ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Επικαιρότητα Επιστροφή    
2 δις ευρώ για την ανάπτυξη της υπαίθρου μέσω του προγράμματος "Αλέξανδρος Μπαλτατζής"

 

Αθήνα 4.11.2010,

Τις δράσεις του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης "Αλέξανδρος Μπαλτατζής" παρουσίασε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου.

Στόχοι του προγράμματος η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της γεωργικής παραγωγής, η βελτίωση του εισοδήματος των ενεργών γεωργών, η προώθηση ασφαλών και ποιοτικών προϊόντων με σεβασμό στο περιβάλλον και η αναβάθμιση των υποδομών που σχετίζονται με την ανάπτυξη της γεωργίας.

Ο υπουργός Κώστας Σκανδαλίδης ανακοίνωσε ότι μέσω του προγράμματος θα πάνω θα διατεθούν πάνω από 2 δις ευρώ για την ανάπτυξη της υπαίθρου μέχρι το τέλος του 2011. Επίσης επισήμανε ότι υπάρχει πλήρης απορρόφηση των κοινοτικών πόρων και υψηλή απορροφητικότητα που φθάνει το 30%.

Ο υπουργός ανακοίνωσε ακόμη τη δημιουργία "καλαθιού προϊόντων", ξεχωριστό για κάθε Περιφέρεια, το οποίο θα περιέχει τις προτάσεις και τις δράσεις για την παραγωγή ασφαλών και ποιοτικών προϊόντων για την εσωτερική και τη διεθνή αγορά. Το "καλάθι προϊόντων" θα παρουσιαστεί στην πρώτη συνεδρίαση του νεοεκλεγμένου Περιφερειακού Συμβουλίου.

* Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Παρουσίαση των δράσεων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης "Αλέξανδρος Μπαλτατζής"

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας καλέσαμε στην Ειδική Γραμματεία Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών, που βρίσκεται η καρδιά της αναπτυξιακής προσπάθειας του Υπουργείου, για να μιλήσουμε για την πορεία υλοποίησης του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής».

Θα ήθελα εισαγωγικά να αναφερθώ σε κάποια στατιστικά στοιχεία σε ότι αφορά την απορρόφηση των κοινοτικών πόρων.

Τον Οκτώβριο του 2009 οι πραγματοποιηθείσες πληρωμές του προγράμματος ήταν στο 14,7% της εγκεκριμένης δημόσιας δαπάνης. Τον Οκτώβριο του 2010, 15 Οκτωβρίου συγκεκριμένα, το ποσοστό ανέβηκε στο 24,1%, περίπου 1 δις 275 εκατ. ευρώ. Υπάρχει δηλαδή σχεδόν υπερδιπλασιασμός του ποσοστού απορρόφησης και ασφαλώς μέχρι το τέλος του χρόνου, ξεπερνάμε το 30% του προγράμματος. Αυτό σημαίνει ότι είναι απ’ τα πρώτα, αν όχι το πρώτο, σε απορρόφηση πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.

Είμαστε σε θέση να διαβεβαιώσουμε ότι υπάρχει πλήρης απορρόφηση των κοινοτικών πόρων, δεν θα χαθεί ούτε ένα ευρώ . Για το 2010 υπερκαλύφθηκε ο στόχος του ν + 2 που ήταν 320 εκατ. ευρώ. Επίσης πραγματοποιήθηκαν εντός του 2010 και μέχρι αυτή τη στιγμή πληρωμές 480 εκατ. ευρώ ενώ για το 2011 έχει καλυφθεί ο στόχος του ν+2 σε ποσοστό 88%. Αλλά και ο στόχος που έθεσε το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης για το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης υπερκαλύφθηκε. Είσως το πρώτο επιχειρησιακό πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ που έχει τη μεγαλύτερη δυνατή απορροφητικότητα.

Αυτό όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να δούμε τους νέους στόχους που πρέπει να βάλει το πρόγραμμα, ανεξάρτητα απ’ το ότι είναι συγκεκριμένες οι δράσεις και συγκεκριμένες οι κατευθύνσεις που έχει. Και εδώ θα ήθελα την προσοχή σας για δυο-τρεις παρατηρήσεις.

Ο Πρωθυπουργός μιλάει για το 2011 για μια στροφή στην πραγματική οικονομία. Εμείς θέσαμε τους ευρύτερους στόχους της ελληνικής γεωργίας για το 2014 και θεωρούμε ότι ο βασικός χρόνος της στροφής στην παραγωγή είναι το 2011, που συνάδει και με το στόχο που έχει θέσει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση.

Εμείς στοχεύουμε πρώτον, στη ρευστότητα στην αγορά, δεύτερον, στην αξιοποίηση κάθε παραγωγικής ικμάδας, όπου και να υπάρχει αυτή, όσο μικρή και να είναι για να συμβάλουμε στην εκκίνηση της ανάπτυξης.

Θέλω τώρα αυτούς του στόχους να τους συγκεκριμενοποιήσω. Το περιφερειακό σχέδιο που είπαμε ότι θα γίνει για το 2011, ξεκινάει από την 1η συνεδρίαση των νέο εκλεγμένων Περιφερειακών Συμβουλίων. Εκεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης θα παρουσιάσει το «καλάθι προϊόντων».

Αυτό το «καλάθι προϊόντων» ξεχωριστό για κάθε περιφέρεια, θα έχει προϊόντα που θα έχουν στόχο τη διατροφική ασφάλεια και επάρκεια της τοπικής οικονομίας και αγοράς, θα έχει προϊόντα που θα έχουν στόχο τον εξαγωγικό προσανατολισμό, θα είναι προϊόντα που μπορεί η Ελλάδα να παρουσιάσει στις διεθνείς αγορές ως προϊόντα ταυτότητας και ποιότητας.

Στο 1ο Περιφερειακό Συμβούλιο του νεοεκλεγμένου οργάνου της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, εμείς θα εμφανίσουμε αυτό το «καλάθι προϊόντων» και θα τους πούμε τους πόρους που υπάρχουν, τις διαδικασίες, έτσι ώστε το 2011 όλες οι περιφέρειες της χώρας να έχουν περιφερειακό σχέδιο και επιχειρησιακό πρόγραμμα για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Στόχος μας είναι να ενισχυθεί η αγροτική ανάπτυξη. Αυτός ο στόχος προφανώς πρέπει να υπηρετηθεί με μια κάποια αναθεώρηση του προγράμματος.

Έτσι, αμέσως μετά την ενδιάμεση έκθεση αξιολόγησης, εμείς θα επιχειρήσουμε μια μερική τροποποίηση μέσα στο πλαίσιο των επιτρεπομένων ορίων που μας δίνει το πρόγραμμα, με μερικά σημεία που είναι πολύ σημαντικά, όπως η αύξηση πόρων στις γεωργοπεριβαλλοντικές δράσεις, όπως είναι η βιολογική γεωργία και η κτηνοτροφία, τα προγράμματα απονιτροποίησης, η προστασία του αγροτικού τοπίου και των υγροτοπικών συστημάτων, η ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων με τα LEADER. Και βέβαια θα αναζητήσουμε και πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης μέσω του αγροτικού ΤΕΜΠΜΕ.

Στις προτεραιότητες μας, στους στόχους μας είναι η ενίσχυση των ενεργών αγροτών, η προώθηση των ελληνικών ποιοτικών γεωργικών προιόντων, η προστασία του περιβάλλοντος και η αναγέννηση της ελληνικής υπαίθρου.

Έτσι λοιπόν από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας, «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΑΛΤΑΤΖΗΣ» μέχρι το 2011 θα διατεθούν για την ανάπτυξη της υπαίθρου 2 δις. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα:
- 650 εκ € για ιδιωτικές επενδύσεις και 780 εκ. € για δημόσια έργα είναι αυτή τη στιγμή στον «αέρα»
- 330 εκ. € πληρώνονται κάθε χρόνο για γεωργοπεριβαλλοντικές δράσεις και εξισωτική αποζημίωση

Μέχρι το τέλος του 2011 θα έχουν προκηρυχθεί:
-
1,3 Δις € για ιδιωτικές επενδύσεις (κυρίως σχέδια βελτίωσης, μέτρα για καπνό, μεταποίηση, leader)
- 330 εκ. € για δημόσια έργα στην ύπαιθρο και στα δάση
- 470 εκ € για γεωργοπεριβαλλοντικές δράσεις και εξισωτική αποζημίωση

Πιο συγκεκριμένα τα χρήματα που μπουν στην αγορά είναι:
- Μέχρι το τέλος του 2010: 800 εκ. €
- Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011: επιπλέον 800 εκ. €
- Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2011: επιπλέον 300 εκ €
- Μέχρι τέλος του χρόνου: τουλάχιστον 200 εκ € ακόμη.

Φιλοδοξούμε αυτό να είναι το μίνιμουμ των χρημάτων που θα μπουν στην αγορά για δράσεις που έχουν σχέση, όχι τόσο με τα εγγειοβελτιωτικά και τα έργα υποδομών, που είναι ένα διαφορετικό κεφάλαιο, αλλά σε σχέση με την αγορά, την ανάπτυξη των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, τα θέματα, τους στόχους που θέσαμε για τη στροφή στην πραγματική οικονομία και στην παραγωγή. Είναι ένα ποσό χρημάτων πάρα πολύ σημαντικό και μπορεί να κινητοποιήσει και μεγάλες και μικρότερες παραγωγικές δυνάμεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Οι στόχοι που θέτουμε είναι:
-
Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της γεωργικής παραγωγής
-
Βελτίωση του εισοδήματος των ενεργών γεωργών
-
Προώθηση ασφαλών και ποιοτικών προϊόντων με σεβασμό στο περιβάλλον και
-
Αναβάθμιση των υποδομών που σχετίζονται με την ανάπτυξη της γεωργίας.

Συγκεκριμένα, σε ότι αφορά τους νέους γεωργούς:
- Εγκαταστάθηκαν 8.500 νέοι γεωργοί και έχουν ήδη πληρωθεί τα 83 εκ. €
- Μέχρι το τέλος του χρόνου θα πληρωθούν τα υπόλοιπα 26 εκ. € της προκαταβολής

Ενώ για σχέδια βελτίωσης έχουμε:
-
Αποκλειστικά και μόνο για Νέους Γεωργούς: μέχρι το τέλος του χρόνου, η 1η προκήρυξη ύψους 50 εκ. € για Σχέδια Βελτίωσης
- Για τους υπόλοιπους γεωργούς: Μέχρι το τέλος του χρόνου, η 1η προκήρυξη ύψους 100 εκ. €
- Νέες στοχευμένες παρεμβάσεις: μικρά απλοποιημένα Σχέδια Βελτίωσης μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2011

Επενδύσεις στη μεταποίηση και την εμπορία:
-
Θα ολοκληρωθεί έως 31/12 το μεγαλύτερο μέρος των αξιολογήσεων των προτάσεων και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011 θα υπάρξει νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ. Ο στόχος μας η ενίσχυση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, η προώθηση σε σημαντικά προϊόντα για τη χώρα και προώθηση επενδύσεων καινοτόμων και φιλικών προς το περιβάλλον.
- Σύσταση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Αγροτικής Ανάπτυξης ( συνεργασία με Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ) με συγκεκριμένο budget 130 εκατομμυρίων ευρώ.
- Βασική επιδίωξη μας: παροχή κατάλληλων χρηματοοικονομικών εργαλείων και προϊόντων σε γεωργούς και βιώσιμες επιχειρήσεις, για επένδυση σε σχέδια βελτίωσης και σε μεταποιητικές μονάδες.

Προώθηση και ποιότητα των προϊόντων:
- Υλοποιούνται κανονικά και άμεσα εντάσσονται στο Πρόγραμμα 2.800 δικαιούχοι με 14 εκ. €
- Νέα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ύψους 16 εκ. €, μέχρι το τέλος του χρόνου
- Προώθηση των ποιοτικών ελληνικών προϊόντων: μέχρι το τέλος του έτους πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ύψους 15 εκ. €

Δράσεις για τη βελτίωση των υποδομών:
-
Μεγάλα εγγειοβελτιωτικά δημόσια έργα που ξεπερνούν τα 700 εκ €
- Δημοπρατήσεις μεγάλων αναπτυξιακών έργων για την ελληνική γεωργία, αλλά και την περιφέρεια:
 
- Έναρξη υλοποίησης του φράγματος του Ασωπού στην Κορινθί
 
- Υλοποίηση μικρότερων φραγμάτων στα νησιά μας
 
- Έναρξη των διαδικασιών δημοπράτησης του φράγματος στο Νεστόριο
Αυτά δεν εμπεριέχονται στα 2 δισεκατομμύρια, αλλά είναι ένα πρόγραμμα 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σε ότι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος:
-
Ενίσχυση αγροτών για χρήση καλλιεργητικών μεθόδων φιλικών προς το περιβάλλον που διασφαλίζουν:
 -
την ποιότητα και την ασφάλεια των τροφίμων
 -
τη δημόσια υγεία
 -
την αειφόρο διαχείριση των φυσικών πόρων

Ενίσχυση παραγωγών για διατήρηση της γεωργικής δραστηριότητας σε ορεινές, μειονεκτικές και νησιωτικές περιοχές. Οι ενισχύσεις καταβάλλονται κανονικά:
- έχουν ήδη πληρωθεί 464 εκ. € για εξισωτική αποζημίωση
-
μέσα στο Α΄ εξάμηνο του 2011 θα πληρωθούν 160 εκ. €.

Γεωργοπεριβαλλοντικές δράσεις, έγινε πρόσκληση για τη δράση της απονιτροποίησης στην Κορώνεια και στο Αργολικό πεδίο, ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ. Θα υπάρξει νέα πρόσκληση και για άλλες περιοχές της χώρας, ύψους περίπου 70 εκατομμυρίων ευρώ για απονιτροποίηση, στην οποία θα συμπεριληφθούν όλες οι περιοχές που μέχρι τώρα έχουν συμπεριληφθεί, και η Θεσσαλία για να μην υπάρχει καμιά παρανόηση.

Στις αρχές του επόμενου χρόνου για τη βιολογική γεωργία προκηρύσσονται 50 εκατομμύρια και για τη βιολογική κτηνοτροφία 30 εκατομμύρια. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011 θα έχουμε προσκλήσεις ύψους 42 εκατ. Ευρώ για την προστασία των υγροτοπικών συστημάτων, για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προστασία του αγροτικού τοπίου(Ελαιώνας Άμφισσας, Αμπελώνας Θήρας).

Δράσεις για τα δάση. Είμαστε σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ για την υλοποίηση των δράσεων μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011. Αποκατάσταση του δασοκομικού δυναμικού, ανάληψη δράσεων πρόληψης, αύξηση της αξίας των δασοκομικών προϊόντων και τη βελτίωση του δασικού δικτύου. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 230 εκατ. ευρώ.

Ανάπτυξη της υπαίθρου:
-
Βελτίωση της ποιότητας ζωής στις αγροτικές περιοχές και η διαφοροποίηση της αγροτικής οικονομίας.
- Δημιουργούμε ευκαιρίες Απασχόλησης
- Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για την οικονομική ανάπτυξη ορεινών, μειονεκτικών, νησιωτικών περιοχών της χώρας.

Στήριξη Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων:
-
Ολοκληρώθηκε (1-11-10) η 1η προκήρυξη για:
- στήριξη της δημιουργίας και ανάπτυξης πολύ μικρών επιχειρήσεων 
- ενθάρρυνση τουριστικών δραστηριοτήτων
- διαφοροποίηση προς μη γεωργικές δραστηριότητες.

Κατατέθηκαν περίπου 2000 αιτήσεις ενίσχυσης με αιτούμενη δημόσια δαπάνη περίπου 300 εκ. €. Έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση. Στόχος να έχουν επιλεγεί οι προτάσεις προς χρηματοδότηση, μέχρι το τέλος του χρόνου.

Βελτίωση της Ελκυστικότητας της Υπαίθρου:
- Νέα πρόσκληση ύψους 100 εκ. €, μέχρι το τέλος του χρόνου, για μικρά δημόσια έργα στις ορεινές, μειονεκτικές και νησιωτικές περιοχές. Με προτεραιότητα στις πυρόπληκτες και πλημμυροπαθείς περιοχές.
- Χρηματοδότηση έργων για την εξοικονόμηση ύδατος, αναπλάσεις οικισμών, προστασία και ανάδειξη αξιόλογων αρχιτεκτονικών στοιχείων αγροτικής κληρονομιάς και επεμβάσεις σε δημοτικά κτίρια για κοινωφελή χρήση, όπως παιδικοί σταθμοί.
- Ανάπτυξη Ευρυζωνικής Υποδομής
- Επενδύσεις σε υποδομές ευρυζωνικού δικτύου ύψους 50 εκ. €.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης βάζει το δικό του κομμάτι στο παζλ του ψηφιακού χάρτη της χώρας.
-
Δημιουργία Τοπικών Ικανοτήτων μέσω Leader
- Στήριξη της απασχόλησης
- Ενίσχυση της διαφοροποίησης στις αγροτικές περιοχές
- Αύξηση της προστιθέμενης αξίας γεωργικών και δασικών προϊόντων
- Δράσεων βελτίωσης ποιότητας ζωής

Ολοκληρώθηκε η επιλογή Ομάδων Τοπικής Δράσης.
-
Πληρωμή προκαταβολών ύψους 8 εκ. € μέχρι τέλος του χρόνου
- 30 Προγράμματα Τοπικής Δράσης, έχουν εκδώσει προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους δικαιούχους ύψους 138 εκ. €
- πλήρης ενεργοποίηση με νέες Προσκλήσεις ύψους 157 εκ. € ΔΔ έως το τέλος του χρόνου.

Στην ενίσχυση της υπαίθρου είναι και η εφαρμογή των μέτρων - δράσεων υπέρ των πρώην και νυν καπνοπαραγωγών, τα οποία και έχουν ξεκινήσει να ενεργοποιούνται.

Αφορούν την επιστροφή του 50% της απώλειας των άμεσων ενισχύσεων για την τριετία 2010 - 2012, όπου μετά από πολύ κόπο και χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες, καταφέραμε να διασφαλίσουμε 220 εκατομμύρια ευρώ, η προκήρυξη θα γίνει μέσα στο Νοέμβριο και οι πληρωμές στα μέσα του 2011 μαζί με την πληρωμή της ενιαίας ενίσχυσης. Παράλληλα στο υπόλοιπο 50%, γίνεται νέα προκήρυξη ύψους 135.000.000 ευρώ για σχέδια βελτίωσης. Έχουν ήδη προκηρυχθεί 52 εκ. € για ιδιωτικές επενδύσεις του Άξονα 3 και μέσα στο 1ο τρίμηνο του 2011 θα προκηρυχθούν 2 γεωργοπεριβαλλοντικές δράσεις για:
-
όσους έχουν εγκαταλείψει την καλλιέργεια του καπνού με 60 εκ. €
-
 ολοκληρωμένη διαχείριση της καλλιέργειας καπνού με 60 εκ. €

Έχουμε λοιπόν μια κατεύθυνση. Η αλλαγή της δομής του Υπουργείου και των Οργανισμών να συμπέσει με το «καλάθι προϊόντων» στις Περιφέρειες και να πετύχουμε το μεγάλο στόχο, την στροφή στην παραγωγή.

Σας ευχαριστώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να έχουμε μια βάση κουβέντας, θα ήθελα το εξής πρώτα. Σε ένα μήνα αυτό το πρόγραμμα κλείνει τα 4 από τα 7 του χρόνια. Σε αυτό το πρόγραμμα προβλεπόταν αρχικά μια δημόσια δαπάνη εθνικές και κοινοτικές ενισχύσεις 5,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Μέχρι στιγμής. Τώρα αυτή τη στιγμή που μιλάμε θα ήθελα να ξέρω για να μπορούμε να κάνουμε μια πρώτη εκτίμηση τι λεφτά εθνικές και κοινοτικές ενισχύσεις, όχι ιδιωτική συμμετοχή έχουν πέσει, έχουν πληρωθεί. Και μετά θέλω να κάνω μια ερώτηση ακόμα, από τα 5,3.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέχρι σήμερα έχει ενεργοποιηθεί το 73,5% της δημόσιας δαπάνης του προγράμματος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι ενεργοποίηση, πληρωμές.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι πληρωμές είναι 1.275.000.000 ευρώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το 20% στα πρώτα τέσσερα χρόνια και έπονται άλλα τρία χρόνια. Η ερώτηση λοιπόν είναι η εξής και μάλλον αυτό δίνει και την απάντηση αλλά εγώ θα την κάνω. Πέρσι Γενάρη μήνα ανέλαβε ο κ. Χατζηγάκης. Τον πρώτο στόχο που έθεσε ήταν αναθεώρηση του προγράμματος και προχώρησε τον Ιούλιο σε μια αναθεώρηση του προγράμματος του 9. Πέρσι τον Οκτώβριο αναλαμβάνει η κα Μπατζελή. Από τα πρώτα πράγματα που εξαγγέλλει, είναι αναθεώρηση του προγράμματος. Δεύτερη αναθεώρηση μέσα σε λίγους μήνες. Και υποβάλλαμε μια πρόταση το καλοκαίρι. Έρχεστε τώρα εσείς μέσα σε διάστημα 18 μηνών και ακούμε για τρίτη αναθεώρηση αυτού του προγράμματος. Γιατί; Κάθε Υπουργός και μια αναθεώρηση;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, κοιτάξτε να πω μια κουβέντα και να δώσω το λόγο στον κ. Διβάρη. Η πρόταση που υποβάλλαμε τον Ιούνιο είναι μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση που έχει σχέση με τις κατευθύνσεις. Αυτές οι κατευθύνσεις ενσωματώνονται τώρα σε αυτή τη λογική. Είναι αυτές οι ίδιες κατευθύνσεις. Επίσης θα υπάρχει και η ενδιάμεση αξιολόγηση. Οι αναθεωρήσεις γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, δεν είναι κακό, είναι εσωτερικές, σε ένα συνεχή διάλογο με τα ευρωπαϊκά όργανα. Δεν τα αντιμετωπίζω σαν μια αλλαγή προσανατολισμού, παραμένουν ίδιοι στόχοι, οι τρεις στόχοι που βάλαμε. Ανταγωνιστικότητα, προστασία του περιβάλλοντος, ανάπτυξη της υπαίθρου και μέσα εκεί η μετατόπιση που γίνεται όχι ιδιαίτερων πόρων αλλά ο συνδυασμός των έργων και των παρεμβάσεων κάθε φορά προκαλεί μια αναθεώρηση του προγράμματος. Αν δεν κάνω λάθος κ. Διβάρη είναι η έβδομη, και προχωράμε για την όγδοη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να το κάνω αυτό λιγάκι πιο σαφές, η αναθεώρηση την οποία επικαλέστηκε πριν από ένα χρόνο η κα Μπατζελή ήταν αυτή που δεν επέτρεψε ένα χρόνο τώρα και κάτι μήνες να πέσει «ζεστό χρήμα» στην αγροτική και λοιπή οικονομία εξαιτίας των διαδικασιών καθαρά που υπήρξαν για να γίνει αυτό το πρόγραμμα για τους καπνοπαραγωγούς, το οποίο μπορεί να είναι ενδιαφέρον, δεν αντιλέγω αλλά μας πήγε ένα χρόνο και κάτι μήνες πίσω.
Τώρα αν και η δική σας αναθεώρηση έχει μια τέτοια λογική, φοβάμαι, ανησυχώ ότι πάμε άλλον ένα χρόνο πίσω.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα διασκεδάσω τις ανησυχίες σας λέγοντας το εξής για να είμαστε καθαροί. Λοιπόν τα 2 δις που εμείς σήμερα λέμε δεν χρειάζονται αναθεώρηση του προγράμματος για να πέσουν στην αγορά. Εγώ όταν λέω αναθεώρηση δεν εννοώ ότι θα πάω εκεί και θα κάνουμε τα άνω κάτω. Μπορούμε με βάση παραλλαγμένες πρακτικές της Κοινότητας να προχωρήσουμε στο να πέσουν τα 2 δις στην αγορά, χωρίς να θεωρείται αναθεώρηση του προγράμματος για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Εγώ όμως αναθεωρώ τους στόχους όσον αφορά τις προτεραιότητες. Καταλάβατε για ποια αναθεώρηση μιλάω; Γι΄ αυτό είπα εντός του συγκεκριμένου ορίου που μας επιτρέπει το πρόγραμμα. Δεν θα πάμε να ζητήσουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση πράγματα που θα κάνουμε πάλι μήνες ή χρόνια να μας τα δώσει. Να το ξεκαθαρίσουμε το θέμα για να μην υπάρχει παρανόηση.

ΕΥ. ΔΙΒΑΡΗΣ: Να συμπληρώσω σε αυτά τα οποία είπε ο Υπουργός. Ίσως θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε δύο πράγματα. Η τροποποίηση του προγράμματος και η αναθεώρηση του προγράμματος. Τροποποιήσεις του προγράμματος μπορούμε να κάνουμε πολλές. Είναι ένα πρόγραμμα, το οποίο στην ουσία είναι μια σύμβαση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τα λεφτά τα οποία μας δίνει. Κάθε φορά που υπάρχει ανάγκη τροποποιούμε αυτή εδώ τη σύμβαση, υπάρχουν ελαφρύτερες διαδικασίες και βαρύτερες διαδικασίες. Εν πάση περιπτώσει πάντα είναι βαριές οι διαδικασίες ποτέ δεν είναι τόσο ελαφριές όσο φαίνονται. Ωστόσο ήδη είμαστε αυτή τη στιγμή στην έβδομη τροποποίηση του προγράμματος και πάμε ολοταχώς προς την όγδοη.

Αλλά αναθεώρηση του προγράμματος ενδεχομένως θα πρέπει να γίνει μετά την ενδιάμεση αξιολόγηση του προγράμματος. Είναι λογικό. Αξιολογούμε το πρόγραμμα στα μέσα της περιόδου, βλέπουμε που έχουμε - ας το πούμε - αστοχήσει, που πρέπει να κατευθύνουμε πόρους και εκεί κάνουμε μια αναθεώρηση, σημαντική του προγράμματος, εφόσον υπάρχει ανάγκη. Σας λέω γενικά τι γίνεται σε αυτά εδώ τα προγράμματα.

Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα πρέπει να ξέρετε ότι η αναθεώρηση, την οποία είπατε που έκανε ο κ. Χατζηγάκης ήταν μια αναθεώρηση, την οποία ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να γίνει. Δεν ήταν αναθεώρηση με πρωτοβουλία του κράτους- μέλους. Και είμαι σε θέση να το γνωρίζω καλά αυτό, είχε γίνει γιατί είχαν προστεθεί πόροι τότε για τις νέες προκλήσεις τις λεγόμενες και είχαν προστεθεί και κάποιοι πόροι από κάποιο πουγκί, το οποίο είχε η Ευρωπαϊκή Ένωση, από το οποίο έδωσε στα κράτη μέλη περίπου 1 δις να το μοιραστούν. Και από εκεί έχουμε τα χρήματα για τα ευρυζωνικά δίκτυα. Αυτή ήταν η αναθεώρηση του λεγόμενου ελέγχου υγείας, του health check όπως λεγόταν. Η αναθεώρηση στην οποία αναφερθήκατε για τον καπνό, δεν νομίζω ότι έφερε πίσω το πρόγραμμα, δεδομένου ότι τα σχέδια βελτίωσης για παράδειγμα υπήρχαν σαν δράσεις μέσα στο πρόγραμμα. Δεν είναι αυτό το οποίο αποτρέπει. Είναι ο σχεδιασμός και απαντάω έμμεσα και στον κ. Σαράντη, ο οποίος μίλησε για τρία χρόνια και κάτι.

Καταρχήν το πρόγραμμα εγκρίθηκε τέλος του 2007. Άρα το 2007 ήταν χαμένο και σε αυτό δεν φταίει το κράτος- μέλος, φταίνε οι διαδικασίες, οι οποίες είναι πάρα πολύ βαριές της έγκρισης και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Δεύτερον. Τα χρήματα τα οποία είναι στην ουσία 3 χρόνια και ενεργοποιείται το πρόγραμμα σταδιακά γιατί χρειάζεται πολύ μεγάλη νομική επεξεργασία για να στηθούν τα μέτρα όπως λέμε για να μπορέσουμε να τα προκηρύξουμε. Όταν λοιπόν θέλουμε να κάνουμε και τομές με την ίδια ευκαιρία σε ορισμένα μέτρα, για παράδειγμα μια γενναία απλοποίηση στα σχέδια βελτίωσης, όπως αντιλαμβάνεστε, χρειάζεται καλή επεξεργασία, ούτως ώστε να μην αστοχήσουμε και αυτό παίρνει χρόνο. Όταν όμως ενεργοποιηθούν τα μέτρα και βγουν στον αέρα, όπως λέμε, μετά αρχίζουν οι δαπάνες και έρχονται πολύ γρήγορα. Άρα πάντα υπάρχει μια υστέρηση στην αρχή της περιόδου σε όλα τα προγράμματα, δεν είναι κάτι καινούριο ούτε ειδικό για το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμβαίνει. Και από τη στιγμή που ξεκινήσουν τα προγράμματα και ενεργοποιηθούν και είναι στον αέρα όπως λέμε, τότε αρχίζουν και έρχονται οι δαπάνες. Εκεί βέβαια χρειάζεται προσοχή, ούτως ώστε οι διαχειριστικές αρχές να μπορούν γρήγορα να αξιολογούν και να πληρώνουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι το τέταρτο πρόγραμμα… Δεν είναι το πρώτο.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αλλάζουν όμως οι διαδικασίες κάθε φορά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι γραφειοκρατικός μηχανισμός και η Ευρωπαϊκή Ένωση, ίσως πιο μεγάλος και από το δικό μας, όπως ξέρετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σχετικά μας λέτε εδώ για τους καπνοπαραγωγούς. Εσείς συμφωνείτε ότι υπάρχει μια συρρίκνωση κατά 87% της καπνοκαλλιέργειας τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας; Ένα αυτό. Δεύτερο, γενικότερα αν έχετε κάποια στοιχεία για τη συρρίκνωση του αγροτικού πληθυσμού γενικότερα στη χώρα μας και πάλι με την εφαρμογή των ευρωενωσιακών προγραμμάτων σχετικά με την αγροτική ανάπτυξη. Και όσον αφορά τα δάση, μιλάτε για αποκατάσταση δυναμικού κλπ. κλπ. Δεν κάνετε καμία αναφορά ούτε στο προσωπικό σε μόνιμο σταθερό προσωπικό ότι έχουν ανάγκη τα δάση στη χώρα μας ενδεχομένως ούτε στην αναδάσωση. Τώρα δεν είμαι σίγουρη αν είναι στις δικές σας αρμοδιότητες.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι στην αρμοδιότητά μας όλα αυτά που λέτε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σύμφωνοι, εντάξει.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς έχουμε την υλοποίηση ενός προγράμματος που αφορά τις δασώσεις, αφορά την οδοποιία μέσα στα δάση, αφορά τα μικρά αντιπλημμυρικά έργα. Γι΄ αυτό το πρόγραμμα μιλάμε. Από εκεί και πέρα όλη η αρμοδιότητα είναι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έστω. Να επικεντρώσουμε στο πρώτο κομμάτι της είναι ερώτησης δηλαδή, σε ότι έχει να κάνει με τη συρρίκνωση τον πληθυσμό των αγροτών και ειδικότερα των καπνοπαραγωγών όπως το αναφέρατε και εσείς.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχήν για τους καπνοπαραγωγούς ξέρετε πολύ καλά ότι γίνεται μια συζήτηση στη χώρα εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ότι είναι ένας κλάδος, ο οποίος πρέπει μεν να κρατηθεί σε ένα επίπεδο ποιοτικό για να μείνει ανταγωνιστικός και έχουν γίνει προγράμματα και παλιότερα, από τότε που διαφάνηκε ότι μετά το 2013 θα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τους καπνοπαραγωγούς, ως μαζική ας πούμε καλλιέργεια, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα προγράμματα να βγάζουν και καπνοπαραγωγούς από την παραγωγή και να περιορίζουν τον τομέα, τον οποίο πρέπει να τον αναδείξουμε όμως ποιοτικά και ουσιαστικά. Αυτή είναι η δική μας πρόθεση. Τα μέτρα αυτά για τους καπνοπαραγωγούς όπως ξέρετε είχαν ξεκινήσει από παλιά, ήταν διασφαλισμένοι οι πόροι μέχρι το 2013. Οι μισοί από αυτούς, το 50% χάθηκε στην πορεία από μια προηγούμενη κυβέρνηση, όπου τα μετέφεραν στον δεύτερο πυλώνα της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και εμείς δεσμευτήκαμε ότι θα μπορέσουμε να βρούμε αυτούς τους πόρους. Και εμείς με αυτή τη λογική, με αυτή την πρόταση που κάνουμε τώρα, δεν τα δίνουμε όλα επιστροφή χρημάτων στους καπνοπαραγωγούς, τα μισά από τις επιστροφές θα πάνε σε παραγωγική αξιοποίηση και επένδυση πάνω στον τομέα αυτό, θα πάνε στους καπνοπαραγωγούς για τις εκμεταλλεύσεις τους. Στις ίδιες περιοχές και στους ίδιους ανθρώπους.

Τώρα σε ότι αφορά τη συρρίκνωση του αγροτικού πληθυσμού τον καταγράφει η Στατιστική Υπηρεσία. Υπάρχει μια συρρίκνωση όλα αυτά τα χρόνια. Πάντως η Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει μια κυρίως αγροτική χώρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ουσία είναι, αν μου επιτρέπετε, ότι με τα προγράμματα αυτά στην ουσία ξημερώνει μια καλύτερη μέρα για τους αγρότες; Απ’ τη στιγμή που βλέπουμε ότι τα νούμερα της συρρίκνωσης είναι δραματικά και κυρίως μιλάμε για μικρομεσαίους αγρότες, γιατί στην πιο πάνω τάξη τα πράγματα είναι προφανώς πιο ευνοϊκά, είναι καλύτερα; Γιατί εντάξει, τα νούμερα είναι ωραία, είναι μεγάλα, είναι κατευθυνόμενα προς ιδιωτικές επιχειρήσεις όπως το λέτε κι εσείς…

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Οι αγρότες δεν είναι δημόσιες επιχειρήσεις, ιδιωτικές είναι. Και οι Συνεταιρισμοί είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, εντάξει, υπάρχουν και μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, τέλος πάντων μην το αναλύσουμε αυτό. Το θέμα είναι ότι μέχρι τώρα, αυτό που έχει φανεί είναι ότι ο μικρομεσαίος πληθυσμός των αγροτών συρρικνώνεται δραματικά. Αυτό είναι η ουσία της ερώτησής μου, αν εσείς το βλέπετε, αν εσείς το πιστοποιείτε με τα στοιχεία σας..

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Εμείς κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια να ξανακάνουμε την ελληνική γεωργία ανταγωνιστική για να μπορεί να κρατηθεί ο πληθυσμός στον τόπο του, ν’ αναπτύξει την παραγωγή του. Γι’ αυτό στρεφόμαστε στην παραγωγή, να ενισχύσουμε τις βάσεις του. Τώρα τα ευρύτερα πολιτικά συμπεράσματα ο καθένας μπορεί να τα εξάγει με βάση τη θέση του και πώς διαβάζει τους αριθμούς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεδομένου ότι χθες είχατε και μια συνάντηση με τον κ. Παπακωνσταντίνου, ήθελα να ρωτήσω κατά πόσον έχουν εξασφαλιστεί οι εθνικοί πόροι για την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων δεδομένου ότι στα περισσότερα από αυτά υπάρχει εθνική συμμετοχή.

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Η συζήτηση που κάναμε ήταν στο πλαίσιο των γενικότερων αποφάσεων που παίρνει η Κυβέρνηση για τους προϋπολογισμούς των υπουργείων. Μια λελογισμένη μείωση των δαπανών που έχουν σχέση με τη λειτουργία των μηχανισμών, ας πούμε του Υπουργείου, όχι των προγραμμάτων, και μια αντίστοιχη αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αν μπορούσαμε να βρούμε εναλλακτικούς πόρους. Ακόμα δεν τελειώσαμε τη συζήτηση, θεωρώ ότι είμαστε μέσα στο πλαίσιο της επίτευξης αυτών των στόχων που σήμερα θέτουμε, με τη λογική ότι και μέσα στο 2011 θα υπάρχει εθνική συμμετοχή που θα καλύψει τα προγράμματα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επ' αυτού, αυτό που γράφετε σήμερα στον Τύπο για μείωση δαπανών του Υπουργείου Γεωργίας 10% ή και λίγο παραπάνω, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα;

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Ο μέσος όρος μείωσης των δαπανών είναι 10% κατά Υπουργείο. Υπάρχει μια γενική ντιρεκτίβα της κυβέρνησης να μειωθούν κατά 10%. Εδώ υπάρχει, να σας το πω τώρα πέρα από τους αριθμούς, γιατί είναι πιο σημαντικό αυτό ίσως, η ανάληψη των χρημάτων των χρεών του ΕΛΓΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό, που έγινε με τη συγκεκριμένη τροπολογία τον τελευταίο καιρό. Αυτό αφαιρεί ένα μεγάλο βάρος που υπήρχε. Άρα έχουμε μια δυνατότητα να έχουμε μια σχετικά καλύτερη εικόνα από αυτήν που θα μπορούσαμε να έχουμε κάτω από τη γενική περικοπή των δαπανών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή είμαστε σε περίοδο που οι αγρότες σπέρνουν και ρωτάνε πάρα πολλοί, δυο θέματα διευκρινιστικά: Πότε θα βγει η προκήρυξη για τη μείωση της νιτρορύπανσης, αν έχετε ακριβή εικόνα πότε, είπατε 70 εκατομμύρια πανελλαδικά, μάλλον για τις 6 περιοχές. Πότε λοιπόν θα βγει η προκήρυξη και δεύτερον, υπάρχει μια πληροφορία ή φημολογία, ότι για να πάρουν του χρόνου, το 2011 την ενιαία ενίσχυση οι αγρότες, θα πρέπει να έχουν τρεις καλλιέργειες από του χρόνου, αλλιώς υπάρχει μια μείωση.

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Τρεις καλλιέργειες;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, το ρωτάνε αυτό πάρα πολλοί. Κυκλοφορεί ευρύτατα αυτό.

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Το διαψεύδουμε κατηγορηματικά αυτό.

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Μήπως εννοείτε άλλο πράγμα;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και για την πολλαπλή συμμόρφωση.

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Έτσι όπως το είπατε..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα εφαρμοστεί το 20% στα σιτηρά;

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Θα εφαρμοστεί. Και η προκήρυξη για την απονιτροποίηση την υπολογίζουμε περί το τέλος της άνοιξης. Ισχύει, είναι απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την προηγούμενη φορά αναβλήθηκε.

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι την άνοιξη, έχει βγει Υπουργική Απόφαση…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το γνωρίζω πάρα πολύ καλά, το έχουμε δημοσιεύσει. Ισχύει; Θα ισχύσει; Γιατί επίσημη ανακοίνωση από το ΥΠΑΑΤ δεν υπάρχει; Επισήμως ποτέ δεν ανακοινώθηκε.

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Κατ' αρχήν το θέμα όπως τέθηκε στην αρχή δεν ισχύει. Μιλάμε τώρα για την εφαρμογή της πολλαπλής συμμόρφωσης. Όπως ξέρετε, η πολλαπλή συμμόρφωση, επειδή η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν ανέτοιμη και δε δούλεψε για να εφαρμόσει την Κοινή Αγροτική Πολιτική, ανεστάλη το 2006 και υπήρξαν καταστροφικά αποτελέσματα γι’ ανθρώπους που είχαν κάνει δαπάνες, είχαν αγοράσει σπόρους και τελικά χρεοκόπησαν και παραγωγοί και Ενώσεις.

Γνωρίζετε επίσης πάρα πολύ καλά ότι στα τελευταία πρόστιμα που είδαν τα πρωτοσέλιδα πριν 15 μέρες, ένα μέρος αυτών των προστίμων οφείλεται στην αδυναμία του κράτους -μέλους να υλοποιήσει τη συμφωνία για την πολλαπλή συμμόρφωση, η οποία σας θυμίζω ότι ήταν στο πρώτο νομοσχέδιο που έφερε η Νέα Δημοκρατία στη Βουλή, με τον τίτλο για την αγροτική ανάπτυξη και χωρίς να χρειάζεται είναι και νόμος του κράτους. Λοιπόν, ανεβλήθη η εφαρμογή της πολλαπλής συμμόρφωσης και επιβλήθηκε στη χώρα μας πρόστιμο. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, ορθώς την άνοιξη, δε θυμάμαι τώρα τις ημερομηνίες αλλά μπορώ μόλις γυρίσουμε στο Υπουργείο να σας τα δώσω, εξέδωσε όλες τις απαραίτητες οδηγίες. Υπήρξε Κοινή Υπουργική Απόφαση. Και επειδή με ρώτησαν κι εμένα, ζήτησα και είδα την κοινοποίηση, η οποία έχει πάει σε όλες τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης, σε όλες τις αγροτικές, συνδικαλιστικές, συνεταιριστικές Οργανώσεις, στον Τύπο, παντού. Απορώ λοιπόν πώς δεν το γνωρίζετε.

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Το ίδιο θα ισχύσει και τώρα, να είμαστε σαφείς για να υπάρχουν απορίες.

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Με συγχωρείτε, κι έχει δυο εναλλακτικές δυνατότητες, όπως γνωρίζετε, η πολλαπλή συμμόρφωση: Έχει μια σειρά μέτρων που αφορούν τις γεωτρήσεις, που αφορούν τα γεωπεριβαλλοντικά, που αφορούν τις αναβαθμίδες, που αφορούν τους φυτοφράχτες δίπλα από τα περιβόλια, αφορούν μια σειρά μέτρα και έχει και την αμειψισπορά. Δίνει δυο δυνατότητες στην αμειψισπορά, το 20% μέσα στα 5 χρόνια ή εναλλακτικά τις τρεις καλλιέργειες. Ότι θέλει διαλέγει ο αγρότης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ κάποιες διευκρινίσεις στο θέμα του καπνού θα ήθελα. Τα τελευταία 3-4 χρόνια η καλλιέργεια καπνού δεν υπάρχει στην Ελλάδα κατά 80-90%. Αυτοί όμως ήταν παραγωγοί πριν από μερικά χρόνια. Θα πάρουν κανονικά το υπόλοιπο της επιδότησης; Γιατί βλέπω ότι υπάρχει και άλλο πρόγραμμα, το α’ τρίμηνο του 2011 για 60 εκατομμύρια για όσους έχουν εγκαταλείψει την καλλιέργεια καπνού. Δηλαδή όσοι έχουν εγκαταλείψει την καλλιέργεια θα μοιραστούν τα 60 εκατομμύρια μόνο; Είναι η πλειοψηφία που έχει εγκαταλείψει την καλλιέργεια.

Β. ΔΙΒΑΡΗΣ: Να τα βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους: Κατ' αρχήν το μέτρο 144, αυτό το καινούργιο μέτρο που λέμε για τους καπνοπαραγωγούς που αποζημιώνει τη μισή απώλεια, αυτό είναι για όλους όσους έχουν ενεργοποιήσει δικαιώματα καπνού. Αυτοί που έχουν ενεργοποιήσει δικαιώματα καπνού είναι και αυτοί οι οποίοι έχουν εγκαταλείψει την καλλιέργεια καπνού. Ένα το κρατούμενο. Από κει και μετά, για όλους όσους έχουν ενεργοποιήσει δικαιώματα καπνού, μπορούν να μπουν σε όλα τα μέτρα τα οποία εξαγγείλαμε και έχουμε και ένα μέτρο το οποίο στοχεύει περισσότερο σ’ αυτούς οι οποίοι έχουν εγκαταλείψει και κάνουν κάποια άλλη καλλιέργεια. Δηλαδή, έχουμε για τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα, που είναι δύο από τα πολλά μέτρα σχέδια βελτίωσης. Έχουμε ένα το οποίο απευθύνεται σε πρώην καπνοπαραγωγούς οι οποίοι έχουν αλλάξει καλλιέργεια και τους δίνουμε ένα ποσό και από την άλλη μεριά έχουμε ένα μέτρο, άλλα 60 εκατομμύρια γι’ αυτούς οι οποίοι παραμένουν στον καπνό και οι οποίοι θέλουν να κάνουν ολοκληρωμένη διαχείριση. Άρα λοιπόν, για όσους έχουν ενεργοποιήσει δικαιώματα καπνού, τα μέτρα ισχύουν για όλο τον κόσμο, μηδέ και των συνταξιούχων εξαιρουμένων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε μια ομιλία σας στη Λάρισα είχατε πει ότι τα σχέδια βελτίωσης θ’ ανοίγανε τον Οκτώβριο. Πέρασε ο Οκτώβριος και τώρα αναφέρετε ότι θ’ ανοίξουν τέλη του χρόνου. Πού οφείλεται αυτή ή καθυστέρηση; Είστε ευχαριστημένος από τη μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος; Ενδιαφέρεστε ν’ αυξηθεί ο αγροτικός πληθυσμός στην Ελλάδα;

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Να ξεκινήσω από το τελευταίο: Ενδιαφέρομαι να μπουν όσο γίνεται περισσότεροι νέοι άνθρωποι στον αγροτικό χώρο που να έχουν τη γνώση, τη δυνατότητα, την εμπειρία, να οργανώσουν ξανά την αγροτική εκμετάλλευση. Μ’ ενδιαφέρει λοιπόν κυριότερα απ’ όλα, να μπουν νέοι άνθρωποι μέσα για να δει μια καινούργια πνοή αυτή η τάξη. Όπως βέβαια μ’ ενδιαφέρει εκτιμώντας τους Συνεταιρισμούς αλλά και τους παραγωγούς που έχουν πολύ προωθημένες και δημιουργικές ιδέες και δυνατότητες και έχουν επιχειρήσεις που είναι εύρωστες και ασχολούνται πραγματικά με την παραγωγή, να βελτιωθούν, να πολλαπλασιαστούν και μακάρι μέσω αυτών ν’ αναπτυχθεί και ο αγροτικός πληθυσμός. Δεν είναι ο αγροτικός πληθυσμός ένα ενιαίο πράγμα το οποίο το παίρνεις και λες, αυτό είναι το ίδιο από την αρχή μέχρι το τέλος. Γι’ αυτό πιστεύω και δεν απάντησα και στη συνάδελφό σας προηγουμένως, ότι το να μιλάς απλά με τους ψυχρούς αριθμούς, πόσοι είναι οι αγρότες και πόσοι δεν είναι αγρότες δε λες τίποτα. Ποιοι παράγουν και ποιοι δεν παράγουν είναι το μεγάλο θέμα, για την αγροτική οικονομία της χώρας αλλά και για την ίδια τη ζωή των αγροτών μας. Γιατί η δημιουργικότητα είναι αυτή που μας ενδιαφέρει.

Το δεύτερο ερώτημα. Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση. Στους δυο μήνες που είμαστε στο ΥΠΑΑΤ έχουμε γυρίσει όλες τις περιφέρειες της χώρας, έχουμε πάει 4 φορές στις Βρυξέλες, έχουμε καλύψει, πάνω από 100 συναντήσεις με φορείς. Και παράλληλα το Υπουργείο δουλεύει με έναν τρόπο που προσπαθεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις συνθήκες. Και το ότι σήμερα, σε λιγότερο από 2 μήνες, είμαστε σε θέση να σας πούμε τι θα κάνουμε ακριβώς το 2011, και το γεγονός ότι υλοποιήσαμε την απόφαση για τον τρόπο καταβολής των άμεσων ενισχύσεων είναι σημαντικό. Γίνεται μια εντατική προεργασία. Και πιστεύω ότι θα είμαστε συνεπείς. Όπως είμαστε συνεπείς στις άμεσες ενισχύσεις, έτσι θα είμαστε συνεπείς και στο χρονοδιάγραμμα που βάζουμε. Κρατάμε πάντα μια επιφύλαξη σε πολύ μικρά χρονικά διαστήματα. Άρα λοιπόν την πορεία πρέπει να την κρίνετε συνολικά και όχι μόνο από τα επιμέρους, που πιθανόν και να υπάρχουν κάποιες μικρές καθυστερήσεις. Εμείς θέλουμε και έχουμε αγωνία να στρέψουμε τα πράγματα στην παραγωγή. Αυτό θα είναι ο στόχος μας, αυτή θα είναι η πολιτική μας γι' αυτό το χρόνο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved