Αθήνα 29.9.2011, 16:14
Έξι διευκρινιστικές εγκυκλίους σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 49, 50, 53, και 54 του νόμου 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, Ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» και του άρθρου 10 του νόμου 3863/2010, εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας.
Συγκεκριμένα, οι εγκύκλιοι αφορούν: - Παροχή δικαιώματος στον ασφαλισμένο του ΟΑΕΕ να διατηρήσει το επάγγελμά του μετά την αίτηση συνταξιοδότησης. - Δυνατότητα των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ, στους οποίους χορηγείται προσωρινή σύνταξη λόγω αναπηρίας, να διατηρήσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα. - Διάφορα θέματα ΟΑΕΕ. - Προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων του Τομέα Ασφάλισης Ναυτικών και Τουριστικών Πρακτόρων του ΟΑΕΕ. - Αναγνώριση πλασματικών ετών στα ειδικά ταμεία. - Απαιτούμενα όρια ηλικίας για τη συνταξιοδότηση και αναγνώριση πλασματικών χρόνων.
* Ακολουθούν τα κείμενα των πέντε εγκυκλίων.
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 49 του νόμου 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις»
Σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 170/τ.Α/05.08.2011 δημοσιεύτηκε ο νόμος 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» στον οποίο περιλαμβάνονται οι διατάξεις του άρθρου 49 που αφορούν στη δυνατότητα των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας του Οργανισμού, να υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης χωρίς τη διακοπή του επαγγέλματός τους. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ικανοποιείται παλαιότερο αίτημα των επαγγελματοβιοτεχνών και εμπόρων και παρέχεται το δικαίωμα στον ασφαλισμένο του ΟΑΕΕ να διατηρήσει το επάγγελμά του μετά την αίτηση συνταξιοδότησης. Οι εν λόγω διατάξεις αντικαθιστούν τις διατάξεις της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 30 του π.δ. 258/2005 προβλέποντας ότι ο ασφαλισμένος του ΟΑΕΕ που έχει θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα, έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει το επάγγελμά του και μετά την αίτηση συνταξιοδότησης εφόσον το δηλώσει ρητά στην αίτησή του αυτή. Η διατήρησή του επαγγέλματος δεν μπορεί να διαρκέσει πάνω από 12 μήνες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης. Στις περιπτώσεις αυτές είναι σαφές από τη γραμματική διατύπωση των εν λόγω διατάξεων ότι η έναρξη συνταξιοδότησης μετατοπίζεται από την 1η του επόμενου μήνα της υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης στην 1η του επόμενου μήνα της υποβολής των δικαιολογητικών διακοπής του επαγγέλματος. Σημειώνεται στο σημείο αυτό ότι κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ της αίτησης συνταξιοδότησης και της υποβολής των δικαιολογητικών διακοπής του επαγγέλματος, ο ασφαλισμένος καταβάλλει κανονικά τις ασφαλιστικές του εισφορές ως εάν να μην είχε υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης, δηλαδή στην κατηγορία που υπάγεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του π.δ. 258/2005, όπως ισχύουν. Οι εισφορές αυτές, σύμφωνα με τη ρητή διάταξη του νόμου, δεν ρυθμίζονται καθοιονδήποτε τρόπο και πρέπει να έχουν καταβληθεί οπωσδήποτε μέχρι την έναρξη συνταξιοδότησης. Σε περίπτωση δε μη καταβολής τους η σύνταξη θα καταβληθεί μετά την πλήρη εξόφλησή τους μαζί με ενδεχόμενα πρόσθετα τέλη, τέλη καθυστέρησης ή άλλες επιβαρύνσεις. Διευκρινίζεται και πάλι ότι το δικαίωμα της διατήρησης του επαγγέλματος δεν μπορεί να ξεπερνά το ένα έτος. Ο μεν ΟΑΕΕ υποχρεούται στην καταβολή της σύνταξης από την 1η του επόμενου μήνα της υποβολής των δικαιολογητικών διακοπής του επαγγέλματος, ο δε ασφαλισμένος διατηρεί το δικαίωμα της υποβολής δικαιολογητικών διακοπής οποτεδήποτε εντός του δωδεκαμήνου. Στο σημείο αυτό κρίνεται σκόπιμο να σημειώσουμε ότι εάν ο υποψήφιος συνταξιούχος δεν προσκομίσει τα δικαιολογητικά διακοπής του επαγγέλματος εντός του προβλεπόμενου δωδεκαμήνου, η αίτηση συνταξιοδότησής του απορρίπτεται. Για τη συνταξιοδότησή του απαιτείται υποβολή εκ νέου αίτησης συνταξιοδότησης με υποχρεωτική πλέον την προσκόμιση των δικαιολογητικών της διακοπής του επαγγέλματος.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 50 του νόμου 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις»
Σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 170/τ.Α/05.08.2011 δημοσιεύτηκε ο νόμος 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» στον οποίο περιλαμβάνονται οι διατάξεις του άρθρου 50 οι οποίες αφορούν στη δυνατότητα των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ στους οποίους χορηγείται προσωρινή σύνταξη λόγω αναπηρίας, να διατηρήσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα. Επειδή μέχρι σήμερα έχει παρατηρηθεί έντονα το φαινόμενο, ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ που έχουν κριθεί προσωρινά ανάπηροι από τις αρμόδιες Υγειονομικές Επιτροπές και έχουν συνταξιοδοτηθεί από τον Οργανισμό για δυο, τέσσερα, έξι ή και περισσότερα χρόνια, και στη συνέχεια διακόπτεται η σύνταξή τους λόγω μείωσης του ποσοστού της αναπηρίας τους κάτω του 67%, και οι ασφαλισμένοι αυτοί, έχοντας ήδη διακόψει το επάγγελμά τους, να καθίστανται ουσιαστικά άνεργοι αλλά και χωρίς σύνταξη, κρίθηκε σκόπιμο να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Με τις διατάξεις του εν λόγω άρθρου αντικαθίστανται οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 20 του π.δ. 258/2005 και προβλέπεται ότι οι προσωρινά συνταξιοδοτούμενοι λόγω αναπηρίας από τον Οργανισμό θα έχουν πλέον το δικαίωμα, ύστερα από την υποβολή σχετικής αίτησής τους, να διατηρήσουν την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος για όσο χρονικό διάστημα κρίνονται προσωρινά ανάπηροι από τις αρμόδιες Υγειονομικές Επιτροπές. Εξυπακούεται ότι μετά την οριστικοποίηση της αναπηρικής τους σύνταξης η υποβολή των δικαιολογητικών διακοπής του επαγγέλματός τους είναι υποχρεωτική. Προϋπόθεση για τη λήψη της προσωρινής αναπηρικής τους σύνταξης και παράλληλα για τη διατήρηση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος είναι η καταβολή των ανάλογων εισφορών και η μη αυτοαπασχόληση. Σε περίπτωση αποδεδειγμένης παράβασης των όρων περί της μη αυτοαπασχόλησης ή της μη καταβολής των αναλογουσών εισφορών, διακόπτεται η αναπηρική σύνταξη και υποχρεωτικά αναζητούνται τα απαραίτητα δικαιολογητικά διακοπής του επαγγέλματος. Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε ότι, κατ’ αναλογία των διατάξεων του άρθρου 49, οι τρέχουσες εισφορές του συνταξιούχου λόγω αναπηρίας, που με δική του ευθύνη έχει επιλέξει τη διατήρηση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος μέχρι την οριστικοποίηση της αναπηρικής του σύνταξης, δεν ρυθμίζονται καθοιονδήποτε τρόπο, η καθυστέρηση καταβολής τους δε, επιφέρει όλες τις συνέπειες που έχουν και οι κοινοί ασφαλισμένοι του Οργανισμού.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 53 του νόμου 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις»
Σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 170/τ.Α/05.08.2011 δημοσιεύτηκε ο νόμος 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» στον οποίο περιλαμβάνονται οι διατάξεις του άρθρου 53 που αφορούν θέματα του ΟΑΕΕ. Ειδικότερα: Παράγραφος 1 Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού, επανέρχεται σε ισχύ η βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας ως απαραίτητου δικαιολογητικού στη διαδικασία τεχνικού ελέγχου Δημοσίας Χρήσεως (Δ.Χ.) οχημάτων, τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια ΚΤΕΟ, η οποία είχε καταργηθεί με την υπ. αριθμ. ΔΙΑΔΠ/Α/32670/27.11.2007 Κοινή Υπουργική Απόφαση (Φ.Ε.Κ. 2353/τ.Β/11.12.2007). Η επαναφορά σε ισχύ της βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας για τον τεχνικό έλεγχο των Δ.Χ. αυτοκινήτων οχημάτων, σε ιδιωτικά και δημόσια ΚΤΕΟ, κρίθηκε απαραίτητη, ύστερα από τη διαπίστωση, μετά από ενδεικτικούς ελέγχους, ότι υψηλά ποσοστά ιδιοκτητών των ΔΧ αυτοκινήτων, με ψευδείς δηλώσεις περί μη οφειλής τους στον ΟΑΕΕ, ολοκλήρωναν τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου. Ύστερα από τα παραπάνω και προκειμένου να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του Οργανισμού, να παταχθεί η εισφοροδιαφυγή των απασχολούμενων στα Δ.Χ. αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ, φορτηγά, λεωφορεία κτλ) και για να περάσει το αυτοκίνητο – όχημα από τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ), ιδιωτικού ή δημοσίου, απαιτείται πλέον οπωσδήποτε η προσκόμιση βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας όλων ανεξαιρέτως των ιδιοκτητών, χρηστών, εκμεταλλευτών του αυτοκινήτου-οχήματος. Παράγραφος 2 Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 συμπληρώνονται οι διατάξεις του Καταστατικού του Οργανισμού που αφορούν στην προαιρετική συνέχιση της Ασφάλισης και εναρμονίζονται με τα ισχύοντα τόσο στους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς όσο και στους νέους ασφαλισμένους του Οργανισμού. Έτσι, για την προαιρετική συνέχιση της ασφάλισης στον Οργανισμό των παλαιών ασφαλισμένων του, πέραν των άλλων, απαιτείται και γνωμάτευση της αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής του οργανισμού περί μη ύπαρξης αναπηρίας του ασφαλισμένου. Κατά συνέπεια, όλοι οι παλαιοί ασφαλισμένοι του Οργανισμού που είτε έχουν υποβάλει είτε θα υποβάλουν αίτηση για προαιρετική συνέχιση της ασφάλισής τους στον Οργανισμό θα πρέπει να παραπέμπονται στην αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή για τη σχετική γνωμάτευσή της. Παράγραφος 3 Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 οι απασχολούμενοι στα πλαίσια της κοινωνικής οικονομίας και κοινωνικής επιχειρηματικότητας, όπως προσδιορίζονται στον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο «Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα» σε δραστηριότητες υπακτέες στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ, υπάγονται υποχρεωτικά στον Κλάδο Σύνταξης του Οργανισμού, κατατασσόμενοι στην 1η ασφαλιστική κατηγορία, μειωμένη κατά 50% και αυτό γιατί η Πολιτεία θέλησε με τις διατάξεις αυτές να διευκολύνει και να συνδράμει την ένταξη ή την επανένταξη των ευπαθών αυτών ομάδων πολιτών στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας. Το θέμα των συνεπειών από την καταβολή μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών στις χορηγούμενες παροχές καθώς και η τυχόν κατάταξη των προσώπων αυτών σε ανώτερες ασφαλιστικές κατηγορίες του ΟΑΕΕ θα ρυθμιστεί με Απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ύστερα από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού, η οποία έχει ζητηθεί ήδη με το Φ10035/οικ.18733/717/08.08.2011 έγγραφό μας. Παράγραφος 4 Α. Μέλη δασικών συνεταιρισμών Σύμφωνα με τις διατάξεις του τέταρτου εδαφίου της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 25 του ν. 3846/2010, τα μέλη των δασικών συνεταιρισμών εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτική ασφάλιση του ΟΑΕΕ, ανεξάρτητα αν πωλούν τα παραγόμενα από αυτούς είδη λαϊκής τέχνης σε περιοχές υποχρεωτικής ασφάλισης του ΟΑΕΕ, εντασσόμενοι στις διατάξεις της παραγράφου 1α του ίδιου άρθρου περί εισοδηματικού κριτηρίου. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία που διέπει το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ (άρθρο 2, παρ.1 περίπτωση ζ’ του α.ν. 1846/1951, όπως προστέθηκε με το άρθρο 1 παρ. 12 του ν.δ. 4577/1966 και υπ. αριθμ. 43810/05.06.1967 ΑΥΕ), οι απασχολούμενοι, κατά κύριο επάγγελμα, ως δασεργάτες, σε οποιαδήποτε δασική εργασία εκμετάλλευσης δασών, ορεινών υδρονομικών έργων, δασικής οδοποιίας, αναδασώσεων, βελτίωσης βοσκοτόπων και παντός δασικού έργου, υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ., ανεξαρτήτως εάν οι ίδιοι αποτελούν μέλη δασικών συνεταιρισμών ή απασχολούνται ως ελεύθεροι δασεργάτες. Επειδή σύμφωνα με τα παραπάνω οι δασεργάτες ασφαλίζονται και στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και επειδή σύμφωνα με τελευταίο εδάφιο της 1β περίπτωσης του άρθρου 25 οι παλαιοί ασφαλισμένοι άλλων ασφαλιστικών οργανισμών που παράλληλα δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε περιοχές προαιρετικής ασφάλισης του ΟΑΕΕ ασφαλίζονται υποχρεωτικά στον Οργανισμό, κρίθηκε σκόπιμο, η κατηγορία αυτή των μελών δασικών συνεταιρισμών, να εξαιρεθεί από την υποχρεωτική ασφάλιση του ΟΑΕΕ, υπαγόμενοι στην ασφάλισή του με βάση το εισοδηματικό κριτήριο. Β. Συμβάσεις Ταχυδρομικού Πράκτορα Με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου αυτού εξαιρούνται από την υποχρεωτική ασφάλιση του ΟΑΕΕ και υπάγονται στις διατάξεις περί εισοδηματικού κριτηρίου της παραγράφου 1α του άρθρου 25 του ν. 3846/2010 οι επαγγελματίες, βιοτέχνες και έμποροι που έχουν την έδρα τους σε περιοχές με ειδικά πληθυσμιακά κριτήρια και έχουν υπογράψει σύμβαση Ταχυδρομικού Πρακτορείου με τα «Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε.». Παράγραφος 5 Με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παραγράφου Β6 του άρθρου 85 του ίδιου νόμου, καταργείται από 01.01.2011 το δικαίωμα των αναβατών και μαθητευόμενων αναβατών δρομώνων ίππων ιπποδρόμου για πρόσθετες παροχές, σε περίπτωση ατυχήματος κατά την εργασία τους, τις οποίες μέχρι σήμερα τους παρείχε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρία με την οποία υπέγραφε σύμβαση τόσο το πρώην Ταμείο τους (ΤΑΠΕΑΠΙ) όσο και ο διάδοχος ΟΑΕΕ, ύστερα από την ένταξη τους σε αυτόν με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 3655/2008, με παράλληλη κατάργηση των ειδικών πόρων που είχαν θεσπιστεί για το σκοπό αυτό. Λόγω της επικινδυνότητας του επαγγέλματος των προσώπων αυτών προβλέπεται από τις ίδιες διατάξεις η επαναφορά του δικαιώματος της χορήγησης πρόσθετων παροχών αποκλειστικά από τον ΟΑΕΕ, σε περίπτωση ατυχήματος κατά την άσκηση της εργασίας τους, με έκδοση Απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, εφόσον υπάρξει αίτημα του Δ.Σ. του Συνδέσμου των αναβατών, εκπόνηση ειδικής αναλογιστικής μελέτης και γνώμη του Δ.Σ. του ΟΑΕΕ. Προβλέπεται επίσης η νομιμοποίηση όλων των μέχρι 30.11.2010 παρατάσεων της από 01.12.2007 σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ της ασφαλιστικής εταιρίας «Ευρώπη ΑΕΓΑ» και του ΤΑΠΕΑΠΙ, καθώς και οι, κατά τα χρονικά αυτά διαστήματα παρατάσεων, διενεργηθείσες πράξεις και δαπάνες.
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 54 του νόμου 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις»
Σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 170/τ.Α/05.08.2011 δημοσιεύτηκε ο νόμος 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» στον οποίο περιλαμβάνονται οι διατάξεις του άρθρου 54 που αφορούν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων του Τομέα Ασφάλισης Ναυτικών και Τουριστικών Πρακτόρων του ΟΑΕΕ. Το πρώην ΤΑΝΠΥ εντάχθηκε, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 3655/2008, διοικητικά στον ΟΑΕΕ ως Τομέας Ασφάλισης Ναυτικών και Τουριστικών Πρακτόρων, διατηρώντας την οικονομική και λογιστική του αυτοτέλεια, καθώς και τη νομοθεσία του και ως εκ τούτου εκλαμβάνεται ως αυτοτελής φορέας κοινωνικής ασφάλισης. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού εναρμονίζονται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων του Τομέα Ασφάλισης Ναυτικών και Τουριστικών Πρακτόρων του ΟΑΕΕ με τις διατάξεις των ασφαλισμένων των άλλων ασφαλιστικών οργανισμών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3863/2010. Οι διατάξεις αυτές ισχύουν από 01.01.2011, ημερομηνία έναρξης ισχύος του εν λόγω άρθρου. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι οδηγίες που έχουν ήδη δοθεί για την εφαρμογή του άρθρου 10 του ν. 3863/2010 με το Φ.10035/οικ.19717/1127/30.11.2010 (ΑΔΑ: 7ΙΙ7Λ-Σ) έγγραφό μας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ
ΘΕΜΑ: Παροχή διευκρινίσεων, σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 10, του ν. 3863/2010 (ΦΕΚ Α΄ 115). ΣΧΕΤ. : Το με αριθμ. πρωτ. Σ 40/92/23.09.2010 έγγραφο της Υπηρεσίας σας.
Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού εγγράφου σας και επί των υποβαλλόμενων με αυτό ερωτημάτων, όπως αυτά περιγράφονται κατωτέρω, αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, διευκρινίζουμε τα κάτωθι, μέσα στο πλαίσιο ισχύος και των διατάξεων του προσφάτως ψηφισθέντος ν. 3996/2011 (ΦΕΚ Α΄ 170) : 1. Απαιτούμενα όρια ηλικίας, για τη συνταξιοδότηση γυναικών ασφαλισμένων με 4.500 ημέρες ασφάλισης, κατ΄εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 11 και 13, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010. Με βάση την κείμενη ασφαλιστική νομοθεσία, όπως έχει διαμορφωθεί μετά τη θέση σε ισχύ και των διατάξεων του άρθρου 10, παρ. 11 και 13, του ν. 3863/2010, για τις παλαιές ασφαλισμένες του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ (δηλαδή, υπαγόμενες στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης, για πρώτη φορά, μέχρι και την 31.12.1992), οι οποίες έχουν πραγματοποιήσει, κατ΄ελάχιστον, 4.500 ημέρες ασφάλισης, προβλέπεται σταδιακή προσαύξηση του ισχύοντος, μέχρι 31.12.2010, ορίου ηλικίας των 60 και 55 ετών, προκειμένου για λήψη, αντίστοιχα, πλήρους και μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, αρχής γενομένης από την 01.01.2011 και μέχρι τη συμπλήρωση (κατά το έτος 2015), των 65 και 60 ετών, αντίστοιχα. Με τον τρόπο αυτό, καθιερώνεται από το έτος 2015 και εφεξής, το 65ο έτος, ως γενικό όριο ηλικίας για τη λήψη πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος και το 60ο έτος, ως γενικό όριο ηλικίας για τη λήψη μειωμένης. Τα ανωτέρω όρια ηλικίας αφορούν το σύνολο των ασφαλισμένων ανεξάρτητα από φύλο και ημερομηνία υπαγωγής τους στην ασφάλιση. Στο πλαίσιο, δε, της σταδιακής αυτής εναρμόνισης του ορίου ηλικίας για τις μέχρι 31.12.92 ασφαλισμένες ορίζεται ότι θεμελιώνουν δικαίωμα για λήψη μειωμένης ή πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, με τη συμπλήρωση, αντίστοιχα, των ορίων ηλικίας που θα έχουν διαμορφωθεί κατά το έτος της συμπλήρωσης του 55ου ή του 60ου έτους της ηλικίας τους. Η σταδιακή προσαύξηση των απαιτούμενων, κάθε χρόνο, ορίων ηλικίας, προκειμένου για λήψη μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, αποτυπώνεται στον ακόλουθο πίνακα: ΕΤΟΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΗΜΕΡΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ 2010 4.500 55 2011 4.500 56 2012 4.500 57 2013 4.500 58 2014 4.500 59 2015 4.500 60 Η σταδιακή προσαύξηση των απαιτούμενων, κάθε χρόνο, ορίων ηλικίας, προκειμένου για λήψη πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, αποτυπώνεται στον ακόλουθο πίνακα: ΕΤΟΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΗΜΕΡΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ 2010 4.500 60 2011 4.500 61 2012 4.500 62 2013 4.500 63 2014 4.500 64 2015 4.500 65 Με βάση, λοιπόν, την ισχύουσα ως άνω νομοθεσία, οι γυναίκες « παλαιές » ασφαλισμένες του Ιδρύματος, οι οποίες συνταξιοδοτούνται με 4.500 ημέρες ασφάλισης, ακολουθούν, σε κάθε περίπτωση, τα όρια ηλικίας που διαμορφώνονται από 01.01.2011 και εφεξής, με αποκλειστικό κριτήριο το ημερολογιακό έτος συμπλήρωσης του 55ου ή 60ου έτους της ηλικίας (σύμφωνα με τους παραπάνω πίνακες), προκειμένου για λήψη, αντίστοιχα, μειωμένης ή πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, ανεξαρτήτως του έτους συμπλήρωσης των απαιτούμενων κατ΄ ελάχιστων 4.500 ημερών ασφάλισης (δηλαδή, ανεξαρτήτως του εάν ο χρόνος αυτός συμπληρώνεται πριν ή μετά την 01η.01.2011). Στην περίπτωση, δε, λήψης μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, κατά το μεταβατικό αυτό στάδιο της σταδιακής προσαύξησης των ορίων ηλικίας, διευκρινίζουμε ότι το ποσοστό μείωσης θα υπολογίζεται από το διαμορφωμένο, αντίστοιχα, όριο ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: ασφαλισμένη η οποία συμπληρώνει το 55ο έτος της ηλικίας το έτος 2012, θεμελιώνει δικαίωμα λήψης μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος με τη συμπλήρωση του 57ου έτους της ηλικίας, εφόσον, βεβαίως, πραγματοποιήσει τουλάχιστον 4.500 ημέρες ασφάλισης και από αυτές, τουλάχιστον 100 ανά έτος την τελευταία πενταετία πριν τη συμπλήρωση του 57ου έτους της ηλικίας (δηλαδή, στο παράδειγμά μας, πριν το έτος 2014). Το ποσοστό μείωσης για τη συγκεκριμένη ασφαλισμένη, που θεμελιώνει δικαίωμα μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος με το όριο ηλικίας μειωμένης συνταξιοδότησης, που θα έχει διαμορφωθεί το έτος 2012, θα υπολογίζεται, σε κάθε περίπτωση, από το όριο ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης, που θα έχει επίσης διαμορφωθεί το έτος 2012, δηλαδή, σε κάθε περίπτωση, από το 62ο έτος). Μοναδική εξαίρεση από τον παραπάνω κανόνα (δηλαδή από τον κανόνα ότι η εν λόγω κατηγορία ασφαλισμένων ακολουθεί, σε κάθε περίπτωση, τα όρια ηλικίας που διαμορφώνονται κατά το έτος συμπλήρωσης του 55ου ή 60ου έτους της ηλικίας) αποτελούν οι ασφαλισμένες, οι οποίες, μέχρι και 31.12.2010, έχουν θεμελιώσει δικαίωμα λήψης μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, για τις οποίες, προκειμένου για τη λήψη είτε μειωμένης είτε πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, ακολουθούνται τα ισχύοντα μέχρι 31.12.2010 όρια ηλικίας. Διευκρινίζουμε ότι οι ασφαλισμένες, που μέχρι και 31.12.2010 έχουν θεμελιώσει δικαίωμα λήψης μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, είναι οι ασφαλισμένες, οι οποίες, μέχρι την ημερομηνία αυτή, έχουν συμπληρώσει, αθροιστικά, τουλάχιστον 4.500 ημέρες ασφάλισης και τουλάχιστον το 55ο έτος της ηλικίας και, βεβαίως, τουλάχιστον 100 ημέρες ασφάλισης ανά έτος την τελευταία πενταετία πριν το έτος συμπλήρωσης του απαιτούμενου ορίου ηλικίας μειωμένης συνταξιοδότησης, οι οποίες ακολουθούν για τη λήψη είτε μειωμένης είτε πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, τα όρια ηλικίας που ίσχυαν μέχρι 31.12.2010. Η συγκεκριμένη, λοιπόν, κατηγορία ασφαλισμένων, προκειμένου για τη λήψη μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, έχει ήδη θεμελιωμένο το σχετικό δικαίωμα (πρακτικά, δε, δεν θα μπορούσε να θιγεί από την διαμορφούμενη, κατ΄έτος, προσαύξηση του σχετικού ηλικιακού ορίου, καθώς οι ασφαλισμένες της κατηγορίας αυτής θα έχουν, ήδη, τουλάχιστον την ίδια ή μεγαλύτερη ηλικία, από το όριο ηλικίας που ανά έτος θα έχει διαμορφωθεί κατά τη διαδικασία της σταδιακής προσαύξησης), ενώ προκειμένου για τη λήψη πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, θα απαιτείται η συμπλήρωση του 60ου έτους της ηλικίας ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: α) ασφαλισμένη, η οποία, κατά το έτος 2010, συμπλήρωσε το 55ο έτος της ηλικίας και συνολικό χρόνο ασφάλισης 4.800 ημερών, από τις οποίες, 100 τουλάχιστον ανά έτος, την πενταετία που είχε προηγηθεί πριν το έτος 2010 (δηλαδή, κατά τα έτη από 2005 έως και 2009), θεμελιώνει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση του 60ου έτους της ηλικίας. β) ασφαλισμένη, η οποία, κατά το έτος 2010, συμπλήρωσε το 57ο έτος της ηλικίας και συνολικό χρόνο ασφάλισης 4.600 ημερών, παραμένοντας, όμως, άνεργη κατά το χρονικό διάστημα 2000 έως και 2004, δεν μπορεί να διατηρήσει το 60ο έτος της ηλικίας για τη λήψη πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, εφόσον δεν είχε μέχρι και 31.12.2010 θεμελιωμένο δικαίωμα μειωμένης συνταξιοδότησης. Σημειώνουμε, ότι τα παραπάνω αποσαφηνίζονται και με τις διατάξεις της παραγράφου 5, του άρθρου 40, του ν. 3996/2011, οι οποίες έχουν έναρξη ισχύος την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010. 2. Απαιτούμενα όρια ηλικίας, για τη χορήγηση δεύτερης σύνταξης σε ασφαλισμένη του Ιδρύματος, η οποία συμπληρώνει τουλάχιστον 6.000 ημέρες ασφάλισης μέχρι 31.12.2010 και το 60ο έτος της ηλικίας μετά την 01.01.2011. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 14, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαθίστανται με την παράγραφο 5, του άρθρου 42, του ν. 3996/2011, για τη χορήγηση δεύτερης σύνταξης σε γυναίκες ασφαλισμένες του Ιδρύματος, δεν έχει επέλθει τροποποίηση ως προς τον απαιτούμενο κατ΄ελάχιστο χρόνο ασφάλισης, καθώς για τη χορήγηση πλήρους δεύτερης σύνταξης λόγω γήρατος, εξακολουθούν να απαιτούνται τουλάχιστον 6.000 ημέρες ασφάλισης, ενώ για τη χορήγηση μειωμένης σε ποσό δεύτερης σύνταξης λόγω γήρατος, εξακολουθούν να απαιτούνται 4.800 ημέρες. Ως προς τα απαιτούμενα σχετικά όρια ηλικίας, προκειμένου για τη λήψη πλήρους δεύτερης σύνταξης λόγω γήρατος, απαιτείται το αντίστοιχο με το συνολικό χρόνο ασφάλισης πλήρες όριο ηλικίας, όπως αυτό διαμορφώνεται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 10, του ν. 3863/2010. Επομένως το όριο ηλικίας των 60 ετών, που ισχύει μέχρι και 31.12.2010 προκειμένου για ασφαλισμένη, η οποία, μέχρι και 31.12.2010, είχε συμπληρώσει τουλάχιστον 4.800 ημέρες ασφάλισης και το 60ο έτος της ηλικίας, προσαυξάνεται, από 01.01.2011, ανά έτος και μέχρι τη συμπλήρωση του 65ου έτους, με γνώμονα, αποκλειστικά, το ημερολογιακό έτος συμπλήρωσης από πλευράς της ασφαλισμένης του 60ου έτους της ηλικίας (δηλαδή, όπως ισχύει και στην περίπτωση της χορήγησης πρώτης σύνταξης σε ασφαλισμένη, με 4.500 κατ΄ελάχιστον ημέρες ασφάλισης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 13, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010). Πρακτικά, λοιπόν, επί του παραδείγματος του εγγράφου σας, ασφαλισμένη η οποία είχε συμπληρώσει τουλάχιστον 6.000 ημέρες ασφάλισης μέχρι 31.12.2010 και η οποία συμπληρώνει το 60ο έτος της ηλικίας μετά την 01.01.2011, θεμελιώνει δικαίωμα πλήρους δεύτερης σύνταξης λόγω γήρατος από το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, με το όριο ηλικίας που θα έχει διαμορφωθεί κατά το ημερολογιακό έτος συμπλήρωσης του 60ου έτους της ηλικίας (σύμφωνα, δηλαδή, με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 11, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010). Το ηλικιακό αυτό όριο, όπως αναφέραμε και στο προηγούμενο ερώτημα, μπορεί για το χρονικό διάστημα από το έτος 2011 έως και το 2014, να ποικίλει από το 61ο έτος της ηλικίας έως και το 64ο, ενώ από το έτος 2015 και εφεξής, διαμορφώνεται, οριστικά, στο 65ο έτος της ηλικίας. 3. Απαιτούμενα όρια ηλικίας, για τη συνταξιοδότηση μητέρων ανηλίκων παιδιών. Σχετικά με το ζήτημα αυτό και, προκειμένου, ειδικότερα, για την εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης β, της παραγράφου 17, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010 (« παλαιές » ασφαλισμένες), έχουν ήδη δοθεί οδηγίες με την με αριθμ. πρωτ. Φ. 80000/24506/1853/01.11.2010 Εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας. Προκειμένου, δε, για την εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης ε, της παραγράφου 17, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, οι οποίες αφορούν στις «νέες» ασφαλισμένες, διευκρινίζουμε ότι, σε αντίθεση με την περίπτωση β (όπως και σε αντίθεση με τις περιπτώσεις α, γ και δ, που όμως δεν αφορούν σε ασφαλισμένες του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ), δεν υφίσταται δυνατότητα κατοχύρωσης των ηλικιακών ορίων των 50 και 55 ετών, που ισχύουν μέχρι και 31.12.2012, για τη θεμελίωση, αντίστοιχα, δικαιώματος μειωμένης και πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, με τη συμπλήρωση των απαιτούμενων κατ΄ελάχιστον 6.000 ημερών ασφάλισης μέχρι και 31.12.2012. Για τις « νέες », λοιπόν, ασφαλισμένες του Ιδρύματος, προκειμένου για τη θεμελίωση δικαιώματος είτε μειωμένης είτε πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, απαιτείται, σε κάθε περίπτωση, η σωρευτική συνδρομή των τιθέμενων κάθε χρόνο προϋποθέσεων. Δηλαδή, οι ασφαλισμένες μπορούν να υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης, για τα έτη 2011 και 2012, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 6.000 ημέρες ασφάλισης, έχουν ανήλικο παιδί και έχουν συμπληρώσει το 50ο ή 55ο έτος της ηλικίας (για τη λήψη αντίστοιχα μειωμένης ή πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος) και για τα έτη 2013 και εφεξής, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 6.000 ημέρες ασφάλισης, έχουν ανήλικο παιδί και έχουν συμπληρώσει το 60ο ή 65ο έτος της ηλικίας (για τη λήψη αντίστοιχα μειωμένης ή πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος). Συνεπώς, για τις « νέες » ασφαλισμένες του Ιδρύματος και προκειμένου για τα έτη 2011 και 2012, αναγνώριση πλασματικών χρόνων για τη συμπλήρωση των 6.000 ημερών ασφάλισης, έχει πρακτικό αποτέλεσμα να γίνει μόνο για τις μητέρες εκείνες, οι οποίες έχουν ανήλικο παιδί και έχουν ήδη συμπληρώσει το απαιτούμενο όριο ηλικίας των 50 ή 55 ετών, προκειμένου για τη θεμελίωση, αντίστοιχα, δικαιώματος μειωμένης ή πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος. Ειδικότερα ως προς τους πλασματικούς χρόνους, που οι « νέες » ασφαλισμένες του Ιδρύματος μπορούν να αναγνωρίσουν για τη συμπλήρωση των κατ΄ελάχιστον απαιτούμενων 6.000 ημερών ασφάλισης, σας παραπέμπουμε στη σχετική με αριθμ. πρωτ. Φ. 80000/οικ. 9240/597/11.08.2011 Εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας. Συνοπτικά, πάντως, διευκρινίζουμε και στο σημείο αυτό, πως για τις « νέες » ασφαλισμένες, οι οποίες επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν με τις διατάξεις για τις μητέρες ανηλίκων παιδιών, για τα έτη 2011 και 2012, δεν υφίσταται δυνατότητα να αναγνωρίσουν τους πλασματικούς χρόνους των διατάξεων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011, παρά μόνο τους πλασματικούς χρόνους του άρθρου 40, του ν. 2084/1992. Και τούτο διότι, για τα έτη αυτά, δεν υφίστανται τροποποίηση οι σχετικά τιθέμενες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Δυνατότητα αναγνώρισης των πλασματικών χρόνων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011, υφίσταται μόνο από το έτος 2013 και εφεξής, καθώς από το έτος αυτό και εφεξής τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης αλλάζουν και διαμορφώνονται στο 60ο και 65ο έτος της ηλικίας, προκειμένου για τη θεμελίωση, αντίστοιχα, μειωμένης και πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος. 4. Αναγνώριση πλασματικών χρόνων, κατ΄εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αντικαταστάθηκαν από τότε που ίσχυσαν με το άρθρο 40, του ν.3996/2011. Σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν από τότε που ίσχυσαν, με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011, δίδονται αναλυτικές οδηγίες με την με αριθμ. πρωτ. Φ. 80000/οικ. 9240/597/11.08.2011 Εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας. Στο σημείο, πάντως, αυτό και επί του σχετικά υποβαλλόμενου ερωτήματός σας, κρίνεται σκόπιμο να διευκρινιστεί πως με το νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν θίγεται σε καμία περίπτωση η έναρξη συνταξιοδότησης του ασφαλισμένου του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, η οποία χωρεί από την υποβολή αιτήσεως και εφόσον συμπληρώνει αθροιστικά τόσο τις κατά περίπτωση απαιτούμενες ημέρες ασφάλισης όσο και το αντίστοιχο προς αυτές όριο ηλικίας. Στο πλαίσιο του νέου νομοθετικού πλαισίου, με το οποίο γίνεται σταδιακή προσαύξηση του απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας, από το έτος 2011 και εφεξής και μέχρι την τελική διαμόρφωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης , σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το άρθρο 10, του ν. 3863/2010, η αναγνώριση πλασματικών χρόνων, κατ΄εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν από τότε που ίσχυσαν, με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011, έχει την έννοια της κατοχύρωσης των κατά περίπτωση απαιτούμενων προϋποθέσεων συνταξιοδότησης (κατά το μεταβατικό στάδιο της σταδιακής ανά έτος προσαύξησης), προκειμένου για τη θεμελίωση συγκεκριμένου συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Δηλαδή, η συμπλήρωση του κατά περίπτωση ισχύοντος μέχρι 31.12.2010 χρόνου ασφάλισης, κατά τα έτη της σταδιακής προσαύξησης (έτος 2011 έως 2015), με αναγνώριση των εν λόγω πλασματικών χρόνων, έχει την έννοια του « κλειδώματος »/« κατοχύρωσης » των διαμορφωμένων, ανά έτος, προϋποθέσεων χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας, οι οποίες και θα απαιτούνται, αθροιστικά, για τη θεμελίωση του συγκεκριμένου συνταξιοδοτικού δικαιώματος (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: ασφαλισμένη του Ιδρύματος, η οποία συμπληρώνει 10.000 ημέρες ασφάλισης το έτος 2011 (είτε από πραγματική ασφάλιση είτε με αναγνώριση πλασματικών χρόνων), κατοχυρώνει ως προϋποθέσεις συνταξιοδότησης τις 10.400 ημέρες ασφάλισης και το 56ο ή 58ο έτος της ηλικίας, για τη λήψη, αντίστοιχα, μειωμένης ή πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος. Η εν λόγω ασφαλισμένη θεμελιώνει δικαίωμα συνταξιοδότησης οποτεδήποτε, μελλοντικά, συμπληρώνει αθροιστικά τις εν λόγω τιθέμενες προϋποθέσεις.). Πέραν των ανωτέρω και επί των συγκεκριμένων παραδειγμάτων ασφαλισμένων, που αναφέρετε στο έγγραφό σας, καθώς και επί των επιμέρους ερωτημάτων, που υποβάλλετε με αυτό, διευκρινίζουμε ειδικότερα τα εξής: α) Ασφαλισμένος, ο οποίος συμπληρώνει 10.500 ημέρες ασφάλισης με αναγνώριση χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας, με σχετική αίτηση εξαγοράς που μπορεί να υποβληθεί μέχρι και 31.12.2013, κατοχυρώνει τις σχετικά ισχύουσες μέχρι και 31.12.2010 προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, δηλαδή τις 10.500 ημέρες ασφάλισης και το 58ο έτος της ηλικίας (στην περίπτωση, πάντως, αυτή, εξυπακούεται ότι δεν ισχύουν οι προβλεπόμενες από την παράγραφο 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως ισχύει, μειώσεις του 30% ή 50% επί του ποσού εξαγοράς). Ο εν λόγω, ωστόσο, ασφαλισμένος, έχει δικαίωμα να επιλέξει την αναγνώριση πλασματικών χρόνων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν από τότε που ίσχυσαν, με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011 (π.χ. χρόνο σπουδών), προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί με τις προσαυξημένες χρονικές και ηλικιακές προϋποθέσεις που διαμορφώνονται από 01.01.2011 και εφεξής, καθώς ανήκει στη διακριτική ευχέρεια των ιδίων των ασφαλισμένων η επιλογή των ισχυουσών, κατά περίπτωση, χρονικών και ηλικιακών προϋποθέσεων για θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος. β) Οι γονείς, σύζυγοι και αδερφοί ατόμων με αναπηρία, συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 37, του ν. 3996/2011 και, επομένως, για τη συμπλήρωση του απαιτούμενου κατ΄ελάχιστον χρόνου των 7.500 ημερών ασφάλισης, μπορούν να αναγνωρίσουν μόνο τους χρόνους που περιοριστικά αναφέρονται στις εν λόγω διατάξεις. γ) Ασφαλισμένος, ο οποίος θεμελιώνει δικαίωμα συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις που ίσχυαν μέχρι και 31.12.2010, δεν έχει δικαίωμα να αναγνωρίσει πλασματικούς χρόνους της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως ισχύει, μετά την αντικατάστασή της με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011, προκειμένου για προσαύξηση της σύνταξής του, ανεξαρτήτως του εάν συμπληρώνει τις προϋποθέσεις αυτές πριν ή μετά την 01.01.2011. Εξυπακούεται, επίσης, ότι από το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως ισχύει, εξαιρούνται και οι ήδη συνταξιούχοι. δ) Στο ανώτατο όριο αναγνωριστέου πλασματικού χρόνου, ο οποίος προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν από τότε που ίσχυσαν, με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011 και ο οποίος μπορεί να ποικίλει από 4 έως 7 έτη, σύμφωνα με τη ρητή πρόβλεψη των εν λόγω διατάξεων, αλλά και το σκοπό που διέπει τη θέσπισή τους, συνυπολογίζεται και κάθε άλλος πραγματικός ή πλασματικός χρόνος που τυχόν έχει αναγνωριστεί με βάση άλλες διατάξεις νόμων, ακόμα και εάν η αναγνώριση έχει γίνει πριν την 01.01.2011. Διευκρινίζουμε, πάντως, ότι στο ανώτατο αυτό όριο αναγνωριστέου πλασματικού χρόνου, δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος, ο οποίος αφορά σε χρόνο υποχρεωτικής υπαγωγής στην ασφάλιση (π.χ. αναγνώριση χρόνου απασχόλησης στην αλλοδαπή από πολιτικούς πρόσφυγες (βλέπε και την με αριθμ. πρωτ. Φ. 80000/οικ. 9240/597/11.08.2011 εγκύκλιο του Υπουργείου). ε) Οι πλασματικοί χρόνοι της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως ισχύει, μετά την αντικατάστασή της με το άρθρο 40, του ν. 3996/2011, δεν μπορούν να αναγνωριστούν για τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης λόγω αναπηρίας ή θανάτου, καθώς οι πλασματικοί αυτοί χρόνοι, μπορούν να αναγνωριστούν μόνο από ασφαλισμένους, οι οποίοι θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τις αυξημένες προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν από 01.01.2011 και εφεξής, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 10, του ν. 3863/2010. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι το άρθρο 10, του ν. 3863/2010 δεν θίγει προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας ή θανάτου, δεν μπορεί να γίνει αναγνώριση των πλασματικών χρόνων της παραγράφου 18, του άρθρου 10, του ν. 3863/2010, όπως ισχύει, για τη θεμελίωση σύνταξης λόγω αναπηρίας ή θανάτου. Εξαίρεση του ανωτέρω κανόνα αποτελεί ο χρόνος της στρατιωτικής υπηρεσίας, ο οποίος μπορεί να αναγνωριστεί για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω αναπηρίας ή θανάτου, σύμφωνα, πάντα, με τις διατάξεις του ν. 1358/1983.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ
ΘΕΜΑ: Εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, Ρυθμίσεις Θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και Άλλες Διατά¬ξεις» στους ασφαλισμένους των πρώην ειδικών ταμείων
Σας γνωρίζουμε ότι στον πρόσφατα ψηφισθέντα ν.3996/2011 εισάγονται, μεταξύ άλλων, αλλαγές ως προς το δικαίωμα αναγνώρισης πλασματικών ετών ασφάλισης των ασφαλισμένων. Ως προς τα θέματα που αφορούν τους ασφαλισμένους και συνταξιούχους των πρώην Ειδικών Ταμείων και Κλάδων Κύριας Ασφάλισης, και συμπληρωματικά της με αριθ. Φ80000/οικ. 9240/597 εγκυκλίου της Υπηρεσίας μας, σας γνωρίζουμε τα επόμενα: Ι. ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (άρθρο 40) Όπως σας γνωρίσαμε, μεταξύ άλλων, με τη με αριθ. Φ80000/οικ. 9240/597 εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας, με το άρθρο 40 του ν. 3996/2001 τροποποιούνται οι διατάξεις της παραγράφου 18 του άρθρου 10 του ν. 3863/2010, με τις οποίες καθορίζονται οι χρόνοι ασφάλισης που μπορούν να αναγνωριστούν για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή για προσαύξηση του ποσού της σύνταξης, καθώς και ο τρόπος και οι προϋποθέσεις αναγνώρισης των χρόνων αυτών. Ειδικότερα, η ισχύς του άρθρου 40 αρχίζει από 1/1/2011 και εφαρμόζεται για τους ασφαλισμένους που συγκεντρώνουν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις: α) θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης από 1/1/2011 και μετά με προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν από αυτήν την ημερομηνία και μετά, με βάση τις διατάξεις του άρ¬θρου 10 του ν. 3863/2010. Αντίθετα, για όσους θεμελιώνουν ή κατοχυρώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι 31/12/2010, καθώς και για όσους θεμελιώνουν από 1/1/2011 και μετά με βάση προϋποθέσεις που δεν τροποποιούνται από το άρθρου 10 του ν. 3863/2010, εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 40 του ν. 2084/1992, όπως αυτό ίσχυε μέχρι την αντικατάστασή του από την παρ. 18 του άρθρου 10 του ν. 3863/2010 και, ως εκ τούτου, δεν έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν στις ανωτέρω ρυθμίσεις. Επομένως, από το πεδίο εφαρμογής αποκλείονται τα πρόσωπα που ήδη έχουν θεμελιώσει ή κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010 ή θεμελιώνουν από 1/1/2011 και μετά με διατάξεις που δεν τροποποιούνται από το άρθρο 10 του ν. 3863/2010 (π.χ. γονείς ή σύζυγοι αναπήρων – συνταξιοδοτούμενοι με το άρθρο 140 του ν. 3655/2008, άνδρες που συνταξιοδοτούνται με 15 έτη ή 4.500 ημέρες ασφάλισης και ηλικία 65 ετών). Επίσης, δεδομένου ότι με το άρθρο 10 του ν. 3863/2010 δεν θίγονται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας και θανάτου, οι αναγνωριζόμενοι χρόνοι του άρθρου 40 αναγνωρίζονται μόνο στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης λόγω γήρατος (με εξαίρεση το χρόνο στρατιωτικής θητείας, ο οποίος αναγνωρίζεται και για θεμελίωση σύνταξης αναπηρίας/θανάτου υπό τις προϋποθέσεις του ν. 1358/83, όπως ισχύει) . β) Ειδικά σε ό,τι αφορά στις μητέρες ανήλικων τέκνων, ασφαλισμένες από 1/1/1993 και μετά (νέες ασφαλισμένες), η δυνατότητα αναγνώρισης χρόνου ασφάλισης με τις εν λόγω διατάξεις δίνεται από 1/1/2013 και μετά, οπότε (σύμφωνα με την παρ. 17 ε του άρθρου 10 του ν. 3863/10) τροποποιούνται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησής τους. Οι μητέρες ανηλίκων τέκνων, ασφαλισμένες μέχρι 31/12/1992, που θεμελιώνουν ή κατοχυρώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις που ίσχυαν μέχρι 31/12/2010, δεν έχουν το δικαίωμα να προβούν στις προβλε¬πό¬μενες από τη ρύθμιση αυτή αναγνωρίσεις, εκτός, βέβαια, αν επιλέξουν να μην συνταξιοδοτηθούν με αυτές τις διατάξεις, αλλά με προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν από 1/1/2011 και μετά, με βάση τις διατάξεις του αρ. 10 του ν. 3863/2010. Όσον αφορά στη λήψη δεύτερης σύνταξης γήρατος από τους φορείς αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, θα είναι δυνατή και στις περιπτώσεις αυτές η αναγνώριση χρόνου ασφάλισης, σύμφωνα με τα επιμέρους οριζόμενα στην παρούσα και τις διατάξεις περί διπλοσυντασυνταξιούχων. Επισημαίνουμε, δηλαδή, ότι σε περίπτωση λήψης δεύτερης σύνταξης με προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν από 1/1/2011 και μετά, με βάση τις διατάξεις του αρ. 10 του ν. 3863/2010, θα είναι δυνατή η αναγνώριση χρόνου ασφάλισης. Αντίθετα, στις περιπτώσεις λήψης δεύτερης σύνταξης με προϋποθέσεις που δεν μεταβλήθηκαν με το άρθρο 10 του ν. 3863/2010, δεν θα είναι δυνατή η αναγνώριση πλασματικού χρόνου ασφάλισης, με εξαίρεση την αναγνώριση του χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας, η οποία, όπως ήδη έχουμε αναφέρει, γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1358/1983. Για την πληρέστερη κατανόηση των ανωτέρω παραθέτουμε τα επόμενα παραδείγματα: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1 Γυναίκα ασφαλισμένη στο πρώην ΤΑΠ-ΟΤΕ το 1991, η οποία την 31η/12/2010 είχε 19 έτη ασφάλισης και ανήλικο παιδί μπορεί: είτε να επιλέξει να συνταξιοδοτηθεί με πλήρη σύνταξη (ως μητέρα ανηλίκου με τουλάχιστον 181/2 έτη ή 5500 ημέρες ασφάλισης) στην ηλικία των 55 ετών (50 για μειωμένη) – διατάξεις ΙΚΑ - ΕΤΑΜ - χωρίς, στην περίπτωση αυτή να έχει δικαίωμα αναγνώρισης πλασματικών χρόνων ασφάλισης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του ν.3996/2011 είτε να συνταξιοδοτηθεί με τη συμπλήρωση 25 ετών ασφάλισης (με την προϋπό¬θεση ότι θα έχει ανήλικο παιδί κατά την ημερομηνία συμπλήρωσης του χρόνου αυτού) και σε ηλικία που προσδιορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3863/2010, π.χ. στο παράδειγμα αυτό, το 2016 και ηλικία 65 ετών (60 για μειωμένη). Αναγνωρίζοντας πλασματικό χρόνο 4 ετών το 2012, θα έχει 25 (πραγματικά και πλα¬σμα-τικά) έτη ασφάλισης και εφόσον έχει και ανήλικο παιδί κατά το έτος αυτό, μπορεί να δικαιωθεί πλήρους σύνταξης με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας της (του 53ου για μειωμένη) . ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2 Γυναίκα ασφαλισμένη από το 1988 στο τ. ΤΣΠ-ΕΤΕ, η οποία την 31η/12/2010 είχε ανήλικο παιδί, 18 έτη ασφάλισης και ηλικία 49 ετών, συμπληρώνει 25 έτη ασφάλισης (χωρίς αναγνώριση πλασματικού χρόνου) το έτος 2017. Το έτος αυτό, εφόσον έχει και ανήλικο παιδί, μπορεί να δικαιωθεί πλήρους σύνταξης σε ηλικία 65 ετών (60 για μειωμένη). Εναλλακτικά, (με 181/2 έτη ή 5500 ημέρες ασφάλισης –διατάξεις ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) το 2011 και εφόσον έχει ανήλικο παιδί τότε, μπορεί να δικαιωθεί πλήρους σύνταξης σε ηλικία 57 ετών (52 για μειωμένη), ή, (παρ. 5 του άρθρου 40 του ν.3996/2011) αναγνωρίζοντας, μέχρι 31/12/2013, πλασματικό χρόνο ασφάλισης σύμφωνα με τις διατά¬ξεις του άρθρου 40 του ν. 2084/1992 (χρόνο γονικής άδειας ανατροφής παιδιών, χρόνο επιδότησης λόγω ασθένειας, χρόνο ανεργίας κ.λπ.) μπορεί (συμπληρώνοντας 181/2 έτη ή 5500 ημέρες ασφάλισης μέχρι 31/12/2010 και με ανήλικο παιδί τότε), να δικαιωθεί σύνταξης λόγω γήρατος με τις προϋποθέσεις που ίσχυαν μέχρι 31/12/2010 (55 ετών για πλήρη – 50 ετών για μειωμένη σύνταξη). ή, εφόσον το επιθυμεί, μπορεί να αναγνωρίσει το 2012 πλασματικό χρόνο 5 ετών, οπότε, έχοντας συμπληρώσει 25 έτη ασφάλισης και έχοντας ανήλικο παιδί το 2012, μπορεί να συνταξιοδοτηθεί με πλήρη σύνταξη ως μητέρα ανηλίκου με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας της (του 53ου για μειωμένη) 1. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 3 Άνδρας ασφαλισμένος στο τ. ΤΑΠ-ΟΤΕ από το 1982, ο οποίος την 31η/12/2010 έχει 20 έτη ασφάλισης χωρίς να θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με κάποια από τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ανδρών ασφαλισμένων μέχρι 31/12/1982, θα δικαιωθεί πλήρους συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης ανεξάρτητα από την ηλικία του, π.χ. το 2025 εάν δεν έχει διακοπή του ασφαλιστικού του βίου. Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση αυτή, δεν μπορεί να αναγνωριστεί πλασματικός χρόνος ασφάλισης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του ν.3996/2011, δεδομένου ότι η διάταξη που προβλέπει τη συνταξιοδότηση των μέχρι 31/12/1982 ασφαλισμένων μετά από 35 έτη ασφάλισης ανεξάρτητα από την ηλικία τους δεν έχει θιγεί από τις διατάξεις του ν. 3863/2010. Εναλλακτικά, στην περίπτωση αυτή, ο ασφαλισμένος μπορεί να δικαιωθεί πλήρους σύνταξης με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του (προϋπόθεση συνταξιοδότησης 15 έτη ασφάλισης + 65 ετών), χωρίς και πάλι να δικαιούται να αναγνωρίσει πλασματικό χρόνο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του ν. 3996/2011, αφού η εν λόγω προϋπόθεση δεν θίγεται από τον ν. 3863/2010. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 4 Γυναίκα ασφαλισμένη στο τ. ΤΣΠ-ΕΤΕ από το 1983, η οποία έχει, το 2010, ηλικία 58 ετών και 26 έτη ασφάλισης, έχει ήδη θεμελιώσει δικαίωμα λήψης μειωμένης σύνταξης το 2010. Η ασφαλισμένη αυτή θεμελιώνει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης το έτος 2012 –με τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας της. Προφανές είναι ότι, στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να αναγνωριστεί πλασματικός χρόνος του άρθρου 40 του νόμου αυτού. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 5 Γυναίκα ασφαλισμένη στο τ. ΤΣΠ-ΕΤΕ από το 1983, η οποία έχει, το 2010, ηλικία 52 ετών και 26 έτη ασφάλισης, δεν έχει θεμελιώσει δικαίωμα λήψης μειωμένης σύνταξης το 2010. Η ασφαλισμένη αυτή συμπληρώνει το 55ο έτος της ηλικίας της το 2013, οπότε θεμελιώνει δικαίωμα λήψης μειωμένης σύνταξης με τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας της –εφόσον το επιθυμεί, μπορεί να αναγνωρίσει και πλασματικό χρόνου του άρθρου 40 του νόμου αυτού (προϋπόθεση το 2010: 25 έτη ασφάλισης και ηλικία 55 ετών για μειωμένη – 60 για πλήρη. Με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3863/2010 το όριο ηλικίας αυξάνεται κατά ένα έτος ετησίως μέχρι το 60ό για μειωμένη το 2015 και το 65ο για πλήρη σύνταξη το 2015.) Δικαίωμα λήψης πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος θεμελιώνει όταν συμπληρώσει το όριο ηλικίας που προβλέπεται κατά τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας της (το 2018), άρα μπορεί να δικαιωθεί πλήρους σύνταξης στο 65ο έτος της ηλικίας της. Στην περί¬πτωση αυτή μπορεί, εφόσον το επιθυμεί, να αναγνωρίσει και πλασματικό χρόνο ασφάλισης. ΙΙ. ΙΑΤΡΟΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (παρ. 5 του άρθρου 61) Όπως γνωρίζετε, με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 18 του ν. 3232/2004, για τους γιατρούς εργασίας που απασχολούνταν με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ανεξάρτητα από την ημερομηνία πρόσληψής τους και ανεξάρτητα από προηγούμενη υποχρεωτική ασφάλισή τους σε άλλον φο¬ρέα ασφάλισης πλην του Τομέα Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών (ΤΣΑΥ) του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ), προβλέφθηκε η υποχρεωτική ασφάλιση στο ΤΣΑΥ και η κατα¬βολή σε αυτό της εισφοράς ελεύθερου επαγγελματία, ενώ διακόπτονταν η τυχόν υποχρεωτική τους ασφάλιση σε άλλον φορέα, στον οποίο μπορούσαν να ασφαλιστούν προαιρετικά σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 2084/1992, καταβάλλοντας οι ίδιοι το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών τους. Με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 61 του ν.3996/2011,ιατροί εργασίας οι οποίοι απασχολούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 1568/1985 και έχουν υπαχθεί από την πρόσληψή τους στην υποχρεωτική ασφάλιση άλλου, πλην του ΤΣΑΥ, φορέα κοινωνικής ασφάλισης, εξακολουθούν να υπάγονται στην ασφάλιση του φορέα αυτού, εφόσον η πρόσληψή τους και η υπαγωγή τους στην ασφάλιση πραγματοποιήθηκε μέχρι και την 31 η/ 12/1992. Εφιστούμε την προσοχή σας στο ότι η έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 61 του ν.3996/2011 ανατρέχει στο χρόνο έναρξης ισχύος του ν. 3232/2004. ΙΙΙ. ΑΝΩΤΑΤΟ ΠΟΣΟ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ (παρ. 8 του άρθρου 63) Με την παρ. 8 του άρθρου 63 του ν. 3996/2011, προσδιορίζεται η αληθής έννοια της παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011, με την οποία επανακαθορίζονται τα ανώτατα ποσά συντάξεων γήρατος και αναπηρίας που χορηγούν οι ασφαλιστικοί οργανισμοί για τους μέχρι 31/12/1992 ασφαλισμένους που έχουν πραγματοποιήσει 35 έτη (ή 10.500 ημέρες) ασφάλισης. Με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της χώρας και την επιβαρυμένη οικονομική κατάσταση των ασφαλιστικών οργανισμών και προκειμένου να ενισχυθούν οικονομικά, ιδιαίτερα στην παρούσα εξαιρετικά δυσμενή οικονομική συγκυρία, κρίνεται σκόπιμη η ένταξη στο ανά μήνα ανώτατο όριο συντάξεων (πλαφόν) του 4πλάσιου του μέσου μηνιαίου κατά κεφαλή ΑΕΠ και των οικογενειακών επιδομάτων. Ο νέος αυτός τρόπος επιβολής ανώτατου ορίου στις καταβαλλόμενες μηνιαίες συντάξεις γήρατος και αναπηρίας εφαρμόζεται, από 1/7/2011, σε όλους όσους λαμβάνουν ή θα λάβουν σύνταξη από την ημερομηνία αυτή και μετά. Ειδικότερα: Όπως αναφέρουμε και στη με αριθ. Φ.80000/οικ.16280/1068/14-7-2011 εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας, το ανώτατο ποσό σύνταξης γήρατος και αναπηρίας που χορηγούν οι ασφαλιστικοί οργανισμοί στους μισθωτούς ασφαλισμένους τους για 35 έτη ασφάλισης ή 10.500 ημέρες εργασίας συμπεριλαμβανομένων, από 1/7/2011, και των οικογενειακών επιδομάτων, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 4πλάσιο του κατά το έτος 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλή ΑΕΠ αναπροσαρμοζόμενου με το εκάστοτε ποσοστό αύξησης των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων (σήμερα 2.773,40 €). Έτσι, π.χ. ασφαλισμένος του πρώην ΤΣΠ-ΕΤΕ, του οποίου το ποσό της δικαιούμενης μηνιαίας σύνταξης (μαζί με οικογενειακά επιδόματα) ανέρχεται σε 2.850,00 €, θα δικαιωθεί σύνταξης ύψους 2.773,40 €, δηλαδή θα περιοριστεί στο ανωτέρω πλαφόν. Αντίθετα, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις που το εξαγόμενο ποσό σύνταξης (μαζί με οικογενειακά επιδόματα) δεν υπερβαίνει το ανωτέρω πλαφόν (σήμερα 2.773,40 €), δεν θα γίνεται καμία περικοπή. Στην περίπτωση, π.χ. ασφαλισμένου του πρώην ΤΣΠ-ΕΤΕ, του οποίου το ποσό της μηνιαίας σύνταξης, συμπεριλαμβανομένων και των οικογενειακών επιδομάτων, είναι 2.500,00 €, το ποσό της δικαιούμενης σύνταξης θα είναι 2.500,00 € μηνιαίως. Στη συνέχεια, βέβαια, θα εφαρμοστούν το άρθρο 38 του ν. 3863/2010 και οι διατάξεις των παραγράφων 10 και 11 του ν. 3986/2011. Διευκρινίζουμε, λοιπόν, ότι το ποσό της σύνταξης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% των συντάξιμων αποδοχών. Σε αυτό το ποσό θα προστίθενται τα οικογενειακά επιδόματα, το δε άθροισμα των ανωτέρω ποσών (σύνταξη+οικογενειακά επιδόματα) δεν μπορεί να υπερβαίνει το 4πλάσιο του κατά το έτος 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλή ΑΕΠ αναπροσαρμοζόμενου με το εκάστοτε ποσοστό αύξησης των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων (σήμερα 2.773,40 €). Η ουσιώδης, επομένως, διαφοροποίηση που επέρχεται με τις διατάξεις αυτές είναι ότι οι προσαυξήσεις λόγω οικογενειακών επιδομάτων δεν προσαυξάνουν πλέον το 4πλάσιο του μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αλλά, από 1/7/2011, δηλαδή από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3986/2011, συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερόμενο ποσό, δηλαδή στο 4πλάσιο του μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι οι ανωτέρω διατάξεις δεν ισχύουν για τους μέχρι 31/12/1992 ασφαλισμένους στο κοινό καθεστώς του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, για τους οποίους εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 11 του άρθρου 29 του α.ν.1846/1951. Συμπληρωματικά σας γνωρίζουμε ότι η παράγραφος 8 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 καθώς και ο περιορισμός του β εδαφίου της παραγράφου 7 του ίδιου άρθρου, εφαρμόζονται, από 1/7/2011, σε όλους όσους λαμβάνουν ή θα λάβουν σύνταξη από την ημερομηνία αυτή και μετά. Για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση, οι υπηρεσίες του Υπουργείου είναι στη διάθεσή σας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ
|