Έτοιμο να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο με στόχο την αναθεώρηση της νομοθεσίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και μηδενική ατμοσφαιρική ρύπανση έως το 2050, είναι το ευρωκοινοβούλιο.
Οι ευρωβουλευτές
ζητούν χαμηλότερα όρια για διάφορους ρύπους, όπως τα αιωρούμενα σωματίδια, το διοξείδιο του αζώτου, το διοξείδιο του θείου και το όζον, ώστε να διασφαλιστεί ότι η ποιότητα του αέρα δεν είναι επιβλαβής για την ανθρώπινη υγεία, τα φυσικά οικοσυστήματα και τη βιοποικιλότητα. Παράλληλα επιδιώκουν την αύξηση των σημείων δειγματοληψίας και τη θέσπιση κοινών και κατανοητών δεικτών ποιότητας αέρα σε ολόκληρη την ΕΕ.
Το Κοινοβούλιο προτείνει επίσης ενίσχυση του δικαιώματος αποζημίωσης για πολίτες που έχουν υποστεί βλάβη λόγω ρύπανσης. «Η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Ευρώπη απαιτεί άμεση δράση. Αυτή η πανδημία σε αργή κίνηση έχει καταστροφικό αντίκτυπο στην κοινωνία μας, οδηγώντας σε πρόωρους θανάτους και σε πλήθος καρδιαγγειακών και αναπνευστικών ασθενειών», τόνισε ο εισηγητής Javi Lopez (Σοσιαλιστές, Ισπανία).
Το Κοινοβούλιο θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο για την τελική μορφή του νόμου, με στόχο την εφαρμογή πριν το 2030.
«Πράσινες» πτήσεις
Με προηγμένα βιοκαύσιμα και υδρογόνο θα πετούν όλο και περισσότερα αεροπλάνα στον ουρανό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς το Κοινοβούλιο
ενέκρινε νομοθεσία για την αυξημένη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στις αεροπορικές μεταφορές («RefuelEU»).
Απώτερος στόχος της ΕΕ είναι να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 και να διασφαλίσει ότι η ΕΕ θα καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να αναφέρουν το αναμενόμενο αποτύπωμα άνθρακα ανά επιβάτη και την αναμενόμενη απόδοση διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο ταξιδιού. «Πρόκειται για ένα τεράστιο βήμα προκειμένου οι αεροπορικές μεταφορές να απαλλαγούν από τις ανθρακούχες εκπομπές.
«Έφτασε πλέον η ώρα οι κυβερνήσεις της ΕΕ να εφαρμόσουν τους νέους κανόνες. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο», δήλωσε ο εισηγητής José Ramón Bauzá Díaz (Renew, Ισπανία).
Οι νέοι κανόνες θα εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου 2024 και ορισμένες διατάξεις από την 1η Ιανουαρίου 2025.