Αθήνα 22.12.2016, 23:31
ΤΟΥ Αποστόλη Κουτρουβέλη*
Η έλευση χιλιάδων προσφύγων στην Ελλάδα και η ανάγκη για εκπαίδευση των 20.000 περίπου παιδιών τους, ανοίγει νέους δρόμους απασχόλησης σε όσους έχουν Μεταπτυχιακό στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας και στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.
Όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα γίνεται πλέον αποδεκτή η άποψη πως η ένταξη των μικρών προσφυγόπουλων δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος της διδασκαλίας των άλλων μαθητών και απαιτείται να διοριστεί ένας σημαντικός αριθμός, διδασκάλων και καθηγητών με ειδικές γνώσεις, ειδικού επιστημονικού αλλά και βοηθητικού προσωπικού, διότι οι υπάρχοντες, είτε δεν επαρκούν, είτε δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για να διδάξουν και να στηρίξουν αποτελεσματικά αυτά τα παιδιά.
Το γεγονός πως ο διορισμός του εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού εντάσσεται σε υφιστάμενα ευρωπαϊκά προγράμματα και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό στην παρούσα οικονομική συγκυρία, αποτελεί σημαντικό παράγοντα βιωσιμότητας και στήριξης του όλου εγχειρήματος, το οποίο αναμένεται να διαρκέσει πολλά χρόνια.
Ήδη εκατοντάδες εκπαιδευτικοί έχουν προσληφθεί μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (ΔΥΕΠ), μέσω μια ανοιχτής διαδικασίας η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Οι θέσεις αφορούν σε ειδικότητες Διδασκάλων, Νηπιαγωγών, Φιλόλογων, Μαθηματικών, Αγγλικής Φιλολογίας, Πληροφορικής, Καλλιτεχνικών, Δραματικής Τέχνης και Θεατρικών Σπουδών.
Να αναφέρουμε πως στατιστικά το 30% περίπου των προσφυγόπουλων είναι κάτω των 18 ετών κι επομένως πρέπει να πάνε υποχρεωτικά στο σχολείο και το 25% είναι μεταξύ 18 και 24 ετών και θα πρέπει να παρακολουθήσουν τουλάχιστον μαθήματα ελληνικών και να εκπαιδευτούν επαγγελματικά.
Ήδη έχουν εκδοθεί δυο σχετικά ΦΕΚ που κάνουν λόγο για έξτρα μοριοδότηση όσων κατέχουν Μεταπτυχιακό ή Διδακτορικό τίτλο στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας ή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, προκειμένου να τοποθετηθούν σε ΔΥΕΠ. Στο πρώτο ΦΕΚ που εκδόθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου, γίνεται λόγος -μεταξύ άλλων- και στα σχετικά προσόντα που θα πρέπει να έχουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι τοποθετούνται σαν Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ), ενώ στο δεύτερο ΦΕΚ, το οποίο εκδόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, υπάρχει αναφορά στα κριτήρια μοριοδότησης για την πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομισθίων αδιόριστων καθηγητών των παραπάνω ειδικοτήτων και αναφέρεται πως «επιπλέον προσόν πρόσληψης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και του ΕΕΠ που περιλαμβάνονται στους ενιαίους υφιστάμενους πίνακες αναπληρωτών δύναται να αποτελέσει η εξειδίκευση (μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών/διδακτορικό) σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης ή στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας».
Μεταπτυχιακά με κατεύθυνση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση προσφέρει το Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής - Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής το Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΠΗ) Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, καθώς και το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης.
Μεταπτυχιακά στη Διδασκαλία τη Ελληνικής ως Δεύτερης - Ξένης Γλώσσας λειτουργεί το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Να αναφέρουμε πως την περίοδο αυτή γίνονται οι αιτήσεις εαρινού εξαμήνου για το Μεταπτυχιακό του Πανεπιστημίου Λευκωσίας το οποίο είναι το μοναδικό που γίνεται εξ ολοκλήρου με την εξ αποστάσεως μέθοδο διδασκαλίας και υλοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (πληροφορίες στα τηλ.: 8011000709 (από σταθερό) και 6972089310 (από κινητό).
* Ο Αποστόλης Κουτρουβέλης είναι σύβουλος εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας.
© Proslipsis.gr Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στην Proslipsis.gr. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή. Εμπορικά sites που αναπαράγουν κείμενα παρανομούν και παρασιτούν. Οφείλετε να τα καταδικάζετε. |