Αθήνα 16.11.2010, 15:24
Τον έντονο αποτροπιασμό της για το νέο μηχανογραφικό δελτίο, μέσω του οποίου θα γίνει η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποψηφίων πασχόντων από σοβαρές παθήσεις (5% επιπλέον των θέσεων εισακτέων), εκφράζει με επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία.
Η ΕΣΑΜΕΑ θεωρεί ότι με αυτό επιχειρείται "αναιτιολόγητα και ενάντια σε κάθε επιστημονική, κοινωνική, ανθρώπινη λογική του ηθικού και του δικαίου, ο αποκλεισμός ατόμων με σοβαρές παθήσεις από Ανώτατες και Ανώτερες Σχολές, παραβιάζοντας κατάφωρα το θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμά τους στην εκπαίδευση".
Κατά την ΕΣΑΜΕΑ, η ιστορία αυτή δεν ξεκινάει με την έκδοση του μηχανογραφικού δελτίου αλλά έχει τις ρίζες της στην επεξεργασία του σχεδίου νόμου «Ρύθμιση Θεμάτων του Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού Τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα από το άρθρο 35 που προβλέπει ότι: "Οι πάσχοντες από τις αναφερόμενες παθήσεις δεν εισάγονται σε Τμήματα στα οποία, λόγω της φύσης της Επιστήμης, είναι δυσχερής για αυτούς η παρακολούθηση, σύμφωνα με αιτιολογημένη απόφαση του τμήματος που εγκρίνεται από τη Σύγκλητο και ανακοινώνεται πριν από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους για το οποίο γίνεται η επιλογή".
Η ΕΣΑΜΕΑ ζητούσε την κατάργηση αυτής της διάταξης καθώς θεωρούσε ότι "έθετε απροκάλυπτα περιοριστικούς όρους στη φοίτηση των ατόμων με αναπηρία σε ανώτερες και ανώτατες σχολές, οι οποίοι παραπέμπουν σε εποχές στιγματισμού και προκατάληψης για την αναπηρία και δεν έχουν καμία σχέση με τη σύγχρονη προσέγγιση που ισχύει πλέον στις ανεπτυγμένες κοινωνίες. Ωστόσο, το νομοσχέδιο ψηφίστηκε με τη συμπερίληψη της ανωτέρω διάταξης, η οποία άφηνε ελεύθερους τους Πανεπιστημιακούς να αποφασίσουν κατά το δοκούν και χωρίς τις ελάχιστες στοιχειώδεις γνώσεις για την κατηγορία κάθε αναπηρίας".
Σύμφωνα πάντα με την ΕΣΑΜΕΑ, με βάση το παραπάνω άρθρο, ο υφυπουργός Παιδείας Ιωάννης Πανάρετος απέστειλε έγγραφο προς τους Πρυτάνεις ΑΕΙ και Προέδρους ΤΕΙ, με το οποίο τους επισήμαινε ότι καθυστερούν να στείλουν καταλόγους με τις αποκλειόμενες παθήσεις. Μετά από αυτή τη διαδικασία αναρτήθηκε (καθυστερημένα για τα άτομα με αναπηρία) το μηχανογραφικό δελτίο το οποίο επιφύλασσε νέες δυσάρεστες εκπλήξεις, όπως : - Υπάρχουν τμήματα (π.χ. Ελληνικής Φιλολογίας Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ναυπηγικής ΤΕΙ Πειραιά κ.ά.) που αποκλείουν όλες τις παθήσεις! - Υπάρχουν Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που δεν αποκλείουν καμία πάθηση (π.χ. Πάντειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμια Πειραιά, Θεσσαλίας, Πελοποννήσου κ.α.) - Υπάρχουν τμήματα κάποιου ΑΕΙ/ΤΕΙ που αποκλείουν κάποιες παθήσεις και το ίδιο ακριβώς τμήμα σε άλλο ΑΕΙ/ΤΕΙ αποκλείει άλλες ή δεν αποκλείει καμία (π.χ. πολιτικοί μηχανικοί Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καμία αποκλειόμενη πάθηση ενώ πολιτικοί μηχανικοί Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου 5 αποκλειόμενες παθήσεις)! - Υπάρχουν τμήματα στο ίδιο Ίδρυμα που δεν αποκλείουν κανέναν (π.χ. Νομική στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης) και τμήματα στο ίδιο ίδρυμα που σπάνε ρεκόρ: Ιστορία και Εθνολογία με 35 αποκλειόμενες (από σύνολο 58 του καταλόγου)! Διερωτόμαστε, με ποιό κριτήριο τα άτομα με προβλήματα όρασης ή κινητικά προβλήματα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω) αποκλείονται από την εν’ λόγω σχολή. - Στις οδηγίες - Πληροφορίες του μηχανογραφικού γράφει: «Επιπλέον δεν πρέπει να δηλώσεις τμήμα που αποκλείει την πάθησή σου (Προσοχή στη στήλη με τις αποκλειόμενες παθήσεις κατά τμήμα) ή τμήμα που έχει κάποιες ιδιαίτερες απαιτήσεις στις οποίες δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις!!!! • Τέλος δεν μπορεί να μην επισημάνει κανείς ότι οι παθήσεις που αποκλείονται από τα περισσότερα τμήματα είναι: τυφλοί, με μειωμένη οπτική οξύτητα, κωφοί, κωφάλαλοι (εξακολουθεί η ελληνική πολιτεία να χρησιμοποιεί αυτό τον αναχρονιστικό όρο), με κινητικά προβλήματα οφειλόμενα σε αναπηρία άνω του 67%)...
Κατόπιν αυτών, η ΕΣΑΜΕΑ θέτει στο υπουργείο τα ακόλουθα ερωτήματα: 1. Με τι κριτήρια αποφάσισαν τα τμήματα για τις αποκλειόμενες παθήσεις; Το μόνο κριτήριο δυστυχώς ήταν η προχειρότητα, η επιπολαιότητα και η ελλιπής κοινωνική μόρφωση αυτών που αποφάσιζαν, διότι μόνο ελλιπής κοινωνική μόρφωση θρέφει και αναπαράγει την προκατάληψη και τον ρατσισμό. 2. Υπάρχουν αιτιολογημένες αποφάσεις των τμημάτων ή όχι; Και αν ναι με ποια κριτήρια και ποια γνώση των παθήσεων; 3. Διότι εάν υπάρχουν αιτιολογημένες αποφάσεις, πώς η Σύγκλητος κάθε Ιδρύματος ενέκρινε τις αλλοπρόσαλλες αποφάσεις των τμημάτων της; "Είναι άξιο απορίας πώς και ποιές υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας ενέκριναν την ανάρτηση αυτού του Μηχανογραφικού Δελτίου", συνεχίζει η επιστολή. "Το υπουργείο όφειλε να ελέγξει την αιτιολόγηση των τμημάτων αν είναι επαρκής, εμπεριστατωμένη και βασισμένη στη «φύση της επιστήμης». Όπως φαίνεται όμως δεν το έπραξε. Οι συγκεκριμένες ενέργειες είναι αντισυνταγματικές και ενάντια σε κάθε κοινωνική ανθρώπινη και ηθική αρχή του δικαίου. Αλήθεια τι θα συμβεί εάν μαθητής με αναπηρία επιλέξει να περάσει σε οποιαδήποτε σχολή με Πανελλήνιες Εξετάσεις; Κατά τη είσοδο στην σχολή θα του ζητηθεί πιστοποιητικό νομιμοφροσύνης ή αποκήρυξης της πάθησής του; Φοιτητής, που εν μέσω των σπουδών του εμφανίσει κάποια κατηγορία αναπηρίας θα αποκλεισθεί από τη Σχολή;".
Και η επιστολή καταλήγει: "Επειδή η ανάρτηση αυτού του μηχανογραφικού αποτελεί όνειδος και ντροπή για όλη την ελληνική κοινωνία, ζητούμε από την υπουργό Παιδείας την αυτόματη κατάργησή του και το δικαίωμα της εγγραφής όλων των υποψηφίων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στην κείμενη νομοθεσία, με συνοπτικές διαδικασίες στις σχολές προτίμησής τους. Ήδη έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα η εγγραφή τους στα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΣΑΜΕΑ δεν μπορεί παρά να προσφύγει στο Συμβούλιο Επικρατείας και σε κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο για να υπερασπιστεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους".
|