Αθήνα 10.5.2013, 17:00
Διατάξεις για την επιχειρηματικότητα, το παρεμπόριο και τις λαϊκές αγορές, τα δημόσια έργα και την απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για το «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων».
Αναλυτικά:
Επιχειρηματικότητα Οι ρυθμίσεις για την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, και την άρση γραφειοκρατικών εμποδίων, που διαμορφώθηκαν ύστερα από συνεννόηση με στελέχη της Παγκόσμιας Τράπεζας η οποία καταρτίζει κάθε χρόνο την ετήσια έκθεση ανταγωνιστικότητας για όλες τις χώρες του κόσμου, έχουν ως στόχο αφενός την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μέσω της διευκόλυνσης του επιχειρείν και αφετέρου τη βελτίωση της θέσης της χώρας μας στη διεθνή κατάταξη.
Οι νέες διατάξεις προβλέπουν μεταξύ άλλων τα εξής: - Καταργείται το ελάχιστο απαιτούμενο κεφάλαιο για τις Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης. Το κεφάλαιο της εταιρείας θα καθορίζεται από τους εταίρους, χωρίς περιορισμό. - Αντίστοιχα, χωρίς περιορισμούς θα καθορίζεται από τους εταίρους το κεφάλαιο της Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας το οποίο μπορεί να είναι και μηδενικό.
Για την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης οικοδομικών αδειών: - Καταργείται η υποχρέωση ελέγχου της μελέτης ενεργητικής πυροπροστασίας από την Πυροσβεστική και θεσπίζεται η ευθύνη του Μηχανικού για την υποβολή και τήρηση όλων των σχετικών κανονισμών. - Για την έναρξη των οικοδομικών εργασιών θα απαιτείται απλή ενημέρωση του Αστυνομικού Τμήματος με την αποστολή των στοιχείων της πράξης έγκρισης δόμησης και του εκτελούντος του έργου χωρίς να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία και θεώρηση όλων των στοιχείων. Μετά την εφαρμογή της «Ταυτότητας του Κτιρίου» που προβλέπει ο νόμος 3843/2010 η ενημέρωση θα μπορεί να γίνεται ηλεκτρονικά. - Επίσης, μετά την εφαρμογή της «Ταυτότητας του Κτιρίου» καταργείται η υποχρέωση έκδοσης Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) που απαιτείται σήμερα για την πώληση ή μίσθωση κτιρίων καθώς η Ταυτότητα θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά και το ΠΕΑ.
Παρεμπόριο και λαϊκές αγορές Οι ρυθμίσεις για το παρεμπόριο, τις λαϊκές αγορές και την ενίσχυση της διαφάνειας στην εταιρική διακυβέρνηση προβλέπουν μεταξύ άλλων: - Ενισχύονται οι ρυθμίσεις του νόμου 2190 που επιβάλουν στα μέλη ΔΣ Ανωνύμων Εταιριών να ενημερώνουν για τυχόν σύγκρουση συμφερόντων τους με αυτά της εταιρείας όπως επίσης, για τις εισηγμένες εταιρίες, οι διατάξεις που απαγορεύουν υπό προϋποθέσεις τη σύναψη συμβάσεων μεταξύ της εταιρίας και μελών του ΔΣ, συγγενών τους κλπ. - Επιτρέπεται η πώληση τυροκομικών προϊόντων στις λαϊκές αγορές, εφόσον έχουν παραχθεί σε εγκεκριμένη εγκατάσταση, φέρουν σήμανση αναγνώρισης και έχουν συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας για την επισήμανση και εφόσον, επίσης, κατά τη μεταφορά και πώληση τηρούνται οι απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΚ) 852/2004 για την υγιεινή των τροφίμων. - Προβλέπεται ότι προϊόντα για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες ότι αποτελούν απομιμήσεις θα κατάσχονται, θα σφραγίζονται και θα φυλάσσονται με ευθύνη του ιδιοκτήτη τους, εφόσον αυτός αντιτίθεται στην άμεση καταστροφή τους και μέχρι να εκδοθεί πόρισμα περί της παραβίασης ή μη των δικαιωμάτων του διανοητικής ιδιοκτησίας. - Ρυθμίζονται θέματα για τη λειτουργία της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, για τα Επιχειρηματικά Πάρκα, κ.α.
Δημόσια έργα Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και δύο σημαντικές ρυθμίσεις για τα δημόσια έργα. - Θεσπίζεται διαδικασία διαιτησίας για την επίλυση των διαφορών στα συγχρηματοδοτούμενα δημόσια έργα στα οποία Κύριος του Έργου ή και Φορέας Κατασκευής είναι δημόσια επιχείρηση του ν. 3429/2005. Πρόκειται για μία καινοτόμο ρύθμιση η οποία αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στην επιτάχυνση του χρόνου εκτέλεσης των έργων αυτών, ανάγκη η οποία έχει επισημανθεί από όλες τις εργοληπτικές οργανώσεις της χώρας και από πολλές αναθέτουσες αρχές. - Μειώνεται το ελάχιστο όριο των δύο Δεικτών Βιωσιμότητας (ΔΒ) που απαιτείται για την κατάταξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ), από 1 σε 0,60 o ΔΒ1 και από 1 σε 0,80 ο ΔΒ2. Παράλληλα, καθιερώνεται ετήσιος έλεγχος, αντί του ελέγχου ανά τριετία που ίσχυε μέχρι τώρα.
Οι Δείκτες Βιωσιμότητας καθιερώθηκαν το 2001 σε ένα τελείως διαφορετικό οικονομικό πλαίσιο και έκτοτε δεν τροποποιήθηκαν. Στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, με βάση τους ισχύοντες δείκτες, ένας μεγάλος αριθμός εργοληπτικών επιχειρήσεων 3ης έως 7ης τάξης δεν είναι σε θέση να καλύψει τις προϋποθέσεις για κατάταξή τους, στο ΜΕΕΠ. Με τη μείωση των Δεικτών αλλά και τον ετήσιο έλεγχό τους, οι εργοληπτικές επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στην υφιστάμενη οικονομική κατάσταση ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στις υγιείς και δυναμικές εργοληπτικές επιχειρήσεις να αναπτύσσονται χωρίς να αντιμετωπίζουν στρεβλό ανταγωνισμό.
Απορρόφηση ΕΣΠΑ Τέλος, το νομοσχέδιο περιέχει ρυθμίσεις που ως στόχο έχουν την επιτάχυνση της απορρόφησης των Κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ και τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων που συμμετέχουν σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
Συγκεκριμένα: - Δίνεται δυνατότητα χρήσης της εγγύησης καλής εκτέλεσης και για την λήψη προκαταβολής, χωρίς να απαιτείται η κατάθεση εγγύησης προκαταβολής. Η ρύθμιση γίνεται με στόχο τη διευκόλυνση της συμμετοχής των επιχειρήσεων στις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, λαμβάνοντας υπόψη τη δυσμενή οικονομική κατάσταση η οποία δημιουργεί ανυπέρβλητες δυσκολίες για την προσκόμιση των εγγυήσεων. - Απαλλάσσονται από την υποχρέωση να υποβάλουν εγγυητική επιστολή για τη χρηματοδότησή τους από το Δημόσιο, φορείς και επιχειρήσεις, που επιλέγονται να επιχορηγηθούν για έργα έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας. - Λαμβάνονται μέτρα για τις αμοιβές των αξιολογητών έργων του ΕΣΠΑ προκειμένου να επιταχυνθεί το έργο τους και κατ’ επέκταση η απορρόφηση των Κοινοτικών κονδυλίων, χωρίς να παραβιάζεται το ετήσιο πλαφόν των αμοιβών. Συγκεκριμένα, καταργούνται τα μηνιαία όρια αμοιβής ενώ διατηρούνται τα όρια αμοιβής ανά πρόταση (50 ευρώ) και το όριο των επιτρεπτών αξιολογήσεων ανά έτος (50). - Δίνεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί σε επενδυτικό νόμο να παρατείνουν χρονικά τις συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) για την αγορά καινούριου μηχανολογικού εξοπλισμού από επτά σε δέκα χρόνια, προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες ρευστότητάς τους. - Αναδιοργανώνεται ο μηχανισμός παρακολούθησης της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) με στόχο την πλήρη παρακολούθηση των πληρωμών που γίνονται από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πέραν της Τράπεζας της Ελλάδος, μέσω των λογαριασμών των φορέων υλοποίησης – δικαιούχων που τηρούνται για τα έργα. Οι πληρωμές που πραγματοποιούνται μέσω της ΤτΕ συνεχίζουν να παρακολουθούνται από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων.
|