Την αποκατάσταση και ενίσχυση των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) Μαθητείας του ΟΑΕΔ ζητά η ΓΣΕΕ, με αφορμή το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.
Η Συνομοσπονδία θυμίζει ότι διαχρονικά υποστηρίζει την αδιαμφισβήτητη παιδαγωγική και κοινωνική συνεισφορά των Σχολών αυτών ως βασικού πυλώνα της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης στην χώρα μας.
«Ήδη, από την πρώτη ίδρυσή τους το 1952, οι σχολές μαθητείας τάχθηκαν στο πλευρό των εργαζομένων και των οικογενειών τους, συμβάλλοντας στη μείωση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων», επισημαίνει η ΓΣΕΕ. «Στην σχεδόν εβδομηκονταετή πορεία τους, έχουν αναδειχθεί στον εγκυρότερο δημόσιο φορέα εκπαίδευσης και κατάρτισης, έχοντας ως βάση τους το δυικό μοντέλο μάθησης - την εναλλαγή μαθητείας σε χώρους εργασίας και εκπαίδευσης σε περιβάλλον τυπικής μάθησης».
Η Ομοσπονδία ζητά και πάλι τη θεσμική ενδυνάμωση και την διεύρυνση της εκπαιδευτικής δράσης των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, επισημαίνονται ότι πρόκειται για τον πλέον αξιόπιστο θεσμό δυικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα, ο οποίος μάλιστα συνιστά τη διαχρονικότερη περίπτωση ενεργούς και ισότιμης συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στη διακυβέρνησή τους.
Και συνεχίει η σχετική ανακοίνωση: «Ο ρόλος των Σχολών είναι σημαντικό να αναγνωριστεί στην οικοδόμηση ενός κοινωνικά δίκαιου και επιχειρησιακά αποτελεσματικού εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης:
- Είναι η στιγμή, να κατοχυρωθεί με τρόπο σαφή η θέση των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ στη δευτεροβάθμια τυπική εκπαίδευση και να αναγνωριστεί η θεσμική τους αυτοτέλειας ως πρότυπου φορέα δυικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
- Είναι η στιγμή να εκτιμηθεί η συνεισφορά των δυικών εκπαιδευτικών προσεγγίσεων και των προγραμμάτων μαθητείας στη χώρα μας – θεσμοί που αναδεικνύουν τον αδιάρρηκτο σύνδεσμο μεταξύ επαγγελματικής εμπειρίας και κοινωνικής μάθησης.
- Είναι η στιγμή της αναγνώρισης της μακρόχρονης εμπειρίας και της μεθοδολογικής συνεισφοράς των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΣ Μαθητείας, αλλά και του συνόλου των επιστημονικών στελεχών του ΟΑΕΔ που τις υποστηρίζουν, ως έγκυρων πηγών εμπειρογνωμοσύνης.
Από τον σχεδιασμό καινοτόμων αναλυτικών προγραμμάτων μαθητείας, μέχρι και την εφαρμογή πρότυπων διαδικασιών πιστοποίησης των αποφοίτων με έγκυρες ενδοσχολικές εξετάσεις, χρειάστηκαν δεκαετίες για να διαμορφωθεί ένα συνεκτικό πλαίσιο αποτελεσματικής λειτουργίας. Δεν είναι η στιγμή της αμφισβήτησης αλλά της αποφασιστικής ενίσχυσής του.
Διατυπώνουμε στέρεα την πεποίθησή μας για την περαιτέρω ενδυνάμωση των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., με συγκεκριμένες ενέργειες που αφορούν, μεταξύ άλλων, στον χρόνο φοίτησης, την αναβάθμιση προγραμμάτων σπουδών και των εκπαιδευτικών εγχειριδίων, ώστε να εδραιωθούν ποιοτικά και αποτελεσματικά στο επίπεδο 4. του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
Εκτιμώντας ότι κάθε προσπάθεια ανασχεδιασμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης οφείλει να ενσωματώνει και να διαχέει την αναγνωρισμένη καλή πρακτική των σχολών ΟΑΕΔ, καλούμε το Υπουργείο Παιδείας όχι μόνο να σταματήσει την υποβάθμιση τους που πιθανότατα θα οδηγήσει στην πρακτική ακύρωσή τους, αλλά και να τις αποδώσει τη θέση που τις αξίζει - επενδύοντας στη θεσμική εμπειρία και τη στέρεα γνώση του αρχαιότερου φορέα δυικής επαγγελματικής εκπαίδευσης της χώρας».