Αθήνα 7.7.2008, 08:05 Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών προγραμματίζει για τους μήνες Σεπτέμβριο και Νοέμβριο - Δεκέμβριο 2008 την διεξαγωγή σε Αθήνα Πάτρα και Θεσσαλονίκη των παρακάτω σεμιναρίων.
1. Η μέθοδος θεραπείας φωνής και ομιλίας LSVT (Αθήνα, 6-7 Σεπτεμβρίου) Το εργαστήριο για εκπαίδευση και πιστοποίηση LSVT® είναι ένα διήμερο πρόγραμμα σχεδιασμένο να εκπαιδεύει λογοπεδικούς σε μια τεχνική θεραπείας φωνής και ομιλίας για ενήλικες και παιδία με διαταραχές ομιλίας (motor speech disorders), με ειδίκευση στη διαταραχή του Πάρκινσον. Στο σεμινάριο αυτό διδάσκονται οι αρχές της θεραπευτικής τεχνικής, επιστημονικά και θεραπευτικά δεδομένα που υποστηρίζουν τα αποτελέσματα της θεραπείας και λεπτομέρειες πάνω σε θεραπευτικές ασκήσεις. Θα συζητηθούν η εφαρμογή του LSVT® σε παιδιατρικές και ενήλικες κινητικές διαταραχές ομιλίας (λ.χ. σκλήρυνση κατά πλάκας, εγκεφαλική παράλυση, εγκεφαλικά). Επίσης θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα του LSVΤ® σε νευροαπεικονίσεις κατάποσης που έγιναν πριν και μετά την εφαρμογή της μεθόδου. Στο τέλος αυτού του προγράμματος, οι λογοθεραπευτές θα είναι ικανοί να: - Αναγνωρίζουν την νόσο Parkinson και άλλες νευρολογικές διαταραχές και την επιρροή αυτών στη φωνή και στην ομιλία. - Εξηγούν το σκοπό χρήσης του προγράμματος LSVT για τη νόσο Parkinson αλλά και άλλες νευρολογικές διαταραχές παιδιών και ενηλίκων. - Περιγράφουν τις πέντε σημαντικές LSVT έννοιες και να εξηγούν τον σκοπό και την μέθοδο αυτών των εννοιών. - Συζητούν βασικά στοιχεία του προγράμματος LSVT τα οποία είναι σύμφωνα με θεωρίες για την πλαστικότητα του εγκεφάλου και για την εξέλιξη κινητικών δεξιοτήτων. - Αναγνωρίζουν χαρακτηριστικά ενηλίκων και παιδιών που μπορούν να ωφεληθούν από το πρόγραμμα LSVT. - Εξηγούν και να περιγράφουν όλες τις πτυχές του προγράμματος LSVT. περιλαμβανομένων καθημερινών δραστηριοτήτων, ιεράρχησης και εκτίμησης της ομιλίας. - Εφαρμόζουν τη μέθοδο LSVT με σιγουριά. - Επιβεβαιώνουν τους ασθενείς για την μακροχρόνια αποτελεσματικότητα του LSVT. - Εκπαιδεύσουν αποτελεσματικά φυσιοθεραπευτές και άλλους ειδικούς για τα πλεονεκτήματα του προγράμματος LSVT. - Συζητούν μεθόδους για ασφάλεια κάλυψης του προγράμματος LSVT. - Τεκμηριώνουν την αποτελεσματικότητα του προγράμματος LSVT.
2. Εκπαίδευση στη χορήγηση του ΜέταΦΩΝ τεστ. Ανιχνευτικό τεστ διαταραχών oμιλίας και λόγου στην ηλικία των 4 χρόνων (Αθήνα, 20-21 Σεπτεμβρίου) Το ΜέταΦΩΝ τεστ είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης για την ανίχνευση πιθανών δυσκολιών στην ανάγνωση και στη γραφή. Το παρόν τεστ στηρίχτηκε στα αποτελέσματα του έργου «Από το Προφορικό στο Γραπτό λόγο-Έρευνα για την Ανάπτυξη της Φωνολογικής Ενημερότητας» που πραγματοποιήθηκε από το 1996-2006. Στην έρευνα συμμετείχαν 1225 παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Το τεστ αποτελείται από δύο μέρη: 1. Το Αναπτυξιακό «ΜέταΦΩΝ τεστ» (πλήρης χορήγηση) για τις ηλικίες 3;10-6;6 ετών, με διαγνωστικό χαρακτήρα για την προσχολική ηλικία. Η πλήρης χορήγηση περιλαμβάνει 37 κριτήρια αξιολόγησης χωρισμένα στα γλωσσολογικά επίπεδα ρίμας (ομοιοκαταληξίας) - συλλαβής - φωνήματος. Ερμηνεύει τις επιδόσεις των παιδιών μέσω: α) Διαγνωστικού Διαγράμματος Φωνολογικής Επίγνωσης, β) Αναπτυξιακού προφίλ φωνολογικής επίγνωσης γ) Αναπτυξιακών ηλικιών. Παρέχει επίσης, πληροφορίες για το σχεδιασμό προγράμματος αντιμετώπισης. 2. Το Ανιχνευτικό «ΜέταΦΩΝ τεστ» (βραχεία χορήγηση) για τις ηλικίες 5;0-7;0 ετών, για νήπια και μαθητές Α΄ Δημοτικού. Έχει ανιχνευτικό χαρακτήρα., (screening) με 15 κριτήρια αξιολόγησης τα οποία αποτελούν τμήμα της πλήρους χορήγησης. Αξιολογεί την Αναγνωστική Ετοιμότητα ως προς τη Φωνολογική Επίγνωση και παρέχει τη δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού και πρώιμης παρέμβασης σε παιδιά υψηλού κινδύνου για εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών με στόχο την πρόληψη ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Το σεμινάριο αποτελείται από το α) θεωρητικό μέρος που καλύπτει: • Το εννοιολογικό περιεχόμενο των μεταφωνολογικών δεξιοτήτων • Τη σχέση της ανάγνωσης με τη φωνολογική επίγνωση • Τη σχέση της φωνολογικής επίγνωσης με τις διαδικασίες φωνολογικής επεξεργασίας • Τα αναπτυξιακά δεδομένα και τα ψυχομετρικά χαρακτηριστικά του ΜέταΦΩΝ τεστ. β) Το πρακτικό μέρος που καλύπτει: • Παρουσίαση video με τη χορήγηση του ΜέταΦΩΝ τεστ. • Παρουσίαση και εξάσκηση στη βαθμολόγηση των κλιμάκων του ΜέταΦΩΝ τεστ. • Συμπλήρωση του Φυλλαδίου Απαντήσεων του ΜέταΦΩΝ τεστ. • Ερμηνεία αποτελεσμάτων με την εξαγωγή διαγνωστικού διαγράμματος, αναπτυξιακού προφίλ και την εκτίμηση αναγνωστικής ετοιμότητας ως προς τη φωνολογική επίγνωση. • Βασικές αρχές σχεδίασης προγράμματος για την ανάπτυξη μεταφωνολογικών δεξιοτήτων σύμφωνα με το βαθμό δυσκολίας δραστηριοτήτων όπως αυτές προκύπτουν από τα ατομικά διαγράμματα του αναπτυξιακού προφίλ φωνολογικής επίγνωσης (μελέτες περίπτωσης) • Κριτήρια επεξεργασίας του υλικού και παραγωγή δραστηριοτήτων από τους συμμετέχοντες.
3. Σεμινάριο στην Αξιολόγηση και Θεραπεία των Αφασικών Διαταραχών (Αθήνα 27-28 Σεπτεμβρίου) Την πρώτη μέρα θα γίνει σύντομη αναφορά στα επικρατέστερα μοντέλα αξιολόγησης και θεραπείας των αφασικών διαταραχών. Στην συνέχεια θα γίνει παρουσίαση του μοντέλου της Γνωστικής Νευροψυχολογίας (ΓΝΨ). Σύμφωνα με το μοντέλο της ΓΝΨ, η διαδικασία της κατανόησης και της έκφρασης μεμονωμένων λέξεων και προτάσεων μπορεί να διαταραχθεί σε διάφορα λειτουργικά επίπεδα (modules). Στόχος της αξιολόγησης είναι να διερευνηθεί η λειτουργικότητα των επιμέρους δομικών στοιχείων του συστήματος. Λόγω απουσίας σταθμισμένων εργαλείων στην ελληνική γλώσσα, η αξιολόγηση γίνεται με υλικό που έχει μεταφραστεί από αγγλόφωνες δοκιμασίες ή από άτυπο υλικό του εισηγητή. Θα δοθούν πρωτόκολλα αξιολόγησης τα οποία θα επεξεργαστούν τα μέλη της κάθε ομάδας και θα παρουσιάσουν τα συμπεράσματά τους στους υπόλοιπους συμμετέχοντες και θα ακολουθήσει συζήτηση. Σε επίπεδο πρότασης θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στη συμφωνία θεματικών και συντακτικών ρόλων. Την δεύτερη μέρα θα γίνει αναφορά στο θεραπευτικό πρόγραμμα αποκατάστασης με βάση το μοντέλο αξιολόγησης της ΓΝΨ.
4. Ανιχνευτικό τεστ διαταραχών Ομιλίας και Λόγου στην ηλικία των 4 χρόνων (Πάτρα, 27 Σεπτεμβρίου) Το ΑνΟμιΛο 4 είναι ένα ανιχνευτικό τεστ (screening test), σταθμισμένο στην ελληνική γλώσσα από την Επιτροπή Πρόληψης του ΠΣΛ. Το ΑνΟμιΛο 4 ανιχνεύει σε παιδιά ηλικίας 3,9 έως 4,6 ετών ελλείμματα στην αισθητηριακή, αντιληπτική και μνημονική λειτουργία, καθυστέρηση ή διαταραχή της φωνολογικής ικανότητας (φωνολογία, κατάτμηση, ρυθμός), διαταραχή της γλωσσικής ικανότητας (λεξιλόγιο, μορφο – συντακτική δομή, σημασιολογία). Διαταραχή της φωνής και του ρυθμού ομιλίας (πραγματολογία, προσαρμογή στον άλλον) και διαταραχή της φωνής και του ρυθμού ομιλίας (τραυλισμός). Ο εξεταστής πολύ σύντομα, σε χρόνο δέκα μόλις λεπτών, μέσω του ΑνΟμιΛο 4, έχει τη δυνατότητα να μάθει εάν χρειάζεται ή όχι να παραπέμψει το κάθε παιδί σε ειδικό λογοπεδικό για αξιολόγηση του λόγου του.
5. Ρινολαλία και άλλα προβλήματα ομιλίας σε σχιστίες χείλους και υπερώας. Αξιολόγηση και θεραπεία (Θεσσαλονίκη, 30 Νοεμβρίου - 1 Δεκεμβρίου) Στο σεμινάριο θα παρουσιαστούν τα εξής: • Ποιοι παράγοντες συμβάλουν στην ρινολαλία. • Πότε η ομιλία χρειάζεται αξιολόγηση. • Ποιοι παράγοντες αξιολογούνται. • Πως γίνεται η αξιολόγηση. • Video ασθενών για πρακτική ακουστικής και γραπτής καταγραφής ομιλίας. • Αξιολόγηση και αντιμετώπιση έρρινης ομιλίας σε Υπεροιοφαρυγγική Δυσλειτουργία (με ή χωρίς ύπαρξη σχιστίας) • Αίτια έρρινης ομιλίας. • Αξιολόγηση έρρινης ομιλίας (ακουστική / ενδοσκοπική / videofluoroscopy). • Αντιμετώπιση υπεροιοφαρυγγικής ανεπάρκειας (χειρουργική / prosthetics / λογοθεραπεία) • Παρουσίαση περιστατικών σε Video • Θέματα Λογοθεραπείας στις σχιστίες - έρρινη ομιλία • Τι λέει η βιβλιογραφία. • Πότε και σε ποιες περιπτώσεις χρειάζεται θεραπεία. • Θεραπεία ομιλίας - συμφώνων (consonant sounds) • Metaphon - Psycholinguistic - auditory discrimination - Electropalatography) • Πως θεραπεύεται η έρρινη χροιά και απώλεια αέρα από τη μύτη. • Παρουσίαση περιστατικών με video • Σύνδρομα σχετιζόμενα με σχιστίες • Σύνοψη των δυσκολιών επικοινωνίας.
Πληροφορίες Πληροφορίες παρέχει η Γραμματεία του Συλλόγου, Λευκωσίας 47, Πλατεία Αμερικής, Αθήνα, τηλ.: 210-7779901, 7779901, www.logopedists.gr.
|