Αθήνα 18.11.2013, 23:26
Στις 20 Νοεμβρίου 2013 παρουσιάζεται στο κτήριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη η εγκατάσταση του Adam Chodzko "You’ll see; this time it’ll be different", η οποία θα διαρκέσει έως τις 19 Ιανουαρίου 2014.
Την ίδια μέρα, και ώρα 19.00, ο καλλιτέχνης θα πραγματοποιήσει μία ομιλία στο αμφιθέατρο του Μουσείου, με τίτλο «You'll see; next time it'll be different» και θα παρουσιάσει μια σειρά εικόνων και ήχων που συνοδεύονται από λόγο, τα οποία τοποθετούν σε ένα ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο το έργο του για το Μουσείο Μπενάκη.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές, ο Chodzko επιχειρεί, ως μέθοδο, να προσελκύσει το κοινό σε ένα χρόνο και χώρο που αντιστοιχεί στην εναλλακτική πραγματικότητα η οποία αναπαρίσταται μέσα από το έργο "You’ll see; this time it’ll be different". Φαντάζεται έτσι ένα μέλλον όπου ο νέος πολιτισμός τον οποίο οραματίζεται μπορεί να ξεκινήσει να εξελίσσεται μόνο εφόσον η τέχνη έχει καταλήξει στο «λάθος σημείο».
H εκδήλωση και η έκθεση εντάσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη», μία συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, με σκοπό τη δημιουργία πρωτότυπων έργων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και τη Βρετανία, το οποίο ξεκίνησε το 2011.
Για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, ο Adam Chodzko στήνει μία αναδρομική έκθεση φανταστικών αφισών του Μουσείου Μπενάκη από το εγγύς μέλλον στον μεταιχμιακό χώρο της ράμπας του κτηρίου της Πειραιώς. Μέσα από αυτή την σειρά αφισών, το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται να εξαπλώνεται σε απρόσμενους και παράξενους χώρους σε όλη την Ελλάδα, με τρόπο που να είναι συνάμα διάσπαρτο, εκλεκτικό αλλά και να παραμένει ακέραιο. Η συλλογή αφισών επινοημένων μελλοντικών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη, συνοδεύεται από ένα βίντεο, το οποίο καταγράφει τις διάφορες «ιδιωτικές συλλογές» που έχουν γίνει θεματοφύλακες των αρχείων των δραστηριοτήτων του μουσείου. Αποκαλύπτοντας μια σειρά από απλούς οικιακούς χώρους, όπου κρέμονταν αυτές οι αφίσες και όπου απέκτησαν την «αύρα» τους μέσα από ίχνη του χρόνου και της χρήσης, δίνεται έμφαση στο γεγονός ότι, αντί να τις αντλήσει από επίσημες ή «εθνικές» πηγές, ο καλλιτέχνης τις έχει «δανειστεί» από διαφορετικούς, απομακρυσμένους και απροσδόκητους τόπους.
Υπό αυτό το πρίσμα, το μουσείο αντιμετωπίζεται ως ένας συναισθηματικός και ιδιοσυγκρασιακός ζωντανός οργανισμός και μοιάζει να γίνεται όλο και πιο υβριδικό και να ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στην καθημερινή ζωή. Ο Chodzko φαντάζεται τη στιγμή όπου το μουσείο αναστοχάζεται πάνω στις πρόσφατες δραστηριότητές του, και μας προκαλεί να αναθεωρήσουμε τις προκαταλήψεις μας σε σχέση με το κοινό στο οποίο απευθύνεται και με τις συνθήκες φύλαξης και έκθεσης των αντικειμένων. Μέσω αυτής της διαδικασίας θέτει ερωτήματα σχετικά με το ποιος ορίζει το νόημα και την αξία της εθνικής παράδοσης και με το ποιος φέρει την ευθύνη των αποφάσεων σχετικά με τη διατήρηση και την ανάδειξή της.
Το έργο του Adam Chodzko είναι το τρίτο έργο του προγράμματος. «Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη». Προηγήθηκαν το έργο The Cookham Erratics του Andy Holden (Κεντρικό Κτήριο, 2011) και το Landart του Αντώνη Πίττα (Κτήριο Πειραιώς, 2012).
Σε αυτό το πνεύμα, μέσα από την εγκατάσταση You’ll See; This Time it’ll Be Different τίθενται ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τον ρόλο του Μουσείου στην αναπαράσταση της ιστορίας, της γνώσης και της παράδοσης, καθώς και με τις συνθήκες θέασης του έργου τέχνης και της σχέσης μεταξύ καλλιτεχνικής παραγωγής και θεσμικού πλαισίου υποδοχής της.
Σύντομο βιογραφικό Ο Adam Chodzko γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1965 και σήμερα ζει και εργάζεται στο Whitstable, Kent, Μεγάλη Βρετανία. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Manchester και Καλές Τέχνες στο Goldsmiths College.
Χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα μέσων για τις δημιουργίες του, από βίντεο μέχρι εγκαταστάσεις, περφόρμανς και ζωγραφική, αντλεί στοιχεία από το περιβάλλον όπου βρίσκεται και επικεντρώνεται στις αντιμεταθέσεις μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τις μετατοπίσεις της πραγματικότητας, όπως φαίνονται μέσα από αντικειμένα, χώρους αλλά και ανθρώπους ή ομάδες, που βρίσκονται στα όρια της κουλτούρας. Στο συγκεκριμένο έργο, χρησιμοποίησε υλικό από τα αρχεία και τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, για να φανταστεί μια αντιμετάθεση ρόλων μεταξύ των διαφορετικών «κηδεμόνων» των έργων τέχνης ενός Μουσείου, αλλά και της ίδιας της νοηματοδότησής τους μέσα σε ένα ορισμένο πλαίσιο και για να στοχαστεί πάνω στις αυθόρμητες, συναισθηματικές αντιδράσεις που μια προκαλεί μια τέτοια μετατόπιση.
Από το 1991, ο Chodzko έχει παρουσιάσει τα έργα του σε μεγάλες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις όπως : Raven Row (2013), Because…, Schwitters in Britain: Tate and Grizedale Arts commission, Tate Britain (2013), Ghost, Whitstable Biennale (2010); Pyramid, Folkestone Triennial (2008); Proxigean Tide, Tate St Ives (2008) και Museo d’Arte Moderna, Bologna (2007). |