Aθήνα 11.2.2010, 17:32
"Τα τέσσερα τελευταία χρόνια έχουμε μείωση των μαθητών σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που φθάνει μέχρι και το 42%, ενώ αντίστροφα έχουμε υπερπληθώρα και πλεονάζον προσωπικό στους τεχνικούς εκπαιδευτικούς, γιατί ο τρόπος με τον οποίο έγινε η συγκεκριμένη αλλαγή δεν έλαβε υπ’ όψιν της κανένα από τα υπάρχοντα στοιχεία. Επί τέσσερα χρόνια που εξελίσσεται η αλλαγή που μετέτρεψε τα Τεχνικά Λύκεια σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, τα ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα είναι τραγικά".
Τα παραπάνω δήλωσε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του KKE Ιωάννη Πρωτούλη.
Η κ. Διαμαντοπούλου ανέλυσε την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της τεχνικής εκπαίδευσης σε τρία επίπεδα.
"Το πρώτο είναι οι άμεσες παρεμβάσεις. Υπάρχουν αυτήν τη στιγμή θέματα, τα οποία εμποδίζουν τη στοιχειώδη λειτουργία. Έχουμε θέματα με τις εγγραφές, με τις εξετάσεις. Είναι μια σειρά από τροπολογίες, οι οποίες θα έρθουν απλώς για να διευκολύνουν τη χρονιά. Το δεύτερο αφορά τη συνολική μεγάλη αλλαγή η οποία πρέπει να γίνει. Σας υπενθυμίζω ότι και ως Αντιπολίτευση είχαμε καταθέσει στη Βουλή μία συγκροτημένη πρόταση, η οποία είχε γίνει μετά από ευρύτατη διαβούλευση, που αφορούσε την τεχνική εκπαίδευση, η οποία οδηγεί στο Τεχνολογικό Λύκειο. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι το Τεχνολογικό Λύκειο, από το οποίο θα έχει, βεβαίως, τη δυνατότητα ο μαθητής να πηγαίνει στο Πανεπιστήμιο και στα Τ.Ε.Ι., αλλά η κεντρική ιδέα είναι να δημιουργήσουμε μία πολύ υψηλού επιπέδου τεχνολογική εκπαίδευση, όπου ο μαθητής και η μαθήτρια που πηγαίνουν εκεί επιλέγουν να πάνε στο Τεχνολογικό Λύκειο, γιατί θέλουν να συνεχίσουν την καριέρα και τη δουλειά τους στο χώρο των τεχνικών επαγγελμάτων. Η πρόθεσή μας τότε και η περιγραφή του νέου συστήματος ήταν ότι υπάρχουν διαδρομές, ότι υπάρχει και τέταρτη χρονιά, εφόσον την επιλέξει ο μαθητής, και βεβαίως θα προχωρήσουμε σ' αυτό, αφού πάμε, όπως έχω ζητήσει, σε αξιολόγηση του υπάρχοντος συστήματος. Επ’ ουδενί δεν θέλω να μπούμε σε μία λογική, όπου έγινε μία μεταρρύθμιση, δεν πήγε καλά και κάνουμε μία καινούργια πάνω στην υπάρχουσα, χωρίς να έχουμε αξιολογήσει, χωρίς να ξέρουμε τι γίνεται σε κάθε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ στη χώρα. Το τρίτο είναι το θέμα των προσόντων και των δικαιωμάτων. Θα σας πω ότι στις 25 Φεβρουαρίου παρουσιάζουμε το πρώτο πλαίσιο των εθνικών προσόντων. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία δεν έχει καταθέσει ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων, ώστε να μπορούμε να προχωρήσουμε στα επαγγελματικά δικαιώματα με βάση το τι έχει διδαχθεί ο καθένας και να πιστοποιούνται ανάλογα οι σπουδές. Η πιστοποίηση, λοιπόν, που αφορά οκτώ επαγγελματικά επίπεδα, ξεκινά και στη χώρα μας και, βεβαίως, θα υπάρχει διασύνδεση του Τεχνολογικού Λυκείου με το επαγγελματικό πλαίσιο προσόντων, ώστε να μπουν σε μία ορθή σχέση μεταξύ τους αγορά εργασίας και τεχνικά επαγγέλματα".
Καταλήγοντας, η κ. Διαμαντοπούλου τόνισε ότι με τις αλλαγές που φέρνει το υπουργείο στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στις διαδικασίες αξιολόγησης του σχολείου, των μαθημάτων, του εκπαιδευτικού έργου και σε δεύτερη φάση και των εκπαιδευτικών, θα γίνει μια διαφορετική προσέγγιση και του Τεχνολογικού Λυκείου. Θα υπάρχει η σύνδεση του Τεχνολογικού Λυκείου με το εθνικό σχέδιο προσόντων ώστε να ξέρει ο μαθητής που εντάσσεται η ειδικότητά του, σε ποιο επίπεδο και με τί προσόντα, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων για την είσοδο στην αγορά εργασίας.
Η ερώτηση
Η επίκαιρη ερώτηση του κ. Πρωτούλη είχε ως εξής: «Διανύουμε το τέταρτο έτος λειτουργίας των ΕΠΑΛ και το τρίτο των ΕΠΑΣ. Η κατάργηση των ΤΕΕ και η ίδρυση των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ (ν. 3475) συνοδεύτηκε από υποσχέσεις για δήθεν αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αναβάθμιση δεν είχαμε και ούτε μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της υφιστάμενης δομής και των στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος. Ούτε η περιβόητη υπόσχεση πρόσβασης των αποφοίτων σε ΑΕΙ - ΤΕΙ.έχει ουσιαστικό αντίκρισμα. Και όσο για τα επαγγελματικά δικαιώματα και την «πρόσβαση στην αγορά εργασίας», όλα τα στοιχεία δείχνουν βέβαια ότι δεν διασφαλίζονται.
Για την ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης απαιτείται να διευρυνθεί η βασική γενική εκπαίδευση στα δώδεκα χρόνια και να την ακολουθούν επαγγελματικές σχολές ενταγμένες στο εκπαιδευτικό σύστημα που θα υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας –όχι όπως τα διάφορα ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΚΕΣ κ.λπ.
Το πώς αντιλαμβάνονται οι Κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας την επαγγελματική εκπαίδευση φανερώνεται παραδείγματος χάρη από το γεγονός ότι τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυση των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ δεν έχει εκδοθεί κανένα βιβλίο γραμμένο ειδικά για ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ. Στα μαθήματα Γενικής Παιδείας των ΕΠΑΛ χρησιμοποιούνται τα βιβλία των ΓΕΛ αλλά και των πρώην ΤΕΕ. Αξιοσημείωτο είναι ότι και οι ΕΠΑΣ, που έχουν διαφορετικές ειδικότητες από τα ΕΠΑΛ, χρησιμοποιούν τα ίδια ακριβώς βιβλία. Όσο για τους μαθητές, αφού καταφέρουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να φτάσουν στο απολυτήριο-πτυχίο, είναι υποχρεωμένοι να προσκομίσουν προϋπηρεσία και να δώσουν εξετάσεις (μετά πληρωμής) προκειμένου να αποκτήσουν το δικαίωμα εργασίας στην ειδικότητά τους.
Ερωτάται η κυρία υπουργός: Πρώτον, πώς θα απαντήσει στην ανάγκη για ενιαίο πρόγραμμα σπουδών και νέων και σύγχρονων βιβλίων ώστε το μάθημα να μην επαφίεται στους εκπαιδευτικούς; Δεύτερον, αν θα προχωρήσει στην ίδρυση επαγγελματικών σχολών δημοσίου και δωρεάν ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα, που θα ακολουθούν τη δωδεκάχρονη με παράλληλη κατάργηση των υποκατάστατων της επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΙΕΚ – ΚΕΚ - ΚΕΣ). Τρίτον, αν θα προχωρήσει στην κατάργηση κάθε πιστοποίησης μετά το πτυχίο (εξετάσεις, προϋπηρεσία) αναγνωρίζοντας έμπρακτα το δικαίωμα για εργασία στην ειδικότητα που δηλώνει το πτυχίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
|