικρό, η ανατροφή είναι μετά. Δεν θα διακόπτονται αυτά, κανονικά. Θα μπορείς να κάνεις κάτι ταυτόχρονα και η απολαβή σου θα είναι 300 ¤. Το μελετά ο κ. Κεγκέρογλου, θέλει νομοθετική πρωτοβουλία θα τη φέρω στη Βουλή του 25 του μηνός και από εκεί και πέρα θα τεθεί σε λειτουργία το πρόγραμμα και όσοι βοηθήσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη το άλλο σχέδιο που είχε ειπωθεί πάλι για τον εθελοντισμό για τα επιπλέον μόρια και τα λοιπά ισχύει; Το αποσύρετε; Τι θα γίνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τα επιπλέον μόρια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θα δώσουμε μόρια αφού δίνουμε αυτό το επίδομα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα δεν ισχύει με τα μόρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τα 300 ¤ θα είναι να καλύψουν δύο ώρες σε ένα σχολείο ή θα δουλεύουν όλη μέρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανονικά θα κάνουν δουλειά εκπαιδευτικού στις ώρες της εβδομάδας που έχουν ανάγκη τα σχολεία και αυτοί έχουν την αντίστοιχη ειδικότητα και η συνεισφορά του δημοσίου θα είναι μέσω ΕΣΠΑ αυτά τα 300 ¤ που δεν είναι ούτε μισθός ούτε τίποτε, είναι ένα επίδομα. Ούτε την άδεια χάνουν, ούτε την άδεια μεταφέρουν. Κάνουν παράλληλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στον ιδιωτικό τομέα εμείς τα εξαγοράζουμε αυτά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να δώσετε μεγαλύτερη σημασία στις 800 θέσεις αναπληρωτών για την Ειδική Αγωγή που είναι δεδομένες και στην προσπάθεια του Υπουργείου Οικονομικών, τη δική μας και το Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τους 1.000 που θα αντικαταστήσουν αυτούς που πήραν άνευ αποδοχών. Να δώσετε βάση στους 86 που επιστρέφουν από τις φορείς που είχαν αποσπαστεί και στους 300 που δεν υπογράφεται η αίτηση συνταξιοδότησής τους. Αυτά είναι στο χέρι, μέτρα. Σκληρά ορισμένα, αλλά στο χέρι.
Η κα Χριστοφιλοπούλου με ενημέρωσε ότι μπορούμε 100 θέσεις μονίμων να έχουμε στο σκεπτικό μας. Αν είναι 100 θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών η απορρόφηση θα γίνει από τη γνωστή λίστα και με ταχύτατη διαδικασία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα προσλάβουμε τώρα …;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει αυτή η δυνατότητα μας είπε η κα Χριστοφιλοπούλου χτες και θα την αξιοποιήσουμε γιατί είναι 100 μόνιμοι. Και υπάρχουν και 7 νηπιαγωγοί εκεί στους επιτυχόντες του 2008-Ά09.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια διευκρίνιση για την εθελοντική κάλυψη κενών, θα απευθυνθείτε αποκλειστικά σε εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε άδεια ανατροφής ή κατά προτεραιότητα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Διερευνήσαμε όλα τα Υπουργεία τις δυνατότητες, δεν βγαίνει κάτι. Δεν βγαίνει κάτι χρήσιμο. Δηλαδή είχαμε δυνατότητες για 30 άτομα από εδώ, για 50 από άλλο Υπουργείο, δεν βγαίνει. Κάναμε όλο το γύρο σχεδόν της Ελληνικής Κυβέρνησης για να δούμε τι δυνατότητες έχουμε. Δεν βγαίνει, δεν υπάρχει. Αλλά κάναμε όλες τις προσπάθειες.
Ακούστε, είναι κυνισμός να λες «δεν έχω χρήματα να παίρνω εκπαιδευτικούς», εάν δεν συνοδεύεις αυτή την αλήθεια σου με αγώνα να καλύψεις τα κενά. Εμείς είμαστε οπαδοί της αλήθειας και τη μοιραζόμαστε μαζί σας, για να μην μπορεί κανείς να κάνει τον έξυπνο.
Και η αλήθεια είναι ότι χρήματα για να καλύψουμε τα κενά δεν έχουμε και το ξέραμε από την αρχή. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε και επιγενόμενα κενά, η αλήθεια είναι ότι παλεύουμε με νύχια και με δόντια να τα καλύψουμε. ¶ρα είμαστε φιλαλήθεις, μοιραζόμαστε την αλήθεια και δεν έχουμε κυνισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ, με τις απολύσεις τώρα τι θα γίνει; Που σας πιέζουν κιόλας και λένε ότι πρέπει… Θα υπογράψετε; Δεν θα υπογράψετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν με πιέζει κανένας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το επιτάσσει η τρόικα όμως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Φρεσκάρουν παλιούς διαλόγους από ρεπορτάζ που δεν ξέρω τι εγκυρότητα έχουν, εμείς δεν έχουμε καμία αλλαγή εδώ. Όσα έχουμε πει τον Αύγουστο ισχύουν, δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω, ούτε έχω καμία πίεση από κανέναν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αλλά η τρόικα …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η πίεση που υπάρχει προκύπτει από το γεγονός ότι κάποιοι Διευθυντές Εκπαίδευσης αποφάσισαν μετά από εξώδικα που τους εστάλησαν από ευρισκομένους όχι απλώς σε διαθεσιμότητα, αλλά από αυτούς τους 85 που δεν δήλωσαν για τον έναν ή για τον άλλον λόγο ποια θέση επιθυμούν να λάβουν μετατασσόμενοι. Έγιναν οκτώ εξώδικα και τοπικοί Διευθυντές αποφάσισαν να αναπληρώσουν αυτούς τους ανθρώπους. Αυτό δεν ξέρω που το στήριξαν νομικά, ίσως στο φόβο τους. Αυτό δεν είναι νόμιμο και θέλω να είμαι σαφής σε αυτό, τα σύκα – σύκα και η σκάφη – σκάφη. Δεν είναι καθόλου νόμιμο αυτό.
Κατά τα άλλα δεν υπάρχει κάτι καινούργιο. Εσείς που βασίζετε το ερώτημά σας, αν μου επιτρέπετε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τους κερδίζουμε στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που λέγαμε και πιο πριν, επαναλαμβάνουν ότι τα Πανεπιστήμια δεν μπορούν να λειτουργήσουν, και, και.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό έτσι δεν είναι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα τι πρέπει να γίνει σε αυτή την περίπτωση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έτσι είναι. Τι θα γίνει; Ό,τι έχουμε πει. Δεν υπάρχει τίποτε καινούργιο, ουδέν νεώτερο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε την εκκρεμότητα να δούμε τι θα κάνουμε με τον συνωστισμό που υπάρχει στα πανεπιστήμια τα τρία κεντρικά λόγω των μεταφορών θέσεων, ακούσατε τι είπε ο κ. Φορτσάκης για το 50%, βεβαίως φαντάζομαι ότι αυτό είναι οριακό ή ίσως είναι ένα σχήμα λόγου αυτό που λέει, δεν ξέρω αν το εννοεί. Αν έχετε κάτι να πείτε, δηλαδή θα γίνει κάποια μεταφορά κονδυλίων από άλλα πανεπιστήμια περιφερειακά για να καλύψουν αυτές τις ανάγκες που δημιουργούνται, πως το βλέπετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σχήμα λόγου δεν ξέρω αν ήταν, ξέρω ότι προβλήματα δημιούργησε, εγώ ήμουνα πολύ μακριά και αιφνιδιάστηκα, επικοινώνησε ο κ. Κυριαζής μαζί του και έδωσε διευκρινίσεις ότι δύο τμήματα τον πιέζουν. Μέσα στα δύο αυτά από ότι έμαθα και θα σας τα πει και ο κ. Κυριαζής αναλυτικά, δε συμπεριλαμβάνεται η Ιατρική που δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι όμως με συγχωρείτε, έχει βγάλει ανακοίνωση σήμερα η Ιατρική οι οποίοι ζητάνε χρήματα, ζητάνε κονδύλια, λένε ότι δεν μπορούν να υποστηρίξουν παραπάνω φοιτητές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλοι θα βγάλουν, εντάξει κι είπαμε θα βοηθήσουμε αλλά όχι πιεζόμενοι.
Το πρόβλημα με τις μεταγραφές έχει το εν τέταρτον των διαστάσεων που του παρουσίαζαν πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία, μας είχαν εξοντώσει πριν δουν τι συμβαίνει, ειδικά μία συγκεκριμένη μερίδα του Τύπου δήθεν εκσυγχρονιστική ασχολιόταν κάθε μέρα μαζί μας.
Αποδείχθηκε αστήρικτη όλη η πολεμική και προσπαθούμε τώρα με το εν τέταρτον του προβλήματος από αυτό που μας παρουσίαζαν ότι έχουμε να δώσουμε λύσεις και φυσικά θα δώσουμε λύσεις, αλλά οι λύσεις προκύπτουν από το διάλογο, όχι από τις ανακοινώσεις και τις συγκρούσεις.
Κι εδώ οφείλω να πω, γιατί θέλω να είμαι δίκαιος, ότι αιφνιδιάστηκα αρνητικά από τον κ. Φορτσάκη, τον οποίον τόσο πολύ έχουμε στηρίξει. Και υπάρχει Καθηγητής του Δημοσίου Δικαίου επικεφαλής αυτοδιοικούμενου ιδρύματος που να λέει ότι "δε θα εφαρμόσει το νόμο"; Δε θα εφαρμόσει το νόμο εδώ αλλά θα τον εφαρμόσει στην πρυτανεία; Δύο μέτρα και δύο σταθμά; Ένα μέτρο, ένας σταθμός, ο νόμος εφαρμόζεται.
Κι εμείς έχουμε πει ότι θα αλλάξει, δεν μπορεί να αντέξει αυτός ο νόμος του χρόνου, γι΄ αυτό κ. Κυριαζή 28 Νοεμβρίου είπατε;
Α. ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Στις 24, τη Δευτέρα θα γίνει συνεδρίαση ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τη Δευτέρα τούτη εδώ που έρχεται. Συγκλήθηκαν τα δύο Συμβούλια του Ελληνικού Συμβουλίου Παιδείας, πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, με ένα θέμα: Καθορισμός των εισακτέων, από τα ίδια τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, μεταφορά της αρμοδιότητας καθορισμού των εισακτέων από το κράτος στα αυτοδιοικούμενα ιδρύματα.
Πάγιο αίτημά τους, χρόνια τώρα, οι ίδιοι να αποφασίζουν. Το Υπουργείο δε θα συμμετέχει, θα συμμετέχει η ΑΝΔΗΠ βέβαια, η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας, προφανέστατα. Και μαζί με τη μεταφορά της αρμοδιότητας ας αναλάβουν και τη διαχείριση της κοινωνίας και διαχειριζόμενοι το θέμα των εισακτέων ας διαχειριστούν και το θέμα των μεταγραφών.
Χθες το βράδυ όταν τελείωσε η εκπομπή του κ. Χατζηνικολάου περίπου μισή ώρα έμεινα με μητέρες που ήταν εκεί σε απόγνωση γιατί τα παιδιά τους δεν μπορούν να μεταγραφούν και μάλιστα μία μου έλεγε «με περιμένει να γυρίσω στο σπίτι, τι θα του πω; Θα του πω ότι δε γίνεται». Ήταν στο 10%. Της είπα και στην εκπομπή και μετά την εκπομπή δεν μπορώ να το κάνω, ακούτε τι γίνεται με τις μετεγγραφές ως έχουν τώρα, φανταστείτε να προσθέσω κι άλλες.
Μια κοπέλα με εισόδημα 18.047 ευρώ, 47 ευρώ παραπάνω από το όριο, τρίτη φορά έδινε για να πετύχει Αθήνα, δεν μπορώ να πάει να σπουδάσει αλλού, δεν έχει χρήματα. Λοιπόν δεν μπορώ να σας περιγράψω το κοινωνικό πρόβλημα και η απάντησή μου ποια μπορεί να είναι, τι να πω; Να πω θα το δω; Εγώ δεν είμαι τέτοιος.
Λοιπόν εμείς όλα τα κύματα της κοινωνικής διαμαρτυρίας τα δεχόμαστε, υπομονετικά, συζητάμε με όλους, στηρίζουμε, το ξύλο που τρώμε είναι ανελέητο, αλλά αυτή είναι η υποχρέωση ενός Πολιτικού. Θέλουν και την πίτα ολάκερη και το σκύλο χορτάτο; Ωραία, ας πάρουν την αρμοδιότητα αφού τη διεκδικούν κι ας πουν στην ελληνική κοινωνία ότι μειώνεται λόγου χάρη ο αριθμός των εισακτέων. Η πρόβλεψή μου είναι ότι θα αυξηθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, επειδή εξαρτάται από τα κονδύλια για την αντιμετώπιση της δαπάνης ανά φοιτητή και φοιτήτρια, θα πάμε σε μία σκανδιναβική καλβινιστική λογική στο 2014 της κρίσης; Και θα δεχτούμε τα παιδιά που θα μείνουν απέξω να πάνε στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία; Εδώ σε θέλω κάβουρα που περπατάς στα κάρβουνα. Μαγκιές θα μας κάνουν; Ωραία, ας πάρουν την απόφαση. Δεν είναι επιθετική η λογική, αλλά είναι ορθολογική η προσέγγιση.
Εμείς αναδεχόμαστε το παράπονο των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν λόγω υπεράριθμου αριθμού φοιτητών, αποδεχόμαστε τα παράπονα γιατί δεν πήγαμε πίσω τις διευρυμένες μεταγραφές στο 2012, στο 2013, στον 19ο αιώνα, κάθε ένας έρχεται και λέει κάτι.
Εμείς αναδεχόμαστε το πρόβλημα γιατί δε χωράνε τα παιδιά μέσα στις αίθουσες, εμείς αναδεχόμαστε το πρόβλημα γιατί πληθωρίζονται τα επαγγέλματα του γιατρού του δικηγόρου του μηχανικού, εμείς ενώ λέμε, ενώ όλη η κοινωνία συζητάει ότι αυτές οι σχολές δε χωράνε και οι απόφοιτοί τους δε βρίσκουν δουλειά, πόσο εκεί επιμένει ο υποψήφιος και η ελληνική οικογένεια;
Είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, υπάρχει μια συμφωνία αγαπητοί φίλοι δεκαετιών ανάμεσα στη Βουλή τις Κυβερνήσεις και τις ελληνικές οικογένειες, να είναι το ελληνικό πανεπιστήμιο μαζικό και να μην συναρτάται η απόκτηση πτυχίου με την αγορά εργασίας, αυτή η συμφωνία έχει γίνει, εμείς ήρθαμε τον Ιούνιο εδώ, αυτή η συμφωνία κρατάει από τη δεκαετία του ΄80.
Μαζικό πανεπιστήμιο, αυτό δε θέλανε οι Έλληνες και οι Ελληνίδες; Το έχουν. Τώρα λέει "πολλοί είμαστε", ωραία, λιγόστεψέ τους. Αυτοί θα φύγουν μετά όμως, γιατί υπάρχει η τάση έντονη. Εγώ σε όσα σχολεία δημοτικά πήγα και ρώταγα τα μικρά παιδιά τι θες να γίνεις όταν μεγαλώσεις, κανένας δε μου είπε γιατρός μηχανικός ή δικηγόρος. Σε όσες τάξεις λυκείου πήγα όλοι μου λέγανε γιατρός μηχανικός δικηγόρος άντε και κανένας με κορόιδευε και μου έλεγε αστροναύτης.
Λοιπόν επιμένουμε γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί και σου λέει το παιδί "τα όνειρά μου, τα όνειρά μου" σου λέει και τι θα του πεις, όχι; Ωραία, αφού θέλετε να του πούμε όχι, θα το πείτε εσείς, που θα καθορίσετε ανά ποσό χρηματοδότησης τον αριθμό των εισακτέων, έτσι ορθολογικά. Εμείς ξέρουμε ότι το μαζικό πανεπιστήμιο δεν είναι ορθολογικό πανεπιστήμιο..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συνεπώς θα υπάρχει πρώτα η χρηματοδότηση και βάσει αυτής θα καθορίζονται..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η χρηματοδότηση είναι δεδομένη, είναι γνωστή κι εμείς λέμε..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα βάσει της δεδομένης, αυτό ήθελα να διευκρινίσω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μην το πάτε έτσι, μην το πάτε έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προσπαθώ να το καταλάβω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να μην το καταλάβετε έτσι γιατί αυτό είναι ευφυές, αλλά μπορεί να είναι και πονηρό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σύμφωνοι, αν με τα 100 ευρώ μπορούν να πάρουν 10, δηλαδή πρώτα θα ζητούν κάποιους και μετά θα δίνεται η χρηματοδότηση; Ή πρώτα θα λέμε έχετε 100 ευρώ…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, η χρηματοδότησή τους για του χρόνου είναι δεδομένη, δεν το ξέρετε για τον προϋπολογισμό; Πάλι περικοπές. Το σηκώσαμε στην πλάτη τους, το σηκώνουν στην πλάτη τους, κάνουμε προσπάθεια, υποσχεθήκαμε ότι θα βρούμε χρήματα κάπως να βοηθήσουμε, όπως βρήκαμε και γι΄ αυτή τη χρονιά και το παλεύουμε.
Το να διατηρηθεί η ίδια κατάσταση είναι δική μας επιλογή, το πανεπιστήμιο να παραμείνει μαζικό και να προσπαθήσει να το παλέψει να τα βγάλει πέρα, με παραπάνω εργασία των μελών ΔΕΠ, δώσαμε ευκαιρίες στο βοηθητικό προσωπικό, έτσι κ. Κυριαζή;
Α. ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Δώσαμε, μου επιτρέπετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα πάρετε το λόγο αμέσως, εγώ κλείνω.
Αλλά ενώ γίνονται αυτές οι προσπάθειες κι είμαστε κάθε εβδομάδα σε επαφή, ορισμένα πανεπιστήμια έχουν τελειώσει τους οργανισμούς τους και θα τους αποστείλουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κι αυτό είναι μια πολύ θετική εξέλιξη και προϊόν και καρπός της συνεργασίας, θα βρούμε λύσεις και για τα τμήματα που δέχονται πολλούς από μεταγραφές, λύσεις σχετικές δηλαδή όχι απόλυτες.
Αλλά η πίεση αυτή έτσι όπως ασκείται μας αναγκάζει να ξεκινήσουμε τη συζήτηση τη Δευτέρα και μάλιστα ξέρετε τι θα τους πω; Την Τρίτη μπαίνουμε στην Ολομέλεια για το σχέδιο νόμου για την έρευνα και την τεχνολογία, αν θέλουν να το ψηφίσουμε την Τρίτη να πάρουν την αρμοδιότητα.
Κύριε Κυριαζή έχετε το λόγο και σας παρακαλώ να πείτε και λίγα πράγματα για τις διαδικασίες των μετεγγραφών και τις Επιτροπές που έχει το Υπουργείο.
Α. ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Μάλιστα να σας ενημερώσω.
Αυτή τη στιγμή όπως ξέρετε από τις 24 του Οκτωβρίου έχουν πάει όλα στα πανεπιστήμια, πάρα πολλά πανεπιστήμια πολλά τμήματα έχουν ήδη προχωρήσει για την επεξεργασία των στοιχείων τα οποία έχουν πάει, γιατί έχουμε τις δύο κατηγορίες των μετεγγραφών, τη μία κατηγορία με το νόμο του Μαΐου του 2014 και η άλλη κατηγορία με το εισοδηματικό κριτήριο των 9 χιλιάδων ευρώ.
Όλα αυτά έχουν πάει τα μεν κριτήρια των 9 χιλιάδων ευρώ είναι στο Υπουργείο Οικονομικών, ήδη το Υπουργείο Οικονομικών μας έστειλε χθες αργά το βράδυ μια πρώτη κατηγορία κάποιων από τους υποψήφιους, τους επεξεργάζεται σήμερα το Υπουργείο Παιδείας και θα γίνει ανταλλαγή απόψεων, γιατί είναι η περίπτωση εκείνη που είναι κάποιοι των οποίων δεν ανταποκρίνονται τα ΑΦΜ τους ή ο ΑΜΚΑ με τα στοιχεία αυτά τα οποία μας έστειλε το Υπουργείο Οικονομικών.
Αυτοί θα κληθούν οι υποψήφιοι που έχουν πρόβλημα σήμερα αύριο να δηλώσουν ακριβώς πάλι τα στοιχεία και θα γίνει πάλι επεξεργασία. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι επειδή υπάρχει μια πολύ καλή συνεργασία αυτή τη στιγμή με το Υπουργείο Οικονομικών και με τη Γενική Γραμματεία και την κα Σαββαΐδου ελπίζουμε μήπως μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου έχουμε τα στοιχεία που μας χρειάζονται για να προχωρήσουμε να βγάλουμε το αποτέλεσμα.
Διότι η διαδικασία είναι, θα μας στείλουν, θα γίνει επεξεργασία από μας, θα ξαναστείλουμε και μετά θα έρθουν ανάλογα να κατανείμει ανάλογα με τη σειρά, με τα χρήματα τα οποία έχει ο καθένας, να τους κατανείμει σε μια σειρά και να μπει μέσα μετά το 10% που προβλέπεται. Αυτή είναι η μία κατηγορία.
Η άλλη περίπτωση, επειδή υπάρχουν διάφορα προβλήματα, παρΆ όλο ότι δεν προβλεπόταν από το νόμο να συσταθεί η οποιαδήποτε Επιτροπή, συστήσαμε μια Επιτροπή με Πρόεδρο τη Γενική Διευθύντρια Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία από σήμερα έχει ξεκινήσει και βλέπει τις ενστάσεις και τα προβλήματα.
Εκείνο που έχουμε εντοπίσει είναι δύο ουσιαστικά τα θέματα τα οποία υπάρχουν. Το ένα έχει να κάνει με τα δυο τμήματα ΤΕΦΑΑ στο Αριστοτέλειο, στη Θεσσαλονίκη και στις Σέρρες, εκεί είναι το ένα θέμα και τΆ αντίστοιχα τμήματα που έχουμε στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος που έχει να κάνει με το τμήμα στο Μεσολόγγι και το αντίστοιχο στην Πάτρα. Ένα είναι αυτό το σημείο.
Το δεύτερο είναι με τις κατευθύνσεις που υπάρχουν για το Τμήμα Εθνολογίας του Πανεπιστημίου του Δημοκριτείου και υπάρχουν βέβαια και οι ενστάσεις που αφορούν τις μετεγγραφές που κάνουν όσοι είναι για το 5% που έχουν προσληφθεί όπως έλεγε κι εχθές το βράδυ μια στην εκπομπή του Χατζηνικολάου. Αυτά όλα θα τα δει η Επιτροπή άμεσα και θα κάνει το πόρισμά της προς τον Υπουργό ο οποίος και θΆ αποφασίσει.
Θέλουμε να πιέζουμε γρήγορα μήπως και χρειαστεί κάποια αλλαγή να γίνει για να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Οι άλλες περιπτώσεις είναι για το 10% που ζητάνε, το οποίο δεν προβλέπεται από το νόμο.
Όσον αφορά αυτό το οποίο ελέχθη προηγουμένως, για το τι έχουμε κάνει για τα Πανεπιστήμια, ένα θέμα το οποίο θέτουν τα Πανεπιστήμια διότι τη μεγάλη πίεση την έχει δεχθεί το Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ουσιαστικά δυο Σχολές του, η Σχολή Μηχανολόγων και η Σχολή Ηλεκτρολόγων κατά κύριο λόγο, το Μετσόβιο έχει δεχθεί μεγάλη πίεση, έχει δεχθεί επίσης το Καποδιστριακό σε πολλές Σχολές, μεταξύ των οποίων είναι η Ιατρική, είναι η Νομική, είναι το Παιδαγωγικό και το Τμήμα Νηπιαγωγών.
Εκεί υπάρχει πίεση. Και στα άλλα Τμήματα υπάρχει αλλά εκεί υπάρχει πιο έντονη. Τι έχει συμβεί τώρα: Π.χ. στα Οικονομικά Τμήματα, επειδή υπάρχει αυτή η διασπορά στην Αθήνα δεν υπάρχει έντονο το φαινόμενο για τα Τμήματα αυτά για παράδειγμα ή για τα Τμήματα Πληροφορικής, γιατί έχουμε 6 Τμήματα και μπορούν και υπάρχει αυτή η διασπορά.
Κοιτάξτε, εμείς δώσαμε ό,τι λεφτά είχαμε αυτή τη στιγμή, για παράδειγμα είχαμε 9 εκατομμύρια που διανείμαμε από τα «κλεμμένα», όπως λέμε. Αυτά τα διανείμαμε όλα στα Πανεπιστήμια. Δώσαμε 2 εκατομμύρια για επιπλέον θέρμανση κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα που είχε πρόβλημα και τα υπόλοιπα, αν εξαιρέσουμε τα δυο εκατομμύρια που πήγαν στα δυο νοσοκομεία, Αρεταίειο και Αιγινήτειο, πήγαν στα Πανεπιστήμια για τα λειτουργικά τους έξοδα για να βοηθηθούν.
Το δεύτερο που κάναμε ήταν να δώσουμε 100 πιστώσεις, 407, πέρυσι είχαμε δώσει μόνο 20, φέτος δώσαμε 100 πιστώσεις και δώσαμε και στα κεντρικά Πανεπιστήμια, παρΆ όλο ότι υπήρξε μια κριτική, ότι έχουν πολύ κόσμο κτλ., παρΆ όλα αυτά για να βοηθηθεί και το Πολυτεχνείο και το Καποδιστριακό και το Αριστοτέλειο, δώσαμε πιστώσεις 407 και εκεί. Και έχουν και τη δυνατότητα να πάρουν και τους μεταπτυχιακούς υποτρόφους.
Από κει και πέρα, το αίτημα «δώστε μας παραπάνω λεφτά», αυτή τη στιγμή αν οτιδήποτε γίνει για επιπλέον επιχορήγηση θα γίνει για το 2015, γιατί το 2014 δεν προλαβαίνουν νΆ απορροφήσουν οποιαδήποτε χρήματα και αν δοθούν.
Αυτή είναι η κατάσταση που έχουμε, πιστεύουμε ότι υπάρχει δυσκολία μεγάλη, το καταλαβαίνουμε, πολλά Πανεπιστήμια και πολλά Τμήματα επειδή είμαστε σε μια διαρκή επικοινωνία μαζί τους, κάνουν επιπλέον μαθήματα, δε θέλουν νΆ αφήσουν τους φοιτητές αυτούς χωρίς εκπαίδευση και θα γίνουν μαθήματα και πρωί και απόγευμα και θα δουλεύουν και Σάββατα και Κυριακές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ.