ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Πανελλαδικές Εξετάσεις Επιστροφή    
Πανελλαδικές 2017 | Τα θέματα στο μάθημα ΕΠΑΛ: «Νεοελληνική Γλώσσα». Παραινέσεις ενός πατέρα του Γ. Θεοτοκά

Αθήνα 6.6.2017, 10:00

Απόσπασμα από το κείμενο «Παραινέσεις ενός πατέρα του καιρού μας», του συγγραφέα Γιώργου Θεοτοκά, τέθηκε σήμερα, πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, στους διαγωνιζόμενους αποφοίτους ΕΠΑΛ.

Οι εξετάσεις θα συνεχισθούν αύριο Τετάρτη, 7 Ιουνίου, με τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) να εξετάζονται επίσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, η Proslipsis θα παρουσιάσει τόσο τα θέματα των εξετάσεων, όσο και τις απαντήσεις σε αυτά, τις οποίες θα επιμελούνται τα Φροντιστήρια Χασιακή στον Πειραιά.

* Ακολουθούν τα σημερινά θέματα:



ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2017

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
HMEΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

ΤΡΙΤΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ)
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ1 ΕΝΟΣ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΜΑΣ
Αγαπημένο μου παιδί,
Ξαφνικά ψήλωσες, ωρίμασες. Παρατήρησες, άραγε, κι εσύ ότι η
σχέση μας άλλαξε τον τελευταίο καιρό; Τώρα, μου φαίνεται πως δεν
έχεις πια το ίδιο κέφι να βρεθούμε μόνοι οι δυο μας και να τα πούμε
με τις ώρες. Ίσως δεν το καλοσκέφτηκες ακόμα, αλλά νομίζω πως,
όταν δοθεί μια τέτοια ευκαιρία, τείνεις συχνά να βρεις μια πρόφαση2
για να την αποφύγεις. Το ύφος σου απέναντί μου έγινε, καθαρά και
ξάστερα, κριτικό. Γυρεύεις τα όριά μου και, φυσικά, αρχίζεις να τα
ξεχωρίζεις. Με κρίνεις, με συγκρίνεις, με τοποθετείς σιγά-σιγά στη
θέση που μου ταιριάζει. Ανακάλυψες κάτι που δεν το είχες φανταστεί·
ότι υπάρχουν άνθρωποι καλύτεροι, σοφότεροι, σπουδαιότεροι από
μένα. Συζητάς ζωηρά τις γνώμες μου· συχνά τις αντικρούεις.
Αμφισβητείς τις πληροφορίες που σου δίνω. Ώρες-ώρες θα έλεγα πως
σου αρέσει να προσδίδεις στη συζήτησή μας τον τόνο μιας αντιδικίας
των γενεών. Λες «εμείς» κι «εσείς» σαν να πρόκειται για δυο κόσμους
ριζικά διαφορετικούς, ανάμεσα στους οποίους δεν είναι πιθανό να
υπάρχει συνέχεια και βαθύτερη συνεννόηση ή σύμπτωση στις ιδέες
και τα γούστα.
Παρατηρώ ακόμα – αυτό συνηθέστατα – ότι ορισμένες
κοινότοπες, ανώδυνες συμβουλές μου – να, σα να πούμε «Κάνει
ψύχρα, πάρε το πανωφόρι σου» ή «Μην πίνεις νερό ιδρωμένος» – σΆ
ερεθίζουν απροσδόκητα, σου προκαλούν εκδηλώσεις φανερής

1 ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ : συμβουλές, προτροπές
2 πρόφαση: δικαιολογία

ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ανυπομονησίας και δυσαρέσκειας. Μα ξέρω και κάτι άλλο που μου
το έχεις ομολογήσει. Έχεις ανάγκη στη ζωή σου από μια αξία
ανώτερη από τις άλλες, μια αξία-γνώμονα, μια αξία-πυξίδα, στην
οποία να αναφέρεται κάθε σου εκδήλωση, απόφαση, κρίση, πράξη. Η
αξία αυτή, η πιο ωραία σου λέξη, σου προτείνω να είναι η
γνησιότητα.
Να είσαι γνήσιος, αληθινός, ακέραιος, σε ό,τι αισθάνεσαι, λες
και πράττεις, στον έρωτα, στη φιλία, στην κοινωνική σου δράση
– απέναντι σε φίλους κι εχθρούς και, πρώτα-πρώτα, απέναντι στον
εαυτό σου. Να σέβεσαι τον άλλον, να προσπαθείς να τον καταλάβεις·
να τον βοηθάς, αν αυτό περνά από το χέρι σου. Συχνά, η ζωή μας έχει
νΆ αντιμετωπίσει δύσκολα διλήμματα που, μονάχα με πολλή αμοιβαία
κατανόηση και βοήθεια, μπορούμε να τα λύσουμε και να τα
ξεπεράσουμε. Να μην απαρνιέσαι τα δικαιώματά σου στη ζωή, μα να
μην ξεχνάς και τα δικαιώματα του άλλου που βρέθηκε μαζί σου.
Τα ίδια θα σου έλεγα και για την εργασία σου. Να είσαι
ειλικρινής και ευθύς σε κάθε δουλειά που θα αναλάβεις· να την τιμάς
πρώτα-πρώτα εσύ ο ίδιος· να πασχίζεις να την κάνεις σωστά και όσο
μπορείς καλύτερα, με φροντίδα και με μεράκι. Να είσαι αυτό που
είσαι· τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. ¶κουσέ με· ένας άξιος
μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σΆ αυτήν
είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν
κακό επιστήμονα.
Παρασύρθηκα όμως από τα λόγια μου και μου φαίνεται πως
ξανάρχισα να συμβουλεύω. Σου τό Άπα και πριν· δε ζητώ να σου
επιβάλω έτοιμες απόψεις για τον κόσμο, αλλά μονάχα να σε βοηθήσω
να ξεκινήσεις. Ύστερα, τράβα το δρόμο σου και σβήσε με, σιγά-σιγά,
από τους λογισμούς σου, καθώς το θέλει η ζωή.
Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ,
τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου χωρίς
δικά σας σχόλια (90 -110 λέξεις).
Μονάδες 25

ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων το νόημα
της παρακάτω περιόδου: «ένας άξιος μαραγκός που κατέχει
καλά τη δουλειά του και πιστεύει σΆ αυτήν είναι πολύ πιο
ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό
επιστήμονα.»
Μονάδες 10
Β2. α) Στη δεύτερη παράγραφο («Παρατηρώ ακόμα … να είναι η
γνησιότητα.») υπάρχει ανάπτυξη με παραδείγματα. Να
εντοπίσετε τα παραδείγματα και να τα μεταφέρετε στο τετράδιό σας.
(Μον. 4)
β) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε στο τετράδιό σας τρεις
διαρθρωτικές λέξεις της τελευταίας παραγράφου («Παρασύρθηκα
όμως … το θέλει η ζωή.»).
(Μον. 3)
Μονάδες 7
Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω
λέξεις: αρχίζεις, σπουδαιότεροι, ιδέες, ωραία, μαραγκός.
(Μον. 5)
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω
λέξεις: συχνά, καλύτεροι, ανώτερη, απαρνιέσαι, άξιος.
(Μον. 5)
 Μονάδες 10
Β4. α) Ο συγγραφέας επιλέγει τη χρήση του β΄ ενικού προσώπου. Να
αιτιολογήσετε αυτή την επιλογή του.
 (Μον. 4)
β) Να μεταφέρετε από το κείμενο στο τετράδιό σας δύο φράσεις
με ποιητική χρήση της γλώσσας.
(Μον. 4)
Μονάδες 8

ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
Γ. Σε ένα άρθρο 450-500 λέξεων που θα δημοσιευθεί στο περιοδικό
του σχολείου σας να αναφερθείτε: α) σε θέματα που προκαλούν
συγκρούσεις μεταξύ εφήβων και ενηλίκων στο οικογενειακό
περιβάλλον και β) στους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν
να ξεπεραστούν οι εντάσεις.
Μονάδες 40
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά
(ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε
τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των
φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν
επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την
αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και
τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα,
μόνον με μπλε ή μόνον με μαύρο στυλό ανεξίτηλης
μελάνης.
4. Κάθε τεκμηριωμένη απάντηση είναι αποδεκτή.
5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των
φωτοαντιγράφων.
6. Ώρα δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.

KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ


© Proslipsis.gr
Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στην Proslipsis.gr. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή.
Εμπορικά sites που αναπαράγουν κείμενα παρανομούν και παρασιτούν. Οφείλετε να τα καταδικάζετε.
 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved