Αθήνα 10.5.2005 Διευκρινιστική εγκύκλιο για τις μετατάξεις προσωπικού εξέδωσε το υπουργείο Εσωτερικών, με αφορμή ερωτήματα που δέχονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του και προκειμένου να αρθούν ενδεχόμενες ασάφειες και να διασφαλιστούν αξιοκρατικά και αντικειμενικά κριτήρια.
Το πλήρες κείμενο της εγκυκλίου είναι το εξής:
Σύμφωνα με τα άρθρα 69-73 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 2683/1999, ΦΕΚ 19, Α’, 9.2.1999), επιτρέπεται μετάταξη υπαλλήλου σε κενή θέση κλάδου ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας. Ο μετατασσόμενος πρέπει να έχει τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται.
Για τη διενέργεια των μετατάξεων αυτών, εξακολουθούν να ισχύουν οι προϋποθέσεις και οι περιορισμοί που προβλέπονται στις διατάξεις των άρθρων 69-73 του ν. 2683/1999, σύμφωνα με τις οποίες: Για τη διενέργεια μετάταξης απαιτείται η ύπαρξη κενής οργανικής θέσης.
Υπάλληλοι που είχαν το απαιτούμενο για διορισμό σε ανώτερη κατηγορία τυπικό προσόν κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης διορισμού τους δεν επιτρέπεται να μεταταγούν σε θέση κλάδου ανώτερης κατηγορίας πριν από τη συμπλήρωση οκταετίας από το διορισμό τους.
Θέσεις για τις οποίες κινήθηκε η διαδικασία πλήρωσής τους με διορισμό δεν επιτρέπεται να καλυφθούν με μετάταξη.
Δεν επιτρέπεται μετάταξη δόκιμου υπαλλήλου.
Οι αιτήσεις για μετάταξη υποβάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία προσωπικού δύο (2) φορές το χρόνο κατά τους μήνες Μάρτιο και Οκτώβριο και συνεξετάζονται από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο. Συνεπώς, οι αιτήσεις για μετάταξη που υποβάλλονται από την 1η έως και την 31η Μαρτίου θα συνεξετάζονται από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο μετά το πέρας του μηνός Μαρτίου. Αντιστοίχως, οι αιτήσεις για μετάταξη που υποβάλλονται από την 1η έως και την 31η Οκτωβρίου θα συνεξετάζονται από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο μετά το πέρας του μηνός Οκτωβρίου. Όσοι όμως υπάλληλοι υποβάλλουν αιτήσεις για μετάταξη κατά τους λοιπούς μήνες, είναι εκτός της προθεσμίας που ορίζει η διάταξη του άρθρου 71, παρ. 2 του ν.2683/1999. Οι αιτήσεις αυτές θα πρέπει να επιστρέφονται στους υπαλλήλους με τη διευκρίνιση ότι θα πρέπει να επανυποβληθούν κατά τους μήνες Μάρτιο / Οκτώβριο. Με τον τρόπο αυτό το υπηρεσιακό συμβούλιο θα υποβάλλει σε ταυτόχρονη κρίση όλους τους υπαλλήλους προς επιλογή των καταλληλότερων, τηρώντας έτσι τη διοικητική διαδικασία των μετατάξεων και την υποχρέωση συγκριτικής αξιολόγησης των υπαλλήλων που ζητούν μετάταξη στην ίδια θέση.
Κατά πάγια νομολογία του ΣτΕ (1106/1962, 1396/1965, 1886/1966,) η μετάταξη αναλύεται σε απόλυση από μια θέση και ταυτόχρονο διορισμό σε άλλη, κατά συνέπεια λογίζεται ως οιονεί διορισμός. Επομένως, οι ενδιαφερόμενοι για μετάταξη υπάλληλοι πρέπει να διαθέτουν τα τυπικά προσόντα του κλάδου στον οποίο επιθυμούν να μεταταγούν, όπως αυτά προβλέπονται από το Προσοντολόγιο, όπως αυτό ισχύει, αλλά και τις τυχόν πρόσθετες προϋποθέσεις που απαιτούνται από τις οργανικές διατάξεις της οικείας υπηρεσίας.
Με τις διατάξεις του Π.Δ. 50/2001, όπως αυτό ισχύει μετά την τροποποίησή του με το Π.Δ. 347/2003 και το Π.Δ. 44/2005:
Διευρύνεται ο κύκλος των πτυχίων ή διπλωμάτων που μπορεί να γίνονται δεκτά για την κάλυψη θέσεων διοικητικών κλάδων κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ. Συγκεκριμένα στην παρ. 2α του άρθρου μόνου του Π.Δ. 347/2003 ορίζεται ότι για τον κλάδο ΠΕ Διοικητικού / Οικονομικού «Προσόν διορισμού στον εισαγωγικό βαθμό ορίζεται πτυχίο ή δίπλωμα οποιουδήποτε Τμήματος ΑΕΙ της ημεδαπής, περιλαμβανομένων και των πτυχίων ή διπλωμάτων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.) και των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (Π.Σ.Ε.), ή ισότιμων σχολών της αλλοδαπής». Αντιστοίχως, για τον κλάδο ΤΕ Διοικητικού/ Λογιστικού (παρ. 7 του άρθρου μόνου του Π.Δ. 347/2003) ορίζεται ότι «Προσόν διορισμού στον εισαγωγικό βαθμό ορίζεται πτυχίο ή δίπλωμα οποιουδήποτε Τμήματος ΤΕΙ της ημεδαπής, περιλαμβανομένων και των πτυχίων Π.Σ.Ε. ή το ομώνυμο ή αντίστοιχης ειδικότητας πτυχίο ή δίπλωμα ισότιμων τίτλων σχολών της ημεδαπής ή αλλοδαπής». Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου μόνου του Π.Δ. 44/2005, «στα προσόντα διορισμού κλάδων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης των άρθρων 12,13,14,15 και 16 του Π.Δ. 50/2001, όπως αυτό τροποποιήθηκε, προστίθεται και το πτυχίο Κ.Α.Τ.Ε.Ε.(άρθρο 76, παρ. 3 του ν. 2683/1999)». Ως προσόν διορισμού για τον κλάδο ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 10 & 11 του άρθρου μόνου του Π.Δ. 347/2003, γίνονται πλέον δεκτά και τα πτυχία Β΄ κύκλου Σπουδών Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου ανεξαρτήτως ειδικότητας.
Δίνεται η δυνατότητα στις Δημόσιες Υπηρεσίες να περιορίζουν ή να εξειδικεύουν με την προκήρυξη πλήρωσης θέσεων με διορισμό τους τίτλους σπουδών που απαιτούνται για θέσεις συγκεκριμένων κλάδων ή ειδικοτήτων και των τριών κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ, σύμφωνα με τις πραγματικές και ουσιαστικές ανάγκες της υπηρεσίας [Π.Δ. 50/2001, άρθρο 4, παρ. 3, (το τελευταίο εδάφιο της οποίας αντικαταστάθηκε με το άρθρο μόνο, παρ. 2β του Π.Δ. 347/2003), άρθρο 13, παρ. 3 και άρθρο 18, παρ. 2].
Βάσει των ανωτέρω, για τη διενέργεια μετατάξεων στους κλάδους ΠΕ Διοικητικού/ Οικονομικού, ΤΕ Διοικητικού/ Λογιστικού και ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων γίνονται δεκτοί οι ίδιοι διευρυμένοι τίτλοι σπουδών οι οποίοι γίνονται δεκτοί για την κάλυψη θέσεων με διορισμό, εκτός εάν ορισμένες Υπηρεσίες έχουν εκδώσει μεταγενέστερους του Προσοντολογίου Οργανισμούς και περιορίζουν / εξειδικεύουν τους τίτλους σπουδών που απαιτούνται για θέσεις συγκεκριμένων κλάδων ή ειδικοτήτων και των τριών κατηγοριών (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ).
Στις Υπηρεσίες επομένως που δεν έχουν εκδοθεί Οργανισμοί μεταγενέστερα του Προσοντολογίου, με τους οποίους να περιορίζονται / εξειδικεύονται οι τίτλοι σπουδών που απαιτούνται για θέσεις συγκεκριμένων κλάδων ή ειδικοτήτων και των τριών κατηγοριών (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ), για τη μετάταξη είναι πρόδηλο ότι γίνονται δεκτοί όλοι οι τίτλοι σπουδών που προβλέπονται στο προσοντολόγιο ως τυπικό προσόν διορισμού στο συγκεκριμένο κλάδο. Στην περίπτωση αυτή, όπου θα πρέπει να αξιολογηθούν για τη μετάταξη υπάλληλοι με εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους τίτλους σπουδών, τα υπηρεσιακά συμβούλια θα πρέπει να εκτιμούν κυρίως την καταλληλότητα του συγκεκριμένου υπαλλήλου για την άσκηση των καθηκόντων του κλάδου στον οποίο ζητεί να μεταταγεί, βάσει ιδίως της γνωστικής υποδομής του (τίτλος σπουδών), της απόδοσής του και της εμπειρίας που έχει αποκτήσει στα ίδια ή συναφή καθήκοντα, σε συνάρτηση με τις γενικότερες απαιτήσεις του κλάδου στον οποίο επιθυμεί να μεταταγεί.
Όσον αφορά τη γνώση ξένης γλώσσας, σημειώνουμε ότι σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Π.Δ. 347/2003, άρθρο μόνο, παρ. 18, περ. 2 και παρ. 19, ο καθορισμός της ξένης γλώσσας ως πρόσθετου τυπικού προσόντος για τη διενέργεια μετάταξης εξαρτάται από την πρόβλεψη ή μη της γνώσης ξένης γλώσσας και του επιπέδου αυτής από τις διατάξεις των Οργανισμών ή κανονισμών των οικείων φορέων.
Επίσης, σας πληροφορούμε ότι για όλους τους κλάδους κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ καθώς και για τον κλάδο ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, ως πρόσθετο προσόν διορισμού, συνεπώς και μετάταξης, ορίζεται υποχρεωτικά η γνώση Πληροφορικής και Χειρισμού Η/Υ σε βασικό επίπεδο, στα αντικείμενα επεξεργασίας κειμένων, υπολογιστικών φύλλων και υπηρεσιών διαδικτύου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Π.Δ. 44/2005.
Τονίζεται ότι οι μετατάξεις που προβλέπονται στις διατάξεις των άρθρων 69-73 του Υπαλληλικού Κώδικα έχουν δυνητικό για τη Διοίκηση χαρακτήρα, δηλαδή δεν δημιουργείται σχετική υποχρέωση της Διοίκησης, η οποία μπορεί να αποφασίζει τη μετάταξη ή όχι, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες. Άλλωστε, σκοπός της υπηρεσιακής μεταβολής της μετάταξης, πέραν της ικανοποίησης των αιτημάτων των υπαλλήλων για αξιοποίηση των τυπικών και ουσιαστικών τους προσόντων, είναι η ικανοποίηση κυρίως των αναγκών της Διοίκησης. Συνεπώς, το υπηρεσιακό συμβούλιο μπορεί να γνωμοδοτήσει αρνητικά για τη μετάταξη ενός υπαλλήλου έστω και αν αυτός διαθέτει τα προβλεπόμενα από το νόμο τυπικά προσόντα. Στην περίπτωση όμως αυτή θα πρέπει να αιτιολογήσει την αρνητική του κρίση.
Για διευκρινίσεις επί του περιεχομένου της εγκυκλίου οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι θα πρέπει να απευθύνονται αποκλειστικά στις Υπηρεσίες Διοικητικού - Προσωπικού του φορέα στον οποίο ανήκουν οργανικά, δοθέντος ότι η υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στον εκάστοτε εφαρμοστέο νομικό κανόνα ανήκει στην αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Διοικητικού - Προσωπικού του υπαλλήλου. Εάν οι υπηρεσίες Διοικητικού - Προσωπικού δεν μπορούν να επιλύσουν ερμηνευτικά ζητήματα, τότε θα τα απευθύνουν στη Υπηρεσία μας, περιλαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία για το σχηματισμό σχετικής κρίσης και εκθέτοντας την επί του θέματος άποψή τους. Ερωτήματα που δεν θα πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις θα επιστρέφονται, καθώς η Υπηρεσία μας δεν μπορεί να υποκαθιστά πρωτογενώς τις Διευθύνσεις Διοικητικού/ Προσωπικού και να γνωμοδοτεί για θέματα που αφορούν την υπηρεσιακή κατάσταση υπαλλήλων, χωρίς τη σχετική άποψη της οικείας Υπηρεσίας.
|