Αθήνα 7.4.2005 Στα πανεπιστημιακά τμήματα θα έχουν εισάγονται από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά οι απόφοιτοι των ΤΕΕ, σύμφωνα με πρόταση του υπουργείου Παιδείας που παρουσιαστήκε σήμερα στο Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΕΣΥΠ.
Η πρόταση προβλέπει τη μετατροπή των αναβάθμιση των ΤΕΕ σε Επαγγελματικά Λύκεια και δίνει στους αποφοίτους τους την δυνατότητα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Περισσότερες λεπτομέρειες αναμένεται να γίνουν γνωστές σε λίγες ημέρες και συγκεκριμένα στις 22 Απριλίου, που η πρόταση θα τεθεί προς συζήτηση στην συνεδρίαση του ΕΣΥΠ.
Αναλυτικά, η πρόταση είναι η εξής:
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Οι μεταβαλλόμενες εργασιακές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτιστικές απαιτήσεις της κοινωνίας, τόσο σε εθνικό, όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, δεν είναι δυνατό να αγνοηθούν κατά τη διαμόρφωση και χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Στη νέα οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα η ανταγωνιστικότητα των εθνικών οικονομιών, αλλά και η ανταγωνιστικότητα των πολιτών, ως προς τη θέση τους στην αγορά εργασίας, εξαρτάται αποκλειστικά από το επίπεδο εκπαίδευσης και κατάρτισής τους.
Σήμερα, έχουμε μια αγορά εργασίας που αλλάζει συνεχώς. Το ανθρώπινο δυναμικό, πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθεί τις γρήγορες εξελίξεις και αυτό σημαίνει συνεχή κατάρτιση. Η αρχή όμως της σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας είναι ότι η κατάρτιση είναι αποτελεσματική, όταν εδράζεται σε βασικές γενικές γνώσεις καθώς και σε μια ευρύτερη επαγγελματική εκπαίδευση, χωρίς πρόωρες εξειδικεύσεις. Με δεδομένες τις νέες απαιτήσεις της οικονομίας, αλλά και τις κοινωνικές προκλήσεις, χρειαζόμαστε αφενός ένα εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα παρέχει ουσιαστική γενική μόρφωση, επαγγελματική εκπαίδευση με εύρος, θα δίνει βασικές επαγγελματικές γνώσεις σ’ ένα ευρύτερο κλάδο οικονομικής δραστηριότητας ή επαγγελμάτων, και αφετέρου, μια ευέλικτη και αποτελεσματική επαγγελματική κατάρτιση η οποία να συναρθρώνεται αρμονικά με την επαγγελματική εκπαίδευση.
ΣΤΟΧΟΘΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Σήμερα, η παρεχόμενη από τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (Τ.Ε.Ε.) Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από ουσιαστική έλλειψη κοινωνικής αναγνώρισης με αποτέλεσμα τη σταθερή απαξίωση των Τ.Ε.Ε.. Μεταξύ των κύριων αιτιών που προκαλούν αυτήν την απαξίωση και υποβάθμισή τους περιλαμβάνονται : · Το έλλειμμα στην προσφερόμενη γενική παιδεία. · Μη δυνατότητα πρόσβασης των αποφοίτων των Τ.Ε.Ε. στα Τριτοβάθμια Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. · Πολλές ειδικότητες που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες εργασίας. · Αλληλοεπικαλύψεις αντί συνάρθρωσης με το σύστημα κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.). · Ανυπαρξία σύγχρονων εκπαιδευτικών εργαστηρίων. · Σύγχυση όσον αφορά στο επαγγελματικό «προφίλ» των αποφοίτων ΤΕΕ στην αγορά εργασίας. · Ανύπαρκτη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ - ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ Για την διαμόρφωση των προτάσεων, που ακολουθούν, λήφθηκαν υπόψη τα εξής: · Η σύγχρονη εκπαιδευτική τάση, σύμφωνα με την οποία πρέπει να παρέχεται στους νέους η ικανότητα και δυνατότητα να αποκτούν δεξιότητες αλλά και γνώσεις, οι οποίες να μην απαξιώνονται με το χρόνο, αλλά να αποτελούν θεμέλιο για νέες επαγγελματικές ενασχολήσεις με την πρόοδο της τεχνολογίας και τις συνεχείς αλλαγές, που σημειώνονται στην τεχνογνωσία. · Η αναγκαία «ευελιξία» και «προσαρμοστικότητα» που πρέπει να χαρακτηρίζει το εκπαιδευτικό σύστημα, έχοντας υπόψη ότι για σημαντικά τμήματα του εργατικού δυναμικού, η διά βίου άσκηση ενός μόνον επαγγέλματος αποτελεί, ήδη, για πολλούς κλάδους παρελθόν και έτσι οι εργαζόμενοι θα χρειαστεί να αλλάξουν πολλές φορές στην ζωή τους επαγγελματική κατεύθυνση. · Το γεγονός ότι δεν σχεδιάζεται από μηδενική βάση η Επαγγελματική Εκπαίδευση, αλλά υπάρχει ήδη μια διαμορφωμένη πραγματικότητα, η οποία στο σύνολό της δεν μπορεί να αγνοηθεί. Κυρίως δεν μπορούν να αγνοηθούν τα εξής: α) Το μαθητικό δυναμικό που φοιτά στα σημερινά Τ.Ε.Ε. και η αναγκαστική συνύπαρξη, στην ίδια εκπαιδευτική μονάδα, για μια μεταβατική περίοδο, του νέου Επαγγελματικού Λυκείου με το παλαιό Τ.Ε.Ε. β) Η σύγχρονη, γενικευμένη ανάγκη να προγραμματίζεται σε κάθε φάση και κάθε επίπεδό της η Επαγγελματική Εκπαίδευση, με βάση τις κατευθύνσεις τις οποίες καθορίζει η προσεκτική μελέτη των αναγκών της αγοράς εργασίας. γ) Το υπάρχον μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό κατά κλάδο και ειδικότητα που υπηρετεί στα Τ.Ε.Ε.
ΔΟΜΗ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Η Δομή, το Πρόγραμμα Σπουδών, το διδακτικό υλικό και συνολικά η διαδικασία μάθησης, πρέπει να σχεδιαστούν έτσι, ώστε το Επαγγελματικό Λύκειο να παρέχει: α) Απολυτήριο ισότιμο του απολυτηρίου του Ενιαίου Λυκείου. β) Στέρεες και μετατρέψιμες γνώσεις, ικανότητες μάθησης, ικανότητες προσαρμογής σε δυναμικές και μη προβλέψιμες καταστάσεις και υποδομή για τη δια βίου απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων. γ) Επαρκή επαγγελματική εκπαίδευση επιπέδου 3 (πτυχίο σε επίπεδο τομέα) σε απόλυτη αντιστοιχία με το επαγγελματικό προφίλ των αποφοίτων. δ) Δυνατότητα πρόσβασης, χωρίς επιπλέον σπουδές, σε σχολές της Τεχνολογικής και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με σύστημα ανάλογο του Ενιαίου Λυκείου. ε) Δυνατότητα οριζόντιας σύνδεσης με το Ενιαίο Λύκειο. Στα πλαίσια αυτά προτείνεται : i) Το Επαγγελματικό Λύκειο να είναι δομημένο σε ένα πλήρη κύκλο σπουδών διάρκειας 3 ετών. ii) Στην Α΄ τάξη να υπάρχουν κύκλοι επαγγελματικών μαθημάτων. iii) Στη Β΄ και Γ΄ τάξη να λειτουργούν μόνο κλάδοι επαγγελματικών σπουδών (Τομείς). iv) Τα μαθήματα στα Νέα Προγράμματα σπουδών να διακρίνονται σε: · Μαθήματα Γενικής Παιδείας · Μαθήματα Επιλογής Ειδικής Υποδομής · Μαθήματα Επαγγελματικής Υποδομής (Θεωρητικά – Εργαστηριακά). Συγκεκριμένα, προτείνεται:
Α΄ τάξη Επαγγελματικού Λυκείου · Στην Α΄ τάξη, το 55-60% του συνόλου των ωρών διδασκαλίας να αντιστοιχούν στα μαθήματα Γενικής Παιδείας και Επιλογής, ενώ το 40-45% στα μαθήματα Επαγγελματικής Υποδομής. · Τα μαθήματα Επαγγελματικής Υποδομής να είναι δομημένα σε κύκλους μαθημάτων. · Ο κάθε κύκλος μαθημάτων να δίνει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ συγκεκριμένων κλάδων σπουδών (Τομέων) στη Β΄ τάξη. · Οι μαθητές σύμφωνα με τις κλίσεις, τις δυνατότητες, τα ενδιαφέροντά τους, επιλέγουν τον κύκλο μαθημάτων που επιθυμούν, έχοντας πλήρη γνώση των αντικειμένων · Οι μαθητές, μετά την επιτυχή φοίτηση στην Α΄ τάξη, μπορούν να συνεχίσουν τη φοίτηση στη Β΄ τάξη του ΕΠΑΛ ή να επιλέξουν τη φοίτηση στη Β΄ τάξη του Ενιαίου Λυκείου.
Β΄ τάξη Επαγγελματικού Λυκείου · Το 45-50% του συνόλου των ωρών διδασκαλίας να αντιστοιχεί στα μαθήματα Γενικής Παιδείας και Επιλογής Ειδικής Υποδομής και το 50-55% στα μαθήματα Επαγγελματικής Υποδομής. · Οι μαθητές επιλέγουν έναν τομέα από αυτούς που αντιστοιχούν στον κύκλο μαθημάτων τα οποία παρακολούθησαν στην Α΄ τάξη. · Οι μαθητές του ΕΠΑΛ μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης στη Β΄ τάξη μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές στη Γ΄ τάξη ή να επιλέξουν τη φοίτησή τους στη Β΄ τάξη του Ενιαίου Λυκείου. · Στη Β΄ τάξη του ΕΠΑΛ εγγράφονται επίσης οι μαθητές που ολοκλήρωσαν επιτυχώς τη φοίτησή τους στην Α΄ τάξη του Ενιαίου Λυκείου μετά από παρακολούθηση ενός εντατικού και ταχύρυθμου προγράμματος σε μαθήματα Επαγγελματικής Υποδομής της Α΄ τάξης.
Γ΄ τάξη Επαγγελματικού Λυκείου · Το 35% του συνόλου των ωρών διδασκαλίας να αντιστοιχεί στα μαθήματα Γενικής Παιδείας και Επιλογής και το 65% στα μαθήματα Επαγγελματικής Υποδομής. · Ο μαθητής φοιτά στον ίδιο τομέα που φοιτούσε στη Β΄ τάξη. · Οι μαθητές της Γ’ τάξης ανάλογα με τον τομέα που παρακολούθησαν και τα μαθήματα επιλογής που διδάχτηκαν, έχουν δυνατότητα συμμετοχής σε Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε Σχολές της Τριτοβάθμιας Τεχνολογικής και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με σύστημα ανάλογο των Πανελλαδικών Εξετάσεων του Ενιαίου Λυκείου.
ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ Για τα εσπερινά επαγγελματικά ισχύει ό,τι και για τα ημερήσια, μόνο που η φοίτηση είναι τετραετής. ΥΠΟΔΟΜΕΣ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗ · Λειτουργία κεντρικού επιτελικού οργάνου στο ΥΠΕΠΘ με αρμοδιότητα την Επαγγελματική Εκπαίδευση. · Λειτουργία γραφείου σύνδεσης με την αγορά εργασίας. · Πλήρης αξιοποίηση των Κοινοτικών Προγραμμάτων. · Σαφές κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ Προμήθεια σύγχρονων ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών συστημάτων νέας τεχνολογίας, εκπαιδευτικά λειτουργικών (κατάλληλοι χώροι, εκπαιδευμένο βοηθητικό διδακτικό προσωπικό, επαρκής συντήρηση, εξασφάλιση αναλωσίμων κ.λπ.). Αξιοποίηση των υπαρχόντων.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ Εκπόνηση ενός συνολικού προγράμματος επιμόρφωσης με καθορισμένες προτεραιότητες. Οι πρώτες ανάγκες επιμόρφωσης – μετεκπαίδευσης για τους διδάσκοντες στο Επαγγελματικό Λύκειο είναι: · Ειδική Ενδοεπιχειρησιακή - Ενδοσχολική επιμόρφωση. · Ειδική επιμόρφωση για την αξιοποίηση των εργαστηρίων. · Επιμόρφωση για την αξιοποίηση των Υπολογιστικών και Δικτυακών Τεχνολογιών στο Επαγγελματικό Λύκειο. · Παιδαγωγική επιμόρφωση στην κατάλληλη διδακτική μεθοδολογία.
|